Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil passer meg?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg faktisk kommer til å få meg lappen, er ferdig med alt obligatorisk (hvis jeg bare får somlet meg til teorien) i januar....

Og da kan jeg jo begynne å tenke på bil faktisk (litt uvirkelig nesten, for noen måneder siden klarte jeg jo ikke å starte bilen engang uten å kvele den 90 ganger, og i dag gikk det opp for meg at jeg klarer å skravle og kjøre bil samtidig, fantastisk :lol: )

Men jeg kan ingenting om bil.... ser på finn.no for moro skyld av og til, men er så mange merker, og enda flere modeller, og jeg aner ikke hvordan jeg skal snurpe inn søket.

Jeg har noen kriterier/ønsker da:

  • Plass til hund og hundebur i bagasjerommet (35kg dalmatiner, vil gjerne ha plass til to hunder)
  • Rimelig (helst dritbillig) i drift
  • Billig i innkjøp (rundt 10-15k)
  • Enkel å vedlikeholde (lett å få tak i deler, gjøre selv osv (gjøre selv = pappa)

Mange jeg kjenner som sier at Toyota er veldig bra, så jeg tenker kanskje det er et merke å se nærmere på? Hvilke modeller isåfall?

Hvilke merker og modeller bør jeg snevre inn søket mitt på, og hva bør jeg styre unna?

Jeg tror forresten ikke jeg ønsker grønne skilter, greit å kunne ha passasjerer, spesielt når vennene mine har kjørt rundt på meg i 10 år :P

Og sett at bilen bare står, hva er min. utgift jeg må regne med for å ha bil?

I det hele tatt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for noe japansk. Det er ikke uten grunn at de er kjent for sin driftsikkerhet... Jeg har hatt Toyota og skal nok ha det neste gang også. Eller et annet japansk merk

Ikkje gløym utgifter som parkering, bompenger og evt piggdekkavgifter. NAFmedlemskap er kjekt å ha (tusenlapp++ trur eg i året). Pluss nødvendigheter som

Her er noen sånn generelle tips når du skal handle bil, og da spesielt på budsjett: Sjekk servicehistorikk (enten spørr eier, eller sjekk selv i serviceheftet til bilen dersom du skal prøve den).

Veiavgift + forsikring for å få den på veien ;) Så kommer drivstoff, vedlikehold og eventuelle reperasjoner, samt bommer/parkering etc ;) Kos med bil! ;) Merker og slikt må nok andre hjelpe deg med, men om du ikke ønsker 2 seter så bør du kanskje begynne med div stasjonsvogner? Google beste bruktbilkjøp etc, feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale ford focus stasjonsvogn. Jeg betalte riktignok 19.000 for min (2002), men tror nok at man fint kan finne noen litt eldre modeller som kan gå et par år til i den prisklassen. Men til den prisklassen så burde du nok beregne en del verkstedutgifter. Jeg ville ha en større bil, men da jeg dro og så på den så var den mye større enn jeg hadde forventet. Jeg skulle egentlig ha mondeo.

Evt hadde pappa en ford mondeo 1995 som gikk, og gikk, og gikk, og gikk. Til slutt vraket han den fordi han ville ha en ny, og fordi mondeoen var så sliten og fortjente en verdig slutt. Pappa ville gjerne at jeg skulle skaffe meg ford fordi den visst er grei å vedlikeholde og bruker lite. Min bruker 0,69l på mila når jeg kjører i by. Jeg syntes også at focus er veldig pene biler.

Finnes vel sikkert like mange meninger om hva som er bra som det finnes biler, så jeg kan anbefale ford, mens andre kan anbefale noe helt annet.

I snitt har jeg vel brukt ca 2500 kr i mnd, men jeg kjører mye og den har vært på verksted og skiftet demper foran. Men ja, forsikring (jeg betaler 650 kr/mnd) veiavgift og evt. vedlikehold dersom den bare skal stå. Dekk må man jo også ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (familien) er kjempe fornøyd med Toyota, og har gjennom flere år lagt merke til at vi ofte betaler langt mindre i tilsvarende service enn en del andre modeller. Toyota kommer generelt sett alltid høyt oppe når det gjelder kundeservice. Om dere uansett skal fikse mest mulig selv, så har jo ikke dette så mye å si for dere.

Jeg har en auris, og mamma og dem har en auris stasjonsvogn hybrid.

Mamma og de har også en Toyota Hiace, som nå har gått nesten 400 000, med minimalt av reperasjoner. Kjørt meget uforsiktig, og 3 unger har lært å kjøre bil i den. Kanskje litt for stor i forhold til hva du ønsker deg, men har hørt flere si at disse "aldri stopper å gå".

Det er mange andre gode merker også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for noe japansk. Det er ikke uten grunn at de er kjent for sin driftsikkerhet... :D Jeg har hatt Toyota og skal nok ha det neste gang også. Eller et annet japansk merke.

Jeg personlig liker ikke franske biler, Volvo og et par andre merker. Spesielt gamle franske biler er vel kjent for litt frynsete kvalitet. Og noe av det viktigste kriteriene for meg er driftsikkerhet, snill på bensinforbruket, billig å forsikre og med grei plass :)

Jeg har omtrent samme budsjett å bruke på bil som deg (maks 15-20 000,-) og kan ikke ta opp billån. Det er klart at man ikke får all verden for den prisen, men hvis du kan leve med litt småbulker, riper og litt rust, så er det fullt mulig å finne noe, hvis man bare leter litt og vet hva man vil ha.

Så må man ta med en beregningen utgifter også(bensin, forsikring, årsavgift og verkstedstedutgifter). Jeg er så heldig at jeg har en god venn som kan fikse på bil for meg, som gjør det mye billigere for meg på den utgiften i hvert fall. Så visst du kjenner noen sånne hobbymekanikere, så bruk dem gjerne :D

0042_zps318550c1.jpg

Min forrige bil, en Toyota Corolla. Den hadde gått en del, men sviktet meg aldri og startet alltid når den skulle... :D Kanskje noe sånn kunne vært noe for deg? Jeg var veldig fornøyd med min i hvert fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å si det, men for 10-15k så får du ikke mye bil. I alle fall ikke en som passer til alle kriteriene dine. En billig bil er en gammel bil som ofte er en bil med en del utgifter. Og i tillegg vil du ha en relativt stor bil.

Dersom du virkelig ikke trenger en bil, så vil jeg heller anbefale deg å vente litt til du får bedre økonomi. For å få en någenlunde driftsikker, litt større bil som ellers møter kriteriene dine så bør du i alle fall beregne minst 30 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å si det, men for 10-15k så får du ikke mye bil. I alle fall ikke en som passer til alle kriteriene dine. En billig bil er en gammel bil som ofte er en bil med en del utgifter. Og i tillegg vil du ha en relativt stor bil.

Dersom du virkelig ikke trenger en bil, så vil jeg heller anbefale deg å vente litt til du får bedre økonomi. For å få en någenlunde driftsikker, litt større bil som ellers møter kriteriene dine så bør du i alle fall beregne minst 30 000,-.

Men som jeg nevnte, så er det ikke alle som kan legge mye penger i bil. Jeg er blant dem. Skulle jeg kjøpt bil til 30-40 000,-, så måtte jeg spart i maaange år. Og det er ikke aktuelt for min del. Ikke kan jeg ta opp lån heller, så hva blir da alternativene hvis man vil ha seg bil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg kupper tråden litt; men bruker man virkelig så mye som 2500,- i mnd. på å ha bil? :| Bye bye bildrømmen til jeg har fått meg heltidsjobb... :(

Brodern pendler tilsammen 2 timer hver dag, 4000 i mnd på diesel :lol: Nå har han bestilt seg Tesla - levering på våren/sommeren :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer om jeg trenger bil i det hele tatt, men samtidig så ville det vært så utrolig deilig å endelig ha muligheten til å dra på flere fjellturer osv. Det er ikke så mye at jeg trenger bil i hverdagen egentlig, selv om det ville vært deilig, kommer nok til å bruke den til å kjøre til steder det er litt mer spennende å gå tur et par ganger i uken, men blir jo ikke så langt heller.

Jeg har en pappa som er ganske flink med bil, og som kan fikse greier for meg. Bulker og riper driter jeg i, det blir jo min første bil, så dumt å legge alt for mye penger i den og.

Ford Focus og Toyota Corolla notert, er vel noe slikt jeg ser etter ja. :) Det er og det jeg har hørt om toyota, at de bare går og går, så basert på det må jeg jo si at jeg heller litt den veien.

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer om jeg trenger bil i det hele tatt, men samtidig så ville det vært så utrolig deilig å endelig ha muligheten til å dra på flere fjellturer osv. Det er ikke så mye at jeg trenger bil i hverdagen egentlig.

Jeg har en pappa som er ganske flink med bil, og som kan fikse greier for meg. Bulker og riper driter jeg i, det blir jo min første bil, så dumt å legge alt for mye penger i den og.

Ford Focus og Toyota Corolla notert, er vel noe slikt jeg ser etter ja. :) Det er og det jeg har hørt om toyota, at de bare går og går, så basert på det må jeg jo si at jeg heller litt den veien.

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig...

Jeg betalte rundt 400,- for min Toyota med kun ansvarsforsikring. Men mye kommer nok ann på hvilken bil du kjøper, tror det er en del prisforskjeller fra bank til bank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring: 500,-

Drivstoff: 1000,- (Dersom du kjører lite)

Reprasjoner, deler og generelt vedlikehold: 500,-

2000,- kroner månden.

Nå er dette relatvit konservativt, men hvis du kun skal bruke bilen i moderate mengder så er det ikke urealistisk. Men det er heller ingen garantier. Kræsjer du, blåser motoren eller andre kostbare afferer så mister du bilen i det store og hele. Og dess eldre bilen er, dess større sjangsen er det at noe sånt skal inntreffe. Man får generelt hva man betaler for, men det er ingen garantier. En gammel rustholk av en bil kan holde i mange år, mens en tilsynelatende "bra" bil kan dø fort som fy den også.

Jeg står fast ved det jeg sa tidligere; jeg ville ha prøvd å være flink å spart en seks månder - år, og heller kjøpt en litt nyere og mer forutsigbar bil (i teorien). Og med regnestykket mitt, så bør du kunne sette av 2000,- i månden forbeholdt bil. Men som sakt, det er ingen garantier når man kjøper bruktbil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bård: du har utelatt årsavgift fra regnestykket ditt.

Med 1000kr pr mnd i drivstoff til dagens dieselpris som ligger i snitt på 13.5kr/l så betyr det at du kan kjøre i snitt 30 km pr dag på en bil som bruker 0.8 l/mil i gjennomsnitt. Så om du går for en bensinbil vil du ha færre km pr dag. Gamle dieselbiler kan være et ok alternativ om du vil ha bakseter, plass til hunder og grei fremkommelighet. Du vil nok ikke få allverden med komfort, men en Mercedes kan være et ok alternativ for 10.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 30km per dag nei, men kanskje 20 km 4 ganger i uken, pluss/minus. Hvis jeg dropper busskort til skolen. Usikker på hva som lønner seg der egentlig, koster 290 for 30 dager med buss (eller var det 390...), og er på skolen ca 4 dager i uken. Det blir vel litt dyrere med bil sikkert, men usikker på hvor mye? Kan jo la bilen stå selvsagt, men det er jo en fare for at den kommer til å bli brukt fremfor buss av og til.

Komforten regner jeg med at ikke kommer til å være å veldig tilstedeværende når det kommer til min prisklasse, og det er helt greit. En dag får jeg men en bedre bil. Det er mer de dagelige/månedlige utgiftene jeg vil ha så lave som mulig... og 2000 i måneden på bil er jo mye da.... (selv om jeg håper jeg slipper 500kr i reparasjoner hver måned...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slike nødvendigheter glemte jeg å ta med! Egentlig kjøper jeg meg bare bil så jeg kan ha et klistermerke bak med "my other car is a Tardis", men den nummerplaterammen var jo enda bedre! :D

Parkeringsutgifter osv. blir hva jeg gjør det til tenker jeg, bor jo veldig sentralt så blir ikke aktuelt å kjøre til byen f.eks.

Tenker mer på de utgiftene det er umulig å komme utenom, som f.eks forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler dette sånn ca i mnd:

500-1000 i drivstoff

700 i bompenger

300 årsavgift

450 forsikring

Av vedlikehold har det vel blitt i noe mellom 500-2000 i året.

Ser at jeg kanskje burde bytte bompengeselskap. Jeg har fremdeles registrert i bergen, og får regning på 2000 annenhver mnd. Syns det er helt sinnsykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompenger blir heldigvis ikke særlig relevant her :) Men usj... bil er dyrere enn jeg så for meg. Liker ikke når utgiftene blir satt opp månedsvis, da virker det ekstra mye. Liker å betale alt på en gang og bli ferdig med det.

Månedlige utgifter her er 400ish i forsikring. :P I tillegg kjem bensin, fyller ein til to gonger, 700 per tank. 3-4(?) gonger i året får me rekning på bompenger, 2-300 kr gongen. På våren årsavgift, 2500ish(?), på sommaren Nafmedlemskap 1000+. 20-30 kr i parkering dersom me er lenge i byn. Piggdekkavgift bergen 1300 per vinter. Har hatt bilen to og eit halvt år, to gonger på service ca kr 3-5k. Ein gong rep av defekt lys i dashbord, ca 250 kr. Eukontroll er på nokre hundringsar. Skal på verkstad til veka, sum ukjent. Nye sommardekk til våren, 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig....
Hoho. Tror ikke du vil ha mitt regnestykke.. Betaler 17000 i året i forsikring med 9000 i rabatt :-P Diesel for 2-3000 i mnd. Pluss 30-60 kr i bompenger hver jobb dag og hver gang jeg skal noe nordover :-P Også nye dekk hver gang noen ødelegger de 1240 :-P Men om du kjøper billig bil, uten lån osv, trenger du bare ansvar forsikring også kjører du til den dør. Voila. Men bil er dyrt, bil er dyrt, bil er dyrt :-P For meg så velger vi å bruke penger på bil fordi det er min frihet, det er min måte å komme meg ut på. Hadde jeg kunne tatt kollektivt uten å bli dårlig hadde nok bilen gått betraktelig mindre :-P Bil er dyrt :aww:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, forsikring er dyrt. Min bil ble kjøpt ny, og likevel kostet forsikringen ca 8300 i året før rabatt. Jeg får ca 3000 i rabatt. Kasko.

For meg er bil veldig verdt det da. Jeg tar ikke kollektivtransport (bortsett fra særtilfeller), så uten bil hadde jeg vært temmelig isolert fra omverden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 30km per dag nei, men kanskje 20 km 4 ganger i uken, pluss/minus. Hvis jeg dropper busskort til skolen. Usikker på hva som lønner seg der egentlig, koster 290 for 30 dager med buss (eller var det 390...), og er på skolen ca 4 dager i uken. Det blir vel litt dyrere med bil sikkert, men usikker på hvor mye? Kan jo la bilen stå selvsagt, men det er jo en fare for at den kommer til å bli brukt fremfor buss av og til.

Komforten regner jeg med at ikke kommer til å være å veldig tilstedeværende når det kommer til min prisklasse, og det er helt greit. En dag får jeg men en bedre bil. Det er mer de dagelige/månedlige utgiftene jeg vil ha så lave som mulig... og 2000 i måneden på bil er jo mye da.... (selv om jeg håper jeg slipper 500kr i reparasjoner hver måned...!)

Du bruker neppe 500 i mnd, men du får kanskje èn rep ila et år som koster 5000,- f.eks. På min siste bil (kjøpt for 1,5mnd siden, 2007 mod) røk jo clutchen etter 2 uker, det var raskt tjue lapper det...

ps: Verdt å nevne - Toyota har registerkjede, ikke reim! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...