Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil passer meg?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg faktisk kommer til å få meg lappen, er ferdig med alt obligatorisk (hvis jeg bare får somlet meg til teorien) i januar....

Og da kan jeg jo begynne å tenke på bil faktisk (litt uvirkelig nesten, for noen måneder siden klarte jeg jo ikke å starte bilen engang uten å kvele den 90 ganger, og i dag gikk det opp for meg at jeg klarer å skravle og kjøre bil samtidig, fantastisk :lol: )

Men jeg kan ingenting om bil.... ser på finn.no for moro skyld av og til, men er så mange merker, og enda flere modeller, og jeg aner ikke hvordan jeg skal snurpe inn søket.

Jeg har noen kriterier/ønsker da:

  • Plass til hund og hundebur i bagasjerommet (35kg dalmatiner, vil gjerne ha plass til to hunder)
  • Rimelig (helst dritbillig) i drift
  • Billig i innkjøp (rundt 10-15k)
  • Enkel å vedlikeholde (lett å få tak i deler, gjøre selv osv (gjøre selv = pappa)

Mange jeg kjenner som sier at Toyota er veldig bra, så jeg tenker kanskje det er et merke å se nærmere på? Hvilke modeller isåfall?

Hvilke merker og modeller bør jeg snevre inn søket mitt på, og hva bør jeg styre unna?

Jeg tror forresten ikke jeg ønsker grønne skilter, greit å kunne ha passasjerer, spesielt når vennene mine har kjørt rundt på meg i 10 år :P

Og sett at bilen bare står, hva er min. utgift jeg må regne med for å ha bil?

I det hele tatt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for noe japansk. Det er ikke uten grunn at de er kjent for sin driftsikkerhet... Jeg har hatt Toyota og skal nok ha det neste gang også. Eller et annet japansk merk

Ikkje gløym utgifter som parkering, bompenger og evt piggdekkavgifter. NAFmedlemskap er kjekt å ha (tusenlapp++ trur eg i året). Pluss nødvendigheter som

Her er noen sånn generelle tips når du skal handle bil, og da spesielt på budsjett: Sjekk servicehistorikk (enten spørr eier, eller sjekk selv i serviceheftet til bilen dersom du skal prøve den).

Veiavgift + forsikring for å få den på veien ;) Så kommer drivstoff, vedlikehold og eventuelle reperasjoner, samt bommer/parkering etc ;) Kos med bil! ;) Merker og slikt må nok andre hjelpe deg med, men om du ikke ønsker 2 seter så bør du kanskje begynne med div stasjonsvogner? Google beste bruktbilkjøp etc, feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale ford focus stasjonsvogn. Jeg betalte riktignok 19.000 for min (2002), men tror nok at man fint kan finne noen litt eldre modeller som kan gå et par år til i den prisklassen. Men til den prisklassen så burde du nok beregne en del verkstedutgifter. Jeg ville ha en større bil, men da jeg dro og så på den så var den mye større enn jeg hadde forventet. Jeg skulle egentlig ha mondeo.

Evt hadde pappa en ford mondeo 1995 som gikk, og gikk, og gikk, og gikk. Til slutt vraket han den fordi han ville ha en ny, og fordi mondeoen var så sliten og fortjente en verdig slutt. Pappa ville gjerne at jeg skulle skaffe meg ford fordi den visst er grei å vedlikeholde og bruker lite. Min bruker 0,69l på mila når jeg kjører i by. Jeg syntes også at focus er veldig pene biler.

Finnes vel sikkert like mange meninger om hva som er bra som det finnes biler, så jeg kan anbefale ford, mens andre kan anbefale noe helt annet.

I snitt har jeg vel brukt ca 2500 kr i mnd, men jeg kjører mye og den har vært på verksted og skiftet demper foran. Men ja, forsikring (jeg betaler 650 kr/mnd) veiavgift og evt. vedlikehold dersom den bare skal stå. Dekk må man jo også ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (familien) er kjempe fornøyd med Toyota, og har gjennom flere år lagt merke til at vi ofte betaler langt mindre i tilsvarende service enn en del andre modeller. Toyota kommer generelt sett alltid høyt oppe når det gjelder kundeservice. Om dere uansett skal fikse mest mulig selv, så har jo ikke dette så mye å si for dere.

Jeg har en auris, og mamma og dem har en auris stasjonsvogn hybrid.

Mamma og de har også en Toyota Hiace, som nå har gått nesten 400 000, med minimalt av reperasjoner. Kjørt meget uforsiktig, og 3 unger har lært å kjøre bil i den. Kanskje litt for stor i forhold til hva du ønsker deg, men har hørt flere si at disse "aldri stopper å gå".

Det er mange andre gode merker også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for noe japansk. Det er ikke uten grunn at de er kjent for sin driftsikkerhet... :D Jeg har hatt Toyota og skal nok ha det neste gang også. Eller et annet japansk merke.

Jeg personlig liker ikke franske biler, Volvo og et par andre merker. Spesielt gamle franske biler er vel kjent for litt frynsete kvalitet. Og noe av det viktigste kriteriene for meg er driftsikkerhet, snill på bensinforbruket, billig å forsikre og med grei plass :)

Jeg har omtrent samme budsjett å bruke på bil som deg (maks 15-20 000,-) og kan ikke ta opp billån. Det er klart at man ikke får all verden for den prisen, men hvis du kan leve med litt småbulker, riper og litt rust, så er det fullt mulig å finne noe, hvis man bare leter litt og vet hva man vil ha.

Så må man ta med en beregningen utgifter også(bensin, forsikring, årsavgift og verkstedstedutgifter). Jeg er så heldig at jeg har en god venn som kan fikse på bil for meg, som gjør det mye billigere for meg på den utgiften i hvert fall. Så visst du kjenner noen sånne hobbymekanikere, så bruk dem gjerne :D

0042_zps318550c1.jpg

Min forrige bil, en Toyota Corolla. Den hadde gått en del, men sviktet meg aldri og startet alltid når den skulle... :D Kanskje noe sånn kunne vært noe for deg? Jeg var veldig fornøyd med min i hvert fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å si det, men for 10-15k så får du ikke mye bil. I alle fall ikke en som passer til alle kriteriene dine. En billig bil er en gammel bil som ofte er en bil med en del utgifter. Og i tillegg vil du ha en relativt stor bil.

Dersom du virkelig ikke trenger en bil, så vil jeg heller anbefale deg å vente litt til du får bedre økonomi. For å få en någenlunde driftsikker, litt større bil som ellers møter kriteriene dine så bør du i alle fall beregne minst 30 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å si det, men for 10-15k så får du ikke mye bil. I alle fall ikke en som passer til alle kriteriene dine. En billig bil er en gammel bil som ofte er en bil med en del utgifter. Og i tillegg vil du ha en relativt stor bil.

Dersom du virkelig ikke trenger en bil, så vil jeg heller anbefale deg å vente litt til du får bedre økonomi. For å få en någenlunde driftsikker, litt større bil som ellers møter kriteriene dine så bør du i alle fall beregne minst 30 000,-.

Men som jeg nevnte, så er det ikke alle som kan legge mye penger i bil. Jeg er blant dem. Skulle jeg kjøpt bil til 30-40 000,-, så måtte jeg spart i maaange år. Og det er ikke aktuelt for min del. Ikke kan jeg ta opp lån heller, så hva blir da alternativene hvis man vil ha seg bil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg kupper tråden litt; men bruker man virkelig så mye som 2500,- i mnd. på å ha bil? :| Bye bye bildrømmen til jeg har fått meg heltidsjobb... :(

Brodern pendler tilsammen 2 timer hver dag, 4000 i mnd på diesel :lol: Nå har han bestilt seg Tesla - levering på våren/sommeren :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer om jeg trenger bil i det hele tatt, men samtidig så ville det vært så utrolig deilig å endelig ha muligheten til å dra på flere fjellturer osv. Det er ikke så mye at jeg trenger bil i hverdagen egentlig, selv om det ville vært deilig, kommer nok til å bruke den til å kjøre til steder det er litt mer spennende å gå tur et par ganger i uken, men blir jo ikke så langt heller.

Jeg har en pappa som er ganske flink med bil, og som kan fikse greier for meg. Bulker og riper driter jeg i, det blir jo min første bil, så dumt å legge alt for mye penger i den og.

Ford Focus og Toyota Corolla notert, er vel noe slikt jeg ser etter ja. :) Det er og det jeg har hørt om toyota, at de bare går og går, så basert på det må jeg jo si at jeg heller litt den veien.

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer om jeg trenger bil i det hele tatt, men samtidig så ville det vært så utrolig deilig å endelig ha muligheten til å dra på flere fjellturer osv. Det er ikke så mye at jeg trenger bil i hverdagen egentlig.

Jeg har en pappa som er ganske flink med bil, og som kan fikse greier for meg. Bulker og riper driter jeg i, det blir jo min første bil, så dumt å legge alt for mye penger i den og.

Ford Focus og Toyota Corolla notert, er vel noe slikt jeg ser etter ja. :) Det er og det jeg har hørt om toyota, at de bare går og går, så basert på det må jeg jo si at jeg heller litt den veien.

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig...

Jeg betalte rundt 400,- for min Toyota med kun ansvarsforsikring. Men mye kommer nok ann på hvilken bil du kjøper, tror det er en del prisforskjeller fra bank til bank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring: 500,-

Drivstoff: 1000,- (Dersom du kjører lite)

Reprasjoner, deler og generelt vedlikehold: 500,-

2000,- kroner månden.

Nå er dette relatvit konservativt, men hvis du kun skal bruke bilen i moderate mengder så er det ikke urealistisk. Men det er heller ingen garantier. Kræsjer du, blåser motoren eller andre kostbare afferer så mister du bilen i det store og hele. Og dess eldre bilen er, dess større sjangsen er det at noe sånt skal inntreffe. Man får generelt hva man betaler for, men det er ingen garantier. En gammel rustholk av en bil kan holde i mange år, mens en tilsynelatende "bra" bil kan dø fort som fy den også.

Jeg står fast ved det jeg sa tidligere; jeg ville ha prøvd å være flink å spart en seks månder - år, og heller kjøpt en litt nyere og mer forutsigbar bil (i teorien). Og med regnestykket mitt, så bør du kunne sette av 2000,- i månden forbeholdt bil. Men som sakt, det er ingen garantier når man kjøper bruktbil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bård: du har utelatt årsavgift fra regnestykket ditt.

Med 1000kr pr mnd i drivstoff til dagens dieselpris som ligger i snitt på 13.5kr/l så betyr det at du kan kjøre i snitt 30 km pr dag på en bil som bruker 0.8 l/mil i gjennomsnitt. Så om du går for en bensinbil vil du ha færre km pr dag. Gamle dieselbiler kan være et ok alternativ om du vil ha bakseter, plass til hunder og grei fremkommelighet. Du vil nok ikke få allverden med komfort, men en Mercedes kan være et ok alternativ for 10.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 30km per dag nei, men kanskje 20 km 4 ganger i uken, pluss/minus. Hvis jeg dropper busskort til skolen. Usikker på hva som lønner seg der egentlig, koster 290 for 30 dager med buss (eller var det 390...), og er på skolen ca 4 dager i uken. Det blir vel litt dyrere med bil sikkert, men usikker på hvor mye? Kan jo la bilen stå selvsagt, men det er jo en fare for at den kommer til å bli brukt fremfor buss av og til.

Komforten regner jeg med at ikke kommer til å være å veldig tilstedeværende når det kommer til min prisklasse, og det er helt greit. En dag får jeg men en bedre bil. Det er mer de dagelige/månedlige utgiftene jeg vil ha så lave som mulig... og 2000 i måneden på bil er jo mye da.... (selv om jeg håper jeg slipper 500kr i reparasjoner hver måned...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slike nødvendigheter glemte jeg å ta med! Egentlig kjøper jeg meg bare bil så jeg kan ha et klistermerke bak med "my other car is a Tardis", men den nummerplaterammen var jo enda bedre! :D

Parkeringsutgifter osv. blir hva jeg gjør det til tenker jeg, bor jo veldig sentralt så blir ikke aktuelt å kjøre til byen f.eks.

Tenker mer på de utgiftene det er umulig å komme utenom, som f.eks forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler dette sånn ca i mnd:

500-1000 i drivstoff

700 i bompenger

300 årsavgift

450 forsikring

Av vedlikehold har det vel blitt i noe mellom 500-2000 i året.

Ser at jeg kanskje burde bytte bompengeselskap. Jeg har fremdeles registrert i bergen, og får regning på 2000 annenhver mnd. Syns det er helt sinnsykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompenger blir heldigvis ikke særlig relevant her :) Men usj... bil er dyrere enn jeg så for meg. Liker ikke når utgiftene blir satt opp månedsvis, da virker det ekstra mye. Liker å betale alt på en gang og bli ferdig med det.

Månedlige utgifter her er 400ish i forsikring. :P I tillegg kjem bensin, fyller ein til to gonger, 700 per tank. 3-4(?) gonger i året får me rekning på bompenger, 2-300 kr gongen. På våren årsavgift, 2500ish(?), på sommaren Nafmedlemskap 1000+. 20-30 kr i parkering dersom me er lenge i byn. Piggdekkavgift bergen 1300 per vinter. Har hatt bilen to og eit halvt år, to gonger på service ca kr 3-5k. Ein gong rep av defekt lys i dashbord, ca 250 kr. Eukontroll er på nokre hundringsar. Skal på verkstad til veka, sum ukjent. Nye sommardekk til våren, 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig....
Hoho. Tror ikke du vil ha mitt regnestykke.. Betaler 17000 i året i forsikring med 9000 i rabatt :-P Diesel for 2-3000 i mnd. Pluss 30-60 kr i bompenger hver jobb dag og hver gang jeg skal noe nordover :-P Også nye dekk hver gang noen ødelegger de 1240 :-P Men om du kjøper billig bil, uten lån osv, trenger du bare ansvar forsikring også kjører du til den dør. Voila. Men bil er dyrt, bil er dyrt, bil er dyrt :-P For meg så velger vi å bruke penger på bil fordi det er min frihet, det er min måte å komme meg ut på. Hadde jeg kunne tatt kollektivt uten å bli dårlig hadde nok bilen gått betraktelig mindre :-P Bil er dyrt :aww:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, forsikring er dyrt. Min bil ble kjøpt ny, og likevel kostet forsikringen ca 8300 i året før rabatt. Jeg får ca 3000 i rabatt. Kasko.

For meg er bil veldig verdt det da. Jeg tar ikke kollektivtransport (bortsett fra særtilfeller), så uten bil hadde jeg vært temmelig isolert fra omverden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 30km per dag nei, men kanskje 20 km 4 ganger i uken, pluss/minus. Hvis jeg dropper busskort til skolen. Usikker på hva som lønner seg der egentlig, koster 290 for 30 dager med buss (eller var det 390...), og er på skolen ca 4 dager i uken. Det blir vel litt dyrere med bil sikkert, men usikker på hvor mye? Kan jo la bilen stå selvsagt, men det er jo en fare for at den kommer til å bli brukt fremfor buss av og til.

Komforten regner jeg med at ikke kommer til å være å veldig tilstedeværende når det kommer til min prisklasse, og det er helt greit. En dag får jeg men en bedre bil. Det er mer de dagelige/månedlige utgiftene jeg vil ha så lave som mulig... og 2000 i måneden på bil er jo mye da.... (selv om jeg håper jeg slipper 500kr i reparasjoner hver måned...!)

Du bruker neppe 500 i mnd, men du får kanskje èn rep ila et år som koster 5000,- f.eks. På min siste bil (kjøpt for 1,5mnd siden, 2007 mod) røk jo clutchen etter 2 uker, det var raskt tjue lapper det...

ps: Verdt å nevne - Toyota har registerkjede, ikke reim! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...