Gå til innhold
Hundesonen.no

Adventskalender


Nirm
 Share

Recommended Posts

I år skal jeg endelig ha den kalenderen jeg har pratet om i mange år - juleøl! Ny type juleøl hver dag. Tar de enkle butikkølene i hverdagene, og sparer de gode merkene til helgene og til det nærmer seg jul.

Og siden jeg er voksen, så har jeg kost meg de siste dagene med sjokoladekalendre kneppet oppi en skål med julebrus til. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg håper at @SoppenCamilla har laget julemysterium til oss i år også :juletre:

Får ikke quotet jo Men SFX, hva vet du om jeg er mindre gærn på kruspersille enn jentene dine er på mat på bordet? *fniser av egen morsomhet*

Her kjøper vi to sjokoladekalendere (type 10-kroners). Og om en av oss glemmer sjokolade en dag så kan den andre stjele sjokoladen. Barnslig, men litt morsomt

Jeg har fått pakke-adventskalender et par ganger av mamma. Og ene gangen delte jeg den med to brødre, så fikk gave hver 3.dag. Og for å få pakken måtte vi gjøre et gjøremål som mamma hadde skrevet på en lapp.

Den andre gangen var kalenderen kun til meg, og startet 1.desember med en kattunge... Ikke noe kunne overgå det den gangen :lol:

Ellers hadde jeg hver jul som yngre sjokoladekalender. Noen ganger en mer fancy julenisse-sprellemann, og andre ganger helt enkel sjokoladekalender. De siste årene har jeg kjøpt flaxkalender til meg selv.

Pakkekalender tror jeg nok ikke at jeg lager til typen. Det går bort en del penger på slikt uansett om man gir mye smått. Så da legger jeg heller litt ekstra i julegaven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hvis noen kan fortelle meg hvilke butikker som selger nellikspiker, siden jeg ikke har funnet hittil, hadde jeg tenkt til å lage appelsinkalender som skomaker Andersen gjør, i håp om at jentene ikke spiser den. De er jo verre på mat på bordet enn Tøfflus er på kruspersille.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg lagde gavekalender pakket Fibi opp de fleste pakkene før jul og nye truser og ting og tang lå strødd på rommet til Ia.Det var vel i fjor. Jeg er den typen mamma som syns det er masete og dyrt å fly rundt å kjøpe en haug av gaver før jul, for det er grenser for hvor billig du kan gjøre det når ungene kommer over klistremerke og viskelær- alderen. Med ujevne mellomrom har jeg likevel laget pakkekalender til dem begge, men nå gidder jeg ikke. Ikke har jeg selv heller, men jeg spiser sjokolade hver dag :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pakkekalender i noen år da jeg var yngre. Syntes det var stas, men ingen nødvendighet. De andre årene har jeg pleid å få sånn billig sjokoladekalender fra dagligvarebutikken. Mamma og pappa pleier fremdeles å kjøpe en sånn som står klar når jeg kommer hjem på juleferie :D Jeg synes de sjokoladene er kjempegode, og ikke minst setter seg så stor pris på tanken bak, at jeg blir rørt av "bare" den "lille" kalenderen.. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Får fremdeles gave-kalender fra mamma, selv om jeg kanskje *kremt* begynner å bli et par år *kremt kremt* for gammel :D Og jeg har gitt sjokolade kalender til begge foreldrene mine. :santadance:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da aldri for gammel for julekalender :D. Før jeg så denne tråden tenkte jeg det ikke ble noe i år (har stort sett kuttet ut sukker, selv om det nok ryker litt rundt selve julaften), men idéene om film og tv-serier var jo kjempefine! Tror jeg skal lage en liten liste over gamle (og ikke fullt så gamle) klassikere jeg enten ikke har sett, eller ikke har sett på lenge! :ahappy:. Appelsin med nellik er jo noe vi alltid lagde da jeg var liten, og det lukter jo så godt.. Nå kjente jeg plutselig julestemningen kom snikende, masse fine idéer her :)

Ellers hadde vi gavekalender da vi var små, men det var type viskelær med lukt, pez-figur og påfyll forskjellige dager, etc., og var kjempefornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hvis noen kan fortelle meg hvilke butikker som selger nellikspiker, siden jeg ikke har funnet hittil, hadde jeg tenkt til å lage appelsinkalender som skomaker Andersen gjør, i håp om at jentene ikke spiser den. De er jo verre på mat på bordet enn Tøfflus er på kruspersille.

Nellikspiker finner du vel i alle vanlige matvarebutikker... I krydderhyllene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes pakkekalender er noe ordentlig tøys og tullball jeg.

Vi fikk sjokoladekalender da vi var små og litt større, og helt til mamma fant ut at flaxloddkalender var bedre.
Jeg har heller aldri likt den sjokoladen, den smaker høgg. Fikk flaxkalender inntil for et par år siden tror jeg, etter det kjøpte jeg det selv. Det blir en i år også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 24 kinderegg jeg, pakket inn og merket med nummer. Det blir samboerens adventskalender her. Og så har vi hver vår flaxloddkalender. Enig i at pakkekalendere med dyre gaver er noe ordentlig tull.

EDIT: Ønsker å presisere at pakkekalendere bare er koselig, men at det ikke trenger å "ta av."

Endret av Nemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes pakkekalender er noe ordentlig tøys og tullball jeg.

Vi fikk sjokoladekalender da vi var små og litt større, og helt til mamma fant ut at flaxloddkalender var bedre.

Jeg har heller aldri likt den sjokoladen, den smaker høgg. Fikk flaxkalender inntil for et par år siden tror jeg, etter det kjøpte jeg det selv. Det blir en i år også :)

Hvorfor? Og hvordan kan du vite det uten å ha hatt det selv?

Pakkekalender trenger ikke å være spesielt dyrt. Vi fikk pakkekalender gjennom oppveksten, og det var kjempe stas. Etterhvert som vi ble eldre fikk vi flakslodd-kalender istedet.

Jeg lager pakkekalender hvert år til tantebarna mine. Budsjett på 200-250 kr. De elsker kalenderen, selv om det bare er små "tulleting". I år får de bøker på deling som jeg fant til 20 kr i sommer på salg, de får utkledningsutstyr, små-leker, blyanter, smykker, osv, alt sammen kjøpt billig på ebay, får også noe godteri i helgene. Har kjøpt litt større ting i år, så da får de gave annenhver dag istedet, siden jeg fremdeles er på samme budsjett.

Syns det er skikkelig koselig å lage en personlig kalender til dem. :)

Jeg og samboer hadde pakkekalender til hverandre i fjor. Veldig koselig. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Og hvordan kan du vite det uten å ha hatt det selv?

Pakkekalender trenger ikke å være spesielt dyrt. Vi fikk pakkekalender gjennom oppveksten, og det var kjempe stas. Etterhvert som vi ble eldre fikk vi flakslodd-kalender istedet.

Jeg lager pakkekalender hvert år til tantebarna mine. Budsjett på 200-250 kr. De elsker kalenderen, selv om det bare er små "tulleting". I år får de bøker på deling som jeg fant til 20 kr i sommer på salg, de får utkledningsutstyr, små-leker, blyanter, smykker, osv, alt sammen kjøpt billig på ebay, får også noe godteri i helgene. Har kjøpt litt større ting i år, så da får de gave annenhver dag istedet, siden jeg fremdeles er på samme budsjett.

Syns det er skikkelig koselig å lage en personlig kalender til dem. :)

Jeg og samboer hadde pakkekalender til hverandre i fjor. Veldig koselig. :D

Vel, jeg har fått pakkekalender jeg en gang, men jeg må ikke ha hatt det for å ha en mening om det altså.

Jeg personlig synes at pakkekalender slik det er i dag på generell basis, er å dra det alt for langt. Jeg synes det er med på å øke kjøpebehovet og jeg synes det er med på å dra fokuset vekk fra det materielle og heller tenke mer på hverandre nå i disse juletider.

Jeg synes vi lærer barn å få forventligner til å få pakker hver dag hele desember, som topper seg med mange enda dyre gaver på julaften. Tanken med en kalender, var å telle ned til julaften. Ikke å få gaver hver dag. Uansett om det er en hårstrikk, en klokke, eller en gave til 7000kr.

Så jeg synes det er tøv, selv om du ikke synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer det ikke, men angående hun som brukte 7000,-

"- Ungene får ikke dyre pakker på julaften. De får pakker gjennom hele desember. Alt i alt har det blitt en dyr pakkekalender. Jeg trøster meg med at innholdet hadde jeg vært nødt til å kjøpe uansett. Hun vil at hennes barn på 16, 11 og tvillinger på åtte år også skal lære å dele og glede andre. Jeg har pakket inn gaver som handler om å få, å gi og oppleve. Det jeg har kjøpt er ting barna trenger uansett. I tillegg ligger det gaver der som skal deles med vårt fadderbarn gjennom SOS-barnebyer."

Så tenker jeg om de syntes det er koseligere - så flott! 7000 på fire barn syntes jeg ikke er mye om det er rom for det i deres økonomi :)

Til dere som har døtre: sider som makeup mekka har ofte råbra salg utover høsten med 3pk neglelakk til 10 kr, billige makeupkoster, billige øyeskygger, toalettmapper m.m. Følg med der så kan dere nesten fylle en kalender med sminke til 200,- :) Samme med sider som asos o.l, men dere må begynne i august da :)

---

Jeg har "alltid" hatt pakkekalender. Får fortsatt :P Men i år ble det bodyshop sin fra mamma :) Skulle gjerne lagd til henne og pappa, så det tror jeg at jeg må spare opp til neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har fått pakkekalender jeg en gang, men jeg må ikke ha hatt det for å ha en mening om det altså.

Jeg personlig synes at pakkekalender slik det er i dag på generell basis, er å dra det alt for langt. Jeg synes det er med på å øke kjøpebehovet og jeg synes det er med på å dra fokuset vekk fra det materielle og heller tenke mer på hverandre nå i disse juletider.

Jeg synes vi lærer barn å få forventligner til å få pakker hver dag hele desember, som topper seg med mange enda dyre gaver på julaften. Tanken med en kalender, var å telle ned til julaften. Ikke å få gaver hver dag. Uansett om det er en hårstrikk, en klokke, eller en gave til 7000kr.

Så jeg synes det er tøv, selv om du ikke synes det.

Ser poengene dine, og de samme poengene vil jo gjelde også for vanlige julegaver. Så hvorfor ikke bare droppe det også? Godterikalender kan jo også etter disse argumentene bidra til at barnet forventer godteri hver dag hele desember, som attpåtil toppes med overflod av julemat og godter på julaften. Er det noe lurt da, i disse tider hvor overvekt blir et større og større problem?

At det er mye materielt fokus i julen, og at gavene blir dyrere og dyrere er det jo ingen tvil om. Men jeg er ikke helt sikker på at det nødvendigvis går på bekostning av felleskkapet og det å være sammen som familie?

Jeg ikke enig i at det å få en pakkekalender, kontra godterikalender, eller flaxlodd-kalender bidrar noe mer til å øke barnets materielle forventniger. Barn i Norge i dag får generelt sett alt de trenger, og litt til. Det er holdninger ellers i hjemmet, fordelt utover hele året, som er med på å forme barn og deres verdisyn. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har fått pakkekalender jeg en gang, men jeg må ikke ha hatt det for å ha en mening om det altså.

Jeg personlig synes at pakkekalender slik det er i dag på generell basis, er å dra det alt for langt. Jeg synes det er med på å øke kjøpebehovet og jeg synes det er med på å dra fokuset vekk fra det materielle og heller tenke mer på hverandre nå i disse juletider.

Jeg synes vi lærer barn å få forventligner til å få pakker hver dag hele desember, som topper seg med mange enda dyre gaver på julaften. Tanken med en kalender, var å telle ned til julaften. Ikke å få gaver hver dag. Uansett om det er en hårstrikk, en klokke, eller en gave til 7000kr.

Så jeg synes det er tøv, selv om du ikke synes det.

Helt enig!

Jeg har "alltid" hatt pakkekalender. Får fortsatt :P Men i år ble det bodyshop sin fra mamma :) Skulle gjerne lagd til henne og pappa, så det tror jeg at jeg må spare opp til neste år :)

Du er klar over at den koster litt over 1000'lappen? Jeg synes det er veldig mye penger jeg...

Gjerrigknark :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Du er klar over at den koster litt over 1000'lappen? Jeg synes det er veldig mye penger jeg...

Gjerrigknark :icon_redface:

Jeg er veldig klar over at den koster 1098,- her i Norge, jeg var med da den ble kjøpt ;) Og jeg syntes det er veldig stas at mamma fortsatt vil gi meg noen gleder i desember mens jeg stort sett sitter med nesa i pensumbøker :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poengene dine, og de samme poengene vil jo gjelde også for vanlige julegaver. Så hvorfor ikke bare droppe det også? Godterikalender kan jo også etter disse argumentene bidra til at barnet forventer godteri hver dag hele desember, som attpåtil toppes med overflod av julemat og godter på julaften. Er det noe lurt da, i disse tider hvor overvekt blir et større og større problem?

At det er mye materielt fokus i julen, og at gavene blir dyrere og dyrere er det jo ingen tvil om. Men jeg er ikke helt sikker på at det nødvendigvis går på bekostning av felleskkapet og det å være sammen som familie?

Jeg ikke enig i at det å få en pakkekalender, kontra godterikalender, eller flaxlodd-kalender bidrar noe mer til å øke barnets materielle forventniger. Barn i Norge i dag får generelt sett alt de trenger, og litt til. Det er holdninger ellers i hjemmet, fordelt utover hele året, som er med på å forme barn og deres verdisyn. :)

Ja for all del, drit i julegavene om du føler for det. I julen har det jo ikke vært tradisjon for å gi hverandre gaver liksom og ikke er det noe alright å gi og ikke er det noe alright å få heller, så sidestill det med pakkekalender som har kommet med tiden for å få folk til å kjøpe mer ting. Bruke mer penger.

Jeg er ikke enig med deg i det altså. Jeg skal ikke droppe å gi bort ting til familien min selv om jeg synes idèen om julekalender er dratt ut av dimensjoner for å bruke enda mer penger og ha fokuset et litt annet sted. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...