Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei! På mandag ble familien vår utvidet med en liten valp. Det har jammen vært noen hektiske dager:)

Her i nord er det blitt skikkelig vinter og valpen har vist stor glede over snøen. Men hvor lenge kan hun egentlig være ute? Flere ganger har jeg måtte bære henne inn fordi hun ikke vil inn og da skjelver hun, sikkert fordi hun er kald. Andre ganger går hun til døra selv når hun vil inn.

Det andre jeg lurte på om hvilket fôr dere vil anbefale? Hun spiser nå Royal canin. Er det et ok fôr?

Skrevet

Gratulerer med nytt familiemedlem!

Er hun ute alene eller sammen med dere? Jeg ville ikke latt en ung valp være ute alene. Om den fryser når dere er ute på tur, ville jeg hatt på dekken sånn at den holdt seg litt varmere.

Royal canon er et ok fôr :)

• Like 1
Skrevet

Hvordan hund er det? :)
Jeg ville latt valpen leke og herje ute i snøen til hun viste at hun var lei og evt. kald jeg. Hvor fort hun blir kald avhenger jo helt av pelsen. Jeg ville i hvert fall ikke vært bekymra for at hun var veldig kald om hun ikke viste det. De tåler med enn vi tror :)

• Like 1
Skrevet

Jeg ga min valp Royal Canin Medium Junior når hun var liten - jeg har ingen dårlige erfaringer med dette foret :)

Hvilken rase er det, og hvor bor dere? :)

• Like 1
Skrevet

Tusen takk for svar:) Hun er ikke ute alene, men sammen med en av oss her hjemme. Hun er blanding mellom strihåret dachs og bichon havanais. Vil si at hun har godt med pels, men et slikt dekken kunne nok vært lurt ja:) Foreløpig snuser hun bare rundt huset her, for jeg vet ikke hvor mye de tåler når de er så små. Og der kom jeg på en annen ting jeg lurer på! Valper skal jo sove mye når de er så små, men jeg synes ikke hun sover så mye. Hun er veldig avhengig av å kunne ligge inntil noen av oss for å sove, og hvis hun ikke sover veldig tungt så skvetter hun opp hvis hun merker at vi har gått. Gjør vi oss en bjørnetjeneste ved å la henne sovne inntil oss eller er det ok siden hun er så lita?

Skrevet

En liten hund fryser lettere enn en stor, så selv om den har godt med pels kan det hende den har behov for et dekken :)

Dere har ikke hatt henne så lenge, så jeg ville ikke hatt noe problemer med å la henne sove inntil dere. Etterhvert som hun er tryggere kan dere la henne sover mer aleine. Dere kan også legge henne i sengen hennes om hun er trøtt, og sitte der med henne til hun sovner, og dersom hun følger etter dere når dere går, bare legge henne tilbake, stryker litt på henne, og går igjen. Vi brukte den metoden på vår.

• Like 1
Skrevet

Tusen takk for svar:) Hun er ikke ute alene, men sammen med en av oss her hjemme. Hun er blanding mellom strihåret dachs og bichon havanais. Vil si at hun har godt med pels, men et slikt dekken kunne nok vært lurt ja:) Foreløpig snuser hun bare rundt huset her, for jeg vet ikke hvor mye de tåler når de er så små. Og der kom jeg på en annen ting jeg lurer på! Valper skal jo sove mye når de er så små, men jeg synes ikke hun sover så mye. Hun er veldig avhengig av å kunne ligge inntil noen av oss for å sove, og hvis hun ikke sover veldig tungt så skvetter hun opp hvis hun merker at vi har gått. Gjør vi oss en bjørnetjeneste ved å la henne sovne inntil oss eller er det ok siden hun er så lita?

Det kan nok være et dekken blir fint å investere i etter hvert ja :)

Hvor mye valper sover er veldig individuelt. Jeg har hatt valper som sov MYE, men den siste sov lite. Hun var aktiv og syns soving var for pyser. Ville ikke blitt bekymra over det med søvn med mindre hun ikke får sove pga. omgivelsene.

Ellers er jeg enig med Elisabeth00.

• Like 1
Skrevet

Dekken er kjekt, jeg hadde aldri fått min med meg ut i mindre enn 10 grader uten å kunne kle på han. Han har på regndekken når det er varmt og vått, ullgenser når det er kaldt og tørt, og vanntett bobledekken når det er kaldt og vått :)

Han spiser RC sitt valpefôr for hunder av medium størrelse, og uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag synes jeg det fungerer bra. Han spiser godt, men bare til han er mett. Vokser som han skal, har fin pels, men kan nå og da bli litt spinkel over ribbeina.

Gratulerer så mye med valp :D

Skrevet

Anbefaler Vom og hundemat, de har et eget valpefôr og.

Råfôrer min egen Havanais (i dag sammensetter jeg selv etter noe som kalles "Prey model"), men så store forbedringer på hunden da jeg gikk fra RC til kobinert VogH/hjemmelagd en gang i tiden.

Hunden måtte ha årlig tannbehandling av vet. selv om jeg pusset tenner flere ganger ukentlig og brukte PlaqueOff etc. (nå, ganske mange år etter, har det aldri vært nødvendig), hunden min hadde problemer med å få tømt analkjertlene selv grunnet av avføringen ble altfor bløt på tørrfôr og de har aldri fylt seg opp, og de har nå heller aldri fylt seg opp etter at jeg fikk over siden avføringen er fast slik den skal være. :) Og kanskje 1/5 kommer ut igjen, om ikke enda mindre, fordi hunden tar opp næringen i maten. Hunden hadde også ganske ofte dårlig mage, det har han heller ikke lenger.

Så det er mine opplevelser blant annet med å ha droppet tørrfôret.

Har selv møtt en blanding av samme som din, akkurat den jeg møtte på liknet utrolig mye på en som har en blanding av bl.a Havanais her inne og, brukeren Therese, som har en bildetråd om hunden og. :) Håper du og vil poste bilder av din etterhvert!

Dersom din hund arver Havanaisens hårlag (som ikke har pels, men altså hår) kan du regne med å få en skikkelig frysepinne, men kan jo like gjerne arve Dachsens pels.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Hun er ikke ute alene, men sammen med en av oss her hjemme. Hun er blanding mellom strihåret dachs og bichon havanais.

Bischon havanais har bare tynne hår, ingen underull i pelsen sin, så de fryser faktisk lett om vinteren. Ingen varme i enkel pels uten underull. Vet ikke hvor mye hun evt har arvet etter dachsen :) Kan derfor kanskje ta på henne et dekken av noe slag? Siden hun er valp og i vekst er det ingen vits å kjøpe noe dyrt dekken som hun vokser fra etter få uker. Lag noe hjemme! Du kan lete gjennom sokkeskuffen hjemme og finne en gammel, enslig strikket ullsokk kanskje? Klipp hull til hodet og forlabbene og tre på hunden, bakparten på hunden stikker ut av åpningen på sokken og rumpa og hoftene er bar. Da kan hunden bæsje og tisse uten at sokken er i veien.

PS! Det finnes oppskrifter på hundegensere på nett som man kan strikke selv! :) Så kjenner du noen strikkekyndige mennesker eller kan du strikke selv, så...? Se f.eks denne fine marius-mønster inspirerte genseren for en liten hund som din! : -)

836b-1.jpg

• Like 2
Skrevet

Gratulerer med valp :D

RC er ett fint fôr, selv har jeg gått fra RC Medium Junior til Orijen Puppy, ser hvor lenge en sekk holder til min kar på straks 4mnd. før jeg skal bestemme meg om han får gå på Orijen permanent. Bor på ett sted hvor vi ikke får tak i Vom & Hundemat og vi har ikke bil så er ikke så lett for oss å kjøre over fjellet for å kjøpe det inn. (2 timer i bil)

RC, Eukanuba og Pro Plan er vel de vanligste fôrmerkene å finne på små steder her i nord, de er alle ok.

Jeg bestiller Orijen på nett for dyrebutikken her vil ikke ta det inn.

• Like 1
Skrevet

Ser at jeg skrev feil nick, er ikke Therese, men buddy13 som har den blandingen med Havanais, haha. :icon_redface:

Skrevet

Tusen takk for for at dere har tatt dere tid til å svare meg og gi mange gode tips!:) Jeg har bedt mamma strikke bisken genser, så nå skal det bli en ordning på sakene:)

Måtte inn å kikke på hunden til buddy13 og den var jo kjempelik min! Unntaket er at min har lengden til en dachs. Det er forresten bilde av henne i den valpetråden 2013. Gleder meg til å se hvordan hun ble seende ut når hun blir voksen:)

Skrevet

Tror ikke de selger Vom og Hundemat her forresten. Måtte Google og fant ut at det bare er øst i landet det selges. Kan det stemme?

Neida, her har du en oversikt over utsagssteder:

http://vomoghundemat.no/utsalgssteder

I Akershus er min erfaring at de selger det veldig mange fler steder enn det som er oppført der og.

Red: Så bilder av valpen du skal få, veldig søt. Akkurat nå så jeg mye mer Dachs i henne, men det er alltid morsomt å se utviklingen. :-)

Skrevet

Tror ikke de selger Vom og Hundemat her forresten. Måtte Google og fant ut at det bare er øst i landet det selges. Kan det stemme?

Hvor i Sør Troms bor du?

Skrevet

Haha, jeg har jo glemt å skrolle nedover! Nå ser jeg at de selger her også:) Bor i Harstad.

Skulle til å si det, at jeg erganske sikker på at de selger i harstad og narvik :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...