Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi har fått oss valp! Noen spørsmål:)


Frøken Fryd
 Share

Recommended Posts

Hei! På mandag ble familien vår utvidet med en liten valp. Det har jammen vært noen hektiske dager:)

Her i nord er det blitt skikkelig vinter og valpen har vist stor glede over snøen. Men hvor lenge kan hun egentlig være ute? Flere ganger har jeg måtte bære henne inn fordi hun ikke vil inn og da skjelver hun, sikkert fordi hun er kald. Andre ganger går hun til døra selv når hun vil inn.

Det andre jeg lurte på om hvilket fôr dere vil anbefale? Hun spiser nå Royal canin. Er det et ok fôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hund er det? :)
Jeg ville latt valpen leke og herje ute i snøen til hun viste at hun var lei og evt. kald jeg. Hvor fort hun blir kald avhenger jo helt av pelsen. Jeg ville i hvert fall ikke vært bekymra for at hun var veldig kald om hun ikke viste det. De tåler med enn vi tror :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) Hun er ikke ute alene, men sammen med en av oss her hjemme. Hun er blanding mellom strihåret dachs og bichon havanais. Vil si at hun har godt med pels, men et slikt dekken kunne nok vært lurt ja:) Foreløpig snuser hun bare rundt huset her, for jeg vet ikke hvor mye de tåler når de er så små. Og der kom jeg på en annen ting jeg lurer på! Valper skal jo sove mye når de er så små, men jeg synes ikke hun sover så mye. Hun er veldig avhengig av å kunne ligge inntil noen av oss for å sove, og hvis hun ikke sover veldig tungt så skvetter hun opp hvis hun merker at vi har gått. Gjør vi oss en bjørnetjeneste ved å la henne sovne inntil oss eller er det ok siden hun er så lita?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hund fryser lettere enn en stor, så selv om den har godt med pels kan det hende den har behov for et dekken :)

Dere har ikke hatt henne så lenge, så jeg ville ikke hatt noe problemer med å la henne sove inntil dere. Etterhvert som hun er tryggere kan dere la henne sover mer aleine. Dere kan også legge henne i sengen hennes om hun er trøtt, og sitte der med henne til hun sovner, og dersom hun følger etter dere når dere går, bare legge henne tilbake, stryker litt på henne, og går igjen. Vi brukte den metoden på vår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) Hun er ikke ute alene, men sammen med en av oss her hjemme. Hun er blanding mellom strihåret dachs og bichon havanais. Vil si at hun har godt med pels, men et slikt dekken kunne nok vært lurt ja:) Foreløpig snuser hun bare rundt huset her, for jeg vet ikke hvor mye de tåler når de er så små. Og der kom jeg på en annen ting jeg lurer på! Valper skal jo sove mye når de er så små, men jeg synes ikke hun sover så mye. Hun er veldig avhengig av å kunne ligge inntil noen av oss for å sove, og hvis hun ikke sover veldig tungt så skvetter hun opp hvis hun merker at vi har gått. Gjør vi oss en bjørnetjeneste ved å la henne sovne inntil oss eller er det ok siden hun er så lita?

Det kan nok være et dekken blir fint å investere i etter hvert ja :)

Hvor mye valper sover er veldig individuelt. Jeg har hatt valper som sov MYE, men den siste sov lite. Hun var aktiv og syns soving var for pyser. Ville ikke blitt bekymra over det med søvn med mindre hun ikke får sove pga. omgivelsene.

Ellers er jeg enig med Elisabeth00.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekken er kjekt, jeg hadde aldri fått min med meg ut i mindre enn 10 grader uten å kunne kle på han. Han har på regndekken når det er varmt og vått, ullgenser når det er kaldt og tørt, og vanntett bobledekken når det er kaldt og vått :)

Han spiser RC sitt valpefôr for hunder av medium størrelse, og uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag synes jeg det fungerer bra. Han spiser godt, men bare til han er mett. Vokser som han skal, har fin pels, men kan nå og da bli litt spinkel over ribbeina.

Gratulerer så mye med valp :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Vom og hundemat, de har et eget valpefôr og.

Råfôrer min egen Havanais (i dag sammensetter jeg selv etter noe som kalles "Prey model"), men så store forbedringer på hunden da jeg gikk fra RC til kobinert VogH/hjemmelagd en gang i tiden.

Hunden måtte ha årlig tannbehandling av vet. selv om jeg pusset tenner flere ganger ukentlig og brukte PlaqueOff etc. (nå, ganske mange år etter, har det aldri vært nødvendig), hunden min hadde problemer med å få tømt analkjertlene selv grunnet av avføringen ble altfor bløt på tørrfôr og de har aldri fylt seg opp, og de har nå heller aldri fylt seg opp etter at jeg fikk over siden avføringen er fast slik den skal være. :) Og kanskje 1/5 kommer ut igjen, om ikke enda mindre, fordi hunden tar opp næringen i maten. Hunden hadde også ganske ofte dårlig mage, det har han heller ikke lenger.

Så det er mine opplevelser blant annet med å ha droppet tørrfôret.

Har selv møtt en blanding av samme som din, akkurat den jeg møtte på liknet utrolig mye på en som har en blanding av bl.a Havanais her inne og, brukeren Therese, som har en bildetråd om hunden og. :) Håper du og vil poste bilder av din etterhvert!

Dersom din hund arver Havanaisens hårlag (som ikke har pels, men altså hår) kan du regne med å få en skikkelig frysepinne, men kan jo like gjerne arve Dachsens pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) Hun er ikke ute alene, men sammen med en av oss her hjemme. Hun er blanding mellom strihåret dachs og bichon havanais.

Bischon havanais har bare tynne hår, ingen underull i pelsen sin, så de fryser faktisk lett om vinteren. Ingen varme i enkel pels uten underull. Vet ikke hvor mye hun evt har arvet etter dachsen :) Kan derfor kanskje ta på henne et dekken av noe slag? Siden hun er valp og i vekst er det ingen vits å kjøpe noe dyrt dekken som hun vokser fra etter få uker. Lag noe hjemme! Du kan lete gjennom sokkeskuffen hjemme og finne en gammel, enslig strikket ullsokk kanskje? Klipp hull til hodet og forlabbene og tre på hunden, bakparten på hunden stikker ut av åpningen på sokken og rumpa og hoftene er bar. Da kan hunden bæsje og tisse uten at sokken er i veien.

PS! Det finnes oppskrifter på hundegensere på nett som man kan strikke selv! :) Så kjenner du noen strikkekyndige mennesker eller kan du strikke selv, så...? Se f.eks denne fine marius-mønster inspirerte genseren for en liten hund som din! : -)

836b-1.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp :D

RC er ett fint fôr, selv har jeg gått fra RC Medium Junior til Orijen Puppy, ser hvor lenge en sekk holder til min kar på straks 4mnd. før jeg skal bestemme meg om han får gå på Orijen permanent. Bor på ett sted hvor vi ikke får tak i Vom & Hundemat og vi har ikke bil så er ikke så lett for oss å kjøre over fjellet for å kjøpe det inn. (2 timer i bil)

RC, Eukanuba og Pro Plan er vel de vanligste fôrmerkene å finne på små steder her i nord, de er alle ok.

Jeg bestiller Orijen på nett for dyrebutikken her vil ikke ta det inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for for at dere har tatt dere tid til å svare meg og gi mange gode tips!:) Jeg har bedt mamma strikke bisken genser, så nå skal det bli en ordning på sakene:)

Måtte inn å kikke på hunden til buddy13 og den var jo kjempelik min! Unntaket er at min har lengden til en dachs. Det er forresten bilde av henne i den valpetråden 2013. Gleder meg til å se hvordan hun ble seende ut når hun blir voksen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de selger Vom og Hundemat her forresten. Måtte Google og fant ut at det bare er øst i landet det selges. Kan det stemme?

Neida, her har du en oversikt over utsagssteder:

http://vomoghundemat.no/utsalgssteder

I Akershus er min erfaring at de selger det veldig mange fler steder enn det som er oppført der og.

Red: Så bilder av valpen du skal få, veldig søt. Akkurat nå så jeg mye mer Dachs i henne, men det er alltid morsomt å se utviklingen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...