Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til whippet


Recommended Posts

Whippeten min har nå en Puppia-sele str. M, men jeg synes ikke den sitter særlig godt på han. Selv på det aller strammeste blir den for vid rundt halsen, jeg synes den er for kort i ryggen og for knapp ved albuene. Men er det en ting jeg absolutt ikke har peiling på så er det seler.

Hvilke seler bruker dere til deres mynder? Legg gjerne ved bilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://hundesonen.no/forum/topic/70691-den-ultimate-selen-til-dypt-bryst-og-lang-kropp-bilder/?hl=webmaster#entry1556113

http://hundesonen.no/forum/topic/55933-lady-min-rare-rare-saluki/page-3#entry1527881

I den nederste lenken finner du mange bilder av salukien min der hun har Webmaster selen på. I den øverste lenken er det en del andre hunder med samme sele og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt halvnomeselen under som "stor-valp til unghund" sele. Den sitter helt ok, ikke perfekt (dvergpinscheren sin er perfekt, sånn til sammenligning). Men beste jeg fant av ferdig-seler.

Som trekksele bruker vi non-stop freemotion, men den er heller ikke perfekt.

Kommer til å bruke disse to selene dette året, og så kjøpe nomesele på mål når hun er helt utvokst. Muligens også halvnomesele fra norsk hundeutstyr dersom vi får bruk for det igjen. Akkurat nå bruker vi mest halsbånd som vi kan ta helt av når hun løper løs (har henne løs nesten hver tur), eller trekksele når hun skal trekke.

4b0557e6df8a11e29f5b22000a1fbc74_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KristinR Se der ja, jeg søkte på det jeg kunne komme på i dette underforumet, men tydeligvis ikke godt nok :) Takk for linker!

@Elisabeth00 og @Bellare Disse selene synes jeg så veldig ålreite ut. Likte kanskje best Yukon-sela, men er det heldig at stroppen havner på det "myke" og ikke på selve brystkassen? Hva er best, egentlig? Ser for meg at Yukon-sela sitter bedre, kanskje særlig dersom hunden må overtales litt til å gå fremover (godværshund, men han blir iskaldt og kynisk dratt med på tur læll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 og @Bellare Disse selene synes jeg så veldig ålreite ut. Likte kanskje best Yukon-sela, men er det heldig at stroppen havner på det "myke" og ikke på selve brystkassen? Hva er best, egentlig? Ser for meg at Yukon-sela sitter bedre, kanskje særlig dersom hunden må overtales litt til å gå fremover (godværshund, men han blir iskaldt og kynisk dratt med på tur læll).

Om hunden trekker er det absolutt ikke heldig. Men om den ikke trekker har det ikke noe å si. Det blir som et halsbånd på en måte. Hva man foretrekker av brystsele og y-sele er smak og behag. Jeg foretrekker y-seler fordi de etter min mening gir større bevegelsesfrihet. Hunden slipper å gå med en reim foran skuldrene/armene, som lett kan hindre bevegelsene.

Jeg tror min også er fra yukon btw, men sånne halvnomeseler er jo ganske standard i fasong alle sammen. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden trekker er det absolutt ikke heldig. Men om den ikke trekker har det ikke noe å si. Det blir som et halsbånd på en måte. Hva man foretrekker av brystsele og y-sele er smak og behag. Jeg foretrekker y-seler fordi de etter min mening gir større bevegelsesfrihet. Hunden slipper å gå med en reim foran skuldrene/armene, som lett kan hindre bevegelsene.

Jeg tror min også er fra yukon btw, men sånne halvnomeseler er jo ganske standard i fasongn alle sammen. :)

Jeg kan dessverre ikke si at min ikke trekker :innocent: Men vi jobber med saken. Jeg er i utgangspunktet mest fan av Y-seler jeg også, for meg virker det som om de fordeler trykket bedre.

Kan ikke noen av dere bare si "denne selen skal du ha"? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sporsele fra Kifani som er sydd etter mål :) Anbefales i alle fall på det varmeste når han begynner å bli ferdig utvokst :) Har Yukon kombitrekksele i tillegg, god erfaring med den, så brystselen er sikkert også ok :)

426656_10200291261788379_953349745_n.jpg

Tenker å få noe sydd på mål når han er omtrent ferdig i kroppen :) Nå vokser han jo som et uvær, kan se han gro for hver dag som går omtrent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å få noe sydd på mål når han er omtrent ferdig i kroppen :) Nå vokser han jo som et uvær, kan se han gro for hver dag som går omtrent!

Tror jeg hadde prøvd meg på yukon sin, da :) den er vel ikke så dyr og ganske justerbar, det er i alle fall min :)

1235161_10200806798396472_227828374_n.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med at det er så "mye" på ryggen? Trykkfordeling? Er disse dyre, eller er det "vits" i å kjøpe en sånn til valp?

Selen sitter som støpt rundt kroppen og ligger godt. På myndekropp kan dette være vanskelig å finne seler til, pga fasong, og denne ligger bra og gnager ikke. Ja de er dyre ca 600 kr, så jeg ville ventet til hunden var ferdig utvokst :)

Jeg har også en sele fra http://www.torshammarens.se/textiltryck/whippetsele-bred-reflex.html Den bruker jeg daglig på gåturer. Sitter kjempebra på myndekropp! De syr etter mål. perfekt! Har ikke bilde av Nitro med den på, men det ligger bilde i linken av en hund med den på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med webmasterselen er at den er utbrytersikker. Jeg sliter med fasongen på salukien min som gjør at hun både med vilje og ved uhell kommer seg ut av alle andre seler. Det er umulig med webmasterselen. Den sitter så utrolig bra på henne for det er mange mange tilpasningsmuligheter. Husker ikke hvor mange, men mange. Jeg anbefaler den helt klart og jeg har MANGE seler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også webmaster til whippsen og synes den sitter fint (hans er litt for stor og sklir derfor litt, men med rett størrelse tror jeg den hadde vært super). Fikk prøve ei non-stop sele til han nå og den satt også bra og siden den er polstret i front i tillegg synes jeg den er bedre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse har dere i Webmaster selen til whippet? Ble litt usikker på om jeg skulle bestille XS eller S, tror jeg tar sjansen på S.

Og hvordan gjør dere det om vinteren når hunden har på dekken? Bruker dere bare halsbånd, eller kan man ha selen utenpå dekkenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse har dere i Webmaster selen til whippet? Ble litt usikker på om jeg skulle bestille XS eller S, tror jeg tar sjansen på S.

Og hvordan gjør dere det om vinteren når hunden har på dekken? Bruker dere bare halsbånd, eller kan man ha selen utenpå dekkenet?

Pleier å ha sele utpå ullgenser og vinterdress. Om vi har type thermodekken som er veldig tykke blir det halsbånd :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi var å prøvde på webmaster selen i dag. XS var ganske tett inntil albuen, selv når jeg justerte helt ut under brystet, og S var alt for stor bak rundt magen :/

Rart at XS ikke skulle passe, siden jeg har ei forholdsvis lita tispe, som bare er 7 måneder og 10 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.torshammarens.se/textiltryck/vinthundsselar-1/whippetselar Sjekket ut Torshammarens? Var veldig fornøyd med den jeg hadde derfra, satt godt OG umulig å sno seg ut av. Har ikke bildet på denne pcen dessverre, og dette er noen år siden, men ser ut til at dagens modell er helt lik.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...