Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten tisser inne! Hjelp!


Arielle
 Share

Recommended Posts

Jeg er nå oppgitt og frustrert over den hersens katten. Han er både født og oppvokst her og har vært husren en lang periode. Han er den eneste katten vi har nå, han er født i mai og er kastrert. Ble kastrert veldig tidlig hvis det har noen betydning. Han er en god del ute, har kattedoen sin tigjengelig hele døgnet inne men alikevell velger han å tisse inne. Om det er fordi det er matten som er ved døren(som også er omtrent rett på siden av badet oppe der kattedoen står) eller om det er soggy doggy matten som gjør at han oftest velger denne vet jeg ikke. Han har også flere ganger tisse på håndklær på badet nede, skittentøyet og i sengen av hunden.

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre for jeg er så dritt lei av å vaske på matter etter den hersens katten. For all del han er søt og veldig godt men HVORFOR gjør han dette? Noen som har forslag til hva jeg skal gjøre? Trodde ikke katter pleide å tisse inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ingidano, jeg ville først og fremst tatt ham til dyrlegen for å sjekke at han ikke har vondt eller har noen sykdommer forbundet med urinveiene.

Deretter ville jeg kjøpt inn 1 eller 2 dokasser og satt dem på de stedene hvor han pleier å foretrekke å tisse. Forhåpentligvis vil han da bruke kassene fremfor å tisse i senger og på håndkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært noen endringer i den perioden den begynte å tisse inne?

Prøv å rense oftere, bytte plass på kassen, sette på/ta av tak. Kjøpe en større kasse. Prøve å bytte til annen type sand?
Kan være så mangt som er problemet. Om han tidligere har vært ren og plutselig ikke er det lenger ville jeg som flere sier sjekka for urinveisinfeksjon.

Og når du sier kastrert tidlig, hvor tidlig mener du da? 6mnd er jo normalen på katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han sjekket for UVI? Katter bytter ofte tissesteder dersom de får vondt ett sted. Eller kanskje han er som min hannkatt var, likte ikke tak over doen sin.

Enig med Ingidano, jeg ville først og fremst tatt ham til dyrlegen for å sjekke at han ikke har vondt eller har noen sykdommer forbundet med urinveiene.

Deretter ville jeg kjøpt inn 1 eller 2 dokasser og satt dem på de stedene hvor han pleier å foretrekke å tisse. Forhåpentligvis vil han da bruke kassene fremfor å tisse i senger og på håndkle.

Er kattedoen ren?

Noen katter vil ikke benytte doen sin om det allerede er gjort noe i den.

Har det vært noen endringer i den perioden den begynte å tisse inne?

Prøv å rense oftere, bytte plass på kassen, sette på/ta av tak. Kjøpe en større kasse. Prøve å bytte til annen type sand?

Kan være så mangt som er problemet. Om han tidligere har vært ren og plutselig ikke er det lenger ville jeg som flere sier sjekka for urinveisinfeksjon.

Og når du sier kastrert tidlig, hvor tidlig mener du da? 6mnd er jo normalen på katter.

Takk for råd alle sammen. Kan godt ta han med til dyrlegen og få sjekket han. Han ble kastrert når han var 3-4mnd gammel. Det som er rart er at han går i kassen også. Kassen står faktisk bare et par meter i fra ene teppet han pleier å tisse på. Han bruker kassen for det meste men ja han tisser på mattene også. Han har samme kassen som han har hatt siden han ble født og det ser ikke ut som om han har problemer med å bruken den for stort sette så gjør han det jo. Han gjør jo nr. 2 i kassen hele tiden og han tisser i den også. Bytter sanden gjevnlig. Vi byttet merke på sanden for en stund siden men katten går jo i kassen så det kan vell ikke være problemer? :icon_confused: Han ble født i mai så han er jo ikke gamle karen heller dag men ufattelig irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd noen endringer i huset i det siste? Ommøblering, et nytt dyr eller menneske? Eller kanskje noen har blitt borte? Har dere vært på ferie nylig?

Katter kan begynne å tisse inne hvis f.eks eier har vært borte lenger enn normalt. Eller hvis noe har skjedd så den er stressa eller utrygg.

Viktig at doen er rein men ikke for rein. Hvis det starta etter du bytta sand ville jeg byttet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd alle sammen. Kan godt ta han med til dyrlegen og få sjekket han. Han ble kastrert når han var 3-4mnd gammel. Det som er rart er at han går i kassen også. Kassen står faktisk bare et par meter i fra ene teppet han pleier å tisse på. Han bruker kassen for det meste men ja han tisser på mattene også. Han har samme kassen som han har hatt siden han ble født og det ser ikke ut som om han har problemer med å bruken den for stort sette så gjør han det jo. Han gjør jo nr. 2 i kassen hele tiden og han tisser i den også. Bytter sanden gjevnlig. Vi byttet merke på sanden for en stund siden men katten går jo i kassen så det kan vell ikke være problemer? :icon_confused: Han ble født i mai så han er jo ikke gamle karen heller dag men ufattelig irriterende!

Sandbytte kan være årsaken. Hunnkatten her begynte å vandre å lete etter nye plasser å pisse en gang vi måtte kjøpe annen type sand på butikken. Pissa på noen puter samt i senga til hunden. I denne perioden måtte jeg renske kassa opp til 2 - 3 ganger om dagen, vist ikke var det fare for at hun gikk andre plasser.

Til vanlig rensker jeg kassen 1 gang pr 24 timer ca. Har nå skikkelig klumpsand fra Everclean, veldig fornøyd med den :)

Størrelsen på kassen kan også ha noen og si, her måtte vi ta ut "trappetrinnet" i kassa for at de skulle bli fornøyde for ca 1 måned siden. Kassa ble rett og slett for liten med trinnet inni, nå har vi ikke trinnet i og de er fornøyde enn så lenge. (Dog er ikke vi like fornøyde, nå blir det jo sand overalt utenfor kassen :P) Må nok øke til 2 kasser etterhvert.

Mine er født i slutten av april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd noen endringer i huset i det siste? Ommøblering, et nytt dyr eller menneske? Eller kanskje noen har blitt borte? Har dere vært på ferie nylig?

Katter kan begynne å tisse inne hvis f.eks eier har vært borte lenger enn normalt. Eller hvis noe har skjedd så den er stressa eller utrygg.

Viktig at doen er rein men ikke for rein. Hvis det starta etter du bytta sand ville jeg byttet tilbake.

Sandbytte kan være årsaken. Hunnkatten her begynte å vandre å lete etter nye plasser å pisse en gang vi måtte kjøpe annen type sand på butikken. Pissa på noen puter samt i senga til hunden. I denne perioden måtte jeg renske kassa opp til 2 - 3 ganger om dagen, vist ikke var det fare for at hun gikk andre plasser.

Til vanlig rensker jeg kassen 1 gang pr 24 timer ca. Har nå skikkelig klumpsand fra Everclean, veldig fornøyd med den :)

Størrelsen på kassen kan også ha noen og si, her måtte vi ta ut "trappetrinnet" i kassa for at de skulle bli fornøyde for ca 1 måned siden. Kassa ble rett og slett for liten med trinnet inni, nå har vi ikke trinnet i og de er fornøyde enn så lenge. (Dog er ikke vi like fornøyde, nå blir det jo sand overalt utenfor kassen :P) Må nok øke til 2 kasser etterhvert.

Mine er født i slutten av april.

hmmm. jeg får bare prøve litt forskjellig. Den eneste forandringen jeg kommer på et at han ble hevet ut av soverommet. Tidligere har han sovet i sengen vår hver kveld omtrent men når han begynte å skulle leke og kose på nettene så fikk han ikke lov til dette lengre for min helse tåler ikke å bli vekket gjentatte ganger på natten. Han har hatt den sanden han har nå en god stund før tissingen inne begynte. Vi har aldri heller hatt samme type sand hver gang sier samboer nå. Nå går han på fast type sand men før dette varierte det. Men er det ikke rart at det skal være noe gale med kassen eller sanden når han bruker denne 95% av tiden? Nå bytter faktisk jeg hele sanden hver gang også, burde kanskje bare renske ut? Det ser på den andre siden ut som om han er veldig fornøyd hver gang jeg har byttet sand. Hvor ofte må jeg regne med å bytte sanden eller eventuelt renske ut i kassen?

Er det mulig å lære katten helt av å bruke kasse inn siden han er inne/ute katt? Jeg har ikke mye erfaring med katt men de vi har hatt hjemme når jeg vokste opp har alle gått på do ute og aldri hatt kasse inne. Det gjør meg ikke noe å ha kassen inne altså bare så det er sakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm. jeg får bare prøve litt forskjellig. Den eneste forandringen jeg kommer på et at han ble hevet ut av soverommet. Tidligere har han sovet i sengen vår hver kveld omtrent men når han begynte å skulle leke og kose på nettene så fikk han ikke lov til dette lengre for min helse tåler ikke å bli vekket gjentatte ganger på natten. Han har hatt den sanden han har nå en god stund før tissingen inne begynte. Vi har aldri heller hatt samme type sand hver gang sier samboer nå. Nå går han på fast type sand men før dette varierte det. Men er det ikke rart at det skal være noe gale med kassen eller sanden når han bruker denne 95% av tiden? Nå bytter faktisk jeg hele sanden hver gang også, burde kanskje bare renske ut? Det ser på den andre siden ut som om han er veldig fornøyd hver gang jeg har byttet sand. Hvor ofte må jeg regne med å bytte sanden eller eventuelt renske ut i kassen?

Er det mulig å lære katten helt av å bruke kasse inn siden han er inne/ute katt? Jeg har ikke mye erfaring med katt men de vi har hatt hjemme når jeg vokste opp har alle gått på do ute og aldri hatt kasse inne. Det gjør meg ikke noe å ha kassen inne altså bare så det er sakt :)

Jeg bruker Everclean hvor tisset blir til klumper. Nå bruker ikke Fredrik kasse så mye (bortsett fra om vinteren) men da bytter jeg ALT kanskje annenhver mnd, ellers tar jeg ut klumper og fyller på. Han liker ikke å få helt ny sand. :P Klumper tar jeg ut når de dukker opp, går han på do venter jeg en time også tar jeg det ut med en gang.

At han har blitt hivet ut av soverommet kan ha vært en stressfaktor. At han markerer seg rett og slett.

Jeg syntes ikke noe om å droppe kasse men det er opp til hver enkelt. Rett og slett fordi jeg syntes det er lite hyggelig å tvinge en katt ut i 15 minus og snøstorm for å gå på do. Har man ikke kattedør vil man også tvinge katten til å holde seg f.eks om natten fordi den ikke kan gå på do.

Om sommeren kan det gå uker uten at Fredrik bruker kassa men den er der uansett, tilfelle han må på do når jeg sover eller er på jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg bruker Everclean hvor tisset blir til klumper. Nå bruker ikke Fredrik kasse så mye (bortsett fra om vinteren) men da bytter jeg ALT kanskje annenhver mnd, ellers tar jeg ut klumper og fyller på. Han liker ikke å få helt ny sand. :P Klumper tar jeg ut når de dukker opp, går han på do venter jeg en time også tar jeg det ut med en gang.

At han har blitt hivet ut av soverommet kan ha vært en stressfaktor. At han markerer seg rett og slett.

Jeg syntes ikke noe om å droppe kasse men det er opp til hver enkelt. Rett og slett fordi jeg syntes det er lite hyggelig å tvinge en katt ut i 15 minus og snøstorm for å gå på do. Har man ikke kattedør vil man også tvinge katten til å holde seg f.eks om natten fordi den ikke kan gå på do.

Om sommeren kan det gå uker uten at Fredrik bruker kassa men den er der uansett, tilfelle han må på do når jeg sover eller er på jobb..

Hvorfor er det noe værre å tvinge en katt til å gå ut for å gjøre fra seg i 15 minus enn en hund? Jeg lar ihvertfall ikke hundene mine tisse inne uansett hvor kaldt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det noe værre å tvinge en katt til å gå ut for å gjøre fra seg i 15 minus enn en hund? Jeg lar ihvertfall ikke hundene mine tisse inne uansett hvor kaldt det er.

Katter tåler kulde dårligere enn fleste hunder. Fryser hunden til folk har man på dekken, det gjør man ikke med pus. Katter er ikke bygget for norske vintre og har man ikke do må pus ut selv om det er ubehagelig og vondt å sette seg i snøen for å gå på do. Har man ikke katteluke må man også slippe ut pus også ser man kanskje en film før man ser etter pus igjen. Som da har sittet på trappa og fryst i en time.

Jeg syntes katter skal ha muligheten til å slippe å gå ut hvis de ønsker det. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde uansett alltid ha kasse tilgjengelig, selv om pus går ut på do. Når de er kattunger så går de ofte på kattedoen, for det er jo det de er vokst opp med å gjøre. Det tar tid før de skjønner at man kan gå på do ute. Så det tror jeg ikke du trenger bry deg noe med, det kommer nok av seg selv :)

Men selv når de begynner å gå på do ute, og kanskje slutter bruke doen inne, så burde de ha den der i tilfelle,

Vi bruker også Everclean nå, den lukter ikke i det hele tatt. Har ikke trengt å skifte ut sand i det hele tatt når jeg er flink å ta ut klumper å bæsj. Kjempe fornøyd med Everclean less track som er til langhårskatt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er ikke helt enig i at en voksen katt som går ute trenger å ha kasse inne. At katten går ut for å tisse trenger ikke bety at den blir stående på trappa i timesvis å fryse... Det går an å slippe dem inn igjen :icon_confused: Katter er da ikke så sjøre at de ikke kan gå ut i kuldegrader i noen minutter for å tisse? Alle kattene vi har hatt har fått tjukk og god pels på vintern. Han siste jeg fikk før jeg flytta hjemmenfra bor fortsatt hos foreldrene mine. Han har katteluke og både han og den nye katten deres går ut og inn som de vil og tilbringer en god del mer tid ute enn det tar å tisse. Helt etter eget valg. Luka er alltid åpen. De har ikke kasse inne heller, selv om den nye bare er ca 6 mnd gammel (hun kom bare flyttende til dem etter eget valg i sommer utsulta og sliten, sammen med broren sin som forsvant igjen etter noen dager, ingen eier har meldt seg etter flere annonser så hun ble visst boende).

Ikke at det har noe å si for TS da. Hun har en ung katt som fortsatt bruker kassa inne og det er selvfølgelig bare dumt å ta bort kassa når man allerede har et problem med at ungkatten tisser andre steder. Har du prøvd å fjerne mattene han tisser på over lengre tid da? Når de først er blitt brukt som tisseplass lukter de tiss, selv om du vasker, og da er det mer naturlig for katten å bruke dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte du må regne med å skifte/renske er i grunn opp til deg selv @Arielle . Her rensker jeg som nevnt 1 gang pr 24 timer, og har ca 3-5cm sand i kassen. Har da Everclean multiple cats, som klumper veldig bra, tiss lukter ingenting, ikke bajs heller om katta er flink å grave det ned. Null svinn blir det også med denne sanden pga den gode klumpingen. Føler heller ikke behovet for å bytte all sanden nå når jeg har Everclean, tidligere derimot når jeg hadde "dagligvare butikk sand" (den blå sekken med hvit katt på) så måtte jeg gjerne hive ut alt sammen innimellom, ble ikke rent nok når jeg renset til å være hygienisk over lengre tid. (Syns jeg)

Ellers kommer det ann på katten og deg/de du bor med om du burde ha kasse inne til alle tider. Er det en relativ sjanse for at katten blir stengt inne noen plass? Er det sjanse for at katten pisser inne om den er inne litt for lenge? Har du kattedør? Er katten så ung/gammel/dårlig pels/redd at den ikke tørr oppholde seg/gå på do ute over lengre tid?
Vil du gamle på kattepiss/bajs uhell inne?

Rett og slett bli kjent med katten, etterhvert vil du finne ut hvilke grenser katten din har og hvilke du selv har ift katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har katteluke så er det jo noe annet, men ikke alle har det.

Kattedo er fint å ha når pus blir syk å må være inne. Men jo, om man har luke så går det nok å rydde vekk doen. Da har jo pus mulighet for å gå ut å gjøre fra seg.

Uansett tar det tid for kattunger å finne ut at man kan gå på do ute, det går oftest helt av seg selv, så jeg tror ikke man trenger trene på det. Kan kanskje påskynde det om man strør litt brukt kattesand ute så pus kjenner lukten sin. Men ikke sikker.

Den sanda fra dagligvare som Rocket nevner startet jeg med, den var ikke noe av det produktet påstår, ingen klumping, ikke noe god å holde på lukt. Nei det er bare bortkasta penger den sanda der. En god klumpesand fra dyrebutikk er bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter tåler kulde dårligere enn fleste hunder. Fryser hunden til folk har man på dekken, det gjør man ikke med pus. Katter er ikke bygget for norske vintre og har man ikke do må pus ut selv om det er ubehagelig og vondt å sette seg i snøen for å gå på do. Har man ikke katteluke må man også slippe ut pus også ser man kanskje en film før man ser etter pus igjen. Som da har sittet på trappa og fryst i en time.

Jeg syntes katter skal ha muligheten til å slippe å gå ut hvis de ønsker det. :)

Seriøst, det skal mer til enn en el to time ute før katta fryser, så lenge det er ute/innekatt. Fløtepusen min, som er født/oppvokst i milde Trøndelag bor nå hjemme hos min yngste bror, og hun er fint ute i minus 50 og koser seg i flere timer. Det er når katter ikke får nok mat, drikke og mulighet til varme og ly over tid at de blir sjuke, ikke en enkelt time el to på trappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beholdt kassen inne. Greit nok, er den lite i bruk etterhvert, så er det jo ikke mye jobb med den heller, og fordelen er at katten alltid har et sted å gjøre fra seg - for sikkerhets skyld.

Katter begynner gjerne å gjøre fra seg i form av tissing inne (utenom kattekassen) hvis det er noe de "protesterer" på. Protest-tiss, kan man si :-) Så da gjelder det å tenke hardt etter og finne ut om det har skjedd en endring, noe som kan ha fått katten til å mislike det. Er det en ny katt i nabohusene et sted, som din katt vil markere overfor på alle "sine" eiendeler hjemme? Eller som andre har foreslått her; endring i kattesand, endring i rutiner hjemme? Du har fortalt at den ble plutselig utestengt fra soverommet nattestid, og det kan meget godt være derfor den "protesterer" ved å tisse rundt omkring inne nå.

Hadde en venninne som hadde en katt, og den likte ikke at hun lot kjæresten sove over. Da tisset den frekke katten på dyna! Midt oppå...! Hun hadde ikke dør til soverommet, så hun fikk ikke stengt katten ute heller. Endte med å omplassere den, til et hjem der den kunne få gå utendørs (min venninne bodde i blokk, flere etasjer opp). Da sluttet den å tisse på dyner..! :)

Min gamle katt var utekatt, og på sommeren lot jeg henne ofte være ute hele natta. Mindre trafikk og biler da, tenkte jeg, så det er tryggere, pluss at katter liker å jage mus i mørket. Uansett årstid hadde jeg likevel alltid kattekasse inne, selv om hun ofte var mer utendørs enn innendørs. Man vet jo aldri når de må på do, så...Tok ingen sjanser på at hun skulle finne kassen borte og bæsje i protest noe sted inne :)

Kattekassen hennes var stort sett urørt om sommeren når hun var mye ute, men plutselig kunne hun bruke den en gang eller to. Hun brukte den veldig flittig på vinteren. Virket som hun ikke likte at det ikke var sand å grave i utendørs lenger, alt var jo frossent. Tørr og fin sand i kassen inne var nok bedre, så derfor ble den brukt på vinterstid eller hvis det var altfor bløtt og klinete og grave ned etterlatenskapene sine ute.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er vanedyr, og ja protest er kanskje feil ord, men de demonstrerer misnøye ved endringer for eksempel, til og med at man bytter kattesand type.

Det er de få som er veldig sære, men de finnes. Min er heldigvis en enkel sjel, jeg kan styre å endre som jeg vil. Men gud forby at miljøarbeideren min kommer på en onsdag, da er verden hans falt i stykker da :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...