Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

Har hundene deres "kosepusting"? Når min skal være ekstra god eller bare koser i fanget, så puster han flere korte innpust og et langt utpust i stedet for vanlig. Typ "inn inn inn uuuut - inn inn inn uuuut". Hvorfor det? :P

Min yngste brummer/grynter stille når vi koser. Det høres best når vi ligger panne mot panne og susser mens jeg stryker henne på magen, da grynter hun nytelsesfullt og er så ubegripelig skjønn. :wub: Hun puster også litt sånn surklete, men har ikke sånn fødselspusting som din. :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

@2ne @Line @

Vet dere ang. rasene dere har? *nysgjerrigpetra* Schnauzer tror jeg ikke, men veldig usikker på de andre.

Dachsen regisreres i størrelse etter brystmål:

Brystomfang:

Standard: Over 35 cm

Dvergdachshund: 30-35 cm, måles etter 15 måneders alder.*

Kanindachshund: Under 30 cm, målt etter 15 måneders alder*

Vekt: Dachshund: Øverste grense ca. 9 kg.

Krysning av hårlag er uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Line

Takk for svar, det med at det ikke var ønsket å krysse farger visste jeg heller ikke. :)

@

Ja, det er greit, men er det mulig at foreldre registrert i to ulike størrelser parres og valpene da blir registrerte/følger retningslinjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Line

Takk for svar, det med at det ikke var ønsket å krysse farger visste jeg heller ikke. :)

Det er regelen i Norge og alle andre land som er medlemmer av den internasjonale schnauzer pinscher unionen (ISPU). Ikke alle land er medlem og der er det tillatt. Smula har sort/sølv i stamtavla og kan være bærer av ss. Om jeg parer henne med en hannhund som også er bærer vil jeg kunne få valper som er ss. De registreres da som den fargen de er. Det kan også søkes om unntak , noe som kanskje er mer hensiktsmessig for schnauzer og salt/pepper riesen, som har en mye mindre avlsbase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er regelen i Norge og alle andre land som er medlemmer av den internasjonale schnauzer pinscher unionen (ISPU). Ikke alle land er medlem og der er det tillatt. Smula har sort/sølv i stamtavla og kan være bærer av ss. Om jeg parer henne med en hannhund som også er bærer vil jeg kunne få valper som er ss. De registreres da som den fargen de er. Det kan også søkes om unntak , noe som kanskje er mer hensiktsmessig for schnauzer og salt/pepper riesen, som har en mye mindre avlsbase. 

Av ren nysgjerrighet, hvorfor er det uønsket å parre hunder med forskjellig farge?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Line

Takk for svar, det med at det ikke var ønsket å krysse farger visste jeg heller ikke. :)

@

Ja, det er greit, men er det mulig at foreldre registrert i to ulike størrelser parres og valpene da blir registrerte/følger retningslinjene?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Line

Takk for svar, det med at det ikke var ønsket å krysse farger visste jeg heller ikke. :)

@

Ja, det er greit, men er det mulig at foreldre registrert i to ulike størrelser parres og valpene da blir registrerte/følger retningslinjene?

Ang. Dachshundrasene:

Størrelses og hårlagskrysning er tillatt i Norge, Sverige og en del andre land. Men IKKE i rasens hjemland. Om man blander hårlag, får valpene mors hårlag ved registrering, og må deretter evt. omregistreres. Ved størrelseskrysning registrerer man etter største variant i blandingen, og måler inn senere.

Mitt håp er at vi får forbud mot hårlagskrysinger (som også vil være en forutsetning for å kunne ha ulike brukskrav på dachshundrasene) og forbud mot kryssning av standard mot dverg/kanin. De to sistnevnte er så like i type/str. og er rene selskapshunder, så de bør det være anledning til å krysse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Dachshundrasene:

Størrelses og hårlagskrysning er tillatt i Norge, Sverige og en del andre land. Men IKKE i rasens hjemland. Om man blander hårlag, får valpene mors hårlag ved registrering, og må deretter evt. omregistreres. Ved størrelseskrysning registrerer man etter største variant i blandingen, og måler inn senere.

Mitt håp er at vi får forbud mot hårlagskrysinger (som også vil være en forutsetning for å kunne ha ulike brukskrav på dachshundrasene) og forbud mot kryssning av standard mot dverg/kanin. De to sistnevnte er så like i type/str. og er rene selskapshunder, så de bør det være anledning til å krysse...

Jeg så at ift bakgrunnen for de ulike hårlagene var der blandet inn spaniels i langhår.(ifølge nettside til dacksklubb). Og at de derfor var mer "spaniel-like" i adferd/gemytt enn de to andre hårlagene. Om det stemmer vet jeg ikke. Jeg kjenner kun kort og strihårsvarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at ift bakgrunnen for de ulike hårlagene var der blandet inn spaniels i langhår.(ifølge nettside til dacksklubb). Og at de derfor var mer "spaniel-like" i adferd/gemytt enn de to andre hårlagene. Om det stemmer vet jeg ikke. Jeg kjenner kun kort og strihårsvarianter.

Det stemmer. De har en helt annen vannpasjon enn kort og stri. bla. I tillegg har de aldri blitt avlet for jakt på samme måte + at mange års selskaps og eksteriøravl har gjort sitt med den mentale biten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfødt haleknekk: Har eller kan det få noen helsemessige konsekvenser?

Haleknekk er en arvelig defekt, og hunder som har påvist haleknekk skal ikke brukes i videre avl. Selve skaden på halen er egentlig av mindre betydning, annet enn kosmetisk og noe redusert bevegelse. Det som gjør haleknekk til en alvorlig lidelse, er at defekten kan forekomme høyere opp i ryggen også, og da snakker vi om at det kan bli smertefullt og funksjonshemmende for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfødt haleknekk: Har eller kan det få noen helsemessige konsekvenser?

Jeg har en med haleknekk helt ytterst på halen, vi har røntget hele ryggen hennes og ikke funnet noe annet galt :) Den plager henne ikke virker det som, bortsett fra noen ganger kan hun hive seg rundt og "gnage" (sånn klø gnage liksom) på knekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfødt haleknekk: Har eller kan det få noen helsemessige konsekvenser?

Elvis har det :) Merker ingenting til det annet enn an han logrer med hele rumpa(nedsatt følelse i halen nedenfor knekken og halen har vokst feil så den er kort). Halene er krenkt på 4 steder tror jeg, hvorav den øverste er den som er synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne @Line @

Vet dere ang. rasene dere har? *nysgjerrigpetra* Schnauzer tror jeg ikke, men veldig usikker på de andre.

Skal vi se. Storpuddel kan ikke pares med noen annen variant enn storpuddel. Det anbefales ikke å pare mellompuddel med annet enn mellompuddel, men toy og dverg pares om hverandre. Om man kjøper en mellompuddel som ikke blir mer enn 34 cm høy, kan den registreres om til dverg og omvendt (dverg på 35 cm er en mellom). Om man kjøper en storpuddel som blir 44 cm høy (grensa er 45 cm) har man en for liten storpuddel. Valpene blir i utgangspunktet registrert i den varianten moren er, så Leahs valper registreres som mellompudler. Om noen av de skulle bli under 35 cm høye, kan de omregistreres til dverg (eller toy, men så små blir de neppe) etter fylte 15 mnd, tror jeg det er :) Om de skulle bli over 45 cm høye, er de for store mellompudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Dachshundrasene:

Størrelses og hårlagskrysning er tillatt i Norge, Sverige og en del andre land. Men IKKE i rasens hjemland. Om man blander hårlag, får valpene mors hårlag ved registrering, og må deretter evt. omregistreres. Ved størrelseskrysning registrerer man etter største variant i blandingen, og måler inn senere.

Mitt håp er at vi får forbud mot hårlagskrysinger (som også vil være en forutsetning for å kunne ha ulike brukskrav på dachshundrasene) og forbud mot kryssning av standard mot dverg/kanin. De to sistnevnte er så like i type/str. og er rene selskapshunder, så de bør det være anledning til å krysse...

Interessant, hvorfor ønsker du å innskrenke krysningsmulighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Interessant, hvorfor ønsker du å innskrenke krysningsmulighetene?

Fordi om jeg har forstått rett; bakgrunn til langhår er helt annen enn de to andre. Med også dertil ulikheter i gemytt; skarphet/ mot. Langhår er mindre modig/ mykere, noe som sammen med skarphet gir mindre heldig utslag ift gemytt. I tillegg har langhår dårligere jaktegenskaper (pga sin bakgrunn).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund rir på en annen hund, skal man da fjerne hunden eller la de ordne opp selv? Når man vet det er stressrelatert.

Dersom en annen hund rir på min hund og han ikke kommer gjennom til den andre hunden ved første beskjed, fjerner jeg den andre hunden (evt. ber hundens eier fjerne hunden, dersom de ikke gjør det på eget initiativ) enten på stemme, håndbevegelse eller fysisk flytting (alt etter hvor "kraftig" beskjed som trengs for at hunden skal lystre). Det samme gjelder dersom min hund forsøker å ri på en annen. Gjør også dette når det gjelder overdreven slikking på kjønnsorgan.

Jeg har en sånn "treer-regel" jeg følger:

1) Hundene får anledning til å ordne opp selv

2) Jeg går inn og ber min hund oppføre seg evt. ber den andre hundens eier gjøre dette med sin

3) Jeg tar hunden min ut av situasjonen

Om det er "riktig etter boka" eller ikke vet jeg ikke, men jeg ser på hva min hund forteller meg og da virker dette til å fungere for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar de ikke ri på hverandre.

Her i huset så er det å ri på hverandre et sikkert tegn på at de trenger ny kastreringschip :D

Jeg gidder ikke krangle med deg for jeg vet at vi er uenige om dette uansett, men jeg klarer ikke dy meg: enklere det enn å faktisk trene på problemet?

Og nå løper jeg fort vekk også kan vi være venner igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke krangle med deg for jeg vet at vi er uenige om dette uansett, men jeg klarer ikke dy meg: enklere det enn å faktisk trene på problemet? Og nå løper jeg fort vekk også kan vi være venner igjen :lol:
Nei, du skjønner. Det at de rir på hverandre forsvinner når de kastreres kjemisk. Kastreringschip'en varer i 6-12 mnd, alt etter hvilken type som settes inn. Når de begynner å ri, så er det fordi testoet begynner å øke: ergo så er tiden inne for ny chip, da den forrige er begynt å utløpe. Orker ikke trene bort testo-adferden når jeg uansett chip'er dem jevnlig Jeg er vant til kastrering fra hestemiljøet, så for meg er det ingen big deal å kastrere hund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skjønner. Det at de rir på hverandre forsvinner når de kastreres kjemisk. Kastreringschip'en varer i 6-12 mnd, alt etter hvilken type som settes inn. Når de begynner å ri, så er det fordi testoet begynner å øke: ergo så er tiden inne for ny chip, da den forrige er begynt å utløpe. Orker ikke trene bort testo-adferden når jeg uansett chip'er dem jevnlig Jeg er vant til kastrering fra hestemiljøet, så for meg er det ingen big deal å kastrere hund.

Jeg skjønner hvorfor du gjør det. Jeg er bare ikke enig i at det er den løsningen man burde gå til (først).

Men dette har vi diskutert før uten å bli enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...