Gå til innhold
Hundesonen.no

Sliter med "dekk"


buddy13
 Share

Recommended Posts

Hunden vår er lettlært, og har tatt alt veldig fort. Sitt, bli, innkalling, fot, gi labb og gå pent i bånd sitter sånn helt ok i en rolig hverdag hjemme (er noe anna ute blant folk kanskje, men vi øker vanskelighetsgraden etterhvert!).

Men å legge seg er helt klin umulig å få lært dette krapylet… Vi senket ned hånda med godbit, og han fektet vilt med labbene fremfor å legge seg. På valpekurs fikk vi råd, og med samme teknikk fikk vi han til og legge seg etterhvert. Kommando er "ligg". Vi trente mye på dekk på kurset, og la etterhvert på kommando.

Men han legger seg altså sjelden, og når han først gjør det, så tar det tid. Han er liten av vekst, og instruktøren sa at små hunder ofte er vanskeligere å legge enn større, men jeg står helt fast.

Bør vi begynne på nytt med "ligg"? Kan det være noe feil med innlæringen, at han ikke forstår, at han ikke liker å ligge…? Har noen tips til gode metoder for innlæring? Vi skal kun ha det til hverdagslydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte sliter små hunder med dekk. Mine corgier har slitet med det. Løsningen faktisk har blitt å sette meg ned og sette opp kneet. Så lokker jeg under med en godbit, når hunden er midt under må den ligge(juster kneet) også belønner og rose. Gjenta litt til hunden forstår. Så kan du øke høyden på kneet og etterhvert reise deg.

Litt utradisjonell måte men kan fungere på hunder som er små og kortbeinte.

For pi så gjorde det at dekket løsnet og hun forstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte sliter små hunder med dekk. Mine corgier har slitet med det. Løsningen faktisk har blitt å sette meg ned og sette opp kneet. Så lokker jeg under med en godbit, når hunden er midt under må den ligge(juster kneet) også belønner og rose. Gjenta litt til hunden forstår. Så kan du øke høyden på kneet og etterhvert reise deg.

Litt utradisjonell måte men kan fungere på hunder som er små og kortbeinte.

For pi så gjorde det at dekket løsnet og hun forstod.

Takker for tips. Det var smart, skal prøve ut det. Om jeg har forstått det riktig: Sette meg ned, og sette leggen i 90graders vinkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arthur gjorde akkurat det samme, og skjønte absolutt ikke greien :P Det jeg gjorde var å hjelpe han veldig ned i dekk. Innlæringen kan ta litt lengre tid når du gjør det på denne måten siden du i prinsippet legger ham ned - men Arthur tok det fort likevel.

Når han sitter, så tar jeg tak i forbeina og rolig og forsiktig drar de litt til meg slik at han sklir ned i dekk. Da sier jeg "legg seg" og godbit. Hvis hunden er en type som kjemper i mot, så er kanskje ikke dette beste fremgangsmåten. Arthur er typen "potetsekk" og sklir ned i dekk fint som bare det :P

Tok vel fem-seks repitisjoner før han skjønte tegningen :) Og fra dette punktet fortsatte jeg med standard innlæring men å senke godbit osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arthur gjorde akkurat det samme, og skjønte absolutt ikke greien :P Det jeg gjorde var å hjelpe han veldig ned i dekk. Innlæringen kan ta litt lengre tid når du gjør det på denne måten siden du i prinsippet legger ham ned - men Arthur tok det fort likevel.

Når han sitter, så tar jeg tak i forbeina og rolig og forsiktig drar de litt til meg slik at han sklir ned i dekk. Da sier jeg "legg seg" og godbit. Hvis hunden er en type som kjemper i mot, så er kanskje ikke dette beste fremgangsmåten. Arthur er typen "potetsekk" og sklir ned i dekk fint som bare det :P

Tok vel fem-seks repitisjoner før han skjønte tegningen :) Og fra dette punktet fortsatte jeg med standard innlæring men å senke godbit osv.

Vi har prøvd dette, men han blir så gira når vi "tar på" han når han gjør øvelser. Vi bruker mye tid på å gire og roe han ned, for han elsker å trene og leke, og derfor blir det mye fekting når vi trener ligg… Men han har blitt noe roligere siden vi prøvde denne metoden sist, så er absolutt verdt et forsøk igjen kanskje :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min (border collie, nå 5mnd) forstår slett ikke dette med å lokke ned i dekk fra sitt, men han klasker mellom sitt og dekk uansett :P Han lærte det ved å tilby atferd/klikkertrening (vente på at hunden legger seg - klikk og belønn - når den forstår at dekk gir belønning - legge på kommando). Dekk fra stå derimot lokket jeg bakover for å unngå fremdrift (som en del av LP). Må selvfølgelig se ann hunden, om den ikke liker å ligge så blir det litt vanskelig å forvente at den tilbyr det!

Om du bruker knemetoden AnetteH beskriver, som jeg syntes hørtes super ut, så kan det kanskje være litt greit å ikke belønne "gi labb" noe under innlæringsperioden av dekk, kanskje til og med belønne bare for å følge (småspise) godbiten. Bare for et lite tiltak for å unngå aktive fekte-labber? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min (border collie, nå 5mnd) forstår slett ikke dette med å lokke ned i dekk fra sitt, men han klasker mellom sitt og dekk uansett :P Han lærte det ved å tilby atferd/klikkertrening (vente på at hunden legger seg - klikk og belønn - når den forstår at dekk gir belønning - legge på kommando). Dekk fra stå derimot lokket jeg bakover for å unngå fremdrift (som en del av LP). Må selvfølgelig se ann hunden, om den ikke liker å ligge så blir det litt vanskelig å forvente at den tilbyr det!

Om du bruker knemetoden AnetteH beskriver, som jeg syntes hørtes super ut, så kan det kanskje være litt greit å ikke belønne "gi labb" noe under innlæringsperioden av dekk, kanskje til og med belønne bare for å følge (småspise) godbiten. Bare for et lite tiltak for å unngå aktive fekte-labber? :)

Ja, vi bruker ytterst sjelden gi labb, nesten så jeg angrer på at vi lærte han det, for han fekter og gir den forbanna labben uansett ha vi driver med :lol: Vi har lært han kommandoen, men bruker den ytterst sjelden. Sist den ble belønnet var vel for noen uker siden da mamma ba han gi labb da han fikk en leke, ellers er den ikke i bruk (jeg håper nesten han glemmer den :innocent: ). Så absolutt ikke noe belønning av den kommandoen her nei, iallefall til han roer ned intensiteten og fektingen. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min (border collie, nå 5mnd) forstår slett ikke dette med å lokke ned i dekk fra sitt, men han klasker mellom sitt og dekk uansett :P Han lærte det ved å tilby atferd/klikkertrening (vente på at hunden legger seg - klikk og belønn - når den forstår at dekk gir belønning - legge på kommando). Dekk fra stå derimot lokket jeg bakover for å unngå fremdrift (som en del av LP). Må selvfølgelig se ann hunden, om den ikke liker å ligge så blir det litt vanskelig å forvente at den tilbyr det!

små hunder har ofte et "problem"/kneik/barriere å få de til å legge seg.

Pi har nå forstått det og jeg kan nå klikke og gjøre mer vanlige ting, og pirke stå dekk, dekk sitt osv. men det er det at de forstår at bena går bøyd og ned på bakken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

små hunder har ofte et "problem"/kneik/barriere å få de til å legge seg.

Pi har nå forstått det og jeg kan nå klikke og gjøre mer vanlige ting, og pirke stå dekk, dekk sitt osv. men det er det at de forstår at bena går bøyd og ned på bakken :lol:

Takk du, vi har et par dachser på valpe- og grunnkurs, de blir litt sånn "Hva mener du? Jeg er jo her nede allerede. Slutt med det der, jeg ser ikke vitsen". Litt artig å høre eierne spørre om bikkja ligger nå eller om den enda sitter (dekk i utgangsposisjon) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kupper tråden litt jeg. Min hund på 9mnd kan ligg og sitt, men vi sliter med kommandoene. Det virker som om hun ikke knytter ordene til de øvelsene hun gjør. Jeg har konsekvent krevd at hunden utfører "sitt" noen ganger uten kommando, slik at jeg er sikker på at hun vil sette seg neste gang når jeg sier kommandoen. Det samme gjelder "ligg". Men på en eller annen måte klarer hun ikke å skille disse kommandoene. Sier jeg sitt, så kan hun like så godt legge seg. Og da ødelegges jo heile kommandoen.. Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kupper tråden litt jeg. Min hund på 9mnd kan ligg og sitt, men vi sliter med kommandoene. Det virker som om hun ikke knytter ordene til de øvelsene hun gjør. Jeg har konsekvent krevd at hunden utfører "sitt" noen ganger uten kommando, slik at jeg er sikker på at hun vil sette seg neste gang når jeg sier kommandoen. Det samme gjelder "ligg". Men på en eller annen måte klarer hun ikke å skille disse kommandoene. Sier jeg sitt, så kan hun like så godt legge seg. Og da ødelegges jo heile kommandoen.. Hva gjør jeg galt?

ALLE hunder kan sitt og ligg. Inkludert din. Men hun kan ikke kommandoene, og hun har da egentlig ikke lært verken sitt eller ligg, og har ingen forståelse for øvelsene. Så du ødelegger absolutt ingenting, for hunden kan det rett og slett ikke. Du kunne sikkert sagt "pølse", og så hadde hunden lagt seg eller satt seg. Hunden har ingen stimuluskontroll på øvelsene. Definisjonen på stimuluskontroll er at hunden utfører en atferd når du ber om det, og ikke ellers. Vil anbefale deg å lese denne artikkelen som omhandler det.

Hvordan "krever" du at hunden utfører sitt uten å bruke kommando? Det virker litt voldsomt.

Kan hunden noen andre kommandoer? Hvordan har du trent sitt og ligg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger kan det hjelpe å starte på begynnelsen med ett "nytt" ord. Jeg sa jo lægg dæ, men måtte si det mange gang, da kan hunden fort syns at man trenger jo ikke gjøre det med en gang, for vi gjentar det.

Nå har jeg gått fra lægg dæ til ligg, jeg minner han på hva jeg vil med å føre finger ned på bakken når han ikke responderer på kommando ordet. Nå har han begynt å legge seg ned på kommando! Det er kjempe gøy å få til noe så enkelt som å be hunden legge seg uten noe annet enn kommandoen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nå snart 10 mnd., og han legger seg når han finner det for godt. Han terpet mye på dekk, men for det mest er det enten "se dumt på mamma, jeg ikke skjønne" eller at han legger seg halvveis ned (med forparten, bakparten "står" igjen), og at han da bare spretter opp igjen. Mens andre ganger går det som en drøm. Håper det bare er litt fjortistilstander :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE hunder kan sitt og ligg. Inkludert din. Men hun kan ikke kommandoene, og hun har da egentlig ikke lært verken sitt eller ligg, og har ingen forståelse for øvelsene. Så du ødelegger absolutt ingenting, for hunden kan det rett og slett ikke. Du kunne sikkert sagt "pølse", og så hadde hunden lagt seg eller satt seg. Hunden har ingen stimuluskontroll på øvelsene. Definisjonen på stimuluskontroll er at hunden utfører en atferd når du ber om det, og ikke ellers. Vil anbefale deg å lese denne artikkelen som omhandler det.

Hvordan "krever" du at hunden utfører sitt uten å bruke kommando? Det virker litt voldsomt.

Kan hunden noen andre kommandoer? Hvordan har du trent sitt og ligg?

At hun setter seg uten kommendo, jeg klikker og belønner, og venter på at hun skal utføre samme atferd på nytt. Setter hun seg da igjen, så klikker jeg og belønner. Så begynner hun å forstå hvilken øvelse jeg ønsker hun skal utføre. Når jeg er ganske så sikker på at hun blir å sette seg igjen, så kan jeg legge på kommando sitt - evt akkurat ide hun setter seg.

Som du sier kunne jeg nok likesågodt sagt pølse. Det er det jeg sliter med - å få henne til å knytte mine kommandoer til de øvelsene, og ikke minst huske det. Vet at man bare må repetere og repetere, men vi trener faktisk ganske mye med det.

Hvordan? Ved sitt så klikket og belønte jeg for hver gang hun satt seg. Ved ligg så måtte jeg føre godbiten ned mot gulvet slik at hun la seg, da klikket jeg og belønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...