Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering av tispe


Vicek
 Share

Recommended Posts

Hei! Prøvde å lete etter tråder som handlet om kastrering av tisper, men fant ikke så mye. Mulig jeg er dårlig til å lete :innocent: Men uansett, tispa mi ble operert for 4 dager siden og fjernet livmor og eggstokkene. Derfor tenkte jeg å høre litt med dere om har erfaring med kastrerte tisper, hva dere mener er fordeler og ulepmer, positivt og negativt? Når merket dere forandringer på hunden, og når begynte dere å merke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå ble storpuddelen min kastrert i hui og hast fordi hun hadde livmorbetennelse, men etter operasjonen har vi ikke lagt merke til noen fysiske eller psykiske forandringer, selv om vi ble forespeilet at hun kunne bli overvektig. Heldigvis regulerer hun matinntaket sitt like godt i forhold til at hun egentlig må spise mindre nå enn tidligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er dårlig på å leite. ;) Skal se om jeg finner de to trådene jeg tenker på når jeg kommer hjem.

Håper det går bra med frøkna di! :flowers:

Haha, jaja :P Takk, gjerne!

Hun var veldig sliten etter operasjonen, og så var det jo så vondt å ligge. Så det resulterte i at hode og brystkassa låg på gulvet og rompa til værs! Hun fjernet to jursvulster også da.

Når dyrlegen åpenet buken på henne, var vist livmora voldsomt stor til å være på denne tiden(midt i mellom to løpetider). Noen som har opplevd det før? Hun har forandret seg i det siste, dårlig matlyst og dermed gått ned i kilo, blitt sur mot andre hunder og er slapp. Ser ut som ett vandrende skjellet, er 62 cm høy og veier nå 17 kg. Dyrlegen mente alt dette hadde med det hormonelle å gjøre, så håper det kommer i "balalse" nå som hun er kastrert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige tispe ble kastrert og hun kom seg raskt etter operasjonen. Etter en uke var alt nesten som normalt. Det eneste jeg la merke til forskjell var at hun la på seg og det var vanskelig å holde vekten nede. Men flott å slippe løpetiden da, når man har hannhund også. (men hun ble kastrert pga betente jur cyster)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Prøvde å lete etter tråder som handlet om kastrering av tisper, men fant ikke så mye. Mulig jeg er dårlig til å lete :innocent: Men uansett, tispa mi ble operert for 4 dager siden og fjernet livmor og eggstokkene. Derfor tenkte jeg å høre litt med dere om har erfaring med kastrerte tisper, hva dere mener er fordeler og ulepmer, positivt og negativt? Når merket dere forandringer på hunden, og når begynte dere å merke det?

Hva slags forandringer tenker du på? Er ikke alle tisper som forandrer seg. Min ble kastrert for 1 mnd siden, og hun var i storform etter et par dager igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forandringer tenker du på? Er ikke alle tisper som forandrer seg. Min ble kastrert for 1 mnd siden, og hun var i storform etter et par dager igjen.

Tenkte på det med at flere legger på seg og forandring av adferd. Har aldri hatt ei tispe som har blitt kasterert, men hører det er flere som snakker om forandring i adferd, og da i både positiv og negativ retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi måtte kastreres for 2.5 år siden pga lukket livmorbetennelse. Da var hun 5 år. Har ikke merket noen adferds endringer og synes det er ganske så kjekt slippe løpetid egentlig. Hehe. Derimot fikk hun urin lekkasjer veldig raskt etter inngrepet da. Når hun lå sov/ hvilte seg. I starten kom det hver andre mnd. Så ble det bare ofte og oftere. Prøvde i 2 år uten noen medisin men,på slutten i sommer ble det lekkasjer hver dag. Startet så på en medisin uten mye bivirkninger som hun må gå på resten av livet. Ingen lekkasjer etter startet på den. 2 år etter inngrepet gikk såret faktisk opp!! Måtte stiftes sammen og fikk antiboitika. Det er ikke vanlg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi måtte kastreres for 2.5 år siden pga lukket livmorbetennelse. Da var hun 5 år. Har ikke merket noen adferds endringer og synes det er ganske så kjekt slippe løpetid egentlig. Hehe. Derimot fikk hun urin lekkasjer veldig raskt etter inngrepet da. Når hun lå sov/ hvilte seg. I starten kom det hver andre mnd. Så ble det bare ofte og oftere. Prøvde i 2 år uten noen medisin men,på slutten i sommer ble det lekkasjer hver dag. Startet så på en medisin uten mye bivirkninger som hun må gå på resten av livet. Ingen lekkasjer etter startet på den. 2 år etter inngrepet gikk såret faktisk opp! Måtte stiftes sammen og fikk antiboitika. Det er ikke vanlg da!

Det har jeg også tenkt på, siden hunden er over 8 år nå. Er det vanlig å få problemer med det relativt fort etter operasjonen eller går det gjerne noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det med at flere legger på seg og forandring av adferd. Har aldri hatt ei tispe som har blitt kasterert, men hører det er flere som snakker om forandring i adferd, og da i både positiv og negativ retning.

De jeg kjenner som er kastrert har ikke endret atferd. Og legger de på seg lettere er det bare å kutte ned på maten eller trimme mer :) Tror generelt tisper endrer adferd mindre etter kastrering enn hannhunder. Hvor gammel er tispen din?

Når det gjelder urinlekkasje så er jeg et stort spørsmålstegn nå. Her (UK) er 95% av tispene kastrert, og ingen (!) jeg har snakket med har opplevd det problemet. Jeg har jobbet på veterinærklinikk her 1 år nå, og veterinærene sier det er et sjeldent problem. Risiko ja, men veldig liten. Så hvorfor er dette problemet større i Norge ? Er det større i Norge? Eller kan det ha en sammenheng med at tisper som kastreres i Norge oftest er eldre? Bare lufter litt tanker, ikke meningen å kuppe tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror begge deler er vanlig :) gikk veldig raskt her da rundt 2-3 mnd etter oprasjonen. Hun ble jo så fra seg når merket det også stakkars,ikke lite som kom akkorat! Fikk det masse når var på besøk også så til slutt kjøpte jeg egen madrass hun måtte ha med bort på besøk. Jeg leste faktisk en gang at det var ganske så vanlig til Settere, hun her er jo mest Gordon Setter og litt Labrador. Veldig deilig slippe det nå. Krysser fingrene for at frøkena di ikke får det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teserere: jeg vet av flere som er kastrert kun mi som fikk lekkasjer! Min flaks med hunder det! Hehe. Ialefall sært at såret åpnet seg etter to år da!! Ingen dyrleger hadde sett noe sånnt før. Meget mulig det blir lettere for lekkasjer når de er eldre når kastreres. For lukke musklen blir jo dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som er kastrert har ikke endret atferd. Og legger de på seg lettere er det bare å kutte ned på maten eller trimme mer :) Tror generelt tisper endrer adferd mindre etter kastrering enn hannhunder. Hvor gammel er tispen din?

Når det gjelder urinlekkasje så er jeg et stort spørsmålstegn nå. Her (UK) er 95% av tispene kastrert, og ingen (!) jeg har snakket med har opplevd det problemet. Jeg har jobbet på veterinærklinikk her 1 år nå, og veterinærene sier det er et sjeldent problem. Risiko ja, men veldig liten. Så hvorfor er dette problemet større i Norge ? Er det større i Norge? Eller kan det ha en sammenheng med at tisper som kastreres i Norge oftest er eldre? Bare lufter litt tanker, ikke meningen å kuppe tråden :)

Det virket som det er ganske vanlig her til lands, og når du sier det er et så lite problem hos dere kan man jo begynne å tenke. Veldig rart egentlig. Men det kan jo være som du sier, at de er eldre når de kastreres her.

Hun er over 8 år. Da er det kanskje mulig det blir ett problem hos oss, men vi ha jo håpe på at det ikke blir det :)

Gåsa: Veldig uheldig med at såret åpna seg. Håper det gikk i orden oss dere senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det gikk da bra etter en stund takk :) vet av flere hunder som var eldre enn mi når måtte kastreres. Uten at de har fått lekkasjer så håper som sagt det ikke blir hos deg. Det er ikke helt krise om bli det eller da medisinen virker bra rinexin heter den for mennesker med tett nese osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Slenger med ett nytt spørsmål til dere også. Snakket nettopp med dyrlegen, han hadde fått svar på de to svulstene i juret de også fjerna samtidlig. De var ondartet :no: Men de hadde fått "rene" snitt på de. Det minsket sjansen for at kreften hadde spredd seg, men som han sa, de kunne ikke være helt sikre. Fikk beskjed om å følge med i framtida. Mest vanlig var vist at det spredde seg til lunger, nyrer og lever. Men fikk ikke høre noe spesielt med symptomer annet enn vansker med å puste. Noen som har erfaring? Hva merker jeg om den er spredd seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toya ble sterilisert når hun var 8 år. Hun har fått dårligere pels (mer underull) og legger lettere på seg. Bortsett fra dette har jeg ikke merket noe forskjell. Ikke er hun blitt lat eller lekkasjer.

Hun er nå 12,5 år

Mer underull fordi hun ble kastrert, eller fordi hun ble eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Livet etter operasjonen ble ikke som vi hadde tenkt.. Hun ble aldri noe bedre. Spiste ikke, drakk ikke og hadde tydelig vondt. Fikk også bukspyttkjertelbetennelse. Så i dag valgte vi å la henne slippe og håper hun har det bedre der hun er nå. Siste dagene har vært forferdelig. I tillegg til dette hadde hun også motsatt reaksjon på den beroligende sprøyta hun først fikk, aldri sett en slik reaksjon før. De intense og konstante hylene stikker i hjerte mitt. Aldri mer skal jeg være med på en avlivning på vetrinærkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet etter operasjonen ble ikke som vi hadde tenkt.. Hun ble aldri noe bedre. Spiste ikke, drakk ikke og hadde tydelig vondt. Fikk også bukspyttkjertelbetennelse. Så i dag valgte vi å la henne slippe og håper hun har det bedre der hun er nå. Siste dagene har vært forferdelig. I tillegg til dette hadde hun også motsatt reaksjon på den beroligende sprøyta hun først fikk, aldri sett en slik reaksjon før. De intense og konstante hylene stikker i hjerte mitt. Aldri mer skal jeg være med på en avlivning på vetrinærkontoret.

Nei, fy søren så vondt å høre om. :( Det var jo ikke sånn det skulle ende... :hug::console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry ble kastrert for 1 år siden nå pga veldig store gemyttendringer i forbindelse med løpetid osv.

Vi har merket STORE forandringer i gemyttet. Hun er blitt en langt tryggere hund og all usikkerheten vi hadde med løpetid er blitt borte. Hun er tryggere på seg selv og på folk og ja, generelt alt er bedre nå.

Ingen problemer med overvekt. Dette justerer jo jeg i all hovedsak. Regner med jeg vil merke forskjell i pelsen etterhvert, men det gjør jeg jo uansett siden vi nå barberer henne ned i sommerhalvåret (pga allergi).


Bridie har heller ingen problemer med overvekt. Kun fått en mer fluffy/ullete pels enn hun hadde før. Ellers lite forandringer på henne. Hun ble kastrert da hun var 3 år pga hyppige/ustabile løpetider og etterhvert livmorbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...