Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerning av stor-cert?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde blitt glad om stor-certene ble fjernet, og at det ble flatere, slik som i andre land. Er en hund et championat verdig så er den jo det uansett liksom. Jeg synes det er for vanskelig å bli champion, iallefall hos raser med veldig mange påmeldte. Snakker ikke om egen hund nå, for man må stille for å vinne, det vet jo jeg og (men at han hadde fortjent å bli ch. er det ingen tvil om.)

Men det er jo gjerne slik at det er de samme hundene som rasker med seg cert ett år, og neste år tar noen andre over. Også er det noen som aldri slipper til til storcertet, selv om hunden er verdig et championat.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi må ikke være så naive å tro at ikke NKK sørger for å få inn sine penger uansett antall utstillinger som arrangeres.. Hvis halvparten (eller 75%) av alle utstillinger nå forsvinner (eller bli sk. uo

Det jeg synes er uforståelig, er at NKK blir brukt som syndebukken når en er misfornøyd med dommerstanden. NKK er ikke de som autoriserer og utdanner all verdens dommere, kun de norske. Hva med å krit

Vi får lp titler da. Woho!

RS er høyeste myndighet i NKK så når det blir flertall for et vedtak der er det det som gjelder. Det var flertall for å avskaffe stor certet og det trer i kraft fra 1.1.2015. Gruppa som jobber med endring av antall utstillinger vil sikkert fortsette sitt arbeidet, men må da forholde seg til at det ikke vil være et stor cert etter 1.1.2015. Dette må det tas hensyn til i arbeidet og vil med all sannsynlighet påvirke resultatet.

Men et championat er jo ikke det som skal si noe om kvaliteten på hunden. Det gjøres jo i kvalitetsbedømmelsen. Ellers kan man jo bare gjøre om ck til cert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RS er høyeste myndighet i NKK så når det blir flertall for et vedtak der er det det som gjelder. Det var flertall for å avskaffe stor certet og det trer i kraft fra 1.1.2015. Gruppa som jobber med endring av antall utstillinger vil sikkert fortsette sitt arbeidet, men må da forholde seg til at det ikke vil være et stor cert etter 1.1.2015. Dette må det tas hensyn til i arbeidet og vil med all sannsynlighet påvirke resultatet.

Men et championat er jo ikke det som skal si noe om kvaliteten på hunden. Det gjøres jo i kvalitetsbedømmelsen. Ellers kan man jo bare gjøre om ck til cert.

Det som slår meg er jo at f.ex kelpie klubben har alt sagt ja til alle utstillinger i 2015, noe veldig mange andre klubber også har gjort. Så man har nå ingen sjangs til å evnt regulere litt hvor mange utstillinger rasen blir representert på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. diverse på FB, Twitter, osv så er det vedtatt å fjerne kravet om NKK-cert for championat, ja. Det er et møte i dag på Gardermoen hvor det skal diskuteres - de påmeldte klubbene til RS (årsmøtet til NKK) er der og det holder på nå.

Veldig merkelig at hele den høringen da evt var bortkastet, så dette bare "må" gjennomføres til tross for massiv motstand fra store deler av organisasjonen og ikke minst - miljøet det berører.

For jakthundfolket vil dette ikke gi noen større forandring (de har jo sine egne utst. likevel), men derifra til å bestemme dette for ALLE hunderaser i Norge viser jo at kanskje jaktmiljøet har fått litt for stor innflytelse på hundeverden i Norge (les: NKK)?

Det er jo klart greiere for de rasene som har tilleggskrav for championatet - der kan det jo påvirkes i alle retninger. Men for alle de rasene som IKKE har det er det temmelig sært.

Så nå kommer sikkert endringene med antall utstillinger også, så da får vi kanskje 20 utstillinger som skal fordeles rundt om i landet. Tap av inntekter for maaaange klubber som lett fører til at klubber ikke har råd til å opprette øvrig aktivitetsnivå. Mindre tilbud til de som har utstilling som hobby. Større avstander for maaange (økte utgifter - gjør utst. ennå dyrere). Dataprogrammering hos NKK til millioner av kroner. Mindre aktivitetsavgift til NKK (kanskje dyrere utstillinger for alle - NKK vil jo ha pengene sine likevel, liksom).

Kaotiske forhold i raseklubber når det skal avgjøres hvilke arrangører som skal få cert eller ikke - myyye ekle diskusjoner, færre som vil ta tillitsverv pga all kritikk, etc.

Ja, jeg kan gå 'on and on' - men dette bil ille!

Over tid hadde man så absolutt kunne gjort dette smidigere - først senke antallet utstillinger innefor raseklubbene (NKK kunne sette ett reelt tak - ikke fra 60 til 10...), øke antall småcert for å bli champions (det kan fortsatt gjøres, da) - men da beholde NKKcertet som f.eks. et "dobbelt" cert, og så om f.eks. 5 års tid likevel ende opp med en fornuftig politikk på dette som alle har fått venne seg til og da vil nok de fleste også se at det er positive konsekvenser av det.

NÅ er vi faktisk midt i planleggingen av 2015-sesongen, vi har allerede takket ja til en haug utstillinger og disse vil ikke nødvendigvis få ja fra oss dersom vi får en begrenset antall med cert - så da må tillatelser kalles tilbake, etc..

Hvem i all verden VIL sitte i et styre og takke nei til en haug utstillinger som kanskje både er flott arrangert, den eneste i 7 timers omkrets hele året, og har 30 års fartstid som utst.arrangør...

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg er jo at f.ex kelpie klubben har alt sagt ja til alle utstillinger i 2015, noe veldig mange andre klubber også har gjort. Så man har nå ingen sjangs til å evnt regulere litt hvor mange utstillinger rasen blir representert på.

Men 2015 terminlista er jo ikke satt, det er bare søknader der enda.

Hvordan det til slutt blir vet jeg ikke. Men det ligger jo i kortene at det vil bli et dramatisk kutt i antall cert tror jeg. Det igjen vil gi store ringvirkninger. Så vidt jeg vet stemme også de fleste regionene ja til dette.

Men det er jo trist det ikke var flere raseklubber til stede, om de ikke hadde fått flertall kunne de hvertfall tydeligere fått markert sin mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, da tror jeg man kan droppe småutstillingene også... Jeg kommer hvertfall ikke til å stille just for fun på utstillinger uten cert :P

Synes det er rart å gjøre om på cert og storcertløsningene! Synes det fungerer helt greit slik det er i dag :-)

De gjør det jo i sverige slik jeg forstår det (uoffesielle utst), ikke helt umulig at det kan bli slik i norge også.

Kvalitetsbedømmelse av hest brukes ved kåring av hingst som ikke har egenprestasjoner (3-4 års) så det er noe helt annet. Utstilling er ikke avlskåring. Hvor mange småcert skal man trenge etter nye regler? fem?

Joda men kan ikke noe av dette overføres til hundeverdenen? "Avlskåring" for hund hadde vel ikke vært så gæli det heller? Utstilling skal jo egentlig være en kvalitetsbedømmelse... Det har bare blitt veldig konkuranse preget etter hva jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det jo i sverige slik jeg forstår det (uoffesielle utst), ikke helt umulig at det kan bli slik i norge også.

.

Men Sverige har hatt dette som system i mange år og bygget opp en praksis rundt dette. Det tror jeg ikke er gjort over matta. Skal man leie haller etc. er det ikke sikkert man klarer å få inn nok penger.

Men igjen, jeg synes faktisk det verste er at man velger denne typen saksbehandling på en sak. Det naturlige ville være en vidre behandling i gruppa som jobber med dette, ny høring etc. At den endelig løsningen får et RS vedtak i ryggen er bare positivt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det jo i sverige slik jeg forstår det (uoffesielle utst), ikke helt umulig at det kan bli slik i norge også.

Joda men kan ikke noe av dette overføres til hundeverdenen? "Avlskåring" for hund hadde vel ikke vært så gæli det heller? Utstilling skal jo egentlig være en kvalitetsbedømmelse... Det har bare blitt veldig konkuranse preget etter hva jeg forstår.

Avlskåring har de i en del andre land. Dette er noe som hunene må igjennom om de skal avles på, og for å få reg. valper.

Kåringen kan også avgjøre om hunen skal ha begrensninger på kull eller annet også.

Synes det kan være en ok ting jeg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det folk på de uoff utstillingene i utlandet?

Altså folk er det jo selvfølgelig, men er det noe særlig påmeldte på en utstilling hvor det ikke deles ut cert?

Vil folk betale 350kr for å ikke få cert?

Spør fordi jeg lurer.

For jeg er litt usikker på om jeg er inntr i å betale 350kr, også har jeg ikke cert mulighet en gang.

Og 350kr er jo ofte en liten sum når man plusser på bensin, mat, hotell osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir spennende å følge med på ser jeg, selv for en som ikke stiller. Men jeg mener da det var snakk om å fjerne storcertet den gang da jeg var aktiv i ringen, sånn for 12-16 år siden? Bare "rykter" og "ønsker" da, men likevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ikke være så naive å tro at ikke NKK sørger for å få inn sine penger uansett antall utstillinger som arrangeres.. Hvis halvparten (eller 75%) av alle utstillinger nå forsvinner (eller bli sk. uoffisielle) så forsvinner det mange hundrevis av tusen i inntekt til NKK (aktivitetsavgift som betales av arrangerende klubb pr hver enkelt deltaker).

Fører dette til dyrere påmeldingsavgift for alle de utst. som fremdeles får ha cert?

Eller en stor økning i aktivitetsavgiften for raseklubbenens egne utstillinger?

NKK vil da se til å ha monopol på 2/3 del av alle utstillinger (for mange, mange raser) - er dette utelukkende positivt for utvikling av rasene?

Hvem skal betale for de millionene (??) det koster å bygge om hele datasystemet deres? Hva med klubber som allerede har leid haller, invitert dommere, etc? Å melde avbud til dommere er nærmest å regne som en "dødssynd" i hundeverden, og gjør man dette for mye så risikerer man aktivitetsforbud en periode..

Og hvordan i all verden skal vi som sitter i et styre greie å velge ut 2/3 av søknadene som nå har kommet for å si "nei, dessverre" til disse vel vitende om at det da blir flere utstillere som får sin nærmeste utstilling 8 timer unna... Samtidig som vi vet at vi her på Østlandet får en gjeng med NKK-arrangerte utst. samt har enklere tilgang til utlandet for å dekke vårt utstillingsønske...

Nei, dette blir bare trist og ubehagelig. Selv om jeg om 10 år sikkert kommer til å si at "det ble bra til slutt!" - det er gjennomføringen som er det største problemet akkurat nå.

(Eller så kanskje man ikke har råd til å drive med utstilling lenger, så det ikke spiller noen rolle pga dèt?)

Susanne

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er jeg bare et stort spørsmål. Ser ut til at det er noe info som mangler nå som storcertet skal bort. Hvordan gjenomføre det, tror ikke det blir så store forskjeller for min del siden j har rase som må ha jakt resutater for å få cert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det folk er redde for er at det skal bli for lett å bli champion, så burde vel heller antall cert bestemmes utifra hvor stor rasen er?

På D4A er det f.eks 20 dvergschnauzer sort og 77 dvergpinschere som skal delta. Konkurransen om stor-certet er altså nesten 4 ganger så høy i DP-ringen. Dvergpinscher og dvergschnauzer sort har nøyaktig like mange utstillinger i året (2014). Da sier det seg selv at det da er utrolig mye lettere å bli champion med en dvergschnauzer sort enn en dvergpinscher.

Det er det samme med etnahund og whippet, der det stilles 9 etnahunder og 80 whippet på D4A. Etnahund hadde flere utstillinger å gå på enn whippet i 2013, og de har flere utstillinger å velge mellom også i 2014...

Så jeg vet ikke om det egentlige problemet er at vi mister det stor-certet jeg?

En hund skal jo være god nok, uavhengig om det stiller 80 hunder eller 9 hunder. Det vil være vanskelig å bli champion med en whippet uansett, og det vil være lett med en etnahund uansett om de trenger et stor-cert eller ei. Men de hundene som får championatet skal jo likevel være gode nok. Det er ikke sånn (bør i alle fall ikke være sånn), at en DSsort med championat er en dårligere champion enn en dvergpinscher med championat? Eller at en entahund champion er dårligere enn en whippet champion?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger Elisabeth00- men er det riktigere eller bedre at det blir tåpelig mye enklere å bli champion for alle av den grunn? Burde man ikke tenke helt omvendt - at det burde bli vanskeligere å bli det for alle raser?

Småraser (som har få påmeldte) blir jo ikke verken fler (eller bedre) av at man kan stille en hund til champion uten å engang treffe en eneste konkurrent i ringen?

Så ja, jeg er enig i at det må gjøres noe med antallet certmuligheter, kanskje også med NKK-cert-kravet. Men det kan ikke bare "tres nedover" hodene våre på denne måten.

Eller, forsåvidt er det jo akkurat nå bare gjort myyye enklere å stille opp en champion, slik at NKK bare MÅ tvinge raseklubbene å redusere antallet utstillingsmuligheter selv. Og da er det jo raseklubben som får være "syndebukken" og NKK slipper dèn debatten. Fint for dem, men jeg er redd for at det er en skikkelig "knekk" for klubb/rasemiljøene å gjøre det på denne måten.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Dialogmøtet mellom NKK og klubbene i dag, og dere har like mange spørsmål som det er der.

Hvordan dette vil bli gjennomført, vet ikke NKK enda, fordi forslaget ble vedtatt i går, og det var vel egentlig overraskende at det gikk gjennom - så aktivitetsavdelingen og andre involverte organ må gå i tenkeboksen nå, paralelt med at høringen om reduksjon av antall cert-utstillinger går sin gang.

Men som det ble sagt, så har raseklubbene en mulighet til å stramme inn på hvor lett det blir å bli champion, selv om storcertet forsvinner.

For det første kan raseklubbene slutte å si at de vil være med på alt av utstillinger (for det gjør de nå, det ser jeg lett på klubbmailen som kommer - "vi driter i hvor vi stiller ut, men det er fint om dere freder spesialen vår, ellers sier vi ja til rubbel og bitt").

For det andre kan raseklubbene foreslå endring i championatreglene, med rasespesifikke krav. Det er for eksempel flere raser i gruppe 1 og 2 som kan legge på et brukskrav for at hunden skal bli champion. Men klubber som min kan også gjøre andre ting, for eksempel sette krav til antall cert (fem? Syv?), eller si at minst ett av certene skal være oppnådd på rasespesial, altså en av klubbens egne utstillinger (meget aktuelt for vår del - vi har flere lokalspesialer, som kan dra flere hunder enn det er på de fleste NKK-utstillingene, og et cert der kan dermed få høyere status, mens det i dag teller like mye som når Kirkenes og omegn hundeklubb har to påmeldte bernere. Det vil kunne gi mange fordeler for raseklubben også - jeg vil jo garantert prioritere å dra på Bergensavdelingens spesial, altså får de enda flere påmeldte enn vanligvis, og certene henger høyere, og dermed øker kvaliteten på championene.)

Hva utfallet av høringen blir, er det ikke vits i å spå i. Om det blir 100 utstillinger i året og tre cert gir automatisk championat, eller om det blir redusert til 20 utstillinger i året gidder jeg ikke bruke energi på å spå per i dag.

Men vi som raseklubber kan faktisk gjøre noe i denne prosessen. Hvis flest mulig klubber kommer med ønsker til endrede championatregler, så forstår NKK at vi ikke ønsker championat på salg, at vi kommer dem i møte i denne prosessen med å få ned inflasjonen i titler og cert, og kanskje kan vi unngå enda strengere innskjerpinger som en følge av at storcertet forsvinner.

Vår raseklubb skal i hvert fall hive seg rundt og forhåpentligvis få til en årsmøtesak i 2014 om at vi ønsker de og de endringene i championatreglene. Men NKKs regelverk åpnes egentlig kun for endring hvert femte år, og NKK kan ikke foreta justeringer hver fjortende dag etter våre innfall, så det er en fordel om raseklubbene mobiliserer NÅ, så vi kan levere et samlet press om å få justert championatreglene ASAFP; om ikke fra 01.01.2015, så i hvert fall fra året etter.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlskåring har de i en del andre land. Dette er noe som hunene må igjennom om de skal avles på, og for å få reg. valper.

Kåringen kan også avgjøre om hunen skal ha begrensninger på kull eller annet også.

Synes det kan være en ok ting jeg :)

Så enig så enig, syns det virker bra med noe slikt. Ikke nødvendigvis istedenfor utstillinger, men kanskje i tillegg. Noe som kan være et rent avslverktøy uten noe konkurranse aspekt involvert. Med dyktige dommere, gjerne kanskje 3 dommere eller noe og gjennomsnittet av disses karakterer er det som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja, jeg er enig i at det må gjøres noe med antallet certmuligheter, kanskje også med NKK-cert-kravet. Men det kan ikke bare "tres nedover" hodene våre på denne måten.

Eller, forsåvidt er det jo akkurat nå bare gjort myyye enklere å stille opp en champion, slik at NKK bare MÅ tvinge raseklubbene å redusere antallet utstillingsmuligheter selv. Og da er det jo raseklubben som får være "syndebukken" og NKK slipper dèn debatten. Fint for dem, men jeg er redd for at det er en skikkelig "knekk" for klubb/rasemiljøene å gjøre det på denne måten.

Susanne

Så vidt jeg forstår er dette noe NKK ønsket å innlemme i planen om redusering av cert, ikke at det ble stemt igjennom i går. Men det sørget altså klubbene for...

På den andre siden; dette gjør jo at utenlandske utstillere gidder å troppe opp på "vanlige" utstillinger. Kanskje det ikke blir så mye mindre konkurranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..jeg burde egentlig ikke være glad for Mocca sine cert jeg da siden hun har fått de i enten konkurranse med seg selv eller en tispe til. Lett tjente cert liksom. Men jeg velger å tro at hun fikk dem fordi dommer faktisk mente hun er god nok, ikke at de ikke hadde så mange andre de kunne velge i. Plusset er jo at hun har fått dem for dommere som kan, og har dømt mye, min rase da.

Og siden utenlandske hunder MÅ (iaf som det er nå) ha stor-cert for at det skal slå ut til N UCH kommer de i bøtter og lass på enhver NKK-utstilling og da er det det jammen ikke alltid lett å ta det gitt, selv om det er 20 stk som har fått CK. Og det er også veldig kjedelig å stå som res cert-vinner for n'te gang og cert-vinner har 20 cert fra før, men ikke stor-certet. Begge har jo fått CK, dvs at de er av championkvalitet, men bare en får certet.

Jeg tror..tror jeg...at små-cert vs stor-cert egentlig ikke er greia for hvor lett det er å bli champion, men at dommere bør dømme "likt" uavhengig av hvor mange som konkurrerer om certet. Og etter at det kom kvalitetsbedømmelse i alle klasser har iaf jeg opplevd innad i egen rase at skalaen blir brukt mer enn før, noe jeg syntes er bra.

Inni hodet mitt skjønner jeg hva jeg mener, men ser på innlegget at det muligens er noe knotete ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på både RS og Dialogmøtet denne helgen (har svart kort i denne tråden fordi jeg har vært på mobil…) og det var virkelig mye spennende og store saker som ble tatt opp. Jeg tror det er et stort antall raseklubber som nå sitter med store øyne og angrer litt på at ingen har satt seg inn i sakene som har blitt sendt inn som forslag (for det var ikke så veldig mange raseklubber som møtte, desverre). RS ER veldig mektig og der foregår veldig gode og saklike diskusjoner der. Alle kan komme med innlegg og kommentarer og alt er med på å avgjøre utfallet.

Jeg opplevde at alle var enige i at det var synd å ta en brå avgjørelse på denne saken og flere andre saker (særlig hovedstyret, naturlig nok). Men når saker stoppes i HS (om det ikke blir stoppet allerede i administrasjonen!), så stiller grupper seg sammen og får gjennomslag! Sånn blir det bare. Det er vel første gang i historien at jakt og NKK avdelinger har vært samstemte i en stor andel saker, hvilket har ført til mer "drastiske" utfall av RS enn det som normalt kommer. Personlig synes jeg det er synd at endringene kom så raskt og brått på. Hadde flere lest sakspapirene på forhånd hadde muligens saken fått noen flere kompromisser. Men igjen… Norge er ganske unike når det kommer til å dele certet inn i stort og lite. Det burde kanskje ikke være så big deal. Men Susannes argumenter om de økonomiske konsekvensene er det jeg også ser på som en utfordring.

SFX forklarer veldig godt tanker som har blitt delt rundt tema med å kutte ut storcert. Det finnes mange muligheter for å unngå en bølge av champions. Det er på tide at det tas tak i kvalitetssikring på bedømmelser og at raseklubbene ser etter flere krav for å oppnå championat. Personlig håper jeg det kan bidra til at brukskrav settes hos flere "bruksraser". Det trenger ikke være store krav, men litt brukskrav hjelper mye :) Raser uten bruksfunksjon kan ha krav til mer enn 3 cert, en definert premiegrad på rasespesialen etc.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare legge til at det i andre land slettes ikke er uvanlig å ha tilleggskrav - for eksempel at certene må være vunnet over en periode på et år og en dag (som for internasjonalt champion - så kan ingen bli champion i løpet av en tredagers i Skien), eller at ett cert må være vunnet på internasjonal utstilling eller på utstilling arrangert av raseklubb.

Så det er INTET revolusjonerende og nybrytende å sette ekstrakrav om en ser i et internasjonalt perspektiv.

Om jeg ikke husker altfor feil, så er det vel også et par land som lar CACIB på ÉN utstilling i året telle som to cert. Type Amsterdamvinner og Baltisk Vinner, eller noe sånt. Ikke skyt meg om geografien er feil, men prinsippet stemmer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mye som kan gjøres, når man bare får satt seg ned og tenkt igjennom dette - og evt. konsekvenser. Flere gode ideer har også kommet i denne tråden. Så får vi bare håpe at raseklubbene er "nøkterne" nok til å finne løsninger som funker i det praktiske livet OG at NKK støtter dem i dette.

Nå ser jeg ikke det som så veldig merkelig at Jakt/elghundklubbene og NKK-avdelingene var enige i dette, da. Det gagner jo dem selv noe enormt (økonomisk), og DE behøver jo ikke bry seg om konsekvensene dette har for alle de andre.

Men, men - det ordner seg sikkert med tid og stunder. Jeg er nå mest glad for at vår klubb ikke er avhengig av arrangere noen nasjonale utstillinger (sånn for flere raser) - vårt lille liv går liksom videre uansett. Kanskje bare vi får LANGT flere påmeldte på vårt arrangement, og da tjener vi jo mer penger..

Jeg synes dog mest synd på administrasjonen til NKK som må "rydde opp" i dette på kort-kort tid. Utst.planleggingen for 2015 går sin gang nå, klubber bestiller, fikser og organiserer. Og selv om NKK skulle bråbestemme et eller annet mht til reduseringen av antallet cert så er det ikke bare-bare å fikse det rent tekniske som gjør det mulig å holde orden på hvilke utstillinger som skal ha hva. Er heller ikke sikker på hvordan samarbeidsavtalene til de forskjellige klubbene ser ut, de må kanskje gås igjennom, det samme med regelverk, retningslinjer, og gudene-vet-hva som må opp til revidering nå rimelig umiddelbart (mtp terminlistesøknadene for 2015 allerede er igang)...

Får vi 30-40 nye beardis-champions et år eller to, så spiller det heller ingen større rolle sett avlsmessig. De som vil avle gjør jo det uansett, liksom (og det er ikke mange som gidder likevel)..

Men tenk om dette med antall cert i forhold til registreringstall nå går igjennom, da... F.eks. Terrierklubben - 14 spesialer hvor Staffene får cert, på 10 av dem har to-tre andre raser også tilstrekkelig reg.antall å få cert, men på en eller to så kan alle raser delta med cert-muligheter.. Lykke til med DE annonsene, innlegging av resultater i NKKs data, diskusjonene som utvilsomt kommer i kjølvannet...

Får i alle fall håpe at NKK da i så fall bestemmer evt. antall cert i forhold til hvor mange som driver med aktiviteten, ikke bare registreringstallet...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kanskje NKK faktisk vil jobbe litt kjapt for en gangs skyld :lol:

Sånn strengt tatt burde det jo ikke være så ille. Om det faktisk var sånn at bare hunder av campionkvalitet som fikk cert, så burde dette bare føre til at alle som fortjener championat faktisk får det. Om det er tilfelle er jo en annen sak, men det går jo da mer på dommerne enn frafall av stor-cert. Dommere trenger ikke dele ut cert om det ikke er noen hunder som er gode nok.

Det hadde vært fint om dette førte til at noen flere klubber la inn krav om bruksresultat for å få campionat. Det trenger ikke være ekstremt høye og vanskelige krav, men litt hjelper.

Veldig bra med innføring av titler i lp da! Spent på å se hvor lang tid det tar før NKK får det inn i systemet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...