Gå til innhold
Hundesonen.no

Objektiv til Canon 700D


Mikke
 Share

Recommended Posts

Leter etter et bra objektiv og lurte på om noen her har gode tips? Har et Canon EOS 700D og kunne gjerne tenkt meg noe lignende dette her;

http://www.japanphoto.no/sigma-50mm-f14-ex-dg-hsm-for-canon

Noen som har erfaringer med dette, evt. kan anbefale andre gode objektiver? :)

(Hovedsaklig til portrett/landskapsbilder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter etter et bra objektiv og lurte på om noen her har gode tips? Har et Canon EOS 700D og kunne gjerne tenkt meg noe lignende dette her;

http://www.japanphoto.no/sigma-50mm-f14-ex-dg-hsm-for-canon

Noen som har erfaringer med dette, evt. kan anbefale andre gode objektiver? :)

(Hovedsaklig til portrett/landskapsbilder)

Hva skal du bruke objektivet til?

Dette er et veldig lys-sterkt portrett objektiv.

Det er iallefall det jeg bruker mitt 50 m.m. fastobjektiv til (Bruker selv Nikon da).

Det egner seg også godt på innendøsr utstillinger / steder med dårlige lysforhold.

Men det er ikke noe særlig å bruke på f.eks ferier / ute på tur etc. Da foretrekker jeg iallefall zoom objektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

50 mm objektiv er jo ikke akkurat et objektiv som passer til landskapsfotografering, ved mindre du har et fullformatskamera (rett med hvis jeg tar feil). Men kan anbefale deg Sigma 17-50 mm f/2.8. :) Jeg har canon sitt 50 mm f/1.4 og er ganske fornøyd, men det er helt ubrukelig til landskapsfotografering.

Ellers får du jo canon sitt superbillige 50 mm f/1.8 til under 1000 kr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)

I produktbeskrivelsen stod det at "det er ideelt for forskjellige typer fotografering som portrett, landskap og repotasje".. Når det er sagt så vet jeg ikke hvor korrekt det er det som står i produktbeskrivelsen og jeg har nokså lite peiling på objektiver selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall hatt litt zoom til portrett og landskaps bilder.

Har selv 17-70mm f/2.8 som jeg liker å bruke til dette, også har jeg "allround" objektivet 18-250mm som jeg er veldig glad i, bruker det mye og syntes jeg får fine bilder av det siden det har så mange valgmuligheter pga zoomen, slipper å ha med objektiv og skifte, blir så mye surr av sånt på tur, syntes jeg (og ikke minst mye å drasse med seg).

Med fast objektiv (har også den 50mm som du nevner) syntes jeg det blir mye løping frem og tilbake for å komme nærme nok eller lengre fra, noe som lett kunne blitt justert med litt zoom ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Tamron/Tamron-AF-Di-II-VC-18-270-PZD-15x-zoom-123829-p0000134246

Det objektivitet har vært ett fantastisk all round objektiv for meg. Flotte portretter og natur.

Har du enda bedre råd hadde jeg kjøpt sigma 17-70 f2.8. Deeet er også et helt fantastisk objektiv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et 50 mm f/1.4 er ikke det mest ideelle til landskapsfotografering. Du vil ikke få vidvinkeleffekten som gjør landskapsbilder spennende og interessante. Det vil kunne passe helt greit til portrettfoto, men mulig ikke aller mest ideelt med tanke på det lave blendertallet og ingen mulighet for å zoome. Selv har jeg 50 mm f/1.4 og er svært fornøyd med dette. Bra til portrett, ikke til landskap.

Jeg ville heller satset på et standardobjektiv/normalobjektiv på rundt 17-55 mm f/2.8 f.eks. Dette er svært ideelt og bra til landskapsfotografering. Samtidig vil du ikke få en altfor lang zoom som gjør det passe til portrettbilder. I tillegg har du et lavt blendertall her på f/2.8. Du vil ikke se altfor stor forskjell på f/1.4 til f/2.8 etter min mening, spesielt ikke til formålet du ønsker objektivet til.

Ønsker du litt lengre zoom, så kan du også se litt på 15-85 mm f/3.5-5.6. Ikke like lavt blendertall vell og merke, men du vil igjen ha enda flere muligheter med dette.

Når det gjelder de ulike produktbeskrivelsene du vil se på nett, så tar jeg de med klype salt. Når man begynner å kjenne litt til objektivet, hva som er ideelt til ulike formål + prøvd ut litt forskjellig, så ser man at alt ikke stemmer like godt. De vil tross alt selge.

Og ja, du vil finne Sigma-objektivet som passer til Canon, og du finner de som passer til Nikon. Dette vil du kunne se i annonsen på objektivet når du kjøper det på spesifikasjoner.

Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...