Gå til innhold
Hundesonen.no

Terapihund - Hvilke hunderaser egner seg best?


Henriettebah
 Share

Recommended Posts

Jeg slår et slag for puddelen jeg! Enten mellompuddel eller storpuddel siden du ønsket en litt større hund. Puddelen er veldig ålreite hunder som er glade i folk og jeg har hørt om mange som bruker de i terapiarbeid. De røyter jo ikke og er lett å trene, og de er glade i folk. Man må jo finne en god oppdretter som med andre raser, men jeg anbefaler at du sjekker ut mer om puddelen :)

Bare se her: http://www.nrk.no/sorlandet/hunden-molly-fikk-frivillighetspris-1.11332372

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en rase som er kjent for å være allergivennlig. Ikke bare skal du bo med den selv, og du skriver at du reagerer på "en del hunder", men tenk også på eventuelle allergier hos alle de menneskene du skal bruke den som terapihund overfor. Minst mulig allergifremkallende pels er nok lurt. Du nevner Lagotto, og de er iallefall røytefrie som puddelen er, regner da med at de er ganske allergivennlige også.

Terriere som wheaten terriere er muligens, til en viss grad, allergivennlige de også, siden de ikke røyter men må nappes? Nå er det ikke hårene i seg selv som de fleste reagerer allergisk på, men et protein i spyttet eller flassen som hunden utskiller på huden. Spørsmålet er jo om denne terrier-rasen er allergivennlig for alle, eller bare noen mennesker, litt avhengig av HVA ved hunden man reagerer på? Du reagerer jo ikke selv, skriver du, og det er vel første og viktigste bud skulle jeg tro. Det er jo du som skal ha den i hus.

Siden du allerede kjenner rasen, vet at du ikke reagerer på den og ellers generelt er veldig fornøyd, hvorfor ikke velge den som terapihund nå også? Det er et sikkert kort mht hvordan du selv vil ha det, mener jeg, siden du vet fra før at du ikke har reagert allergisk på den rasen etter å ha bodd med den i flere år.

Wheaten terrier røyter ikke og må klippes. Jeg reagerer jo ikke på wheaten i det hele tatt så er jo den jeg heller en del imot. Men er også nysgjerrig på andre raser og kunne liksom tenkt meg å prøve noe annet også. Veldig vanskelig dette her :P

Jeg har hatt to border collier som besøkshunder på sykehjem. De har fungert utmerket til det. Min mor reagerer på endel hunder blandt annet våre schäfere, men BC går helt fint.

Har tenkt litt på enten Border collie eller Aussie. Har ikke reagert noe på de BC jeg har vært med så det er også et rimelig trygt valg :)

Jeg slår et slag for puddelen jeg! Enten mellompuddel eller storpuddel siden du ønsket en litt større hund. Puddelen er veldig ålreite hunder som er glade i folk og jeg har hørt om mange som bruker de i terapiarbeid. De røyter jo ikke og er lett å trene, og de er glade i folk. Man må jo finne en god oppdretter som med andre raser, men jeg anbefaler at du sjekker ut mer om puddelen :)

Bare se her: http://www.nrk.no/sorlandet/hunden-molly-fikk-frivillighetspris-1.11332372

Sent from my iPhone using Tapatalk

Puddelen er en rase jeg ikke har sett så mye på, har liksom aldri hatt den store tiltrekningen til puddel om en kan si det slik. Men er jo absolutt en rase som kan passe veldig bra. Har aldri møtt noen puddel faktisk, så er nok derfor jeg aldri har tenkt noe særlig på den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen er en rase jeg ikke har sett så mye på, har liksom aldri hatt den store tiltrekningen til puddel om en kan si det slik. Men er jo absolutt en rase som kan passe veldig bra. Har aldri møtt noen puddel faktisk, så er nok derfor jeg aldri har tenkt noe særlig på den rasen.

Jeg var veldig skeptisk til puddel før jeg fikk meg det selv, men de er noen fantastisk herlige vesener :) mange tenker at de bare er pyntehunder som skal dilles og dulles med, men pudler kan brukes til alt! Så jeg ville sett på pudler på D4A neste helg og spørt oppdrettere om forskjellige ting ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på lapphund, så kan islandsk fårehund også være aktuell. Mye er likt med lapphund. De er veldig glad i mennesker, ca samme størrelse og på mange måter samme type hund. En nordisk spisshund. De har også en del lyd, men ikke noe mer enn lapphund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes islenderen generelt virker mer skeptisk til fremmede? Iallefall de jeg har møtt oppigjennom. Men det kan jo være uflaks såklart. :P

Jeg tenker også at puddel kan være en god kandidat, om man finner etter foreldre som ikke er spesielt reserverte. :ahappy:

Da har du etter min mening hatt uflaks. Jeg har hatt islandsk fårehund. Han var født i 1991 og hvordan avlen er idag vet jeg ikke, så et lite forbehold der. Jeg har truffet ganske mange islandske fårehunder, selv om dette er noen år siden og jeg har truffet et individ som var reservert. Denne hadde hatt en litt turbulent oppvekst og der tør jeg påstå at det var miljø ikke arv som var årsaken. Jeg kjente foreldredyrene til dette individet.

Hvis jeg skal trekke frem de negative egenskapene til rasen så er det at enkelte sliter med separasjonsangst og samkjønnsaggresjon (ikke nødvendigvis begge deler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på lapphund, så kan islandsk fårehund også være aktuell. Mye er likt med lapphund. De er veldig glad i mennesker, ca samme størrelse og på mange måter samme type hund. En nordisk spisshund. De har også en del lyd, men ikke noe mer enn lapphund.

Etter det jeg har lest om fårehunden så virker lapphund som en bedre kandidat for meg :)

Skal på hundemessa i Lillestrøm på lørdag så da tenkte jeg å snakke litt med folk og se da :)

Får bare mer og mer lyst på Finsk Lapphund, så holder en knapp på den i tillegg til Wheaten Terrier.

Syns også Border collie og Australien sheperd kunne vært gode alternativer, men tror ikke disse egner seg like godt i en leilighet som de to andre.

Men er fortsatt åpen for flere raser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også Border collie og Australien sheperd kunne vært gode alternativer, men tror ikke disse egner seg like godt i en leilighet som de to andre.

Flere her som har border eller aussie i leilighet. Er jo ute de skal være aktive, inne skal de trykke på av-knappen ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare mer og mer lyst på Finsk Lapphund, så holder en knapp på den i tillegg til Wheaten Terrier.

Syns også Border collie og Australien sheperd kunne vært gode alternativer, men tror ikke disse egner seg like godt i en leilighet som de to andre.

Men er fortsatt åpen for flere raser :)

Har en wheaten i hundeklassen vår, har kjent henne i to år nå, og mer hypersosial og energifull hund skal du lete lenge etter, åååh hun er så herlig! Har møtt en del andre på utstilling og gjennom bekjente, inntrykket jeg sitter igjen med er at de er aktive, lærevillige og sosiale skapninger :)

Når det kommer til aussie og border, så er temaet med boforhold ifht rase litt merkelig for meg (klart må en irsk ulvehund kunne snu seg i stua). De har ikke mer trang for større innerom enn noen andre, for livet deres er utenfor døra. Det er ute man trener, aktiviserer og ikke minst leker. Inne er kos, mat og avslapningssted. Ei større stue gir ikke en border stimulien den kjeder seg etter, så det der har jeg ikke helt skjønt teorien bak. Bodde to måneder i 50kvm med bordervalp, han ble fysisk og mentalt aktivisert og hadde null problem med at senga rakk fra vegg til vegg.

Både border og aussie er fantastiske raser, men de må, på lik linje med alle aktive raser, ha grenser når det kommer til aktivitet inne ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en wheaten i hundeklassen vår, har kjent henne i to år nå, og mer hypersosial og energifull hund skal du lete lenge etter, åååh hun er så herlig! Har møtt en del andre på utstilling og gjennom bekjente, inntrykket jeg sitter igjen med er at de er aktive, lærevillige og sosiale skapninger :)

Når det kommer til aussie og border, så er temaet med boforhold ifht rase litt merkelig for meg (klart må en irsk ulvehund kunne snu seg i stua). De har ikke mer trang for større innerom enn noen andre, for livet deres er utenfor døra. Det er ute man trener, aktiviserer og ikke minst leker. Inne er kos, mat og avslapningssted. Ei større stue gir ikke en border stimulien den kjeder seg etter, så det der har jeg ikke helt skjønt teorien bak. Bodde to måneder i 50kvm med bordervalp, han ble fysisk og mentalt aktivisert og hadde null problem med at senga rakk fra vegg til vegg.

Både border og aussie er fantastiske raser, men de må, på lik linje med alle aktive raser, ha grenser når det kommer til aktivitet inne ;)

Ja, wheatens er herlige hunder syns jeg! :)

Nei, er forsåvidt sant det, viktig at de lærer å være rolige inne. Men tenker også på det at de ikke har noen hage eller luftegår å være i, så den får på en måte kun vært ute når vi trener/går tur.. Vet ikke om dette er noe problem jeg? Er så vant med at hunden vår hjemme går løs eller står i bånd i hagen, og vi kan bare slippe henne ute så hun tusler rundt mens vi driver med vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, wheatens er herlige hunder syns jeg! :)

Nei, er forsåvidt sant det, viktig at de lærer å være rolige inne. Men tenker også på det at de ikke har noen hage eller luftegår å være i, så den får på en måte kun vært ute når vi trener/går tur.. Vet ikke om dette er noe problem jeg? Er så vant med at hunden vår hjemme går løs eller står i bånd i hagen, og vi kan bare slippe henne ute så hun tusler rundt mens vi driver med vårt.

Min lever med å få ute når vi trener og går tur, og han ser ut til å stortrives med det. Vi har heller ikke hage, men naturtomt med mye berg og kanter som det ikke egner seg å løpe på, så lufting foregår med småturer. Det er slett ikke den vanskligste rasen mtp løsslipp. Selvsagt blir det litt finstuss på lydighetsøvelser på altanen for oss, men det er bare fordi jeg ikke liker å trene i stua :P

Nå prøver jeg ikke å 'selge' border collie eller aussie, men bare nevne at boforhold har mindre betydning enn mange anntar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er forsåvidt sant det, viktig at de lærer å være rolige inne. Men tenker også på det at de ikke har noen hage eller luftegår å være i, så den får på en måte kun vært ute når vi trener/går tur.. Vet ikke om dette er noe problem jeg? Er så vant med at hunden vår hjemme går løs eller står i bånd i hagen, og vi kan bare slippe henne ute så hun tusler rundt mens vi driver med vårt.

Har aldri vært noe problem her, hverken med at leiligheten er 35kvm eller at hun ikke står ute imellom turene våre.

Dvs, på sommeren, sen vår og tidlig høst, så står hun i bånd utenfor leiligheten på dagen, men det blir ikke det samme som da vi bodde på gården og hun gikk fritt akkurat der hun ville hele dagen.

Hundene tilpasser seg, så lenge de får bra med aktivitet på turene sine så er de fleste glade for å få sove og slappe av når de kommer hjem, i alle fall er min det ;)

Jeg har alltid hatt en regel om at leking og rasing gjør vi ute, kan tøyse litt inne, men ikke ta helt av, så da trenger man ikke kjempe store plassen å boltre seg på.

@tulip var det ikke du som bodde i en liten leilighet en stund med to Grander?? Eller surrer jeg?? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært noe problem her, hverken med at leiligheten er 35kvm eller at hun ikke står ute imellom turene våre.

Dvs, på sommeren, sen vår og tidlig høst, så står hun i bånd utenfor leiligheten på dagen, men det blir ikke det samme som da vi bodde på gården og hun gikk fritt akkurat der hun ville hele dagen.

Hundene tilpasser seg, så lenge de får bra med aktivitet på turene sine så er de fleste glade for å få sove og slappe av når de kommer hjem, i alle fall er min det ;)

Jeg har alltid hatt en regel om at leking og rasing gjør vi ute, kan tøyse litt inne, men ikke ta helt av, så da trenger man ikke kjempe store plassen å boltre seg på.

@tulip var det ikke du som bodde i en liten leilighet en stund med to Grander?? Eller surrer jeg?? :lol:

Jepp, jeg bodde med to grander, en katt og tre akvarier på tilsammen 300liter på 17kvm. Gikk helt fint det :D

Nå bor jeg på ca 45kvm, med adskilt soverom og vaskerom/bod (det hadde jeg ikke på hybelen) og for et par helger siden hadde jeg 4 whippeter og 4 grander i hus. Null problem mht størrelse/antall hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, wheatens er herlige hunder syns jeg! :)

Nei, er forsåvidt sant det, viktig at de lærer å være rolige inne. Men tenker også på det at de ikke har noen hage eller luftegår å være i, så den får på en måte kun vært ute når vi trener/går tur.. Vet ikke om dette er noe problem jeg? Er så vant med at hunden vår hjemme går løs eller står i bånd i hagen, og vi kan bare slippe henne ute så hun tusler rundt mens vi driver med vårt.

Om det er et problem eller ikke kommer jo an på hvor mye du er ute med hunden. Får den nok aktivitet er det ikke noe problem, får den ikke nok så kanskje. Hva som er et problem for deg kommer jo an på hvor mye du ønsker og være aktiv med hund, ønsker du en time tur om dagen så velger du noe annet enn bc, ser du får deg mer enn det pluss litt trening så er det neppe noe problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg bodde med to grander, en katt og tre akvarier på tilsammen 300liter på 17kvm. Gikk helt fint det :D

Nå bor jeg på ca 45kvm, med adskilt soverom og vaskerom/bod (det hadde jeg ikke på hybelen) og for et par helger siden hadde jeg 4 whippeter og 4 grander i hus. Null problem mht størrelse/antall hunder.

Haha, imponerende! Jeg bodde på 18kvm før og klarer ikke se for meg to grander, en katt og akvarier der inne! Men ja, de beviser jo bare at hvis man vil så kan man! Kommer uansett ikke til å bo på noe mindre enn rundt 50kvm så da blir det ikke noe problem :) Kommer jo til å gå så lange turer hunden trenger for å trives + hjernetrim og andre aktiviteter. Men vil gjerne ha en hund som kan være inne en dag med kun korte småturer om jeg f.eks er syk en dag osv. At den kan trives med en rolig dag iblandt! Men det kommer vel mye ann på hunden og hva jeg gjør det til selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode løsninger med lagring i høyden er cluet i små leil!!

Ellers kan de aller aller fleste hunder fint ha innedager, så lenge de blir lært opp til det fra valpestadiet av. Unghunder er nok de med mest lopper og vanskeligst til å få til å roe seg inne over lengre perioder, men det er bare å være sta, så går alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å hå gått rundt på messa i Lillestrøm å siklet på hunder fra halv 11 til halv 6 igår, har jeg nå bestemt meg for at jeg vil gå for Wheaten Terrier igjen! Hilste på både lagottoer, lapphunder og sheltier som var på min vurderingsliste før messen. Lapphund reagerte jeg allergisk på med en gang så den var bare å utelukke. Og etter jeg fikk se alle de flotte wheaten terrierene så falt jammen meg de andre to bort også.

Så da håper jeg på det blir en bartehund i hus her i løpet av neste år :lol:

(jeg ble til og med så ivrig igår at jeg kjøpte meg hundeutstyr på messa.... hjelpes meg.. føler meg en smule gal her jeg sitter i sofaen med hundeutstyr strødd utover, men ingen hund :icon_redface: hehe..

Men tenker som så at det er jo bedre å dele utgiftene litt utover enn å måtte kjøpe alt på en gang!? (si ja da dere, sånn at jeg høres fornuftig ut og ikke gal) :P

Noe av utstyret er jo til julegave til familiens wheaten da ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...