Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke raser ville passet oss?


Enits
 Share

Recommended Posts

En proff shiba-dame jeg kjenner avsluttet sitt oppdrett av shiba og gikk over til DSG fordi hun var lei røytingen til shibaene. Det synes jeg sa sitt om røytingen til shibaene. Ellers elsket hun shibaen som rase!

Ja, jeg skjønner at det må komme som et sjokk hver sesong at bikkjer med dobbel pels, som fint kan bo ute under polare forhold, røyter. :D
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En blomst til deg for å foreslå skotsk hjortehund. Og man skal egentlig ikke nappe de heller. Går ut ifra det er pga utseendet rasen utgår? Da de passer kriteriene dine på alle måter, og

Ja, jeg skjønner at det må komme som et sjokk hver sesong at bikkjer med dobbel pels, som fint kan bo ute under polare forhold, røyter.

Det er jo ikke et spørsmål engang, du MÅ jo ha en sånn her........

Bearded collie? Blir litt forvirret av pelskriteriene dine, dere vil ha lite pelsstell, men kan børste litt hver dag. Og børste litt hver dag er mye pelsstell i min bok og jeg har fått inntrykk av at litt børsting en(et par) gang(er) i uken er det som går igjen på de som har pelshunder. Så mulig beardis er helt feil, men de er så herlige så foreslår det uansett. 

 

Men hva mener du er lite og hva er for mye pelsstell?

Børste litt er greit. Men klipping, napping osv vil vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en etnahund da? :ahappy: sånn hvis dere vurderer whippet liksom, så kan absolutt etnahund tittes på også! :D

Edit: for å skrive litt mer:

Jentene mine er pinglete når det kommer til regn/kulde. Hannhunden er større, og tåler mye mer. Han synes det er helt ok å gå tur i regn og når det er kaldt.

De er ganske førerorienterte, ganske lettmotiverte (som regel veldig glade i mat, men mange er også lette å belønne med leke), de røyter lite, de er enkle hunder å ha i hus. De fleste har lite lyd. (Lundii har litt mer lyd enn de to andre, hun bjeffer lettere når hun ser ting ute) Inne bjeffer de omtrent aldri, ikke om det er bråk ute eller om noen ringer på. Kun hvis de leker heftig med hverandre kan det komme bjeff fra dem.

De krever lite mosjon, men er med på MASSE. De går absolutt ikke på veggen med lite mosjon og hjernetrim i en periode. Men de elsker å brukes, er gjerne med på mange timers tur, og elsker å lære triks.

De aller fleste kan fint gå løs så lenge man trener på innkalling når de er unge. Det er lite aggresjon på rasen. Hannhundene kan være noe hormonelle i unghundperioden, såklart, men det bruker å gå seg fint til. :ahappy:

Generelt en enkel og fin rase som passer inn i de fleste hundehjem, etter min mening.

Ulempen er jo at det ikke er den enkleste rasen å få tak i. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Mulig jeg har vært skikkelig uheldig med de jeg har møtt, men der var det myyye lyd :P Til og med for meg som har DP :lol:

Å? Mine har ikke så mye lyd hvertfall, ikke de andre jeg kjenner heller.

Altså, i enkelte situasjoner kan de såklart bjeffe. Når nabokatta setter seg midt i veien her nede, 15 meter unna hundene, så kan de sette i et leven bak gjerdet for å jage den bort. Men de tier jo når jeg ber dem om det. De kan bjeffe under lek ute, eller.. Lundii bjeffer når hun løper etter de andre to. :P

Når vi går med alle tre sammen, kan de bjeffe hvis vi møter hunder som er "truende"/giret i møte med våre. Men går vi med 2 eller 1, så er det ikke en lyd. Mistenker at grunnen til bjeffing når flokken er samlet, er pga Martin blir anspent når fremmede hunder kommer, både pga han ble angrepet og pga smertene i nakken, og at Chiara reagerer på hans anspenthet og derfor begynner å bjeffe på den fremmede hunden.

Men når enten Martin eller Chiara ikke er med, er det aldri bråk mot andre.

Men generelt, all over, ser jeg dem som svært lite bråkete i forhold til en del andre raser. Lundii er mer bjeffete enn gjennomsnittet, og hun har bare noen situasjoner hun bjeffer i. De andre jeg kjenner er lite bråkete. :) Og spesielt innendørs er de rolige. Iallefall som jeg oppfatter dem. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegaMarie

Skotsk Hjortehund? Den passer jo perfekt! :D Litt napping på de kanskje? Ikke de mest førerorienterte kanskje, og litt stor.

En blomst til deg for å foreslå skotsk hjortehund. :flowers::D

Og man skal egentlig ikke nappe de heller. :ahappy:

Skotsk hjortehund? Må google :P edit: Nei :P

Går ut ifra det er pga utseendet rasen utgår?

Da de passer kriteriene dine på alle måter, og størrelsen er ikke skremmende hvis man får en liten tispe.

Det er en mild enkel rase, ukomplisert, med omtrent ingen atferdsproblemer. De har dog et utseende veldig få syns er tiltalende. Jeg liker det trolske utseendet. :P:wub:

Mine grunner for å velge en skotsk hjortehund:

- Krever lite og er ukompliserte

- Røyter ikke

- Omtrent null pelsstell (nappa ned Minion i juni tror jeg, tok meg 30 min og har ikke børstet henne siden)

- Ikke en napperase

- Rolig rase

- Mild og myk i temperamentet

- Lite lyd

- Førervar/orientert (altså opptatt av eier)

- Minst "myndete" av myndene

- Ikke en rase som det er mye aggresjon hos

- Kan gå løs

- Null vokt

- Fungerer ypperlig i norsk klima i forhold til de andre myndene. Elsker snø og regn, og finner man store vanndammer så må man løpe igjennom de ørten ganger mens man løper tulling. Fryser ikke lett.

- Det finnes ikke noe mer fantastisk enn å se enn mynde løøøøøøøøøpe. :wub:

Sånn da var min "prakke hjortehund på folk" quota ferdig for i dag. :lol:

IMG_5424_Minion.jpg

Endret av Taz
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blomst til deg for å foreslå skotsk hjortehund. :flowers::D

Og man skal egentlig ikke nappe de heller. :ahappy:

Går ut ifra det er pga utseendet rasen utgår?

Da de passer kriteriene dine på alle måter, og størrelsen er ikke skremmende hvis man får en liten tispe.

Det er en mild enkel rase, ukomplisert, med omtrent ingen atferdsproblemer. De har dog et utseende veldig få syns er tiltalende. Jeg liker det trolske utseendet. :P:wub:

Mine grunner for å velge en skotsk hjortehund:

- Krever lite og er ukompliserte

- Røyter ikke

- Omtrent null pelsstell (nappa ned Minion i juni tror jeg, tok meg 30 min og har ikke børstet henne siden)

- Ikke en napperase

- Rolig rase

- Mild og myk i temperamentet

- Lite lyd

- Førervar/orientert (altså opptatt av eier)

- Minst "myndete" av myndene

- Ikke en rase som det er mye aggresjon hos

- Kan gå løs

- Null vokt

- Fungerer ypperlig i norsk klima i forhold til de andre myndene. Elsker snø og regn, og finner man store vanndammer så må man løpe igjennom de ørten ganger mens man løper tulling. Fryser ikke lett.

- Det finnes ikke noe mer fantastisk enn å se enn mynde løøøøøøøøøpe. :wub:

Sånn da var min "prakke hjortehund på folk" quota ferdig for i dag. :lol:

IMG_5424_Minion.jpg

Godt mulig det er en herlig rase ja, men den tiltaler meg overhode ikke utseendemessig. Og så synes jeg at den så svæææær ut! :P Og det er den også om den er i nærheten av ulvehunden :P

Har kommet frem til at vi ikke ønsker noe som er større enn en lapphund, rett og slett fordi vi ønsker at min datter også skal få til å håndtere den alene :)

Ser nok ut til at det blir lapphunden vi går for igjen, og heller bare ta jobben det innebærer og få oss en valp fra gode stabile linjer :)

Er allerede i kontakt med Kennel Vintervidda, så får vi se hvor det bærer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier?

Samme størrelse som Lapphund mer eller mindre, men lavere aktivtetesnivå. Har også inntrykk av at Eurasier oppdretterene er flinke til å mentalbeskrive hundene sine.

Såvidt jeg har forstått utfra de jeg kjenner som har eurasier anbefaler de meg lapphunden fremfor sin egen rase. Helt hvorfor vet jeg faktisk ikke, kanskje jeg skal spørre :P

Men tror det hadde med lydnivå å gjøre blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått utfra de jeg kjenner som har eurasier anbefaler de meg lapphunden fremfor sin egen rase. Helt hvorfor vet jeg faktisk ikke, kanskje jeg skal spørre :P

Men tror det hadde med lydnivå å gjøre blant annet.

Nå kjenner jeg ett par Eurasier oppdrettere, og jeg opplever heller at Lapphunden er bråkete vs Eurasier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ett par Eurasier oppdrettere, og jeg opplever heller at Lapphunden er bråkete vs Eurasier :)

såpass..

Da skal jeg se litt nærmere på den hvertfall :) Kanskje det varierer iforhold til linjer og oppdrett om det er mye eller lite lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blomst til deg for å foreslå skotsk hjortehund. :flowers::D

Og man skal egentlig ikke nappe de heller. :ahappy:

Ja, der ser man :D De passet perfekt :D Haha! :lol: Ingen problem. Jeg vet det er mange her inne på sonen som liker dem, og det slo meg, som du skrev, den av myndene som tålte vær :P

Jeg tror lapphund kommer til å passe dere bra :) Dere finner nok helt klart en dere kan leve med uten masse problemer :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er en herlig rase ja, men den tiltaler meg overhode ikke utseendemessig. Og så synes jeg at den så svæææær ut! :P Og det er den også om den er i nærheten av ulvehunden :P

Har kommet frem til at vi ikke ønsker noe som er større enn en lapphund, rett og slett fordi vi ønsker at min datter også skal få til å håndtere den alene :)

Ser nok ut til at det blir lapphunden vi går for igjen, og heller bare ta jobben det innebærer og få oss en valp fra gode stabile linjer :)

Er allerede i kontakt med Kennel Vintervidda, så får vi se hvor det bærer :)

Nå er ikke mitt svar på noen måte ment for å pushe mer om rasen, men heller bare svare på spørsmålene. :P

Lapphund er en fantastisk søt rase, og du har jo erfaring med de fra før så du vet jo litt hva du får. :ahappy:

Utseendet er som du sier tiltalende for veldig få, det er dumt at utseendet hos en rase skal ha så mye å si for om folk i det hele tatt vil vurdere en rase. Men nå er det sånn og da blir hjortehunden oversett ved første øyekast.

Men nå er de jo ekstra pene og søte for de som faktisk liker utseendet. :wub: Virker som det er enten eller.

En stor hannhund er nok ganske svær, men aldri kunne konkurrere med en ulvehund størrelsesmessig. De er lettere, lavere og mindre hund. Min colliehannhund kommer til å veie mer enn det Minion gjør. :P

Men igjen, de største hannhundene kan veie opp til 50 kg. :P

Lykke til med valpejakten. :ahappy::) Håper du finner den perfekte valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendet er som du sier tiltalende for veldig få, det er dumt at utseendet hos en rase skal ha så mye å si for om folk i det hele tatt vil vurdere en rase. Men nå er det sånn og da blir hjortehunden oversett ved første øyekast.

Men nå er de jo ekstra pene og søte for de som faktisk liker utseendet. :wub: Virker som det er enten eller.

Jeg tror nesten hjortehunden er en hund som bare må oppleves. De er noe helt for seg selv. :wub:

Faktisk den rasen som gjorde at jeg fikk øynene opp for mynder i utgangspunktet. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte eurasier før vi landet på finsk lapphund. De vi snakket med da ga oss inntrykk av det samme som SEC skrev over her. Pluss at de vi så var en del større enn lapphundene vi også møtte samme sted. Og det var mere bråk blant eurasierne enn lapphundene. Men det er nok forskjell på linjer og sånn der også, sånn som det er på lapphundene.

Edit: det er/var ei med eurasiere her inne, hun har blogg, kanskje hun kan fortelle litt om eurasier og om sine erfaringer? :)http://eurasierleo.blogspot.no

Edit2: så np at du er i kontakt med Vintervidda, fine hunder derfra. Koda, bestevennen til Leo er derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også basenjien godt, men den må også kles på og er vel heller ikke særlig førerorientert?

Og så kjenner jeg ikke shibaen og basenjien så godt iforhold til det å vite hvordan det er med vokt, lyd osv i dem.

Skriver gjerne litt jeg :)

Kopierer listen din:

Must haves:

Ingen vokt (evt ekstremt lite) - check

ingen lyd (liiiite lyd) - check

Lite røyting. -check

Lite til moderat aktivitetsnivå - check

Førerorientert - Nope

Lærevillig - Joda, den er lærevillig, men kun når den finner det for godt selv. Personlig synes jeg det er utrolig kult å trene en basenji, men jeg har et meget begrenset sammenligningsgrunnlag iht andre raser-

Lite pelsstell -check

God mentalitet! - det er jo veldig individbetinget. De fleste er selvsikre, royale og egoistiske, veldig familiekjære og gode. Ved god sosialisering går de også fint med andre hunder, men dette er viktig. Kjønnsaggresjon er vanlig, men mange har heller ikke dette.

Bonus men ikke must haves:

Kunne være løs- joda, klart den kan være løs, men du kan aldri være sikker på om den kommer når du roper :P

Somoftest gjør den det om den har lært det. Om det ikke er noe mer spennende et annet sted :P

Ellers elsker den laaange turer i pent vær, og vil helst gå i dvale ved dårlig vær. Det værste den vet er vind, kulde , regn og slaps, og den vil synes du er en barbarisk basenjimisshandler om du drar den med ut på langtur i slikt vær, selv med klær. Personlig har ikke jeg noe behov for å gå på langtur i slikt vær selv, så for meg passer det utmerket.

Den kan gjerne gå på lange turer selvom det er kaldt, bare været ellers er OK og den har på en liten dress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasiere er nok jevnt over en del særere enn lapphundene, altså. Sånn mtp håndtering, vokt og selvstendighet. :)

Jeg har vært aktiv i miljøet, og har hatt eurasier i flere år, og har ikke det inntrykket av rasen. Eurasieren ble avlet frem for å fungere som familehund, den skal ikke ha vokt eller mye lyd. Når det er sagt er det flere som varsler, men jeg har enda tilgode å møte en som vokter.

I mine øyne er eurasieren en meget enkel hund å ha i hus, selvsagt må den sosialiseres og miljøtrenes som ung for å bli "perfekt", men det må jo alle raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er eurasieren en meget enkel hund å ha i hus, selvsagt må den sosialiseres og miljøtrenes som ung for å bli "perfekt", men det må jo alle raser...

Jeg mener ikke at det ikke er en fin rase, altså, bare at lapphunden jevnt over må sies å være enklere. :) Dette basert på hva folk jeg kjenner med eurasier forteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at det ikke er en fin rase, altså, bare at lapphunden jevnt over må sies å være enklere. :) Dette basert på hva folk jeg kjenner med eurasier forteller.

Mens jeg igjen kjenner flere som har lapphund som er enige om at eurasier er enklere :P Jeg tenker at der kommer sikkert an på hvilke individer en har møtt og hva en foretrekker :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående lyd på eurasieren så har vi 4stk, og vi har veldig lite lyd på våres hunder, vi har også en cardigan i hus og jeg holder innimellom på å dø når han setter i gang, han bjeffer og bråker nesten uansett hva han skal. De gangene eurasierene lager lyd er hvis det kommer noen så kan det bli et noen boff fra to av de, de to andre er relativt lydløse.

Angående berøring og folk så elsker hannhunden min folk og tispene er nysgjerrige, men ikke overdrevent glad, slik de skal være altså. Noen eurasiere sliter med dommere på utstilling, men de fleste har jeg fått erfart at ikke har noe problemer med folk sånn ellers.
Våre har også vert veldig enkle som valper, ikke noe serlig biting og ødeleggelse av ting, ikke noen trassalder og store pubertet forandinger og de er fort renslige.

Men igjen så er det mye forskjellige eurasiere ute å går, både eksteriørt og mentalt, rasen er ikke så veldig homogen så det er kanskje mer ''risky'' å kjøpe en Eurasier

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sier Thorvald

1378225_10153373971660341_1211734007_n.j

:D

Nei, du, jeg har jo ikke så mye å tilføye enn det vi allerede har snakket om. Jeg syns det er knall at du har fått dialog med Christian, og om det er noen som kan hjelpe dere med lapphundlinjene så er det ham :) Drømmelappen er der for dere, om det er rasen dere ender på :) Jeg skulle mer enn gjerne klona Thorvald til dere, eller latt dere hatt ham i hus en stund, dere skulle gjerne fått passet ham, men det er dessverre ikke så ofte vi er på deres kant av landet OG trenger hundepass, da blir nok svigers fornærma..

Balto er fra Vintervidda

644506_10152740648420341_12680765_n.jpg

Balto er en stor lapphund med masse motor, er på maks av rasestandard, men et fantastisk herlig vesen. I motsetning til Thorvald som tenker før han handler, så tenker Balto lenge etter at han har handlet og har gjerne gjort masse dumt på veien :lol:

575691_10152740649385341_2102459144_n.jpBalto er en liten (stor.. nei gedigen) brutus, men som jeg sa til deg så er han en hund med rimelig høyt tempo og mye motor, Thorvald er nok nærmere gjennomsnittet enn Balto :P Og han er en gjennomgående behagelig hund med lite vakt og lite lyd, som tåler det meste. Sånn er de fleste lapphunder jeg kjenner :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...