Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke raser ville passet oss?


Enits
 Share

Recommended Posts

Vi er nå kommet dithen at vi kan begynne å tenke på en evt ny hund igjen.

Vi skal ikke ha hund NÅ, men om en stund.

I den forbindelse lurer jeg litt på hvilke raser som egentlig passer oss utfra de kriteriene vi har?

Must haves:

Ingen vokt (evt ekstremt lite)

ingen lyd (liiiite lyd)

Lite røyting.

Lite til moderat aktivitetsnivå

Førerorientert

Lærevillig

Lite pelsstell

God mentalitet!!

Bonus men ikke must haves:

Kunne være løs

Hunden skal ikke brukes til noe spesielt. Stort sett være familiehund. Men hverdagslydighet vil bli trent på.

Vi ønsker oss en hund som fungerer i hverdagen. Den må kunne omgås andre hunder, katter og mennesker. Både voksne og barn. Jeg foretrekker tispe. Den må tåle å være med oss på besøk eller at vi får besøk hjemme.

Jeg ønsker meg ikke en liten hund, ala chihuaua. Og ikke de største hundene. Lapphundhann er igrunn en fin størrelse så noe rundt der, men ikke et must.

hva kan vi gi den:

litt børsting hver dag

tur på 30-60 minutter i hverdagen, lengre i helgene

Mental stimuli i form av triks, lek, og lydighet

Mye kos og lek

Jeg har sikkert glemt en del ting nå, men får nevne de når de evt dukker opp.

Så, hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En blomst til deg for å foreslå skotsk hjortehund. Og man skal egentlig ikke nappe de heller. Går ut ifra det er pga utseendet rasen utgår? Da de passer kriteriene dine på alle måter, og

Ja, jeg skjønner at det må komme som et sjokk hver sesong at bikkjer med dobbel pels, som fint kan bo ute under polare forhold, røyter.

Det er jo ikke et spørsmål engang, du MÅ jo ha en sånn her........

Whippet? Korthåret collie? Sheltie? (For liten, kanskje?)

Tenker det kan være vanskelig å finne en rase som er førerorientert men har lite til middels aktivitetsnivå. De fleste førerorienterte rasene er vel litt krevende?

Sheltie har jeg vært innpå, men er blitt advart mot dem da det visstnok er mye dårlig mentalitet ute å går.

Collie har jeg ikke tenkt på, men det er en rase jeg i utgangspunktet ikke er så overstadig begeistret for, uten at jeg vet helt hvorfor! :P

Whippet har jeg vært innpå etter å ha passet meesha en kveld. Men så er det det å ha en hund som ikke liker regn og trenger å kles på, den er jeg litt skeptisk til :P

Shiba liker jeg veldig godt, men den er vel ikke særlig førerorientert..

Når jeg sier førerorientert mener jeg ikke at den skal gå fot og ha øyekontakt hele tiden. Men at den skal være ok å trene og lære ting, og at den ikke skal ha så lyst å stikke av fra meg til enhver tid, men ville være med oss isteden.

Jeg liker også basenjien godt, men den må også kles på og er vel heller ikke særlig førerorientert?

Og så kjenner jeg ikke shibaen og basenjien så godt iforhold til det å vite hvordan det er med vokt, lyd osv i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon passer på alt bortsett fra størrelse og lyd/vokt(vakt - varsler på døra og sånn). Aktivitetsnivået er det du gjør det til, lite pelsstell ifht det man skulle tro (børster Khela max et par ganger i uka), ganske lettlært og førerorientert, røyting i røyteperioder og rundt løpetid på tisper..

Hvor mye er en golden retriever fornøyd med av tur i hverdagen egentlig? Er egentlig den første jeg tenker på når familiehund nevnes siden den er ganske populær som familiehund fortsatt.

Hva med en rase fra gruppe 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Har du noen formening om hvilke raser du kunne tenke deg da? Med lite pelsstell kommer røyting (har jeg inntrykk av) og mange av de typiske førerorienterte rasene er, som Tabris sier aktive hunder. Hva mener du med 30-60 min tur? Gåtur? Skogstur? Løpe løs? Sykkel? Kløv? Med litt mer aktive aktiviteter går det bedre enn med 30-60 min båndtur tenker jeg :)

Ellers faller golden, labrador og kortis inn med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden er totalt uaktuelt, samme med labrador. De røyter for mye. Svigerfar har golden, og den røyter en gang i året, hele året! :P

Finsk lapphund er jo fortsatt veldig aktuell. Den funker godt for oss om vi ikke får en ny mezzi med de problemene han har. Thorvald hadde passet inn perfekt.

Grunnen til at jeg sier ingen lyd (lite) er fordi vi flytter i leilighet om en uke. Så den må fungere i leilighet uten å være til sjenanse for naboene.

når jeg sier 30-60 minutter vil det variere iforhold til hvordan tur det er. Det vil bli alt fra sykkel, til kløvtur, til å gå i skogen, frislipp, og vanlige båndturer langs vei.

Hvilke hunder finner man i gruppe 2? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De røyter vel en del?

Hvor mye har røytinga å si, @Enits ?

MYE! :P

Jeg trenger ikke puddel. Røyting er greit, men ikke den evige røytingen der hårene er overalt! Lapphundpelsen var perfekt der, de samlet seg i hybelkaniner på gulvet og hang ikke fast på klærne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som Khela, at Papillon kan passe på alt utenom størrelse og varsling. Blondie er fæl på varsle på lyder, spesielt ringerklokken. De ble jo avlet for å varsle om "inntrengere". Likevel er hun veldig snill i leiligheten :) Jeg bor i blokk med 5 andre, og det er masse blokker ved siden av oss, mange folk som går forbi daglig utenfor vinduet (hun har liggeplass i vinduskarmen) og folk som går inn og ut av blokken. Så lenge jeg er hjemme er hun helt stille, men jeg har hørt fra naboene at hun bjeffer litt av og til, men ikke noe som plager dem :) Det er jo en treningssak. Oppdretteren min hadde før noe med 30 papilloner og kun 2-4 stk av dem bjeffet, og det var hunder hun hadde fått tilbake av tidligere valpekjøpere, altså hunder hun selv ikke hadde oppdratt.

Ellers tenkte jeg også på Golden Retriever, men jeg er usikker på hvor mye aktivitet de krever jeg også. Når det gjelder røyting så er jo dette veldig individuelt også. Jeg tror ikke alle golden røyter hele året. Khela sier jo at papillonen hennes røyter i perioder, mens Blondie røyter hele tiden, men til gjengjeld lite om gangen :)

En terrier av noe slag? Da blir det jo napping, men ellers kan den passe. Litt sta kanskje. Og litt liten. Border terrier, cairn terrier, norfolk eller norwich terrier er mine forslag.

Tibetansk Terrier? En av de større selskapshundene. Jeg vet ikke så mye om dem egentlig. Jeg tror ikke de røyter noe særlig. De krever jo litt gjennombørsting pga lengden på pelsen, men sikkert ikke alt for mye.

Skotsk Hjortehund? Den passer jo perfekt! :D Litt napping på de kanskje? Ikke de mest førerorienterte kanskje, og litt stor.

Hahaha, jeg tok litt av! :lol: Masse rare forslag her!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som Khela, at Papillon kan passe på alt utenom størrelse og varsling. Blondie er fæl på varsle på lyder, spesielt ringerklokken. De ble jo avlet for å varsle om "inntrengere". Likevel er hun veldig snill i leiligheten :) Jeg bor i blokk med 5 andre, og det er masse blokker ved siden av oss, mange folk som går forbi daglig utenfor vinduet (hun har liggeplass i vinduskarmen) og folk som går inn og ut av blokken. Så lenge jeg er hjemme er hun helt stille, men jeg har hørt fra naboene at hun bjeffer litt av og til, men ikke noe som plager dem :) Det er jo en treningssak. Oppdretteren min hadde før noe med 30 papilloner og kun 2-4 stk av dem bjeffet, og det var hunder hun hadde fått tilbake av tidligere valpekjøpere, altså hunder hun selv ikke hadde oppdratt.

Ellers tenkte jeg også på Golden Retriever, men jeg er usikker på hvor mye aktivitet de krever jeg også. Når det gjelder røyting så er jo dette veldig individuelt også. Jeg tror ikke alle golden røyter hele året. Khela sier jo at papillonen hennes røyter i perioder, mens Blondie røyter hele tiden, men til gjengjeld lite om gangen :)

En terrier av noe slag? Da blir det jo napping, men ellers kan den passe. Litt sta kanskje. Og litt liten. Border terrier, cairn terrier, norfolk eller norwich terrier er mine forslag.

Tibetansk Terrier? En av de større selskapshundene. Jeg vet ikke så mye om dem egentlig. Jeg tror ikke de røyter noe særlig. De krever jo litt gjennombørsting pga lengden på pelsen, men sikkert ikke alt for mye.

Skotsk Hjortehund? Den passer jo perfekt! :D Litt napping på de kanskje? Ikke de mest førerorienterte kanskje, og litt stor.

Hahaha, jeg tok litt av! :lol: Masse rare forslag her!

terrier er uaktuelt :P

Har vært innpå dette med tibetansk spaniel (om det er det de heter) Men jeg kjenner ikke så godt til de.

papillon er jeg heller ikke så glad i, men det er basert på erfaring om at de er små gneldrebikkjer (utfra de jeg har møtt) Men jeg kan jo ta feil. Phalene kunne kanskje vært noe? Jeg liker det jeg har lest om Tinka hvertfall :P

Skotsk hjortehund? Må google :P edit: Nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khela sier jo at papillonen hennes røyter i perioder, mens Blondie røyter hele tiden, men til gjengjeld lite om gangen :)

Var det slik før kastreringen også?

Men ja, vet forresten om flere papilloner som slipper hår jevnlig (men lite) utenom røytesesong også. Khela slipper omtrent ikke hår utenom røytinga, men av og til er det noen døde hår som faller av såklart.

-

Papillon og phalene er nøyaktig det samme, bare med forskjellig ørestilling ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kjenner jeg ikke shibaen og basenjien så godt iforhold til det å vite hvordan det er med vokt, lyd osv i dem.

Du trenger ikke kle på en shiba, og du kan trene hva du vil med den, men den bestemmer sjøl når, hvor og hva den gidder å vise fram av kunster. Hverdagslydighet og triks er normalt aldri noe problem.

Det er STORE indivuelle forskjeller på voktinga (om, hva og hvordan de vokter) og ikke minst lydmengde. Noen lager aldri en lyd, noen har et veldig bredt lydspekter uten å bjeffe, noen er skikkelige gneldrete og noen er helt "vanlige". :)

Det kan godt hende dere vil trives godt med en shiba, men da bør dere legge opp til mer aktivitet enn det du nå beskriver. Det er ikke en rase som jevnt over bør beskrives med lite til moderat aktvitetsbehov, altså, sjøl om det finnes noen sofaputer det ute. Jevnt over er rasen alert, aktiv og blodtørstig (godt med jaktinstinkt, som arter seg på ulike måter), med varierende grad av nærhetsbehov til menneskene sine.

Det KAN gå skikkelig galt, sånn at du får en utagerende, miljøsvak "idiot" som ikke vil bli håndtert (og som biter for slippe) og ikke være hyggelig å ta med seg noe sted i det hele tatt. Og det kan også være noe av det beste som finnes, med morsomme, uendelige kloke, sterke, friske, ekstremt selvstendige og vakre hunder. Uansett hvor grei og blid bikkja er, kan du ikke automatisk forvente at de skal godta besøk av andre hunder i hjemmet sitt, og du vil alltid måtte ha i bakhodet at det å ha den løs er bittelitt risikosport. Ikke fordi den nødvendigvis løper bort til andre hunder for å banke dem opp, men pga tidvis manglende impulskontroll (finnes det noe å jakte på midt i veien, er det ikke så viktig at det kommer masse biler, altså). :P

Jeg synes det er viktig å huske at dette er en urhund som ikke lever for å være selskap for mennesker. En bør ville ha en shiba, ikke bare en vakker, liten spisshund, for å trives med rasen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet har jeg vært innpå etter å ha passet meesha en kveld. Men så er det det å ha en hund som ikke liker regn og trenger å kles på, den er jeg litt skeptisk til :P

Haha, kan du ikke si det med regn til min? :P Neida, hun er ikke sånn kjempe glad i tusleturer i regn, men er hun løs bryr hun seg ikke noe i det hele tatt. :)

Fordelene med hund du må kle på er at pelsen er så kort at den tørker på 5 minutter. Ruller den seg i gjørme faller det meste av, og resten kan skylles av i dusjen, og hunden tørker på 5 minutter. Må den dusjes, så tørker den på 5 minutter. Ingen pelsstell. Ingen typisk hundelukt. :innocent:

Tror du hadde blitt fornøyd med en whippet. :D

Ellers kan du jo se på flatcoated retriever. Føler den aldri blir nevnt i "retrievergjengen" (golden, labbis og toller). Men jeg syns den er kvikk og fin. Men det blir jo en del røyting da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer/cocker spaniel? Må stusses litt innimellom, men ikke så ofte og man kan evt sette det bort.

Buhund? :)

Lapphund har dere jo på listen, tror det er en rase som passer godt jeg, selv om jeg skjønner at man kanskje blir litt skeptisk med tanke på deres erfaring.

Japaner slår meg og være litt samme som lapphund, bare litt mindre og i annen farge.

Lundehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kle på en shiba, og du kan trene hva du vil med den, men den bestemmer sjøl når, hvor og hva den gidder å vise fram av kunster. Hverdagslydighet og triks er normalt aldri noe problem.

Det er STORE indivuelle forskjeller på voktinga (om, hva og hvordan de vokter) og ikke minst lydmengde. Noen lager aldri en lyd, noen har et veldig bredt lydspekter uten å bjeffe, noen er skikkelige gneldrete og noen er helt "vanlige". :)

Det kan godt hende dere vil trives godt med en shiba, men da bør dere legge opp til mer aktivitet enn det du nå beskriver. Det er ikke en rase som jevnt over bør beskrives med lite til moderat aktvitetsbehov, altså, sjøl om det finnes noen sofaputer det ute. Jevnt over er rasen alert, aktiv og blodtørstig (godt med jaktinstinkt, som arter seg på ulike måter), med varierende grad av nærhetsbehov til menneskene sine.

Det KAN gå skikkelig galt, sånn at du får en utagerende, miljøsvak "idiot" som ikke vil bli håndtert (og som biter for slippe) og ikke være hyggelig å ta med seg noe sted i det hele tatt. Og det kan også være noe av det beste som finnes, med morsomme, uendelige kloke, sterke, friske, ekstremt selvstendige og vakre hunder. Uansett hvor grei og blid bikkja er, kan du ikke automatisk forvente at de skal godta besøk av andre hunder i hjemmet sitt, og du vil alltid måtte ha i bakhodet at det å ha den løs er bittelitt risikosport. Ikke fordi den nødvendigvis løper bort til andre hunder for å banke dem opp, men pga tidvis manglende impulskontroll (finnes det noe å jakte på midt i veien, er det ikke så viktig at det kommer masse biler, altså). :P

Jeg synes det er viktig å huske at dette er en uhund som ikke lever for å være selskap for mennesker. En bør ville ha en shiba, ikke bare en vakker, liten spisshund. :)

Ja du har helt rett. Jeg har alltid ønsket meg en shiba siden jeg møtte en når jeg var 15. Men det var før jeg ble obs på at det eksisterer forskjellige egenskaper i forskjellige hunder. Og jeg er derfor usikker på om den ville passet inn i vår hverdag.

Jeg har jo fulgt godt med når du beskriver dine hunder, og de høres skikkelig herlige og gøyale ut. Men, jeg ønsker meg virkelig ikke en ny mezzi-opplevelse.

Jeg har heller ikke erfaring med primitive urhunder så den skremmer meg litt.

Og så er det begrenset hvor mye aktivitet vi vil kunne tilby i en hverdag når man skal få alt til å gå opp. Jobb, henting av unge på sfo, lekser, middag osv og brått er det jo sengetid kl 8 for minsten, og da er det ikke bare bare å skulle kunne gå ut på tur etter det. Derfor har vi ikke mulighet for mer enn 30-60 minutters tur/aktivisering i hverdagen. (får selvfølgelig tissetur morgen og kveld og etter behov i tillegg)

Men har du kjennskap til kennel enerhaugen? Som ligger i Bergen? Har han gode raserepresentanter? Jeg kunne jo fått til et besøk der for å oppleve rasen på nært hold og få litt mer inngående informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med en puddel?

Jeg liker ikke puddel som rase. Og jeg liker ikke at det er såpass med pelsstell, evt at den må klippes jevnlig.

Jeg er veldig kresen når det kommer til hund. Jeg vil ha i pose og sekk. Både en hund som fungerer mentalt og i praksis, men også en hund jeg trives med iforhold til eksteriør og pels.

Springer/cocker spaniel? Må stusses litt innimellom, men ikke så ofte og man kan evt sette det bort.

Buhund? :)

Lapphund har dere jo på listen, tror det er en rase som passer godt jeg, selv om jeg skjønner at man kanskje blir litt skeptisk med tanke på deres erfaring.

Japaner slår meg og være litt samme som lapphund, bare litt mindre og i annen farge.

Lundehund?

springer/cocker spaniel utgår.

Buhund og lundehund har jeg ikke tenkt på, det skal sjekkes.

Japaner har jeg inntrykk av at der mye vokt og lyd i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kan du ikke si det med regn til min? :P Neida, hun er ikke sånn kjempe glad i tusleturer i regn, men er hun løs bryr hun seg ikke noe i det hele tatt. :)

Fordelene med hund du må kle på er at pelsen er så kort at den tørker på 5 minutter. Ruller den seg i gjørme faller det meste av, og resten kan skylles av i dusjen, og hunden tørker på 5 minutter. Må den dusjes, så tørker den på 5 minutter. Ingen pelsstell. Ingen typisk hundelukt. :innocent:

Tror du hadde blitt fornøyd med en whippet. :D

Ellers kan du jo se på flatcoated retriever. Føler den aldri blir nevnt i "retrievergjengen" (golden, labbis og toller). Men jeg syns den er kvikk og fin. Men det blir jo en del røyting da.

Ja jo, jeg liker jo whippet. De er søte osv. hvordan er det iforhold til pels og røyting?

Jeg har noe som går tur her med 3 whippeter, og de ser så stakkarslig ut der de kommer kliss våte :P

Flatcoated blir for vimsete for min smak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terrier er uaktuelt :P

Har vært innpå dette med tibetansk spaniel (om det er det de heter) Men jeg kjenner ikke så godt til de.

papillon er jeg heller ikke så glad i, men det er basert på erfaring om at de er små gneldrebikkjer (utfra de jeg har møtt) Men jeg kan jo ta feil. Phalene kunne kanskje vært noe? Jeg liker det jeg har lest om Tinka hvertfall :P

Skotsk hjortehund? Må google :P edit: Nei :P

Jeg foreslo Tibetansk Terrier, det er noe annet enn Tibetansk Spaniel.

Tibetansk Terrier

tibetansk_terrier.jpg

Tibetansk Spaniel

rase_356_1.jpg

Tibetansk Spaniel har jeg inntrykket av er veldig sta. Ingen av de jeg kjenner har noe særlig lydighet annet enn at de kanskje kan sitte om de føler for det og gå fint i bånd. De bjeffer også en del. Og røyter masse.

Var det slik før kastreringen også?

Men ja, vet forresten om flere papilloner som slipper hår jevnlig (men lite) utenom røytesesong også. Khela slipper omtrent ikke hår utenom røytinga, men av og til er det noen døde hår som faller av såklart.

-

Papillon og phalene er nøyaktig det samme, bare med forskjellig ørestilling ;)

Ja, hun har alltid vært slik. Før og etter kastrering :) Det er så lite at jeg ikke føler jeg må støvsuge noe ofte, men så mye at klær og tepper som tiltrekker seg hår ikke ser noe pene ut. Hun har altså røytesesong hele året. Hun røyter alltid samme mengde, aldri mer på noen tider av året enn andre.

Som Khela sier er Papillon og Phalene akkurat det samme utenom ørestillingen. Mange phalener er ofte mindre enn papillon igjen, men i det siste har også papilloner begynt å bli mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo Tibetansk Terrier, det er noe annet enn Tibetansk Spaniel.

Tibetansk Terrier

tibetansk_terrier.jpg

Tibetansk Spaniel

rase_356_1.jpg

Tibetansk Spaniel har jeg inntrykket av er veldig sta. Ingen av de jeg kjenner har noe særlig lydighet annet enn at de kanskje kan sitte om de føler for det og gå fint i bånd. De bjeffer også en del. Og røyter masse.

Ja, hun har alltid vært slik. Før og etter kastrering :) Det er så lite at jeg ikke føler jeg må støvsuge noe ofte, men så mye at klær og tepper som tiltrekker seg hår ikke ser noe pene ut.

Som Khela sier er Papillon og Phalene akkurat det samme utenom ørestillingen. Mange phalener er ofte mindre enn papillon igjen, men i det siste har også papilloner begynt å bli mindre.

Ahh jeg skjønner. Da utgår begge de tibetanske :P

Hvordan er mentaliteten på papillon/phalene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...