Gå til innhold
Hundesonen.no

Provoserende: "ransbølge som fortjent"


Gjest
 Share

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/2013/11/01/kultur/kronikk/debatt/meninger/debattinnlegg/30099744/

Sjeldent blir jeg så skremt, så irritert og så provosert av noen - som når jeg leste dette.

"To utenlandske menn brøt seg inn kjøkkenvinduet midt på natta og holdt oss fanget i to timer, nakne og bakbundne i senga, mens de tvang til seg bankkort og koder og truet med å drepe oss.

Men vi vart nysgjerrige nok til å prøve å finne ut av ranernes historie.

Den lange versjonen av den prosessen har vi skrevet i boka Ubudne gjester. Men for å hoppe til konklusjonen. Ja, vi får som fortjent."

De mener oppriktig at vi fortjener å få innbrudd midt på natta, bli bakbundet i egen seng naken, truet på livet og ranet i våre egne hjem fordi vi "har det så bra". Da får de f*** meg åpne dørene sine for alle disse stakkars innvandrerene da. Alle disse de mener har det så fælt mens vi har det så innmari bra at vi fortjener å bli ranet. Åpne dørene deres og si "velkommen, ta alt vi har, vi forsaker oss selv for dere stakkars mennesker".

I tillegg er de så innmari feig at de ikke tør la kommentarfeltet under være åpent, fordi det kom så mange sjikanerende innlegg. Vel, Elin og Arild, dere er sjikanerende og hatsk når dere mener jeg har det så bra at jeg fortjener å bli drapstruet og ranet. Makan til idioter :gaah:

Det er dette jeg mener med å være så politisk korrekt, så selvofrende, kulturliberale og innvandringsvennlige at hjernen har blitt omvandlet til grøt - og den siger sakte ut av ørene. Antakeligvis gjennom fordampning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leste åpenbart ikke den samme artikkelen.

Arbeidsledigheten er høy nok. Da stenger vi grensene. Innvandringspolitikken i Europa har blitt stadig strengere det siste tiåret, men det har ikke ført til at færre mennesker har prøvd å komme seg hit. Tvert imot. De må bare være mer oppfinnsomme, mer vågale. Og betale enda litt mer til hjelperne som kan få dem over grensene. Ved å gjøre det vanskeligere å komme til oss, gir vi makt til menneskesmuglerne. De som tar fra 500 til 1000 euro for en plass i en liten, åpen båt fra Algerie. Eller 1600 dollar for hele reisa fra Sudan til Hellas. De som er helt avhengige av at «drømmen om Europa» er levende på den andre siden av vår mur av grensevakter. Jo mer av familiens verdier som blir investert i reisa for den de tror kan lykkes, jo større nederlag blir det når drømmen blir et mareritt. Jo mer umulig er det å komme tilbake og si at dessverre har det blitt vanskeligere å lykkes i Europa enn ryktet tilsier. Om vi absolutt ikke vil bli kjent med mennesker fra andre deler av verden, er det mekanismene som skaper de store drømmene vi må til livs. Hva med å åpne grensene og la det regulere seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukk.

Takk for tiltrua. Jeg er fullstendig klar over hva de sier, det er måten det sies på som provoserer. I tilfelle dere ikke har sett det.

Hvis du som kjøper produkter av barnearbeid, flyreiser hos ansatte som tjener så lite at de må lete etter mat igjennom dumpster diving eller kjøper tøfler av små babyseler - så er det rimelig føkkings skarpt å si man fortjener å bli drapstruet og ranet, bakbundet i egen seng og miste sine eiendeler.

De er rimelig blåst i huet om de tror dette fører til bedring i forholdene i Europa, dette skaper skarpere motstand og skaper irritasjon. Det er iallefall ikke måten å samle folk på for en felles dugnad for å hjelpe folk i øst og sør.

Ingen fortjener å bli drapstruet, iallefall ikke normale uskyldige nordmenn som ikke har noe med EUs avgjørelser og politikerenes valg. Norge er et av de enkleste landene å reise til i Europa, allikevel er det vi som fortjener å bli bakbundet og drapstrua iflg artikkelskriverne. Takke f*** - nå ble jeg virkelig innstilt på å drive solidarisk arbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

sukk.

Takk for tiltrua. Jeg er fullstendig klar over hva de sier, det er måten det sies på som provoserer. I tilfelle dere ikke har sett det.

Hvis du som kjøper produkter av barnearbeid, flyreiser hos ansatte som tjener så lite at de må lete etter mat igjennom dumpster diving eller kjøper tøfler av små babyseler - så er det rimelig føkkings skarpt å si man fortjener å bli drapstruet og ranet, bakbundet i egen seng og miste sine eiendeler.

De er rimelig blåst i huet om de tror dette fører til bedring i forholdene i Europa, dette skaper skarpere motstand og skaper irritasjon. Det er iallefall ikke måten å samle folk på for en felles dugnad for å hjelpe folk i øst og sør.

Ingen fortjener å bli drapstruet, iallefall ikke normale uskyldige nordmenn som ikke har noe med EUs avgjørelser og politikerenes valg. Norge er et av de enkleste landene å reise til i Europa, allikevel er det vi som fortjener å bli bakbundet og drapstrua iflg artikkelskriverne. Takke f*** - nå ble jeg virkelig innstilt på å drive solidarisk arbeid...

Vel..

Utrygge dager der frykt stjeler en langt større del av bevisstheten vår? Med granskende blikk på menneskene rundt oss: Hvem er potensielt farlige? Med alarmer og låser og konstante risikovurderinger. Vi fikk som fortjent. Det sa i hvert fall en av dem, mens vi lå der kneblet med hodet i puta og ranerne over oss. Han hadde tydeligvis et behov for å forklare hvorfor de ranet oss. De var ikke onde mennesker, sa han. Bare i en fortvilet situasjon. De skulle ønske de kunne få bo og jobbe og leve et normalt liv i Norge. Men asylsøknaden hadde blitt avslått. Nå hadde de ikke annet valg enn å rane oss for å skaffe penger til å komme seg hjem. Jo, da. Det høres ut som rettferdiggjøring av egne feilvalg. Uansett hvor fortvilet situasjonen er, kan det ikke unnskylde å rane andre. Men vi vart nysgjerrige nok til å prøve å finne ut av ranernes historie. Til å dra til den ene ranerens hjemsted og møte lærerinna hans. Og til å møte raneren selv i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukk.

Takk for tiltrua. Jeg er fullstendig klar over hva de sier, det er måten det sies på som provoserer. I tilfelle dere ikke har sett det.

Hvis du som kjøper produkter av barnearbeid, flyreiser hos ansatte som tjener så lite at de må lete etter mat igjennom dumpster diving eller kjøper tøfler av små babyseler - så er det rimelig føkkings skarpt å si man fortjener å bli drapstruet og ranet, bakbundet i egen seng og miste sine eiendeler.

De er rimelig blåst i huet om de tror dette fører til bedring i forholdene i Europa, dette skaper skarpere motstand og skaper irritasjon. Det er iallefall ikke måten å samle folk på for en felles dugnad for å hjelpe folk i øst og sør.

Ingen fortjener å bli drapstruet, iallefall ikke normale uskyldige nordmenn som ikke har noe med EUs avgjørelser og politikerenes valg. Norge er et av de enkleste landene å reise til i Europa, allikevel er det vi som fortjener å bli bakbundet og drapstrua iflg artikkelskriverne. Takke f*** - nå ble jeg virkelig innstilt på å drive solidarisk arbeid...

Kronikken handler ikke om at vi fortjener det. Kronikken handler om hva som forårsaker kriminaliteten. "Fortjent" i betydning "konsekvens av feilslått politikk og en urolig situasjon i Europa og globalt". Det handler om årsakssammenhenger, ikke om moral.

Forfatterne mener selvfølgelig ikke at de bokstavelig talt fortjente å bli ranet. Herlighet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronikken handler ikke om at vi fortjener det. Kronikken handler om hva som forårsaker kriminaliteten. "Fortjent" i betydning "konsekvens av feilslått politikk og en urolig situasjon i Europa og globalt". Det handler om årsakssammenhenger, ikke om moral.

Forfatterne mener selvfølgelig ikke at de bokstavelig talt fortjente å bli ranet. Herlighet.

Ja, det er en subjektiv oppfattelse av hva som forårsaker kriminalitet. Som både er provoserende skrevet, ensidig og rimelig søkt årsakssammenslående.

Det går kanskje an å formidle noe sånn uten å si man fortjener å bli bakbundet, men then again er det vel lov å si hva som helst så lenge man proklamerer det "lyckliga budskap" om selvforsakelse og stakkarslige utleninger. Men om man bruker slik retorikk motsatt - jeg ble voldtatt av en innvandrer, det kan skje med flere - så får man overhøvling så det holder. Jentene har vel forsåvidt fortjent å bli voldtatt også, siden det er sakk om så stakkarslige og desperate mennesker som ikke har noe ansvar for sine handlinger siden de trossalt blir utsatt for slem og feilslått politikk og en urolig situasjon i Europa og globalt?

Er det rart innvandringsdebatten blir polarisert?

Har du?

Jepp. Det står direkte fra artikkelen:

To utenlandske menn brøt seg inn kjøkkenvinduet midt på natta og holdt oss fanget i to timer, nakne og bakbundne i senga, mens de tvang til seg bankkort og koder og truet med å drepe oss.

Men vi vart nysgjerrige nok til å prøve å finne ut av ranernes historie.

Den lange versjonen av den prosessen har vi skrevet i boka Ubudne gjester. Men for å hoppe til konklusjonen. Ja, vi får som fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns artikkelen er veldig "lett" skrevet, og dessverre har troen på lettvinte løsninger. At vi ikke har rett til å avslå asylsøknader pga. "tilfeldige" streker på kartet for eksempel.

Når vi knuser drømmene deres om opphold og jobb, for så å overlate dem til et ulovlig liv på gata, så får vi kanskje som fortjent når de tyr til kriminalitet for å overleve. Det var det de som ranet oss sa.

Man tar jo en stor risiko når man drar til et nytt land og ikke har mer enn tro og håp om å få godkjent søknad om opphold. Jeg syns det er litt rått å si at "vi" knuser drømmere og så syns det er helt greit at de bor i en pappeske på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en subjektiv oppfattelse av hva som forårsaker kriminalitet. Som både er provoserende skrevet, ensidig og rimelig søkt årsakssammenslående.

Det går kanskje an å formidle noe sånn uten å si man fortjener å bli bakbundet, men then again er det vel lov å si hva som helst så lenge man proklamerer det "lyckliga budskap" om selvforsakelse og stakkarslige utleninger. Men om man bruker slik retorikk motsatt - jeg ble voldtatt av en innvandrer, det kan skje med flere - så får man overhøvling så det holder. Jentene har vel forsåvidt fortjent å bli voldtatt også, siden det er sakk om så stakkarslige og desperate mennesker som ikke har noe ansvar for sine handlinger siden de trossalt blir utsatt for slem og feilslått politikk og en urolig situasjon i Europa og globalt?

Er det rart innvandringsdebatten blir polarisert?

Igjen, Kanger, forfatterne mener ikke at vi eller de faktisk fortjener hverken å bli utsatt for kriminalitet eller voldtekt. Men hvis mange leser dette som du gjør, så skjønner jeg at debatten blir polarisert. For å være helt ærlig, syns jeg det står dårlig til med folks leseferdigheter...

Forfatterne har kanskje et noe enkelt syn på hvordan denne typen kriminalitet oppstår, og hva vi burde ha gjort annerledes, men det får være grenser for hvor feil det går an å lese en tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, Kanger, forfatterne mener ikke at vi eller de faktisk fortjener hverken å bli utsatt for kriminalitet eller voldtekt. Men hvis mange leser dette som du gjør, så skjønner jeg at debatten blir polarisert. For å være helt ærlig, syns jeg det står dårlig til med folks leseferdigheter...

Forfatterne har kanskje et noe enkelt syn på hvordan denne typen kriminalitet oppstår, og hva vi burde ha gjort annerledes, men det får være grenser for hvor feil det går an å lese en tekst.

Igjen, Marjan, quote meg selv: "Det går kanskje an å formidle noe sånn uten å si man fortjener å bli bakbundet".

For jo, det står at vi får som fortjent. Og det får de pokker meg stå for når de lirer av seg noe så innmari dustete. Han 10åringen som ble ranet for pengboka si og iPhonen sin fikk vel som fortjent han og. Slemme 10åringen som står bak all den fæle politikken som disse stakkars innvandrerene blir utsatt for. Makan til vrøvl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, Marjan, quote meg selv: "Det går kanskje an å formidle noe sånn uten å si man fortjener å bli bakbundet".

For jo, det står at vi får som fortjent. Og det får de pokker meg stå for når de lirer av seg noe så innmari dustete. Han 10åringen som ble ranet for pengboka si og iPhonen sin fikk vel som fortjent han og. Slemme 10åringen som står bak all den fæle politikken som disse stakkars innvandrerene blir utsatt for. Makan til vrøvl.

Det er et grep de gjør, mulig for å spisse artikkelen. Men artikkelen handler ikke om moral og enkeltindivider, og formuleringen blir helt meningsløst i forhold til artikkelens innhold hvis man leser det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...