Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ble medlem her på hundesonen i 2005 og samme året fikk jeg min første hund - en groenendael som het Raja. De siste årene har jeg derimot ikke vært så aktiv ettersom jeg for nesten 2 år siden tok den vanskelige avgjørelsen om å avlive Raja. Jeg har altså vært uten hund i nesten 2 år, men om to uker henter jeg min nye valp (en groenendael tispe fra kennel Cichla) og kommer nok derfor til å bli aktiv her inne igjen. Jeg ser derimot at det har kommet ganske mange nye brukere, så jeg tenkte at jeg kunne introdusere meg på nytt :)

Jeg heter altså Lisa, er 21 år og er født og oppvokst i Bergen. Her bor jeg enda og går for tiden 2. året på Lærerhøgskolen :) Dyreinteressen har alltid vært stor. Jeg har vokst opp med katt i huset og begynte på rideskole da jeg var 9-10 år. Hund har derimot vært min største interesse helt siden jeg fikk Raja. Jeg fikk aldri konkurrert med Raja, men vi trente agility, freestyle og litt lydighet på hobbybasis. Da jeg begynte på videregående gikk jeg også på den såkalte "Hundelinjen" på Stend videregående skole. Her lærte jeg veldig mye om hund og hundetrening, og det var kjekt å kunne ta med meg Raja på skolen 2-3 dager i uken :) Raja ble klikkertrent fra jeg fikk henne, noe som både jeg og hun likte godt, hun var alltid ivrig etter å finne ut hva hun skullle gjøre! :) Etter at jeg ikke hadde Raja mer har savnet etter hund vært stort, men jeg har brukt god tid på å se om jeg ville få tid til hund etter at jeg begynte på studie, og det ser jeg heldigvis at jeg har. Som student har jeg veldig fleksible dager, og så lenge jeg jobber jevnt gjennom hele året har jeg mye tid :) Nå er det altså ikke lenge til jeg henter min nye groenendael, noe som jeg gleder meg veldig til! Valpen har ikke fått navn enda, men det kommer nok snart ;) Til nå får jeg kalle henne "rosa" ettersom hun er valpen med rosa bånd ;) Med "rosa" har jeg planer om å trene og konkurrere i agility. Jeg kommer nok også til å trene lydighet, freestyle, spor og eventuelt andre ting, men om det blir konkurrering i disse grenene får tiden vise. Jeg kommer derimot først og fremst til å fokusere på sosialisering, miljøtrening og at hun blir en hund som fungerer godt i hverdagen.

Her er et bilde av "Rosa" http://www.kennelcichla.com/Kull_O_CoppieFargas/15_PinkFemale.jpg

Hun har vokst litt siden bildet ble tatt, men er fremdeles like herlig! :)

• Like 5
Skrevet

Hei på du! :)

Så kult at det kommer en Cichla's-valp til sonen! :D Vi har halvsøsteren og -broren til din ;) Fra K-kullet til Kennel Cichla, født i oktober 2011 etter Aras og Coppie. Vi konkurrerer aktivt i agility med begge to. Jeg skal også konkurrere i LP med tispen. Vi bor jo ikke så langt fra hverandre, så da ses vi nok på stevner i fremtiden!

Masse lykke til med "Rosa" - min tispe bærte for øvrig også det rosa halsbåndet. Det videreutviklet seg raskt til rosa bånd, rosa treningsvest, rosa bandasjer, rosa leker, and the list goes on... :D

Skrevet

Åh, så kjekt at det er noen flere her som har Cichla's valp, og etter Coppie også! :) da sees vi nok sikkert på et agility-stevne etter hvert ja :) hvilke hunder fra K-kullet er det dere har da?

Skrevet

Åh, så kjekt at det er noen flere her som har Cichla's valp, og etter Coppie også! :) da sees vi nok sikkert på et agility-stevne etter hvert ja :) hvilke hunder fra K-kullet er det dere har da?

Vi har Killi og Karras. Tispen er min, hannhunden er kjærestens gullgutt :) Vidar har også terven Tikkabi's Xanti, og svigers, som bor i huset ved siden av oss, har kullbroren til denne - Tikkabi's Xander :) Så det er noen belgere på tunet vårt! :D

Skrevet

Kjempefine hunder, både Killi og Karras :ahappy: Det nyeste bildet av Karras (på Cichla's hjemmeside) er jo bare nyyydelig :wub: Heldig dere som har mange belgere rundt dere!

Skrevet

Kjempefine hunder, både Killi og Karras :ahappy: Det nyeste bildet av Karras (på Cichla's hjemmeside) er jo bare nyyydelig :wub: Heldig dere som har mange belgere rundt dere!

Takk for det :) Han tar seg virkelig flott ut på det bildet, ja. Når henter du frøkenen din? Og hvilke navneforslag har du så langt?? :)

Skrevet

Takk for det :) Han tar seg virkelig flott ut på det bildet, ja. Når henter du frøkenen din? Og hvilke navneforslag har du så langt?? :)

Jeg henter henne lørdag 16. november :ahappy: Blant navn så har jeg tenkt på Olava (Lava), Olana (Lana), Olivia (Via), Odeena (Deena), Ozana (Zana) og Ozaga (Zaga). Var AT som foreslo det siste navnet, og siden hun likte best Ozana og Ozaga, så blir det mest sannsynlig en av de to :)

Velkommen :) Du får hive deg med på treff på Myrbø når du har fått frøkna i hus :)

Takk :) er det belgertreff der?

Velkommen hit! Hyggelig med flere belgereiere her :D

Takk for det! :ahappy:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...