Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til uforet vinterdekken


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg var så sikker på at jeg hadde startet en lignende tråd i fjor, men fant ikke noe da jeg lette på mine tråder, så da starter jeg denne.

Vi har ikke fått snø her enda, men vil være litt i forkant Problemet er at Ozu er så lav med så mye pels at snøen fester seg som harde isballer fra bryst helt til mellom bakbena (au, det må være kaldt!). Så når det er en del snø, så kan jeg knapt gå tur mer enn en ti minutters tissetur pga det.

Jeg trenger derfor et dekken som beskytter buken. Men utfordringen er å finne et dekken som ikke er foret eller varmt. Ozu har masse tykk og varm pels, og storkoser seg i minusgrader. Han sliter mer med varme enn kulde, og klarer seg helt fint i snø, vind og minusgrader. Derfor trenger jeg et dekken som beskytter buken uten å bli tett eller varmt, og som helst ikke begrenser bevegeligheten hans noe særlig.

Finnes det noe slikt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor dekken ville jeg brukt showshine, matfett el for å forhindre pelsen i å klumpe. For det er vel kun ved milde temp at han får snøballer i pelsen? I lengden koster det mer, men om det kommer sne innunder dekkenet så vil pelsen floke seg no innmari i sneklumpene. En tshirt vil også funke, klipp to snipper nederst på ryggsia, slik at du kan knytte den tett og stramt ved lenden og likevel la tissefanten stikke ut.

Og om du ikke skal stille han mer likevel, kan du godt stusse på pelsen, slik at snøen ikke fester seg like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare kjøpe en regndress fra hurtta? Den beskytter mye. Hvis ikke bruker jeg regndekkenet fra Hurtta når snøen klumper seg SKIKKELIG. Ozzy får ikke veldig mye klumper i pelsen, men når det er en viss type snø blir det veldig mye.

Du får også forskjellige sprayer for det, f.eks minkoljespray fra KW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Jeg kan godt klippe ham litt kortere på undersiden med vinteren - er ingen utstillinger her vinterstid uansett - men det er jo om vinteren han virkelig trenger den tykke og gode pelsen. Men om den er litt kortere på undersiden gjør kanskje ikke noe?

Er litt skeptisk til matfett og slikt. Skal jeg smøre ham inn med det fra bryst til stell, så kan han jo ikke være i hus etterpå. Ser for meg det er et hekkan å vaske ut, og da må han vel bades med shampoo og hele pakka daglig, etter hver tur?

Regndress ser veldig bra ut, men blir ikke de veldig tette og klamme? Spesielt når det er så mye pels inni der? Dere med pelshunder, hva er deres erfaringer med slike hele dresser?

Jeg så egentlig for meg noe slikt som et regndekken, selv om det ikke dekker skikkelig på undersiden. Hm, vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regndress ser veldig bra ut, men blir ikke de veldig tette og klamme? Spesielt når det er så mye pels inni der? Dere med pelshunder, hva er deres erfaringer med slike hele dresser?

Jeg så egentlig for meg noe slikt som et regndekken, selv om det ikke dekker skikkelig på undersiden. Hm, vanskelig.

Eg har ikkje hatt problem med at regndressane blir tette og klamme. Er i så fall kun på beina om dotten har vassa rundt i store, djupe dammar ;)

Dogs of Norway parkdress er super å herje rundt i snø og regn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med slike dresser, men jeg synes de ser så tette ut. Ser for meg at det må bli fryktelig varmt - puster de? Vet ikke heller om Ozu hadde likt å ha på seg noe sånt, selv om det unektelig ser praktisk ut. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spraybalsam funker visst også veldig bra, sånn helt vanlig fra natusan. Har ikke store erfaringa med det selv siden pelsen til Thorvald klumper seg lite, men mange som skryter av det og de gangene jeg har prøvd tror jeg det har hatt litt effekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona har et Ruffwear Cloud chaser dekken. Det har korte "armer" foran, og dekker brystet og mesteparten av magen. Softshell-stoff, ikke fôret. Vi er veldig fornøyd, men her brukes det ikke mot snøballer i pelsen, da...

Sent from my C6603 using Tapatalk

Det så veldig bra ut. Vet du hvem som fører det i Norge? Og er det veldig foret og varmt?

Tenkte å kjøpe et pustende dekken som også dekker litt under, også bruke kanskje en spray i tillegg der det trengs. Men så er det å finne ut hvilken spray som er god, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så veldig bra ut. Vet du hvem som fører det i Norge? Og er det veldig foret og varmt?

Tenkte å kjøpe et pustende dekken som også dekker litt under, også bruke kanskje en spray i tillegg der det trengs. Men så er det å finne ut hvilken spray som er god, da.

Jeg kjøpte det hos dyreklinikken her. Men det andre Ruffwear-dekkenet mitt kjøpte jeg på XXL, så jeg vet at de ihvertfall fører merket.

Foret er av fleece, men det er veldig tynt. Jeg bruker dette dekkenet når vi går på ski (eller gjør annen høyintensitetsaktivitet) dager der det er ekstra kaldt. I pausene må det et tykkere dekken til, så jeg tror ikke dette er så veldig varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hooks.no/product.aspx?productid=045591&deptid=196&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Dette dekkenet er ikke foret i det hele tatt, puster og er super lett ;))

Jeg er veldig glad i å bruke dette dekkenet på sommeren når det regner, men er for varmt med dekken som er foret.

De har også en dress hos høøks som jeg vet mange stallfolk er fornøyde med til hundene sine.

Bare til info dersom du ikke går for olje/balsam ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Jeg kan godt klippe ham litt kortere på undersiden med vinteren - er ingen utstillinger her vinterstid uansett - men det er jo om vinteren han virkelig trenger den tykke og gode pelsen. Men om den er litt kortere på undersiden gjør kanskje ikke noe?

Er litt skeptisk til matfett og slikt. Skal jeg smøre ham inn med det fra bryst til stell, så kan han jo ikke være i hus etterpå. Ser for meg det er et hekkan å vaske ut, og da må han vel bades med shampoo og hele pakka daglig, etter hver tur?

Regndress ser veldig bra ut, men blir ikke de veldig tette og klamme? Spesielt når det er så mye pels inni der? Dere med pelshunder, hva er deres erfaringer med slike hele dresser?

Jeg så egentlig for meg noe slikt som et regndekken, selv om det ikke dekker skikkelig på undersiden. Hm, vanskelig.

På min sheltie klumper snøen seg fort hvis det er ned mot 0 føre så da bruker jeg enten balsamspray fra Chris eller matolje..Det er ikke mer igjen av matoljen når vi kommer hjem fra tur så vi trenger ikke dusje med sjampo osv når vi kommer hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Jeg kan godt klippe ham litt kortere på undersiden med vinteren - er ingen utstillinger her vinterstid uansett - men det er jo om vinteren han virkelig trenger den tykke og gode pelsen. Men om den er litt kortere på undersiden gjør kanskje ikke noe?

Er litt skeptisk til matfett og slikt. Skal jeg smøre ham inn med det fra bryst til stell, så kan han jo ikke være i hus etterpå. Ser for meg det er et hekkan å vaske ut, og da må han vel bades med shampoo og hele pakka daglig, etter hver tur?

Regndress ser veldig bra ut, men blir ikke de veldig tette og klamme? Spesielt når det er så mye pels inni der? Dere med pelshunder, hva er deres erfaringer med slike hele dresser?

Jeg så egentlig for meg noe slikt som et regndekken, selv om det ikke dekker skikkelig på undersiden. Hm, vanskelig.

Show shine er ikke fett, klissette eller noe, enten det slites av eller ikke så er det null behov for og vaske vekk, det er alget for og være i og det eneste det fører til er at pelsen blir veldig glatt så det er vanskelig for noe som helst og feste seg. Ikke alle er like bra dog, jeg liker veldig godt Canter sin mane and tail, den er helt sinsyk.

http://www.horseshop.no/?PageID=309&ItemID=438 (den øverste med rosa etikett)

Ellers så har du jo flere som selger regndresser uten for. Hooks hadde vertfall en billig en i fjor, vet ikke om de har den enda. Hurtta har jo en fin regn dress. Eller kondomdress fra jegeren feks, dekker godt og er ikke så tykk og er vell laget for og bevege seg i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også showshine! Forhindrer floker og tover veldig effektivt! Ift snø har jeg ikke brukt det da det vanligvis ikke er et problem med hest, men med den effekten det har på pelsen vil jeg absolutt tro det hjelper mot snø! Pelsen blir veldig glatt på en måte, kan nesten sammenlignes med spraybalsam igrunn, bare laget for dyrepels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spraybalsam funker visst også veldig bra, sånn helt vanlig fra natusan. Har ikke store erfaringa med det selv siden pelsen til Thorvald klumper seg lite, men mange som skryter av det og de gangene jeg har prøvd tror jeg det har hatt litt effekt :)

Ville ikke brukt akkurat denne balsamsprayen hvertfall. Så en test om den en gang, og da ble ikke ingrediensene anbefalt til voksne engang, så ikke noe jeg ville sprayet på hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne synes jeg så god ut:

http://www.hundeutstyr.no/nyhet-hurtta-mikrofleece-dress-p-724.html

Evt. denne i kombinasjon med spray:

http://www.hundeutstyr.no/nye-farger-hurtta-pro-regndekken-p-447.html

Noen erfaringer med disse?

Den første er alt for varm i hvertfall.

Hurtta har en ny type, den puster bra.;

http://www.hundeutstyr.no/nyhet-hurtta-slush-combat-p-797.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...