Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lyst til å kjøpe ett brukt dobbeltbur fra variocage eller herkules en gang i fremtiden. Hvis jeg finner ett bur fra finn.no. Hvordan gjør man det om buret ikke passer til bilen min? Er ekkelt å si at jeg skal ha ett bur og vi avtaler tid for å hente det og jeg plutselig finner ut at dobbeltburet ikke passer til bilen min. Hva gjør man da? Jeg føler at jeg da må kjøpe buret selv om det ikke passer fordi er ekkelt å si at jeg ikke skal ha det alikevell.

Det går jo ann å dra til steder der man selger nye herkules og variocage og å prøve til bilen min. Men er veldig ekkelt siden jeg ikke skal ha da. Er ekkelt om jeg opptar tiden til selgere ol. for å bære buret ut, sette det opp, montere for så å si at buret skal ut igjen og si at beklager jeg skal ikke ha det. Det tør jeg ikke å si. Jeg tør heller ikke at de bærer ut og monterer ett bur som jeg ikke skal ha. Veldig ubehagelig situasjon.

Hva hadde dere gjort?

Skrevet

Jeg hadde sagt jeg var interessert i buret og gjerne ville kjøpe det dersom det passer i bilen min.
Jeg har annonser bilbur flere ganger jeg, og forventer ikke at folk skal kjøpe det om det ikke passer i bilen deres.
Så, ikke føl deg ekkel.
De som selger bur er vant med at folk vil prøve. Så, vil du dra og prøve bur i bilen din, så gjør du det. Ingen kjøpetvang.

Skrevet

Jeg hadde først gått på nett og funnet målene på burene du er interessert i, så hadde jeg målt bilen og funnet hvilke bur som var aktuelle. Så hadde jeg fulgt med på finn som en hauk (been there, done that) og dersom et av burene jeg tror kunne passe dukket opp hadde jeg tatt kontakt med selger og bedt om nøyaktige mål. Så hadde jeg målt igjen, og sjekket om det passet. Hvis det fortsatt ser bra ut hadde jeg svart selger at jeg var interessert og ville gjerne komme å prøve om det passer i bilen min. Så kan du jo når du er der, si endelig fra om du vil ha det eller ikke. Selger skjønner nok veldig godt at du ikke vil kjøpe det når de ser at buret ikke passer i din bil ;) Så hvis du finner et bur i nærheten av der du bor går nok dette fint :) Verre når man bor 50 mil unna og søstra di må hente buret, og hun ikke har samme bil som deg. Det gikk noen mailer og mye måling, for å sikre at det ikke ble bomkjøp. Det var i tillegg et spesialbygd bur, uten noen str på nett. Men det gikk aldeles strålende! Og uansett så kan man jo selge buret videre, antagelig uten noe særlig tap (bortsett fra finn-annonsen), dersom det ikke passer :) Lykke til i burjakten! Edit: Var visst litt for treg med å skrive jeg, ser du har fått de samme tipsene over her :)

Skrevet

Hvis du reiser hjem til de som selger buret og sier at du vil kjøpe det dersom det passer i bilen din, så går det nok helt fint :)

Jeg solgte et Herkulesbur for en liten stund siden, og kjøperen var usikker om buret passet. Da kom han hjem til meg, jeg gav han buret i døra, han satte det inn i bilen selv og fant ut at det passet. Ikke noe ekstra styr for meg i det hele tatt.

Hvis du tar med deg en venn som kan hjelpe deg å bære og sette på plass kan dere jo ordne dere selv både hjemme hos folk og i en butikk der de selger buret? :)

Skrevet
Bare ikke kjøp variocage! Det skrangler og bråker verre enn verst og de ruster :( Angrer så på det kjøpet...
Nå har jeg bare hatt mitt i litt over en mnd, men jeg har ikke hørt en eneste lyd derfra? Om du leser bruksanvisningen står det at du må stramme skruene om det bråker. Hvis det ikke hjelper hadde jeg klagd på buret, det skal ikke skrangle. Jeg har på den andre siden dårlig erfaring med Herkules, pga de tette veggene synes jeg ikke det ble tilstrekkelig luftsikulasjon inne i buret om sommeren og det tok altfor lang tid før kald luft fra AC nådde hunden når vi satte oss inn i varm bil.
Skrevet

Nå har jeg bare hatt mitt i litt over en mnd, men jeg har ikke hørt en eneste lyd derfra? Om du leser bruksanvisningen står det at du må stramme skruene om det bråker. Hvis det ikke hjelper hadde jeg klagd på buret, det skal ikke skrangle. Jeg har på den andre siden dårlig erfaring med Herkules, pga de tette veggene synes jeg ikke det ble tilstrekkelig luftsikulasjon inne i buret om sommeren og det tok altfor lang tid før kald luft fra AC nådde hunden når vi satte oss inn i varm bil.

Ja nå har både jeg og ei veninna klaget på buret. Sier litt når jeg fikk pengene tilbake uten å måtte returnere buret. Hjelper ikke å stramme skruer på verken mitt eller hennes bur. Nå har hun nylig klaget så hva løsningen blir det vet jeg ikke enda. Herkules har jeg ikke erfaring med men for min del blir det nok herkules eller et spesialbygget bur fra bonzobur :)

Skrevet

Bare ikke kjøp variocage! Det skrangler og bråker verre enn verst og de ruster :( Angrer så på det kjøpet...

Ikke en lyd å høre fra mitt dobbeltbur. Ikke noe rust heller. Det følger jo også med gummipakninger som legges imellom når buret monteres.

Skrevet

Ikke en lyd å høre fra mitt dobbeltbur. Ikke noe rust heller. Det følger jo også med gummipakninger som legges imellom når buret monteres.

godt noen er fornøyd :) de gummipakkningene er på både mitt og min veninnes bur men hjelper ikke. Var på et kurs for en stund siden og da kom temaet opp og der hadde flere lagt silikon i alle sprekker på buret for å få det til å være stille

Skrevet

Hæ? :P Har hatt mitt i godt over 2 år, og har ikke hatt verken lyd eller rust til tross for mye kjøring på humpegrusvei etc. Sikker på at ditt ble montert rett? Oppdretter har dobbeltburet, og har ingen problemer med sitt heller :)

• Like 1
Skrevet

Hæ? :P Har hatt mitt i godt over 2 år, og har ikke hatt verken lyd eller rust til tross for mye kjøring på humpegrusvei etc. Sikker på at ditt ble montert rett? Oppdretter har dobbeltburet, og har ingen problemer med sitt heller :)

Ja hadde jo vært litt rart hvis det er så mange som har montert det feil kanskje. :icon_confused: Føler jeg støtt og stadig snakker med folk som klager over buret sitt... Det med rust er greit hvis buret er uten skrammer, men etter noen valper og litt tygging her og der så ruster det så fort "belegget" kommer av og det innrømte leverandøren at det ville gjøre.

Skrevet

Ja hadde jo vært litt rart hvis det er så mange som har montert det feil kanskje. :icon_confused: Føler jeg støtt og stadig snakker med folk som klager over buret sitt... Det med rust er greit hvis buret er uten skrammer, men etter noen valper og litt tygging her og der så ruster det så fort "belegget" kommer av og det innrømte leverandøren at det ville gjøre.

Vi hadde en lånehund i buret som tygde av belegget på flere av stengene, det var vel i januar 2012, og det har ikke rusta enda, men jeg får vente i spenning :P Mulig kystklimaet er positivt for rust :lol: Men altså, det kan godt være at det er deler av produksjonen som ikke har vært like heldig. For jeg kjenner flere som er veldig fornøyd med sine, inkl oss. Mulig det har med hvilken generasjon av buret det er? Jeg mener at både vi og oppdretter har andregenerasjon, men hva de andre har veit jeg ikke.

Skrevet

Vi hadde en lånehund i buret som tygde av belegget på flere av stengene, det var vel i januar 2012, og det har ikke rusta enda, men jeg får vente i spenning :P Mulig kystklimaet er positivt for rust :lol: Men altså, det kan godt være at det er deler av produksjonen som ikke har vært like heldig. For jeg kjenner flere som er veldig fornøyd med sine, inkl oss. Mulig det har med hvilken generasjon av buret det er? Jeg mener at både vi og oppdretter har andregenerasjon, men hva de andre har veit jeg ikke.

Ja vi har alle de nyeste 3g er det ikke det de heter tro. Vet i hvert fall at 4 av oss som ikke er fornøyd har kjøpt de sist sommer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...