Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig gikk huskyflokken til angrep på Pål og Alba


Khela
 Share

Recommended Posts

http://www.nordlys.no/nyheter/article6953677.ece

- Jeg beklager, sier hundeeieren.

Tirsdag var Pål Skallebø, broren Øystein, datteren hans og fem andre samlet til dugnad på idrettsparken på Skjervøy da de fikk seg en ubehagelige opplevelse.

- Vi sto i ring og pratet før vi skulle begynne, da det plutselig kommer fire huskyhunder løpende mot oss, forteller Pål Skallebø til Nordlys.

Nærmest ut av det blå gikk hundeflokken til angrep. Alba, hunden til Skallebøs bror fikk en av dem i strupen, mens matfaren måtte løpe med sin 3-årige datteren på armen for å berge henne unna.

Det var Framtid i Nord som omtalte saken først i torsdagens papirutgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan så være at de ikke angrep menneskene i så måte men de angrep åpenbart hunden og eieren. "Valper" på 7-9 måneder i flokk som begynner sånn blir fint. :o

Jøss, trodde du hadde mer peil på hund enn dette :o Alle vet da at om en unghund (og voksne) går på når den andre skriker så VIL de andre følge på "moroa". Dette har ingenting med eier, hundehold eller hundene å gjøre. Det er rett og slett slik hunder er. En chi ville gjort det samme.

Takk og lov for at Alba ikke fikk noen skader og at barnet kom seg i sikkerhet. Det er ingen tvil om dette måtte ha vært en skremmende opplevelse. Personlig ville jeg nok dødd litt selv, til tross for oppvekst i en slik hundegård...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jøss, trodde du hadde mer peil på hund enn dette :o Alle vet da at om en unghund (og voksne) går på når den andre skriker så VIL de andre følge på "moroa". Dette har ingenting med eier, hundehold eller hundene å gjøre. Det er rett og slett slik hunder er. En chi ville gjort det samme.

Atte hva forno? Det er normalt at hunder i flokk lemlester andre, det er slik hunder er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Stakkar eier av polarhundene også. Uhell kan skje alle,og den følelsen når du oppdager at 5 (?) sånne er ute på egenhånd.. Lemleste var det vel ikke snakk om. Terriern så hel og fin ut den?

Når den søte lille nusselige valpen som sikkert er i ferd med å nå full mankehøyde må skilles fordi den henger i nakken med følge at eieren av terrieren blir bitt i forsøket på å skille de så er det ikke lenger lek og en potensiell lemleste er vel noe som absolutt kunne blitt resultatet uten inngripen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder i flokk med flokkmentalitet er noe helt annet enn hunder en og en. Mine tre reagerer mer på andre hunder når de er samlet alle tre, enn hvis vi har med bare 1 eller 2.. Helt klart. Og hunder ER flokkdyr, de er ikke laget for å akseptere alt og alle på det de ser på som sitt område (uansett om det nå er hagen/hundegården de bor i til vanlig eller om det er en plass de pleier å gå tur eller hva som helst). Vi vil at de skal akseptere alt og alle, overalt, men det er absolutt ikke alle hunder som er sånn skrudd sammen, uten at det er totalt unormalt og ekstremt dårlig mentalitet. Hadde de skadet denne hunden så kunne man snakket om farlige hunder, men det ser da absolutt ut som om de har "skremt" den andre hunden mer enn skadet.

Og når hundeeier til vanlig har et godt, trygt hundehold, så bør han da jaggu få en sjanse til den ene gangen det skjer et uhell..?

Mine 3 kunne sikkert også skremt vettet av enkelte av naboungene (som ikke er vant med hund/er litt forsiktige/redde for hund) dersom de hadde stukket av og løpt alle tre mot ungene, Lundii hadde definitivt bjeffet, og de hadde vært raske. De hadde kanskje hoppet på dem, og de kunne veltet/klort dem. Hadde ungene løpt så hadde de helt klart løpt etter/med. Selv om de ikke hadde angrepet på noen måte så kunne fint ungene og foreldrene sett dette som et angrep.

Nå forventer jo ikke jeg at det skal skje noen dag, jeg sikrer hundene mine, men skulle noen ha åpnet porten når jeg slipper dem ut om ettermiddagen så kunne det ha skjedd.. (selv om jeg alltid pleier å gå ut døra først så kan ting skje..)

Skal da mine hunder avlives/omplasseres fordi det skjedde, eller skal jeg få sjansen til å sikre dem bedre, med f.eks port med hengelås på, eller bedre rutiner på å sjekke at porten er lukket før jeg slipper ut?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare alt skurrer med en gang man kaller malamut for "huskyhund".

Men uansett. Hunden som ble angrepet ble ikke skadet fordi den andre hunden hadde et løst tak. Så på den tiden det tok å få pakket barn etc inn i bilen pg komme tilbake klarte ikke 4 "sinte" malamuter å skade 1 stk Wheaten. ..

Jeg klarer bare ikke å se for meg et hundeangrep her jeg altså, mer en flokk lekne unghunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God smekk på pung og krav om å få opp sluse til hundegården.

Hadde de virkelig ville angrepet så hadde ikke den terrierene kommet ut av det uten en skramme, og bittet som førte til en stivkrampesprøyte høres for meg (når jeg leser artikkelen) mer ut som en hund som markere i det den skvetter.

Så gamle "valper" er store for den rasen så jeg forstår godt at de har skremt vettet av mannen! Jeg hadde ikke følt meg høy i hatten heller.

Og "huskyhunder" høres ut som meg ett media triks for å lage skremmsel i forhold til tidligere saker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fem hunder hadde ønsket å skade en terrier, hadde den nok fått skader. Men det kan se fryktelig skummelt ut. OG fem halvvoksne malamuter er jo ikke akkurat små heller. Så jeg skjønner at eieren av terrieren ble redd. Mange har allerde nevnt dette med flokkmentalitet. Hundene KAN ha vært ute etter å jage vekk/bølle med denne "fremmede" hunden. ("vi er mange, du er bare en"). vi som ikke har sett episoden kan bare bli sittende og drodle rundt temaet uten å egentlig vite hva som skjedde...

Uten å påstå at disse hundene "bare lekte"- Det kan se og høres rimelig heftig ut når mine huskyer leker. det er mye lyd og mye "hund" (de bruker også kroppen aktivt, dytter borti med baken, slår med forbein osv). Uten at det er slossing eller aggresjon involvert. Unghunden/valpen (straks seks mnd) er jo værst. hun henger støtt i nakken på en eller annen- nå begynner hun å bli såpass stor at hun får beskjed om å skjerpe seg til tider (jeg griper helst inn FØR hundene trenger gjøre det selv da). Folk som ikke er vant til denne typen hund, reagerer ofte på lyden. Men igjen, jeg påstår ikke at det er tilfelle her!

Som huskyeier synes jeg det er litt kjipt at overskriften "huskyhunder" er brukt når det faktisk ikke er husky. MEN... det er en liten detalj i denne saken

Jeg håper for polarhundeierens skyld at han ikke opplever det samme igjen. Uhell kan skje, men da gjelder det å være obs slik at det ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det gikk godt med både hund og mennesker.

Regner med at eieren av malamutene har lært at man ikke stoler på at ting går i smekk, og at man sjekker før man går. Og forhåpentligvis lærer andre av det også. Men det burde kanskje vært krav om at man har noen slags slusefunksjon som JeanetteH nevner, samt at det hører vel hjemme med en bot her. Hele hendelsen kunne ha vært unngått om han hadde tatt i døra for å sjekke om den var låst tross alt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen er så fin, syns jeg :ahappy: Når min terv meier over en liten hund neste gang fordi hun er en anelse uhøflig, og denne lille hunden ruller rundt og får en liten skade, så kan jeg bare trekke litt på skuldrene og si at hun mente jo ikke å skade, så what's the big deal, liksom? Hadde hun ment å skade, så hadde hunden blitt skadet, om dere skjønner hva jeg mener - og shit happens, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen er så fin, syns jeg :ahappy: Når min terv meier over en liten hund neste gang fordi hun er en anelse uhøflig, og denne lille hunden ruller rundt og får en liten skade, så kan jeg bare trekke litt på skuldrene og si at hun mente jo ikke å skade, så what's the big deal, liksom? Hadde hun ment å skade, så hadde hunden blitt skadet, om dere skjønner hva jeg mener - og shit happens, sant?

Tror du missforstår litt. Jeg regner med du har sett hva som skjer om noen ANGRIPER?

Det er ingen som unnskylder at det har skjedd og at gubben har blitt skremt livskitten ut av? Regner med du hadde avlivet en hund som hadde meid ned en liten hund i det den passerte?

Det "høres" virkelig ut til at eieren ønsker å gjøre opp for seg her? :icon_confused:

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen er så fin, syns jeg :ahappy: Når min terv meier over en liten hund neste gang fordi hun er en anelse uhøflig, og denne lille hunden ruller rundt og får en liten skade, så kan jeg bare trekke litt på skuldrene og si at hun mente jo ikke å skade, så what's the big deal, liksom? Hadde hun ment å skade, så hadde hunden blitt skadet, om dere skjønner hva jeg mener - og shit happens, sant?

Det er sikkert mange av oss som kunne ha skapt avisoverskrifter på èn liten glipp(som tross alt endte bra) i løpet av tiden som hundeeier . Terven din hadde ikke trengt å gi den lille hunden en skade engang,her er terriern like hel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER en forskjell på om en hund er kranglete mot en annen, og når en hund i en flokk er kranglete mot en annen. Vi hadde en hannhund som var veldig kranglete og dust, og han gikk av og til etter en av de andre for å være bøs og idiot, de andre giret seg opp og slang seg med selv om de i utgangspunktet ikke var kranglete.

Jeg syns synd på mutteeieren som var uheldig her (nå vet vi jo ikke om han faktisk var uheldig med is å smekklåsen eller om han bare var uforsiktig). Eieren virker lei seg, og jeg håper at han dobbeltsjekker låser osv fremover slik at han slipper slikt igjen.

Malamuter som kalles huskyhunder kan forøvrig bare være mangel på kunnskap. Alle trekkhunder er huskyer liksom :P En del tror jo at jeg snakker om sibber når jeg snakker om alaska husky også liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for at uhell kan skje jeg, men snåle sonenfolket som ikke takler å møte en eller to ukjente hunder uten å måtte lage frustrasjonstråd om løshunder og flexibånd og uansvarlige eiere som ikke tar hensyn og blablabla, syns åpenbart at dette er en ikke-sak, for det er jo stooooor forskjell på lekne valper og aggressive hunder. At eier blir bitt hull på - for det har han vel gjort når han må ta en stivkrampesprøyte - når han fjerner en av disse lekne småvalpene fra nakken på hunden sin, tyder jo på at det egentlig bare var en hyggelig liten sammenkomst hunder i mellom. Og nei, jeg tror ikke disse unghundene er farlige jeg heller, men de var kanskje ikke så hyggelige som dere skal ha det til, og jeg syns ikke det er så ****** teit av avisen å fremstille det sånn som de har gjort det her, som resten av dere gjør. Jeg syns faktisk det var en ganske saklig artikkel jeg - om vi ikke da skal henge oss opp i at polarhunder blir kalt husky av folk som ikke har større peiling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for at uhell kan skje jeg, men snåle sonenfolket som ikke takler å møte en eller to ukjente hunder uten å måtte lage frustrasjonstråd om løshunder og flexibånd og uansvarlige eiere som ikke tar hensyn og blablabla, syns åpenbart at dette er en ikke-sak, for det er jo stooooor forskjell på lekne valper og aggressive hunder. At eier blir bitt hull på - for det har han vel gjort når han må ta en stivkrampesprøyte - når han fjerner en av disse lekne småvalpene fra nakken på hunden sin, tyder jo på at det egentlig bare var en hyggelig liten sammenkomst hunder i mellom. Og nei, jeg tror ikke disse unghundene er farlige jeg heller, men de var kanskje ikke så hyggelige som dere skal ha det til, og jeg syns ikke det er så ****** teit av avisen å fremstille det sånn som de har gjort det her, som resten av dere gjør. Jeg syns faktisk det var en ganske saklig artikkel jeg - om vi ikke da skal henge oss opp i at polarhunder blir kalt husky av folk som ikke har større peiling.

Hvor er de du leser egentlig?

Har noen sagt det er hyggelig eller at det ikke ble hull?

Grunnen til at eg kommenterer stivkrampe sprøyte er at hos legen får man det for hull i huden ja. Men mer behandling ved bitt.

Og så fint at alle her som skriver lager frustrasjons tråder om løse hunder og flexi bånd da...

Man får ikke tolket noe mer eller i mot det som står i teksten liksom.

Edit: når jeg leser igjen så er jeg litt usikker på hva du egentlig prøver formidle 2ne?

Er det samtlige som skriver her som ikke har empati for/mot noen? Eller at vi ikke mener noe du mener vi skal mene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Grunnen til at eg kommenterer stivkrampe sprøyte er at hos legen får man det for hull i huden ja. Men mer behandling ved bitt.

Er det sånn man måler alvorlighetsgraden? Det er jo heller ikke sånn at man nødvendigvis får mer behandling ved bitt, tvertimot så unngåes det gjerne å sy hvis det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn man måler alvorlighetsgraden? Det er jo heller ikke sånn at man nødvendigvis får mer behandling ved bitt, tvertimot så unngåes det gjerne å sy hvis det lar seg gjøre.

Jeg vet ikke noe mer enn det som står i artikkelens nei. Og vet at de helst holder det åpent. Jeg vet også at slike sår skylles omfattende og blir behandlet med antibiotika. Ettersom en ting er nevnt, som gjerne bare brukes mot overfladiske sår så nevnte jeg det i forbi farten.

Og ja, jeg har vært med på behandling av hundebitt og kjørt mer enn ett par på legevakt. Derfor nevnte jeg det.

Så ja, om artikkelen er korrekt gjengitt der også så forholder jeg meg like mye til det som resten av det som står i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke motsettningen jeg, og jeg ser ikke noen som mener at dette er en ikke sak. Jeg synes absolutt det er en sak, selv om det ikke var et aggressivt angrep. Utrivelig kan det være uansett, og 5 malamuter er ikke det kuleste og møte på, nødvendigvis.

Jeg tror neppe dette var noe alvorlig trussel hverken mot folk eller hund, men skjønner godt at det er lite trivelig. Heldigvis er det en hundeeier her som er oppegående, beklager seg og virker og ta lærdom av sine feil, så da skjer det forhåpentligvis ikke igjen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...