Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg velge?


Sbtlita
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en ny hund etter at Lorrie dro til de evige jaktmarker. Jeg har ikke hastverk, tror jeg blir å klare meg lenge med lånehunden Def og Lita :)
Men jeg lurer litt på hvilken hund jeg skal kjøpe når jeg skal velge ny hund. Så om dere vil kaste noen ideer til meg sier jeg takk takk for det :P

Hva jeg blir å bruke hunden til: Løping, lek, spor og agility er gøy å prøve, kan kanskje bli brukt i jakt, kosekamerat, lydighet.

Hva liker jeg? Jeg har alltid vært svak for bullehunder, store hunder osv. Men Lorrie var en perfekt hund. Hun var blanding mellom Border Collie og Engelsk Setter. Og Lita er perfekt hund, stor hund i en liten kropp. Hun kan være med på det meste men er liten nok til å ha på fanget. lett å ha med seg i bil, tog, buss og fly. Dog på fly kan jo alle hunder være med.

Jeg har fått trening og toppturer som en ny hobby så det er viktig at hunden jeg kjøper kan være med på sånt. Jeg er ikke så opphengt i utstilling osv, mer gøy med hundesport. Jeg ønsker ikke en "gneldrebikkje" og den må ikke være alt for selvstendig. Jeg liker kos :P

Jeg har egentlig bestemt meg for en Staffordshire Bull Terrier men er åpen for forslag :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er spørsmålet stående eller støtende eller aporterende hihi

Hehe :) stående helst?

Jeg har tenkt på engelsk setter, irsk setter eller Gordon setter. Engelsk er nydelige. Møtt noen eksemplar av rasen og jeg elsker de.

Gordon setter har jeg passet en gang og hun var bare helt, absolutt, fullstendig nydelig og jeg elsker fargene :)

Irsk kjenner jeg ikke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktgolden? Breton? Münsterlander (avhengig av type jakt)

Noen preferanser på pelsstell og lyd?

Breton skal jeg sjekke ut, men hunden blir ikke primært brukt til jakt :) Vil bare ha en sporty hund som jeg kan ha med på X antall mils tur liksom ;) Pelsstell: minimalt. Lyd: Jeg har staff så er vandt med lyder men vil ikke ha noen som er mer hørbar enn den. Og den kan godt ha lite vokt i seg, må absolutt ikke bjeffe på alt som lager lyd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Gordon er vel den av de som er mest rettet mot skogsfugeljakt, Den sliter også generelt med kloløsninger som ikke er bra, har desverre bitt avlet litt feil fordi den ble brått populær da Bjørn Dehlie kjøpte seg den

Ellers bør du se på kontakt sammarbeid som du gjerne skal ha når du skal trene Ag

Løping, lek, spor og agility er gøy å prøve, kan kanskje bli brukt i jakt, kosekamerat, lydighet.

Kan kommentere ut fra de fuglejakthundene eg kjenner. Løping jep, lek kan dem få for høy "tenning" altså briller og sant er ikke urt å ha fr det forsvinenr i leken, spor ja kontenitale gjør det og noen engeske klovvilt spor, men du må lære inn fugle treningen og den må sitte godt før du begyner på sportrening ala blodsor, fuglejakt ja det er dem aget til, kos jep dem i flokken og noen ganger dem utenfor, lydighet noen av individene har litt tung t for den biten. Jeg ville satt meg ned og prioritet det so er viktigst for meg for her virker det ut som det trengs to hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal endre litt :)

Jeg ser etter en hund som kan være med på: joggeturer, skogsturer, fjellturer, stallen (når vi er der) og kan være med på gården.
Er fint om den har en av-knapp når vi er inne og er relativt rolig ute også. (ikke løper i ring, bjeffer og er hyper)
Av interesser har jeg: Spor, Agility og genrell bruks-aktiviteter. En av de er det banker at blir, og jeg tipper det blir spor. Lita elsker spor så er lettest om begge kan trene det :)

Jaktdelen er bare ett pluss. Da tenkte jeg at HVIS jeg kjøper en jakthund så KAN jeg bruke den på rypejakt sammen med pappa. Jeg selv jakter ikke så det blir i så fall den ene gangen i året da pappa har tid til å dra på jakt :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skulle jeg gått for noen fuglehunder så hadde det da vært støtende hunder ala spanielene for dem skal i grunnen holde seg innenfor skuddhold fra eier. Se da på jaktvarianten som har mindre faner og ekstra pels enn vanlige utstillingsvarianten.

Ellers så vile det jo være retrievere som da kan jobbe etter skuddet på jakta fin fint å trene retrieverjakt.

Det er i vertfall de to tingene jeg ser for meg hvor du kan få mest mulig av det du har lyst til å bruke hunden til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men så kan jo staffen også være med på alt det her, bortsett fra jaktdelen, som ikke er så viktig :) Valgets kvaler!

Derfor vi trenger å gå gjennom en prosess for å finne rett rase for det behovet vi har der og da. Ikke eltt men utrolig morro og frustrerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal endre litt :)

Jeg ser etter en hund som kan være med på: joggeturer, skogsturer, fjellturer, stallen (når vi er der) og kan være med på gården.

Er fint om den har en av-knapp når vi er inne og er relativt rolig ute også. (ikke løper i ring, bjeffer og er hyper)

Av interesser har jeg: Spor, Agility og genrell bruks-aktiviteter. En av de er det banker at blir, og jeg tipper det blir spor. Lita elsker spor så er lettest om begge kan trene det :)

Jaktdelen er bare ett pluss. Da tenkte jeg at HVIS jeg kjøper en jakthund så KAN jeg bruke den på rypejakt sammen med pappa. Jeg selv jakter ikke så det blir i så fall den ene gangen i året da pappa har tid til å dra på jakt :)

Jeg føler at en dalmatiner kunne ha passet veldig godt jeg? :) Bortsett fra jakt-delen da men du sier jo at det bare er en pluss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...