Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs mage, tre mnd. gammel - pga. v&h?


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Heia!

I dag våknet jeg til valp med dårlig mage. Han vekket meg kl. 09, måtte ut asap, og bæsja en litt løs bæsj. Inn igjen, spise litt tørrfôr og han drakk vann. Deretter sov vi igjen i ti minutter før han måtte ut igjen. Løsere bæsj denne gangen. Ingen spising eller drikking etterpå. Deretter sov han et kvarter før han måtte ut igjen, og da var det "promp med saus" som sambo pent beskrev det.

Etter dette sovnet han i en time, virket helt utslått. Våknet, ut igjen, mer "saus". Han spiste litt da vi kom inn og drakk noen slurker vann. Så sov han igjen i et par-tre timer før det var ut igjen, da tisset han bare.

Han er nå "oppe og går", drikker vann, og har ikke virket nedsatt i formen annet enn at han har sovet mye (men vi la oss veldig sent i går, så det trenger ikke være pga. magen). As we speak har han løpt noen runder på stuegulvet, kost litt på fanget mitt og er nå i gang med å ta livet av et pledd (håper jeg – jeg ser han ikke akkurat nå, nemlig :lol: ).

Jeg har søkt på forumet og lest om valp med løs mage her inne, men småparanoid som jeg er lager jeg tråd likevel.

Vi begynte å tilleggsfôre på v&h nr. 33 i går. "Hoveddelen" av maten hans er RC medium junior, som han får spise så mye han vil av. Valpen er tre mnd. gammel. Jeg mistenker at jeg rett og slett har gitt han for store porsjoner v&h, og at det har forstyrret magen.

Vi har ikke gitt han mer mat etter sist gang han spiste.

Dette er vår første hund og jeg og samboeren min har ikke så mye erfaring, men det logiske for meg virker at det er for store porsjoner v&h som er årsaken. Og at løsningen er å vente litt med å gi mer mat i dag, og begynne å innføre mindre porsjoner med v&h mer gradvis enn slik vi startet.

Hva tenker sonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs bæsj hadde jeg regnet med, men her var det..... vann og promp, liksom. Løs bæsj første gang, så bare brunt vann og en promp. Som jeg skriver skal jeg gi mindre mengder med v&h, jeg klasker meg selv i pannen av at jeg begynte med for stor porsjon. Når jeg har byttet fôr på hest x antall ganger skulle jo liksom den tanken satt i når valpis skulle begynne å få v&h, det er jo det mest logiske i verden.

Han feller ikke tenner.

Han har forøvrig ikke kastet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanlig ved forbytte, i såfall vil det gå over raskt.

Men vår whippet hadde en periode da hun var valp der hun var veldig dårlig i magen. Hun måtte ut hele tiden, og var suppe som kom ut. Det kom og gikk hele tiden, og gikk liksom aldri helt bort. Til slutt valgte vi å faste henne til alt var ute, samtidig som hun fikk zoolac og markkur. Etter dette har hun vært fin i magen. Det skjer hun blir litt løs i magen dersom hun har fått kjøtt med mye fett, men ikke dårlig i magen, slik hun var en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier han får spise så mye han vil av tørrfor - betyr det at det står fremme hele tiden?

Nei, det var kanskje en litt dum formulering – han får tørrfôr fire ganger om dagen, da fyller vi oppi kanskje halvannen-to dl. Dersom han spiser opp og ber om mer, så får han mer. Det går jo litt opp og ned med apetitten, og noen ganger går han fra skålen uten å ha spist opp. Da tar vi maten vekk (noen ganger blir den stående en stund, men det er når vi glemmer det av – f.eks. at vi er gått for å holde på med noe når han spiser og skal noe sted rett etterpå etc.). Så det er på en måte fri tilgang, men ikke FRI tilgang. Om det ble forståelig forklart :P

---

Kan si at vi ikke skal bytte fra tørrfôr til v&h, kun supplere tørrfôringen med rått. Dette etter anbefaling fra oppdretter og egne tanker, siden valpis er i en vekstfase og kan ha lett for å bli tynn. Han er litt tynnere enn jeg skulle ønske allerede nå, og kjøtt sluker han selv om han er "tøffôrmett", så vi har konkludert med at dette kan hjelpe på holdet. Så må vi jo bare passe på at han ikke automatisk forbinder ferdig med å spise tørrfôr = digg kjøtt i skåla (så derfor tar han tre munner tørt og er "mett"). Derfor tenker jeg å variere hvilke måltid han får v&h til, også må vi bare se an hvordan rutinene blir etterhvert som vi har fôret på det en stund.

Han er til daglig forøvrig veldig glad i tørrfôret og spiser det med stor lyst.

Er zoolac reseptbelagt (må man til vet.?)? Kjøpes det på apotek?

Jeg tenker at vi er forsiktige med maten i dag, gir små porsjoner og følger med på formen hans. Jeg var ute med han for en times tid siden og da var det fremdeles veldig løs bæsj, men nå var det mer "materie" og ikke bare vann. Henger nok sammen med at spiste litt før vi gikk ut. Ang. evt. zoolac og vet. og sånn får vi jo uansett ikke gjort noe før mandag.

Valpen har forøvrig god matlyst i dag, energinivået hans er tilbake på normalen, og han virker til å være i godt humør (om enn noe deppa når vi er ute for å gå på do, er nok ikke godt å ha sprutbæsj).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle hunder legger på seg av å få for mye mat, det går rett ut igjen som avføring. 6-8 dl fôr er sinnsvakt mye mat til en som ikke veier 10 kg engang, selv om det er valp. Og hvor mange ribben kan se når valpen står i ro? Folk flest vil ha valpene/hundene sine altfor tykke, det er faktisk sjeldent man ser for tynne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest på anbefalt dags rasjon på RC posen? Har 3mnd gammel Border Collie og han fikk litt hundepølse som "helge godt" i tillegg til rasjonen sin i går, bare bløtt i dag.

Og nå vet jeg hvorfor, så tørrfôr rasjonen skrenkes inn :)

EDIT; skrenkes inn fordi han får hundepølse på kvelden i helgene :P

Endret av Keiron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hundepølse? :icon_redface: Tinkaen vår er voksen, men hun får dritua av alt våtfôr. Vi kuttet helt ut V&H og fôrer på tørt tørrfôr. Kanskje et par desiliter om dagen fordelt på to måltider :) Seks kilos voksen phalene, da :) Nå er hun fin i magen og bæsjer aldri inne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se konturene av alle ribbeina hans når han står i ro, og man ser dem svært tydelig når han går rett frem.

Ifølge tabellen skal ha ha ca. 230 gram for dag. Vi har ingen vekt i huset, kun desilitermål.

Da trenger han bedre næring ja, uten tvil.

Hva fôr veier er forskjellig, men 11 dl Orijen veier feks 800gram, så 5dl vil være rett under 400g. Selv om dere ikke har vekt, så har kanskje oppdretter det, og kan veie og måle for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg at jeg har løyet for dere. Ga mat til hunden nettopp og porsjonene ligger på litt under en dl. Jeg har åpenbart ikke så godt øyemål som jeg trodde :P

Da begynner det å ligne noe :D Øk litt på to av måltidene (dvs litt over 1,5 dl pr) og gi VOH som det tredje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hundepølse? :icon_redface: Tinkaen vår er voksen, men hun får drtua av alt våtfôr. Vi kuttet helt ut V&H og fôrer på tørt tørrfôr. Kanskje et par desiliter om dagen fordelt på to måltider :) Seks kilos voksen phalene, da :) Nå er hun fin i magen og bæsjer aldri inne :)

Siden det er helge godt, kjøper jeg bare Pedigree pal sin hundepølse på rema :P Er ikke hver helg heller og han er så glad i den at den pølsa unner jeg ham. Ikke hele på en gang da, er nok til en liten kveldsmat på fredag, lørdag og søndag de gangene jeg kjøper en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan burde v&h-måltidet tilvennes? Først bare litt v&h som en del av tørrfôrmåltid, så "faser man ut" det tørre?

Nei, bare kjør på og gi det som eget måltid med en gang. De som blander det får som oftest problemer i forhold til de som har det som separate måltider. Bare begynn med lite, si 100g pr gang. Det er også dette måltidet du bør øke mest på etterhvert iom at du trenger vekt på valpen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...