Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrproblematikk


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Geo har gått på Royal Canin helt siden jeg hentet ham åtte uker gammel. Da han var rundt ett år gammel (på nyåret) skiftet jeg fra Medium Junior til Medium Adult. Han har fått litt kjøtt og V&H innimellom, men det er helt sporadisk og ingenting fast. I sommer begynte han å bli litt dårlig i magen av fôret sitt. Helt fin i pels, form, klør, tenner også videre, men litt løs mage. Typisk ville være å ha fast avføring på morgenrunden eller tidlig på hovedturen, og så slite med bløtere konsistens senere på dagen/turen. I september byttet jeg fôr, og nå har han gått en måneds tid på Orijen Adult. Og det har bare blitt verre! Han er ofte løs i magen, og jeg syns det kommer forholdsvis mye ut mtp inntak. Pels, tenner, klør, poter osv er fremdeles i helt utmerket kondisjon. I løpet av høsten har han dessuten lagt på seg litt og klart å bygge litt muskler, så han får jo tydeligvis i seg det han trenger. Men jeg syns det er unødvendig at han skal gå og ha løs avføring sånn til vanlig. Når vi er tomme for fôr denne gangen vil jeg derfor prøve noe annet. Men hva?

Han får mat to ganger om dagen. Morgen (mellom sju og ti) og kveld (mellom sju og elleve). Nå får han 5-6 dl tørrfôr om dagen. Jeg aner ikke om det er "mye" eller "lite", men det er i alle fall passelig mengde til å holde ham i fint hold til det aktivitetsnivået han har nå. Han veier forresten ca 16,5 kg. Han er ingen storspiser. Dvs han spiser opp maten sin, men syns ikke det er noen høydare og gjør det mer av plikt enn av lyst virker det som. :P

Jeg har lurt litt på om magen/tarmen rett og slett sliter litt med å fordøye all maten godt nok fort nok, på en måte? Kombinert med at han ikke syns det er nødvendig å spise mer enn man må, lurer jeg litt på om det hadde vært en idé å sette ham på energifôr så han får større kaloriinntak pr tørrfôrkule. Hva tenker dere om det?

Jeg var hjemme et par uker i august, og da fikk han Pro Plan sitt Performancefôr med kylling og ris. Det så ut til å fungere bedre på ham enn RC og Orijen gjør/har gjort, men vi fikk jo ikke testet det over særlig lang tid akkurat. Men det kunne kanskje være en idé å prøve det igjen nå. Hvis noen vet av steder i Ås/Ski/Drøbak hvor det selges?

Det er ikke aktuelt å gå over til V&H, rett og slett fordi jeg ikke kommer til å ta bussen til Ski sånn hver tiende dag for å kjøpe hundemat. (Har begrenset frysekapasitet og har heller ikke penger eller tid til å dra i ens ærend dit for å kjøpe hundefôr så ofte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det nesten ut som han får for mye mat. 5-6 dl Orijen til en så liten hund er mye, Valpis får knappe 8 dl av det... Greitt nok, hun vokser ikke og er neppe kelpie i aktiviteten sin, men hun veier 4x mer og bor ikke i sofa, akkurat...

Han har lagt på seg, så han har godt opptak av næringen, men han driter mye ifh til inntak, ergo får han for mye mat. Om du setter han på energifôr må han ha ennå mindre mat, iom at det er endel fetere enn feks Orijen. Ikke at det er noe galt i å gi lite mat, men om du syns han eter lite nå vil du bli forfær over hvor lite han skal ha på energifôr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det nesten ut som han får for mye mat. 5-6 dl Orijen til en så liten hund er mye, Valpis får knappe 8 dl av det... Greitt nok, hun vokser ikke og er neppe kelpie i aktiviteten sin, men hun veier 4x mer og bor ikke i sofa, akkurat...

Han har lagt på seg, så han har godt opptak av næringen, men han driter mye ifh til inntak, ergo får han for mye mat. Om du setter han på energifôr må han ha ennå mindre mat, iom at det er endel fetere enn feks Orijen. Ikke at det er noe galt i å gi lite mat, men om du syns han eter lite nå vil du bli forfær over hvor lite han skal ha på energifôr ;)

Jeg syns ikke han får lite mat i mengde nå. Han får vesentlig mer enn hva Tinka noen gang har fått for eksempel. Og ettersom han ikke virker å være så sulten (nå er jeg vant med labradorsulten da, men likevel) så går det sikker fint å kutte ned på volumet han får. Han spiser opp all maten han får servert, men han er ikke akkurat glupsk. Men da prøver jeg energifôr på neste sekk jeg, så får vi se om ikke det blir bedre. Han må ha såpass med energi inn som han får nå, tror jeg. (Han hadde en liten periode i sommer hvor han ikke spiste så bra, da ble han fort ganske tynn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke han får lite mat i mengde nå. Han får vesentlig mer enn hva Tinka noen gang har fått for eksempel. Og ettersom han ikke virker å være så sulten (nå er jeg vant med labradorsulten da, men likevel) så går det sikker fint å kutte ned på volumet han får. Han spiser opp all maten han får servert, men han er ikke akkurat glupsk. Men da prøver jeg energifôr på neste sekk jeg, så får vi se om ikke det blir bedre. Han må ha såpass med energi inn som han får nå, tror jeg. (Han hadde en liten periode i sommer hvor han ikke spiste så bra, da ble han fort ganske tynn.)

Prøv å gi mindre av Orijen til sekken er oppbrukt (en storsekk på 13,5 kilo burde du jo ha minst en mnd til) og se om avføringen blir bedre. Og gi heller for lite av nyfôret enn for mye i begynnelsen, slik at bæsjen henger med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gi mindre av Orijen til sekken er oppbrukt (en storsekk på 13,5 kilo burde du jo ha minst en mnd til) og se om avføringen blir bedre. Og gi heller for lite av nyfôret enn for mye i begynnelsen, slik at bæsjen henger med :P

Ok, kan prøve det. Har en god del igjen ennå, altså. Har blandet det ut med litt RC Medium som vi vant i helga, men vil anslå jeg har mat igjen i alle fall i tre uker til med den mengden han får nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hunder som har gått på fòr med lite kjøtt i så kan det være en stor overgang til Orijen. Det anbefales derfor at man blander det med fòret man har fra før gjerne et par uker, og øker gradvis :)

I tillegg så vil jeg tro at du gir for mye. Det mer mat i Orijen i forhold til et fòr som har mindre kjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...