Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten selvskapshund?


Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må dere rulle inn Selv om de setter pris på lengre turer betyr det ikke at de krever det for å ikke å bli utrivelige, og det gjelder vel omtrent samtlige av rasene på den lista.

Du skal IKKE kjøpe deg en shiba som selskap for en annen hund, eller med så lite stimuli som du her beskriver. Shibaen er en jakthund som i dag i all hovedsak lever som selskapshund, men den er normal

Hvordan kan man ikke velge en sånn om man har muligheten??

Skrevet

Har kommet opp med en ny liste som jeg har laget utifra annbefalinger og resultater på rasevelgere..

Tibetansk Spaniel *øverst på listen*

Shih Tzu

Kinesisk nakenhund

Lasa apso

West highland white terrier

(bullterrier) min farvorittrase, men er ganske usikker på om jeg vil ha en enda

Australsk terrier

Cairn terrier

Malteser

Jack Russel

Mops(?)

Japanese chin(?)

Pekigneser(?)

Italiensk mynde(?)

Dachshund

Dvergshnauzer

Løwchen

Pomeranian

Noen av de tyske spitsene

Skrevet

Jeg undres på at du har dvergschnauzer på den listen din for du har ikke spurt om noe som helst om rasen..

Listen var laget ut av rasevelgere og anbefalinger :)

Skrevet

Jada, men rasen har vært nevnt her og snakket om men TS virker jo ikke interessert så hvorfor da ha den med på listen?

Jeg kjenner en som driver oppdrett av DS så jeg vet litt om rasen og har ikke så mye spørsmål :)

  • Like 1
Skrevet

Jeg ville anbefalt shih tzu. Jeg klipper/steller ofte rasene, lhasa apso, shih tzu og tibetansk spaniel. Mitt inntrykk er at shih tzuen er både vennlig og ukomplisert. Den krever en del pelsstell, men den har enklere pels enn lhasaen for eksempel. Gemyttmessig har jeg mye mer til overs for shih tzu, da både tibbe og lhasa ofte er mer egne og til tider direkte grumpy.

Skrevet

Pelsstell er en sak i seg selv, men blir det ikke fryktelig tungvint å ha havanaise, schnauzer eller annet med masse beinpels som stallhund? Collie-pelsen er nå en sak, den er vel noe mer selvrensende, i hvert fall.

Jeg vil selvsagt slå et slag for norsk lundehund. Liten, praktisk og kjekk, og tilpasser seg veldig lett aktivitetsnivået til eierne sine. De vil gjerne være med, da. Og ja, det er en spisshund, så litt lyd må man regne med.

  • Like 1
Skrevet

Jeg ville anbefalt shih tzu. Jeg klipper/steller ofte rasene, lhasa apso, shih tzu og tibetansk spaniel. Mitt inntrykk er at shih tzuen er både vennlig og ukomplisert. Den krever en del pelsstell, men den har enklere pels enn lhasaen for eksempel. Gemyttmessig har jeg mye mer til overs for shih tzu, da både tibbe og lhasa ofte er mer egne og til tider direkte grumpy.

Hvordan er helsen (/anatomi) på shih tzu, vet du noe om det? Har et øye ute etter en trivelig liten hund til mine foreldre, men vet veldig lite om forskjellene på disse små :)

Skrevet

Hvordan er helsen (/anatomi) på shih tzu, vet du noe om det? Har et øye ute etter en trivelig liten hund til mine foreldre, men vet veldig lite om forskjellene på disse små :)

Helsen vet jeg dessverre veldig lite om, men de er jo brakycefale med et snuteparti på noen centimeter. Altså ikke ulevelig kort. Har ikke hørt noen ulyder fra dem når de puster og de peser lite (altså, ikke sånn pekingeserpesing). Mer kan jeg dessverre ikke komme med.
Skrevet

Pelsstell er en sak i seg selv, men blir det ikke fryktelig tungvint å ha havanaise, schnauzer eller annet med masse beinpels som stallhund? Collie-pelsen er nå en sak, den er vel noe mer selvrensende, i hvert fall.

Jeg vil selvsagt slå et slag for norsk lundehund. Liten, praktisk og kjekk, og tilpasser seg veldig lett aktivitetsnivået til eierne sine. De vil gjerne være med, da. Og ja, det er en spisshund, så litt lyd må man regne med.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men jeg skal ikke ha noe utstillingsfrisyre, men synes det er så søtt med bamseklipp! :)

Skal lese mere om de. Har ikke sett så mye på dem fordi jeg trodde de krevde mye mer mosjon og sånt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dyrebutikker har som regel dette.  Ville begynt med ørepudderet.  Hvis du har en smal pinsett, kan du bruke det istedenfor veneklemme.
    • Er det det samme hvor jeg kjøper sånn tang? Ja hvis det hjelper så er det verdt det men var redd å kjøpe enda en ting som ikke blir brukt. Hehe😉
    • Ja mente røytefri hund.
    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...