Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser stadig inne ni måneder gammel


Helinor
 Share

Recommended Posts

Hunden min, mellompuddel-tispe på ni måneder, tisser inne fra tid til annen. Det er nå snakk om to-tre ganger i uka.

Hun trives alene hjemme (er alene fra 07.30 til 13.45), gjør ikke noe nummer ut av at vi går om morgenen og tisser aldri inne på dagtid. Hun er løs om natta, da tisser hun heller ikke.

Tissingen skjer altså nesten utelukkende på kveldstid.

I går kom jeg inn fra tur 19.00. Klokka 20.30 tisset hun på gulvet uten noe som jeg kan tolke som en forvarsel (hun snuser kun superfort først).

Det går lynende raskt, plutselig har hun bare huket seg ned og tisset. Hun sier aldri fra ellers heller.

Det er alltid vi som bestemmer når vi skal ut, hvis ikke hadde hun sikkert bare tissa etter eget ønske inne eller også (vet ikke om det stemmer, men det føles sånn)...

Vanligvis er hun ute og tisser slik:

06.30

13.50

(16.00 av og til)

Et sted mellom 18 og 21 (langtur)

(21 av og til - for å minimere sjansen for tissing inne, kommer an på tid for langturen)

+ en siste tur rett før jeg legger meg (22-23)

Mannen min er veldig lei nå. Han lurer på om hvordan i all verden vi kan vite at hun faktisk skjønner at tissing kun skjer ute. For vi "forteller" henne jo ikke at det å tisse inne er galt.

Men vi roser jo ute når hun tisser. Ser jo også at hun tisser etter situasjoner, som for eksempel under siste tissing for kvelden, der hun virker å vite at hun bare skal tisse på gresset utenfor huset uten noe mer mikkmakk.

Hun vil for øvrig ikke ta imot godbiter for utetissing. Hun virker å synes at tissingen er belønning nok i seg selv akkurat da ;)

Hun har for øvrig hatt sin første løpetid for litt siden.

Er det alderen, er det meg? Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er veldig lei nå. Han lurer på om hvordan i all verden vi kan vite at hun faktisk skjønner at tissing kun skjer ute. For vi "forteller" henne jo ikke at det å tisse inne er galt.

Men vi roser jo ute når hun tisser. Ser jo også at hun tisser etter situasjoner, som for eksempel under siste tissing for kvelden, der hun virker å vite at hun bare skal tisse på gresset utenfor huset uten noe mer mikkmakk.

Hun vil for øvrig ikke ta imot godbiter for utetissing. Hun virker å synes at tissingen er belønning nok i seg selv akkurat da ;)

Hun har for øvrig hatt sin første løpetid for litt siden.

Er det alderen, er det meg? Hva kan jeg gjøre?

Men da må dere jo fortelle hunden at det ikke er lov til å tisse inne? Det er fortsatt lov til å si NEI til hunder....

Har dere sjekket urinveisinfeksjon? Det kan trigge hunden til å skvette mer enn vanlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke en hund som drikker mye når den kommer inn fra tur? Hva med å lufte henne kjapt ca 30 min etter turen?

Et det bare etter langtur, så kan det være den enkle løsningen.

Og om man ser det når hunden et 9 mnd gammel og viser så tydelig at hun kan holde seg ellers. Så hadde jeg også sagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at hun omtrnt kun tisser på kveldstid vil jeg tro at hun ikke drikker noe mens dere er på jobb, men kun på ettermiddag/kveld? Da er det mye mulig hun drikker litt "mye" etter langtur, og derfor må tisse igjen ganske raskt etter at dere har kommet inn igjen. Så jeg ville prøvd å lufte henne hver dag kl 16, og så en times tid etter at dere har kommet inn etter langtur. Og til en nesten voksen hund er det lov å si nei, ikke osv idet hun tisser inne, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det nærme seg løpetid? Endel tisper har uhell i forbindelse med føørste løpetid :)

Hun hadde sin første for litt siden.

Enig med de andre om hyppigere lufting, og definitivt også at dere må si fra til henne. Det betyr ikke at dere skal maule henne i bakken oppi tissedammen, men et "hey!" idet hun setter seg ned eller noe annet for å avbryte funker fint. Alternativt kan dere ha på henne bånd, og dersom hun lynsetter seg ned for å skvette, kan dere "nappe" henne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for innspillene deres!

Tulip, jeg tror virkelig du er inne på noe med drikkingen. Hun drikker på turen, drikker fra barnas uteleker når vi kommer hjem og når vi kommer inn.

Resten av dagen drikker hun bare litt. Og om natten tror jeg bare hun sover.

Skal virkelig prøve å lufte henne en halvtime etter stordrikkinga!

Og så skal jeg tørre si nei...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamlehund hadde samme problemet, hun kom inn fra tur og drakk masse. Jeg måtte begynne å følge med på drikkevanene hennes for å vite om hun drakk mye eller lite etter tur. Drakk hun mye måtte jeg lufte hyppigere. Når hun ble ca halvannet år sluttet dette helt heldigvis, tror hun ble flinkere å si ifra/holde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve og lufte kort etter langtur bare for og forsøke og bryte vanen. Men som de andre sier, si nei. Valper får ikke kjeft for og tisse inne, hvertfall ikke før de beviselig kan holde seg og skjønner poenget, en hund på 9 mnd som kan holde seg hadde fått korreksjon for lenge siden hos meg, trenger jo ikke hudflette hunden liksom, men det er lov og si hva som ikke er lov. også, ikke bare være forautomat for ting som er bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...