Gå til innhold
Hundesonen.no

Voksenhunden blir presset av valpen


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Sukk, Nitro er altså så sær. Han har en så stor intimgrense at det er vanskelig. Han liker ikke at Mynte kommer i nærheten, og knurrer og bjeffer til henne. Men problemet er at Mynte overhodet ikke bryr seg om hans signaler. Hun bare går bort til han, står helt rolig der mens han bjeffer mot henne og så ender det opp med at han går bort og hun legger seg på plassen hans. Dette er ikke noe jeg vil, og jeg må dytte henne fysisk bort og be han legge seg tilbake, men det er utrolig slitsomt i lengden. Hun gir seg ikke, og benytter en hver anledning på å løpe bort til hans seng og legge seg der. Nitro vil ikke legge seg der da, og holder avstand. Hun har gjort dette nesten siden hun kom hit!

På kveldene spesiellt knurrer og bjeffer han mye, det er nok at hun er 1 meter unna og han knurrer. Jeg har også sagt ifra til han at han må kutte ut overdrivelsen, men det virker som at han er veldig "sur" og overhodet ikke vil ha henne nært og klarer ikke å la være å knurre/bjeffe. Og jeg blir helt svett av å skvette av den bjeffingen hans og må reise meg å "jage" henne vekk ofte.

Hvorfor vil hun ha hans seng?

Prøver hun å være sjef ovenfor Nitro? Hun har null respekt for hans beskjeder. Hvordan bør jeg forholde meg til dette? Jeg liker ikke at Nitro blir presset sånn, han er så anspent hele tiden at han kan skvette litt hvis jeg stryker på han uventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi har knøttliten stue, da må han være på kjøkkenet eller i yttergangen, noe han ikke vil. han vil være sammen med oss, ikke bli "utstøtt" :P Mynte er mye mer aktiv og rastløs og går mye omkring. Noen ganger må hun i buret for å få henne i ro, men hun liker ikke å bli innestengt, eller jeg vil heller ikke ty til buret så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik holder de litt på her og. Blondie vokter en del, så det er mest derfor hun knurrer om valpen nærmer seg. Men om valpen ikke tar hintet (som ikke er like ofte som med Nitro og Mynte da) så går også Blondie sin vei og valpen tar hennes plass.

Jeg tror jeg ville vært kjempe streng med valpen om grensene til Nitro. Om hun ikke hører på han, så ta henne fysisk bort og hold henne borte på en måte. Enten kompostgrinder, bur eller bundet fast en plass. En slags timeout. For meg har ihvertfall timeout funket utrolig bra uansett hva det måtte gjelde omtrent. Jeg vet ikke om du har testet om det funker. Jeg kan også kjæfte ganske kraftig og da reagerer hun :)

Jeg vet ikke helt selv hva det er for noe. Om valpen vil være sjef eller om den bare vil ha det som andre har. Jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om mynte er så selvstendig, kan ikke hun være litt på kjøkkenet? Om ikke hele dagen så litt, evt bytte litt på, er det så slitsomt så tipper jeg nitro setter pris på en pause også. Og gå inn og forsterk Nitro sine signaler, hver gang så raskt dere får til, aller helst før han flytter seg fra plassen. Og om dere ser at hun er på vei bortover så ta det før det oppstår noe også, evt ha bånd på henne sånn at hun har begrenset radius rundt sin egen seng, og der kan hun være når hun er inne også kan nitro sin seng stå utenfor rekkevidde for båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips :)

Ja Nitro vil være i fred, ingen tvil om det. Han får bare ingen respons på signalene sine, og jeg må ordne opp hele tiden.

Men lurer på hvorfor hun gjør dette? Egler seg innpå på den måten og hun strekker jo grensene veldig til tider ovenfor oss også. *være kosekvent og holde ut*

Etter hvert når hun har sluttet å tygge i stykker sengen, skal vi kjøpe 2 nye helt like senger til hundene, så får de bare styre. :P

Nå er den ene sengen litt mindre enn den andre, men ellers lik. + at hun har et bur med dyne i hun kan ligge i (men hun foretrekker Nitro sin plass hvis sjangsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips :)

Ja Nitro vil være i fred, ingen tvil om det. Han får bare ingen respons på signalene sine, og jeg må ordne opp hele tiden.

Men lurer på hvorfor hun gjør dette? Egler seg innpå på den måten og hun strekker jo grensene veldig til tider ovenfor oss også. *være kosekvent og holde ut*

Etter hvert når hun har sluttet å tygge i stykker sengen, skal vi kjøpe 2 nye helt like senger til hundene, så får de bare styre. :P

Nå er den ene sengen litt mindre enn den andre, men ellers lik. + at hun har et bur med dyne i hun kan ligge i (men hun foretrekker Nitro sin plass hvis sjangsen)

Hvorfor? Fordi hun er valp, de vil gjøre noe, leke, klenge, etc. Noen bare er sånn trenger ikke ha noe grunn, som dominering etc..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Fordi hun er valp, de vil gjøre noe, leke, klenge, etc. Noen bare er sånn trenger ikke ha noe grunn, som dominering etc..

Signerer den ;) Valpene mine har vært akkurat det samme, de driter i om den voksne hunden ikke vil fordi de vil ha nærhet der og da og derfor "egler seg innpå". hehe! Det jeg har gjort er å være konsekvent og "fjerne" valpen i de situasjonene og lært den "nei, gå bort" :) Valpen har tidlig lært "gå og legg deg", og jeg opplevde at mine ofte var trøtte når de begynte å klenge seg innpå den voksne.

Om du fjerner henne HVER GANG og sier "nei" så vil hun nok fort skjønner at nei betyr at hun skal la eldstehunden være i fred. Du må bare være tålmodig nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert hun vil skjønne det raskt, men det vil bli bedre med alderen :)

Vi hadde samme problem her, men kunne løse det litt enklere, da DPen hadde mulighet til å gå opp i vinduskarmen, eller på stolene under bordet.

Var nøye med å alltid fjerne valpen dersom DPen ville ha fred, helst også før hun gav beskjed. Brukte også grind/valpegård. Etterhvert lærte vi whippeten "gå og legg deg"-kommando, veldig greit å ha tilfelle plage-modus.

Penny bryr seg ikke noe om DPens signaler heller, selv om hun er superflink til å lese andre hunders signaler.. Det er nok ganske vanlig akkurat det der.

Søke tilflukt i vinduskarm, ser for meg Nitro der :P
72cd7656654f11e2aa6822000a9f1730_7.jpg

Nå er Penny litt over 10 mnd, og vil gjerne fremdeles aller helst ligge på dvergpinscherens plass...
e06bae1431f311e3917a22000a9f1587_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjermer min voksne hund. Hun er verdens mest tålmodige med valper, men jeg ser at hun blir sliten. Så jeg har valpegård på stua der valpene settes når voksenhunden skal ha ro. Og om kvelden og natten. Og den voksne har enkelte privilegier som valpene ennå ikke har "opparbeidet" seg. Som feks å få ligge i sofaen hos mor. For da må man være rolig og lydig. Og voksen.
Og det fungerer bra. Valpene vet at de ikke kan gjøre som de vil uten at det får den konsekvensen at de settes i gården (etterhvert siger det inn…), og den voksne vet at hun kan be meg om "hjelp" til pause. Ev hoppe oppi sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og skjermer den voksne hunden. Jeg bryr meg heller ikke så mye om hvorfor de gjør det, og jeg er helt klart ikke inne på tanken om at valpen ønsker å dominere. Det er en valp.. De dominerer ikke. De er bare uhøflige, klengete og masete.

Jeg pleier å gi den voksne hunden et sted den veit den får være i fred. Om valpen ikke respekterer at den voksne vil være i fred, så fjerner jeg valpen. Det gjør jeg helt til den skjønner at den skal la den voksne hunden være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Punkt 1 - slutt å kjeft på Nitro - han må få lov til å si ifra - og seriøst - jeg ville heller rost han for å gå ett annet sted å legge seg enn å kjefte, og så be han legge seg tilbake.

Jeg ordner MINST MULIG med mine hunder sånn, de får fikse det selv så lenge det ikke er farlig for noen av hundene - Noah er akkurat som Nitro - han vil ikke ha andre helt oppå seg, Hermine er som valpen din - hun vil gjerne være nært og vil i alle fall ligge der Noah ligger - Noah knurrer og er sur, og går bort når han ikke får respons. Jeg synes det er helt greit jeg - selv om han lå i sofaen først f.eks. - at han velger å gå bort er for meg en gullegreie. Noen ganger tar jeg derimot Hermine ut av stua og stenger henne vekk så Noah får ekstra med kvalitetstid i sofaen - sånn veier jeg opp for frøknas frekke framferd.

Han har kakket til Hermine en gang eller to, og det er greit det også - hun lærte å høre forskjell på "surkling" og "alvor" - de gangene Noah er sur er det hun som går vekk.

Så - mitt råd er - slutt å lag noe styr av det, la de finne ut av ting - hun har bare valpelisens så lenge allikevel, og mener han alvor så vil han si ifra tydelig og det skal han få lov til mener jeg. Hannhunder skader sjelden valper eller unge hunder om de bare ønsker å gi en advarsel.

Ved at du hele tiden stopper han fra å si ifra derimot risikerer du faktisk at han dropper advarsel og plutselig en dag bare gyver rett på henne.

Så - la han være sur - vil han gå å legge seg ett annet sted så la han få lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi råd når man ikke har opplevd det samme selv. Jeg heller mot å være enig med Belgerpia. Får han nok og mer enn nok så vil han si fra slik at hun forstår det. La de holde på, de finner ut av det. Om det er rett råd å gi vet jeg ikke, men det virker veldig slitsomt å skulle megle, kjefte, flytte på og ordne opp mellom de hele tiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Jeg må ha gått glipp av noe, for jeg kan ikke se noe sted at Nitro får kjeft for noe? Hun ber han om å legge seg igjen på samme sted om Mynte jager ham bort, men det er vel ikke å kjefte? I så fall kjefter jeg på puddærn hver gang jeg har vært ute av sofaen en tur, for hun ligger alltid på plassen min når jeg kommer igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Jeg må ha gått glipp av noe, for jeg kan ikke se noe sted at Nitro får kjeft for noe? Hun ber han om å legge seg igjen på samme sted om Mynte jager ham bort, men det er vel ikke å kjefte? I så fall kjefter jeg på puddærn hver gang jeg har vært ute av sofaen en tur, for hun ligger alltid på plassen min når jeg kommer igjen :P

Hun skrev jo at han har fått beskjed om å roe ned og ikke overreagere så mye? Det er kanskje ikke kjeft, men at han sier ifra til valpen om å holde seg unna når han vil være i fred er jo bare positivt i mine øyne, valper må lære å respektere andre hunders intimsone. Ellers kan de gå på en real smell senere om de treffer en hund som ikke sier ifra ved å knurre først og gå unna for å få fred.

Mine sa tydelig ifra til valpen at hun kunne holde seg vekk når de lå og slappet av i begynnelsen etter valpis kom i hus. De ville ikke leke/samhandle da. Og vi avledet bare valpen med å få henne bort til oss eller gi henne en leke å holde på med for seg selv. De voksne sa ifra til henne, hvis hun ikke hørte så la de seg lenger vekk, og vi skjermet dem for henne.

De fikk ikke noe beskjed om å ikke si ifra/knurre til valpen. Og de fikk legge seg akkurat der de ville. Vi holdt bare valpen unna dem hvis hun fulgte etter og ikke tok hintet når de flyttet seg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg nevnte at jeg kunne si ifra til Nitro hvis han var veldig overdreven og knurre/bjeffet hvis hun var et godt stykke unna ( hun må jo få lov til å være i stua vår liksom :P Men det er ikke ofte jeg gjør det, da tar jeg heller å legger Mynte i buret) Så det virker som at han prøver å si ifra, med varierende styrke, men ingenting hjelper, det er det jeg ikke liker. At INGEN signaler går inn, og jeg tror ikke han blir å gå hardt på henne, han har ikke gjort det før i hvert fall. Han vil ha respekt men får det ikke. Han er nok litt soft. Så da går jeg ofte inn for å flytte Mynte og la Nitro komme tilbake til sin plass.

Men det er tungvindt ja, derfor jeg spurte her om hvordan jeg skal forholde meg til det. Det er nok rett at Mynte er valp og vil bare styre, leke, kose osv. Er vel litt soft for Nitro også, han liker det jo ikke, er anspent og lar jeg henne ta plassen hans, står han bare der og ser på meg og når jeg sier: Gå å legg deg, vet han ikke hvor han skal gjøre av seg :P hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...