Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

A var på 3-månederskontroll i dag. Og det er ikke rart ryggen min sier au for tida :lol: Tjukken veier 7.9 kg :blink: og er 64 cm lang. Helsesøster trodde han var inne til 5-mnd kontroll :icon_redface: "røslig kar han der" sa hun :lol:

Vaksine var vondt i ett sekund, og så fant han ut at han ville ha leken som helsesøster viste frem, og da var alt glemt :wub:

Han høres helt perfekt ut :D:wub: Skiller 1800 g på han og min på straks 16 mnd. :lol: Godt normal"båsen" for disse er svær så det meste er "innafor" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Noen på radioen sa "så stor" inni en setning. Så her satt guttene med armene i været :lol:

Hvordan gjør dere med juletre? Jeg vil ha, men ser for meg et salig kaos med klatring og vandalisering :P Knyte det fast med fiskesnøre i veggen, og bare ha pynt på de øverste grenene? :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen på radioen sa "så stor" inni en setning. Så her satt guttene med armene i været :lol:

Hvordan gjør dere med juletre? Jeg vil ha, men ser for meg et salig kaos med klatring og vandalisering :P Knyte det fast med fiskesnøre i veggen, og bare ha pynt på de øverste grenene? :lol:

Du kan jo gjøre sånn her? :lol:

Postet bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det syntes jeg. :)

Juletreet her skal også få litt å bryne seg på med både valp og unge. :ahappy:

Woopwoop! Har jo to førstegangsfødende i familien nå, ene termin i morgen, andre utpå våren, men tenker den som en del av gave til de begge egentlig. Har også noen søte smekker jeg kjøpte tidligere i høst, bra blir det tilslutt :yes:

Apropos barnet som er ventet nå, vi bor jo 80 mil unna og jobber hele jula, så vi bestemte oss for å heller ta litt ferie halvannen uke før jul før å få sett lille vidunderet, vi hadde begge noen feriedager til overs. Er noen uker siden vi søkte ferie, jeg fikk ferie godkjent med en gang, sjefen til samboer har enda ikke kunne lovet noenting (vi håper å dra om halvannen uke) :( Flybillettene blir bare dyrere og dyrere, og får vi ikke dratt nå får vi jo kanskje ikke sett lille niesa vår på lenge :(:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kjempebra! Boka tar opp den slitsomme delen av det nye livet på en humoristisk måte, og smekker har man alltid bruk for! :ahappy:

Håpe dere får reist! Kanskje mannen får spørre igjen. Bedre å få nei enn å leve i håpet også blir det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kjempebra! Boka tar opp den slitsomme delen av det nye livet på en humoristisk måte, og smekker har man alltid bruk for! :ahappy:

Håpe dere får reist! Kanskje mannen får spørre igjen. Bedre å få nei enn å leve i håpet også blir det ikke?

Nice, er det jeg håpet på :)

Ja, hav spør muntlig hver gang han er på jobb samtidig med sjefen (samboer jobber turnus), men får bare til svar at han hverken kan si ja eller nei :hmm: Så får bare krysse fingrene den kommende uka :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det ikke juletre. Pynten ville ikke fått vært i fred og jeg har bare glasskuler. Derimot har jheg kjøpt et kjemestort wall sticker juletre på ebay! Jeg bare håper det kommer fram før jul, bestilte for over en måned siden. Det er stort og grønt og har masse pynt, ser ut som et tegneseriejuletre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har uknuselige julekuler fra Ikea :P

I år skal vi hugge tre selv :ahappy:

Jeg kjøpte et stygt tre i fjor for jeg hadde glemt at sambo eier skog :lol:

A er veldig bekymret for hvordan det skal gå til. Han tror vi må sage av toppen på en stor gran eventuellt lage hull i taket. Han tror ikke på at det finnes trær i juletrestørrelse i skogen :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt treig av meg, sjeldent inne fra noe anna enn mobil, men gratulerer så mye @Martine :flowers:

Blir leeenge å vente for stakkar E nå da :P

Her venter vi nok med å snakke om lillesøster/bror til over jul, minst. Tipper vi kjøper ei lita bok om det, og tar det derfra :)

Takk :D Vi måtte si det tidlig fordi jeg er så mye hos legen og var skikkelig dårlig en uke. Så på henne at hun reagerte på det, så da var det best :) Hun gleder seg sier hun, men hun spør ikke så veldig mye om det. Vi har sagt at babyen kommer ut til sommeren, så da er det visst greit sier hun :P Veldig opptatt av babyer, da!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som relativt nybakt mormor har jeg noen spørsmål. Ane og jeg er ganske enige, eller igrunnen helt enige, men vi ser jo rundt omkring at det gjøres litt anderledes.

1. Når begynner man egentlig å gi babyen noe annet enn melk? Smake litt, altså.

2. Når de da får smake litt, hva er det de får smake på?

3. Hvordan får de smake på det?

Både mine barn og Jesper fikk smake på maten de var ment å spise (altså babygrøt, fruktmos, gulrot og potet på glass) fra firemåneders alderen. En liten dæsj på skjea av en av delene sånn en gang om dagen eller to. Så litt mer og så ble det gradvis til et måltid om dagen om noe falt i smak, men alltid melk i tillegg og ikke noe stress med spisingen, egentlig. Nå viste det seg at Jesper elsker grøt og gjerne skulle levd på det og helst badet i det, men Ane begrenser det til et grøtmåltid om dagen nå når han virkelig spiser masse. Han blir fem måneder 4 desember.

Men det kunne ikke ramle henne inn å putte i ham all verdens "voksenmat". Hvorfor skal de smake på is og krem og drit som de ikke har godt av? Og (dette er nok litt sært) men jeg syns det er skikkelig ekkelt med folk som putter fingeren sin i munnen på babyen. Altså, å la bittesmå (fem- seks uker) babyer sutte på en finger dyppet i is eller saus eller annet, kan da ikke være bra for noe?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var nesten 5 mnd da han fikk smake annet. Smaksprøvene ble gradvis større, og plutselig var det måltid av det. Til å begynne med var det frukt, grønnsaker, grøt etc. Nå kan han fint få "voksenmat" (han er 8 mnd), og han liker det mye bedre enn f.eks disse baby middagsglassene, allverdens grøt etc. Prøver å gi han ganske mye variert.

Fingersutting ser jeg ikke poenget med, om man kan unngå det. Men enda verre er nesesutting. Why?!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som relativt nybakt mormor har jeg noen spørsmål. Ane og jeg er ganske enige, eller igrunnen helt enige, men vi ser jo rundt omkring at det gjøres litt anderledes.

 

1. Når begynner man egentlig å gi babyen noe annet enn melk? Smake litt, altså.

2. Når de da får smake litt, hva er det de får smake på?

3. Hvordan får de smake på det? 

 

Både mine barn og Jesper fikk smake på maten de var ment å spise (altså babygrøt, fruktmos, gulrot og potet på glass) fra firemåneders alderen. En liten dæsj på skjea av en av delene sånn en gang om dagen eller to. Så litt mer og så ble det gradvis til et måltid om dagen om noe falt i smak, men alltid melk i tillegg og ikke noe stress med spisingen, egentlig. Nå viste det seg at Jesper elsker grøt og gjerne skulle levd på det og helst badet i det, men Ane begrenser det til et grøtmåltid om dagen nå når han virkelig spiser masse.  Han blir fem måneder 4 desember. 

Men det kunne ikke ramle henne inn å putte i ham all verdens "voksenmat". Hvorfor skal de smake på is og krem og drit som de ikke har godt av? Og (dette er nok litt sært) men jeg syns det er skikkelig ekkelt med folk som putter fingeren sin i munnen på babyen. Altså, å la bittesmå (fem- seks uker) babyer sutte på en finger dyppet i is eller saus eller annet, kan da ikke være bra for noe? 

Jeg er en av de som lar mi smake på det hun vil, for hun har stor nysgjerrighet på mat og jeg er redd for at lager jeg en stor sak om rundt usunn mat, så blir det en sak senere også.. Om feks hun spiser masse når hun først får osv..

Så min løsning har blitt at jeg unngår gjerne å spise usunn mat, feks is eller sjokolade med henne i nærheten..

Men ho mi spiser heller ikke barnemat, har aldri gjort, så hun har fått spise "vanlig" mat men samtidig fått så mye melk som jeg klarer å produsere :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vu begynte med grøt da hun var 4, 5 mnd. Hun elsket det fra første stund, husker ikke helt hvordan vi gjorde det med måltider og sånt, men siden jeg ikke ammet lenger da, så fikk hun jo flaske og så mye grøt hun ville ha ganske kjapt. Hun fikk smake på "alt" da vi var sikre på at hun tålte grøt ol.

Nå får hun "alt" men vi er nøye på å begrense salt og sukker.

Tror jeg lyser olm løvemamma jeg, for ingen som har prøvd å la henne sutte på fingre med "mat" på eller neser. :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå får dere slutte å tulle! Ordentlig juletre skal det være samme hva! :D

@ida :

De har visst et smaksvindu i den alderen. Det er bare å legge frem forskjellige smaker og la babyen styre selv.
Det de klarer å få i seg selv er passe mengde. :)

1001581_10151824614566399_71565588_n.jpg

1148890_10151824614711399_2064708584_n.j

Edit: Er ellers helt enig med deg, så syntes dere tenker lurt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som relativt nybakt mormor har jeg noen spørsmål. Ane og jeg er ganske enige, eller igrunnen helt enige, men vi ser jo rundt omkring at det gjøres litt anderledes.

1. Når begynner man egentlig å gi babyen noe annet enn melk? Smake litt, altså.

2. Når de da får smake litt, hva er det de får smake på?

3. Hvordan får de smake på det?

Både mine barn og Jesper fikk smake på maten de var ment å spise (altså babygrøt, fruktmos, gulrot og potet på glass) fra firemåneders alderen. En liten dæsj på skjea av en av delene sånn en gang om dagen eller to. Så litt mer og så ble det gradvis til et måltid om dagen om noe falt i smak, men alltid melk i tillegg og ikke noe stress med spisingen, egentlig. Nå viste det seg at Jesper elsker grøt og gjerne skulle levd på det og helst badet i det, men Ane begrenser det til et grøtmåltid om dagen nå når han virkelig spiser masse. Han blir fem måneder 4 desember.

Men det kunne ikke ramle henne inn å putte i ham all verdens "voksenmat". Hvorfor skal de smake på is og krem og drit som de ikke har godt av? Og (dette er nok litt sært) men jeg syns det er skikkelig ekkelt med folk som putter fingeren sin i munnen på babyen. Altså, å la bittesmå (fem- seks uker) babyer sutte på en finger dyppet i is eller saus eller annet, kan da ikke være bra for noe?

Så først nå at ditt barnebarn og mitt barn er født samme dag :D

Vi har så smått startet med grøt og litt fruktmos. Ikke så mye, men litt. Ammer ved siden av.

Jeg har tenkt å holde henne unna sukker og sånt så lenge som mulig. Bedre å la de smake på frukt, sutte på melon etc

Er ihvertfall planen min, så får vi se hvordan det går.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med mindre det er bevist at det ikke er bra, så skader ikke en smak. Jeg synes heller ikke det er noe galt i at de får smake fra foreldrenes finger (så lenge den er ren). Mitt lille "tantebarn" gnager på fingrene til foreldrene,han klør i tennene, og det er det som funker best. Jeg personlig synes egentlig ikke det er rart. Når det er sagt synes jeg det er helt unødvendig å la barn få usunne ting før de er gamle nok til å spørre etter det. Men - det er for meg en bagatell og opp til hver forelder. Så mye "mammapoliti" som finnes der ute ser jeg ingen grunn til å legge meg opp i sånt, det er nok av folk som mener mye om andres barn. Jeg tror mange nybakte foreldre blir veldig usikre på sin egen foreldrerolle når "alle" har en mening om alt de gjør. Men jeg må innrømme at jeg kaster litt stein i glasshus. Når det gjelder ting og handlinger som beviselig ikke er bra eller skadelige, eller når jeg opplever foreldre som oppdrar barna på en måte som jeg personlig er veldig kritisk til - da er det liksom noe annet ;) det være seg skrikekur eller tro på at spedbarn blir bortskjemte av for mye kos, eller press på at barna skal sitte på fanget til folk de ikke vil sitte på fanget til, osv osv.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har visst virkelig oppdaget stemmen sin, så her er det lydprøver hele dagen :lol::wub: "uuuoooæææææ!" *stillhet* "æææææææ!" *stillhet* "iiiiooooæææææææ!!"

Hundene sitter litt :blink::blink: og ser på :lol:

og sånn går no dagan :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...