Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

http://www.nrk.no/kultur/provoserer-foreldre-med-klaer-1.11482146

Mens jeg egentlig er mest provosert over at klær i kleshandelen ser ut som de er produsert på et gatehjørne. Må være en skikkelig lowtimer av en designer name-it har ansatt, som ikke kommer på noe bedre enn et par stjerner som ser ut som de er plassert inn i Microsoft Word rundt ordet Adm.Dir i Arial Black-font. Latterlig dårlig, hvilke foreldre vil kle på barna sine noe så amatørmessig either way?

Og jeg er forøvrig helt enig i at likestillingskampen slosst litt mot seg selv når de ikke tar innover seg at jenter kan bruke blått og gutter kan bruke rosa. Hvis ei dame er adm. dir., som forøvrig et søskenebarn av meg er, så går ikke damen i rosa dress. Hun bruker gjerne stort/mørk blå dressjakke :P

Sånn helt designmessig arial-word så kunne jeg ikke ha brydd meg mindre må jeg være ærlig, jeg reagerte ikke på at det var amatørmessig at all, men nå bryr jeg meg ikke så mye om klær generelt så lenge det er rent og helt :P

MEN jeg synes dette er kjempeviktig at det blir fokus på det i samfunnet, det viser jo bare hvor tidlig man begynner å sette barne inn i kjønnsroller, uten å kanskje nødvendigvis ha tenkt noe over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det er jo bare å kjøpe en rosa body det står hjerteknuser på til sønnen sin, og en blå body det står adm.dir på til datteren sin? Hele greia blir jo latterlig. At jenter må bruke rosa og gutter må bruke blått er like mye med på å indoktrinere kjønnsrollemønster som en påskrift er vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det er jo bare å kjøpe en rosa body det står hjerteknuser på til sønnen sin, og en blå body det står adm.dir på til datteren sin? Hele greia blir jo latterlig. At jenter må bruke rosa og gutter må bruke blått er like mye med på å indoktrinere kjønnsrollemønster som en påskrift er vel?

Det er sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det er jo bare å kjøpe en rosa body det står hjerteknuser på til sønnen sin, og en blå body det står adm.dir på til datteren sin? Hele greia blir jo latterlig. At jenter må bruke rosa og gutter må bruke blått er like mye med på å indoktrinere kjønnsrollemønster som en påskrift er vel?

Det er sant til en viss grad. A er smertelig klar over at rosa er jentefarge ( det har han ikke fått fra meg) og har allerede måttet gå i seg selv og ta en standpunkt på at han vil fortsette å bruke det uansett hva folk sier.

Jeg hadde aldri kjøpt rosa til han hvis han ikke valgte det selv. I går var det flere som snudde seg etter han når han måtte ha tissepause i dansetreningen, hadde han vært jente eller brukt blått hadde ingen lagt merke til han.

Han merker jo sånt.

Men siden han velger rosa med hodet hevet er det greit.

Men jeg ville aldri valgt ut rosa klær til han.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det er jo bare å kjøpe en rosa body det står hjerteknuser på til sønnen sin, og en blå body det står adm.dir på til datteren sin? Hele greia blir jo latterlig. At jenter må bruke rosa og gutter må bruke blått er like mye med på å indoktrinere kjønnsrollemønster som en påskrift er vel?

Som jeg skreiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant til en viss grad. A er smertelig klar over at rosa er jentefarge ( det har han ikke fått fra meg) og har allerede måttet gå i seg selv og ta en standpunkt på at han vil fortsette å bruke det uansett hva folk sier.

Jeg hadde aldri kjøpt rosa til han hvis han ikke valgte det selv. I går var det flere som snudde seg etter han når han måtte ha tissepause i dansetreningen, hadde han vært jente eller brukt blått hadde ingen lagt merke til han.

Han merker jo sånt.

Men siden han velger rosa med hodet hevet er det greit.

Men jeg ville aldri valgt ut rosa klær til han.

Ja, men rosa er jentefarge og blått er guttefarge fordi vi har gjort det til en jentefarge og en guttefarge. Det er vi som indoktrinerer fordi vi mener at ei jente ikke kan ha en blå body det står adm.dir på - ironisk nok, for ingen hadde reagert om det hadde stått adm. dir på en rosa body. Og fordi rosa er søtt og jentete, så kan ikke en gutt ha en rosa body det står hjerteknuser på, for da tror alle han er jente. Hadde bodyen vært blå derimot, ville vi bare syns det var søtt.

Problemet er ikke at det står adm.dir på en blå body. Problemet er at man har en eller annen idiotisk oppfatning av at jenter ikke kan bruke blått, eller at det er verre for jenter å bli adm. dir. Det er neppe klesfabrikker eller leketøysfabrikkers skyld at vi mener at jenter skal ha rosa ting eller gutter skal ha blå ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier babyer å gå gjennom perioder da de er mer skvetne og sensitive? M er jo en ganske bråkete fyr og C blir så redd :( Han skvetter skikkelig og hyyyyler hver gang M roper, bråker eller bare nyser. Stakkars :( Det er noe han har begynt med de siste dagene. Virker jo helt nervevrak jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier babyer å gå gjennom perioder da de er mer skvetne og sensitive? M er jo en ganske bråkete fyr og C blir så redd :( Han skvetter skikkelig og hyyyyler hver gang M roper, bråker eller bare nyser. Stakkars :( Det er noe han har begynt med de siste dagene. Virker jo helt nervevrak jo.

Har du sjekket at han ikke har feber eller noe? Ida ble sånn da hun hadde feber. Fullstendig nervevrak - hylte i panikk over at jeg nøs, normalt så ler hun...

Stakkars lille gull :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at han ikke har feber eller noe? Ida ble sånn da hun hadde feber. Fullstendig nervevrak - hylte i panikk over at jeg nøs, normalt så ler hun...

Stakkars lille gull :(

Hmm. Nei, det har jeg ikke. Han virker ikke syk. Men jeg skal gjøre det! Når han kommer inn igjen fra tur med home start-damen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best?

Ca 09.00 - 15.45 i barnehagen, ha pappa alene på morgenen og mamma alene på ettermiddagen.

(Pappa kommer ikke hjem før etter leggetid to dager i uken, ellers 17.45, og jobber hver tredje lørdag).

Eller,

Ca 07.30 - 15.45 i barnehagen, sannsynligvis ha litt stress på morgenen, men kvalitetstid sammen alle sammen på ettermiddagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best?

Ca 09.00 - 15.45 i barnehagen, ha pappa alene på morgenen og mamma alene på ettermiddagen.

(Pappa kommer ikke hjem før etter leggetid to dager i uken, ellers 17.45, og jobber hver tredje lørdag).

Eller,

Ca 07.30 - 15.45 i barnehagen, sannsynligvis ha litt stress på morgenen, men kvalitetstid sammen alle sammen på ettermiddagene.

Det er jo helt umulig å svare på :lol:

Men jeg tror jeg ville gått for 07:30 og familien samlet. Det er uansett begrenset kvaltitet på tiden man får om morgenen, og det er jo ikke snakk om veldig lang barnehagedag okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig å svare på :lol:

Men jeg tror jeg ville gått for 07:30 og familien samlet. Det er uansett begrenset kvaltitet på tiden man får om morgenen, og det er jo ikke snakk om veldig lang barnehagedag okke som.

"Alle" sier at dess mindre barnehage dess bedre, men jeg er ikke så sikker. Jeg vet iallfall at om H fikk mer barnehage, så hadde han fått mindre tv-tid/iPad-tid og mer tid med minst en av foreldrenes fulle oppmerksomhet.

Morgenen er ikke kvalitet som du sier, og ettermiddagene alene er heller ikke det. For jeg har så mye som må fikses og ordnes at det er vanskelig å dedikere mer enn en halvtime- tre kvarter til lek og hygge.

Sukk. Damned if you do and damned if you don't. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" sier at dess mindre barnehage dess bedre, men jeg er ikke så sikker. Jeg vet iallfall at om H fikk mer barnehage, så hadde han fått mindre tv-tid/iPad-tid og mer tid med minst en av foreldrenes fulle oppmerksomhet.

Morgenen er ikke kvalitet som du sier, og ettermiddagene alene er heller ikke det. For jeg har så mye som må fikses og ordnes at det er vanskelig å dedikere mer enn en halvtime- tre kvarter til lek og hygge.

Sukk. Damned if you do and damned if you don't. :P

Jeg synes du svarer det egentlig bra selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives han i barnehagen @Mari ? i såfall hadde jeg nok gått for litt lengre barnehagedag og tid med beggeforeldre på ettermiddagen.

Ja, han gjør det. Vår barmehage er som alle andre barnehager, underbemannede og med begrenset tid til hvert barn. Det er ikke til å legge skjul på at når alt er sagt og gjort så er det en institusjon. Han har det veldig fint der, har funnet sin plass og har mange gode venner. Men det er jo en barnehage. Den kan ikke erstatte varmen og kjærligheten barnet får hjemme.

Pappaen leter etter ny jobb med bedre arbeidstider, så vi har vel tatt et valg. Men barnehage er og blir et sårt punkt altså.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du svarer det egentlig bra selv :)

Enig, men så er det litt det jeg skriver i svaret til Rak også. Men jo, vi har jo kommet dit selv også. :)

Det blir også lite kvalitetstid med bare H og pappen. På helg vil vi jo gjerne være sammen i de få timene vi har til rådighet. Samtidig har de godt av tid uten meg. (Og jeg av tid uten dem. :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...