Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Definitivt. vi skal jo bare være mammaer, med hele seg, døgnet rundt og det skal være greit - pappaer er kun pappaer når de er med ungen. :aww: Nå høres jeg bitter ut, og det er jeg IKKE for jeg legger opp til det slik selv, og får hvertfall muntlig forståelse når jeg sier jeg trenger Rakshatid, og ikke bare mammatid - men i praksis så er det ikke så lett å gjennomføre.

Neida, joda. Trøtt - satt opp med unge til halv fem i natt. *gjesp* Sortere tanker senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg i praksis alenemor, så jeg vet ikke om jeg bør uttale meg for mye men.

Det er vel underliggende at jeg skal "ofre" meg mer for barnet enn barnefar.

Feks ble det ikke møtt med veldig stor forståelse at jeg ikke var klar for å få A hjem søndags morgen fordi han hadde glemt bort at han skulle på black Sabbath konsert , bare fordi jeg var på julebord og syntes det var litt sent å få beskjed om endring i planene kl 00:30 natt til søndag.

Det ble dårlig stemning, selv om mitt svar var ( ordrett ) : ehhm . passer litt dårlig siden jeg er på julebord nå, er det helt krise?

At mannen på forhånd ikke har tilbrakt en hel helg med ungen på 7 uker pga innflyttingsfest, plutselige helgvakter osv forringer på ingen måte inntrykket av han som den oppofrende helgpappaen. Selv ikke hos meg som måtte få en påminnelse av sambo om at jeg overhodet ikke hadde noe å få dårlig samvittighet for når det viste seg at A ble plassert hos en kompis av far.

Man forventer mer av mødre. Mødre forventer mer av seg selv. Jeg tror vi tar det litt som en selvfølge selv at det er vi som skal ta bøygen.

Jeg hører stadig gutta på jobb fortelle at de "har vært barnevakt i helga, fruen var på byen", jeg har ALDRI hørt en mor formulere seg sånn.

Men igjen: jeg vet ikke om mine erfaringer er veldig relevante for samfunnet ellers, jeg jobber med byggevaremenn og jeg er ikke sikker på om xn min er representativ for menn generelt , og muligens er jeg preget av at det alltid har vært mitt ansvar å ta seg av ungen når far har noe annet å gjøre . Selv om det er "hans helg".

Jeg ser venninnen min ( som er den mest karrierebevisste jeg vet om) som har en barnefar som tripper etter å få mest mulig ansvar også plutselig sliter mer med å gi slipp på ungen enn hun så for seg, så kanskje det er noe genetikk inni bildet? Hun trodde hun skulle rable etter 2 uker hjemme med baby, babyen er nå 3 mnd og hun må virkelig ta seg sammen for å gi far og barn alenetid. Heldigvis er hun bevisst på det :lol:

Edit: ødela quoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo selv at jeg legger mye opp til det da, for jeg SPØR før jeg går ut og gjør noe annet og overlater baby til pappan - han sier jo alltid ja, med mindre det er noe krise - men likevel - jeg spør. Som om det er mer mitt ansvar en hans, og det er det jo egentlig ikke? Eller?

"kan du ha ho litt mens..." er ganske vanlig om jeg skal ut av huset - er det ting inne så bare gir jeg henne til han og sier jeg skal ditt og datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@

Det var sånn her og, både mens vi bodde sammen og ellers. Den greia med at de passa ungene sine, disse fedrene, var noe av det mest provoserende jeg visste om. Nei, de PASSER ikke sine egne unger, for fader! Eksen tok også litt lett på dette med levering av unger (hentinga var han veldig flink på, og han har stort sett alltid hatt ungene de helgene/feriene han skal), gjerne noen timer før avtalt og sånt. Det gjorde han helt til jeg ikke var hjemme en gang og han ringte og lurte på hvor fader jeg var hen.. Vel, jeg fikk forklart han i rolige men tydelige ordlag at avtalen var en time seinere enn da han ringte, så jeg var ikke hjemme før det, jeg. Etter det så kom han som avtalt gitt.

Jeg er nok ikke en typisk mamma, jeg har faktisk aldri forventa mer av meg enn han. Jeg tror det er litt av grunnen til at det samarbeidet vi har vært nødt til å ha de siste 13 årene har gått såpass glatt som det har gjort. Han har halve ansvaret for de to, akkurat som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en kjempeinteressant diskusjon! Jeg har akkurat skrevet en eksamensoppgave om menn og kvinners fordeling av ansvar for barn, tid i lønnsarbeid osv. i Norge, og dere er ikke akkurat alene om å føle det sånn ... For eksempel kan man si at likestillingspolitikken her til lands har fungert aldeles strålende - det er nesten ingen forskjell på menn og kvinner i arbeid utenfor hjemmet lenger. Det man "glemmer" å nevne er at 40% av kvinner jobber deltid (mot 13% av menn, i 2011, SSB) - og at blant mødre i par jobber nesten halvparten deltid. Det blir jo en litt annen side av det, og det er mange faktorer som ligger bak, men det ligger dypt begravet i samfunnet at omsorg for små barn i all hovedsak er mors hovedoppgave tror jeg.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det ligger dypt begravet i samfunnet at omsorg for små barn i all hovedsak er mors hovedoppgave tror jeg.

Definitivt. Ukjente reagerer med relativt stor overraskelse når de får vite at broren min er (tilnærmet, så godt som) alenepappa, mens ingen tenker to ganger over at søsteren min er alenemamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@. Jeg har kjøpt presanger til de små på søstrene Grene i år. Liten pappkoffer, byggeklosser, tegnesaker, all verdens dill og dall til en slikk og ingenting. Barn og svigerbarn får skikkelige ting, de andre får ræl. De voksne, også. Har ikke råd til dette tullet, jeg :)

Det er vel de samme mennene som er barnevakt for egne barn, som hjelper til når de gjør husarbeid i eget hjem :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jeg er veldig heldig på den måten. Lars er pappa absolutt hele tiden, fra det sekundet Sophia var født. Før han fikk jobb som gjorde at han var mye borte om gangen så er jeg sikkert på at han har stått opp flere morgener med barna og skiftet fleier bleier enn meg. Men han forventer til gjengjeld også å bli inkludert i alt som har med ungene å gjøre. Han forventer at hver eneste avgjørelse jeg tar om ungene, små eller store så er han ikludert. (tuller ikke. Kjøpte strømpebukser og måtte ringe han for å finne ut hvilken jeg skulle kjøpe.) Han har alltid tatt det som en selvfølge at jeg skal kunne fortsette meg utstillinger, hundetrening, hunder, møter av diverse slag, ut med veninne eller whatever, så lenge han ikke har jobb så er ikke det noe jeg må spørre om. Vi samkjører bare så vi ikke finner på ting likt bare :)

Han er naturligvis mye borte nå pga av jobben, men tar det igjen når han først er hjemme. Han sover aldri lange morgener, fordi han vil være der klar når ungene står opp. S går sikkert bare 40% i barnehagen når han er hjemme fordi han tar masse fridager med henne, leverer sent og henter tidlig for å finne på ting. Legger opp helgene etter hva hun vil synes er morsomt, og tar henne med om det er en fotballkamp han vil se et se og inkluderer henne i sin fritid. Jeg har aldri møtte spørre om han kan stå opp med en av ungene, og jeg har aldri møtte spørre om han kan skifte på en av dem osv.

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger skulle jeg ønske at visse personer ikke kunne lese her inne så man fikk luftet seg skikkelig :P

@soelvd Vi har ikke babysvømming her, men det er eget oppvarmet barnebasseng i svømmehallen. Hvordan går man frem med å tilvenne små barn i vann på egenhånd? Gå etter intuisjonen bare? :P Man skal vel ikke dukke under første gangen? *clueless*

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger skulle jeg ønske at visse personer ikke kunne lese her inne så man fikk luftet seg skikkelig :P

@soelvd Vi har ikke babysvømming her, men det er eget oppvarmet barnebasseng i svømmehallen. Hvordan går man frem med å tilvenne små barn i vann på egenhånd? Gå etter intuisjonen bare? :P Man skal vel ikke dukke under første gangen? *clueless*

Det er bare å ta henne med på bading det :) De blir fort slitne i begynnelsen og ikke bli overrasket om dere ikke er i vannet mer enn 15-20 minutter før hun er sutrete og kjempesliten :)

Personlig hadde jeg ikke dukket henne uten å ha noen kyndige til stede. Ikke alle barn har en like god lukkerefleks og selv synes jeg det er vanskelig å se det. Men på noen ser du det veldig tydelig. Det du gjør i så fall er å bruke en bøtte med vann. Hell i jevn strøm fra bak hodet og fremover, om du forstår. Så ser du på nesen om den "lukker" seg. Om den gjør det tydelig kan man fortsette med bøtta en god stund (type noen ganger hver bading) og etterhvert når dere er trygge på det kan dere gjøre det samme med bøtten, og i det hun lukker nesen og sånn så kan man dykke henne rolig rett ned og rett opp igjen (hold henne under armene :) ). Ikke lenge, men ikke fort heller, man skal være rolig og vise at det ikke er farlig. Gi henne skryt eller en gøy leke når hun kommer opp igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er en akkurat passe sensur for hva vi egentlig vil dele på nett at vi har noen nære her inne ;)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en vittig alder dette er. Sophia underholder oss og seg selv på bilturer med hvordan vi må kjøre fort så ikke trollet kommer og tar oss, om hvilken fjell hun ser fra veien trollet bor i, om hvordan nissen måtte oppdra trollet til å være snill og hvordan mamma ikke må kræsje bilen :lol:

Vi har fått oss høner og kaniner. Hun er utrolig stolt av det første egget vi fikk her hjemme :D599736_10151993540420256_1997723769_n.jp

Hun begynner å klare å høre etter og har konsentrasjon lenger enn nesetippen sin også. Deilig :P Hun har også bestemt at hun må få seg skjørt, så hun også kan stille ut sammen med mamma <3 og er ivrig på å trene! (Sheltie neste år :whistle: ) Kanskje hun skal få gå barn og hund i romjulen :)

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov ventilere på pm og sånt altså. :aww:

Mente ikke å stille Bonden i et dårlig lys altså - han er fantastisk med lillemor, akkurat nå sover hun i armene hans. Og tidligere idag da jeg ikke fikk til å roe henne what so ever så rakte jeg henne til han og sa "din tur" han tar i mot, vugger ungen og ungen blir stille. :aww::lol: Men det er et veldig tradisjonelt kjønsrollemønster her i huset. Jeg fikser inne, han ute, ungen er "min" om morgen og natt (men akkurat det er jo mest fordi jeg ikke får sove om hun gråter, mens han sover uansett) han skifter, bader og mater, men jeg må somregel spørre om han kan bade henne. Mating og skifting går automatisk, den som har henne skifter. :aww:

Vi har borrelåsunge som stort sett henger på en av oss :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en milepæl i dag, Tuva har spist en hel brødskive (okei, ikke skorpen) alene! Før har hun bare klasset og tullet og vært mest interessert i tallerken, men nå spiser hun altså en og en bit og vi øver på å tygge mellom hver bit. Koselig morgenstund :ahappy:

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke Tuva! :wub:

Ida har funnet ut at å ligge på rygg og sprelle og vri på seg gjør at hun klarer å vri seg rundt "med klokka" mens hun ligger på rygg. Det er litt artig! så jeg kan faktisk legge henne fra meg et par minutter uten at det blir katastrofe! Tro om hun finner ut at hun kan vri seg andre veien etterhvert?

Fikk løst "krype nedover i senga" problemet med å legge en stor tung putesak i fotenden, oppå dyna, da kommer hun ikke så langt ned at hun får dyna over hodet. :) Og vi har en skravlebøtte - i natt lå hun i 40 min og sprella og skravla før jeg plukket henne opp og hektet henne på pupp for å se om hun sovnet av det. Det gjorde hun, etter enda mer sprelling og skravling :lol:

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt da jeg (som vanlig) lå våken et par timer kjente jeg plutselig at babyen bevgde seg på utsiden av magen. Jeg vekte Bøllemannen og flinke babyen bevegde seg enda mer sånn at han også fikk kjenne :wub: Jeg tror at jeg endelig begynner å skjønne at det kan gå bra denne gangen :D

• Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt da jeg (som vanlig) lå våken et par timer kjente jeg plutselig at babyen bevgde seg på utsiden av magen. Jeg vekte Bøllemannen og flinke babyen bevegde seg enda mer sånn at han også fikk kjenne :wub: Jeg tror at jeg endelig begynner å skjønne at det kan gå bra denne gangen :D

:D :D :D

Forresten. Sorry jeg ikke svarte, vært superbusy her :P Men ja, jeg er hjemme sånn ca hele tiden, så kom når det passer deg best :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en vittig alder dette er. Sophia underholder oss og seg selv på bilturer med hvordan vi må kjøre fort så ikke trollet kommer og tar oss, om hvilken fjell hun ser fra veien trollet bor i, om hvordan nissen måtte oppdra trollet til å være snill og hvordan mamma ikke må kræsje bilen :lol:

Vi har fått oss høner og kaniner. Hun er utrolig stolt av det første egget vi fikk her hjemme :D599736_10151993540420256_1997723769_n.jp

Hun begynner å klare å høre etter og har konsentrasjon lenger enn nesetippen sin også. Deilig :P Hun har også bestemt at hun må få seg skjørt, så hun også kan stille ut sammen med mamma <3 og er ivrig på å trene! (Sheltie neste år :whistle: ) Kanskje hun skal få gå barn og hund i romjulen :)

Det er så gøy å få innblikk i den utrolige verden de lever i, jeg blir nesten misunnelig på Ask noen ganger :lol:

Søteste Soph :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, det er sånn en magisk følelse! Helt utrolig <3 nyt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer på en gang her. Først var jeg dårlig en ukes tid, så ble Emilie dårlig og har vært det siden torsdag kveld. I går ble samboeren dårlig, så mamma tok seg fri fra jobben ( :heart: ) for å passe E. Jeg har en eneste sykedag igjen som kan brukes for å bestå praksis. Har heldigvis bare 8 vakter igjen, men likevel. Skal hente E nå, og hvis hun ikke er bedre så skal jeg hente ut penicillinen vi fikk resept på. Håper de blir friske snart begge to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...