Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpepakke


Mollymor
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften antyder, holder jeg på å planlegge valpepakker. Og da tenkte jeg å spørre dere, hva bør den inneholde, og hva hadde vært moro å fått i valpepakken?

Den kommer til å inneholde mat valpen er vant til, en tyggeleke/kong el, et lite teppe med "mammalukt", halsbånd og kobbel til den første tiden og kanskje noen godbiter. Jeg kommer IKKE til å legge ved griseører, bein ol, da mine hunder ikke pleier å få slikt.. Jeg tekte å lage en valpebok/hefte der det står om rase, om foreldrene, valpetiden, bilder osv.

Noen som har gode tips til hva man kan legge oppi, evt noe dere selv har satt stor pris på å få? Noe man kanskje skal la være??

Kom med tips og ideer!

På forhånd tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det kommer nok litt an på hvordan valpekjøpere man har, er de helt ferske er det nok både stas og kanskje litt lurt med en del i valpepakka og litt skriftlig info osv, men jeg tenker sånn at det er valp jeg kjøper, så det eneste jeg forventer å få med er valpen :P Og litt av foret den er vant til til de aller første dagene og selvfølgelig kontrakt og vaksinasjonspapirer. Om de har hatt halsbånd på hos oppdretter er det jo kjekt å få det med, men ikke nødvendig :) Tepper som lukter mor osv syns jeg egentlig ikke de jeg har fått det med på har brydd seg så mye om. Siste fikk ikke noe sånt, og overgangen gikk akkurat like bra. Men det skader jo selvfølgelig ikke :) Så jeg er ikke veldig opptatt av valpepakke, men det er jo koslig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo fryktelig forskjellig hva man får, men dette legger vi med til valpene:

Leker (bamse og en tauleke f.eks)

1 Pledd med lukt fra mor og søsken

Ei bok (100% Positiv Hverdagslydighet, eller Valpen Flytter Hjemmefra)

Førstehjelpssett (Dette fikk vi tak i i fjor, men ikke i år..)

Halsbånd

Kobbel

Bæsjeposer

Godbiter og Tyggebein

1 kg for samt gavekort fra RC

Troooor det var alt :)

Ja, samt litt klisj som iallefall jeg syns er trivelig :)

IMG_4157_zpseba593a8.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gi meg en valp, vaksinasjonskort, kontrakt, litt mat og evt en liten fordunk, så er jeg superfornøyd..

Jeg personlig ser ikke helt greia med å fylle opp me halsbånd osv., for som regel har valpekjøperne løpt rundt seg selv og ventet på denne tiden og allerede handlet inn mange nok halsbånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått noen valpepakke selv, så det er derfor jeg lurer. Jeg har fått sele og kobbel til den ene, litt mat til nr to og et putetrekk med mammalukt til nr tre... Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det, har vært fornøyd med å få valpen, og som dere sier, jeg har jo kjøpt inn utstyr selv...

Men jeg har da hørt folk har reagert hvis de ikke har fått noe, så det er kanskje bedre å gi med litt mer enn forventet enn for lite? Jeg vet ikke...

Foreløpig tenker jeg i disse baner, men er redd jeg har glemt noe viktig:

  • Pass med info om vaksiner, ormekur, chip osv (+ flere chipklistremerker) (en selvfølge!)
  • Helseattest (en selvfølge!)
  • Kjøpekontrakt (en selvfølge!)

  • Selvlaget valpebok med info om rasen, valpetiden, foreldre osv. Evt en kjøpt bok om valptiden eller om rasen?
  • Tyggeleke/Kong (ikke så mye som tåler en Boston Terrier)
  • En pk mat valpen er vant med, slik at man ikke behøver å gå på jakt etter mat år valpen nekter å spise den maten valpekjøper har kjøpt inn selv.
  • En pk godbiter valpen liker godt (som hjelp til å starte positiv trening med det samme)
  • Halsbånd + kobbel (som jeg likevel har kjøpt inn for å trene dem til å gå i bånd)
  • Et teppe eller bamse fra valpekassen (som da har mamma/søskenlukt)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingenting med Nora, utenom henne og kjøptskontrakt, og var fornøyd, men hadde vært kjempe stas å fått med en bok med bilder og tekst om hvordan hun har vært, vekt underveis fra fødsel osv. Synes det er kjempe koselig jeg, selv om det ikke er et must :)

Likte veldig godt ideen om å gi med en god bok om hundetrening som en selv liker! :) Det ville jeg gjort!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klubben ett raseblad du kan sende med valpene? Fikk med belgerbladet til siste valp, synes det var ok.

Ja, det glemte jeg. De får med medlemsskap i Norsk Boston Terrier Klubb for et år. Neste medlemsblad kommer ca en mnd etter at de får valpen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingenting med Nora, utenom henne og kjøptskontrakt, og var fornøyd, men hadde vært kjempe stas å fått med en bok med bilder og tekst om hvordan hun har vært, vekt underveis fra fødsel osv. Synes det er kjempe koselig jeg, selv om det ikke er et must :)

Likte veldig godt ideen om å gi med "100% positiv hverdagslydighet! Den ville jeg gitt med valpene om jeg drev oppdrett :)

Jeg hadde også syns det var kjempehyggelig med en slik bok, så tenker å lage en slags "boken om meg" til hver valpekjøper.

Jeg må lese boken før jeg kan gi den med. Hvis det er en slik bok der man ikke skal korrigere valpen når den gjør noe man ikke vil, så kommer de nok ikke til å få med den. Jeg mener at valpen ikke kan vite at den ikke skal gjøre oe hvis den ikke vet hva den har gjort... Men ikke lag noen diskusjon om det her inne, da får man lage en ny tråd. (mener ikke bare deg, men alle som er for kun positiv trening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også syns det var kjempehyggelig med en slik bok, så tenker å lage en slags "boken om meg" til hver valpekjøper.

Jeg må lese boken før jeg kan gi den med. Hvis det er en slik bok der man ikke skal korrigere valpen når den gjør noe man ikke vil, så kommer de nok ikke til å få med den. Jeg mener at valpen ikke kan vite at den ikke skal gjøre oe hvis den ikke vet hva den har gjort... Men ikke lag noen diskusjon om det her inne, da får man lage en ny tråd. (mener ikke bare deg, men alle som er for kun positiv trening)

Ja, men poenget mitt var egentlig(selv om det ble den spesifikke boken :P), at jeg ville gitt med en bok som jeg likte om hundetrening til valpekjøpere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bok om valpen min med til første hunden og det satte jeg stor pris på :) Har kikket i den mange ganger. Der står det blant annet i hviken rekkefølge han ble født, fødselsvekt, hvordan pelsen hans skal stelles og mye tips og råd til valpeeierne :) Veldig koselig bok og litt dumt jeg ikke fikk med en sånn til den andre hunden min kjenner jeg :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært kjekt med navn og slikt de på andre eierne på søsken i kullet også i en slik bok? Hadde vært kjekt å følge litt med de andre, og om det var noen i nærheten av en selv osv :) Men da må vel alle si at det er greit at de står der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært kjekt med navn og slikt de på andre eierne på søsken i kullet også i en slik bok? Hadde vært kjekt å følge litt med de andre, og om det var noen i nærheten av en selv osv :) Men da må vel alle si at det er greit at de står der også!

Ja, det er jo e mulighet. Får høre hva de tenker om det :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med en slik tissepad, veldig kjekt om valpen har et uhell i bilen (la denne i bunn i buret).

Ellers fikk jeg med en liten tauleke sak (i fleece) og den har vært stas, og noe jeg satte veldig pris på var og få pass (istedenfor vaksinebok).

Også inkludert i valpeprisen er MH når tiden er inne for det og det er ihvertfall en pakke jeg er veldig fornøyd med.

Bånd og slikt har jeg uansett lyst å kjøpe selv. Men dette kan jo variere hos andre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med min første fikk jeg valp, kjøpskontrakt, papirer for videre forsikring, et hefte fra dalmatinerklubben, startpakke fra RC, og noen papirer om historien om oppdretters første dalmis, oppdrett og info om valpetiden :-)

Med andremann fikk jeg det samme bare at oppdretter hadde laget fleeceflette til alle valpene, fikk med en skineez med lukt av valpene og oppbløtt for til reisen :)

Fikk ikke med halsbånd og kobbel på noen av mine :-) Det er noe førstegangskjøpere kanskje setter ekstra pris på.

Fikk med pass på andre mann siden han trossalt er importert :-) Kunne tenkt meg at flere brukte pass i stede for vaksinebok!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den første valpen min fikk jeg boken "skyt ikke hunden" og det var veldig kjekt å lese litt om positiv forsterkning for en nybegynner!

Ellers så fikk vi med en pleddbit, fôr og kobbel.

Med valp nr 2 fikk vi en bamse, som han ELSKER, et hefte om rasen, tips og råd i ft fôr, vask og sånt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med pass på andre mann siden han trossalt er importert :-) Kunne tenkt meg at flere brukte pass i stede for vaksinebok!

Helt enig med deg! Så deilig å slippe å skaffe pass i etterkant, men ha alt samlet i passet "hjemmefra".

Med den første valpen min fikk jeg boken "skyt ikke hunden" og det var veldig kjekt å lese litt om positiv forsterkning for en nybegynner!

Ellers så fikk vi med en pleddbit, fôr og kobbel.

Den boken er jo veldig fin, og handler jo mest om treningspsykologi ikke nødvendigvis en instruks på hvordan man skal trene valpen. Litt underholdningsverdi har den også, der man lærer å "trene" mennesker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg. De får med medlemsskap i Norsk Boston Terrier Klubb for et år. Neste medlemsblad kommer ca en mnd etter at de får valpen hjem.

Jeg hadde ikke satt pris på å bli innmeldt i en raseklubb uten at det var avklart på forhånd..

Ellers så har jeg fått med en perm på de to siste hundene jeg har kjøpt med informAsjon om rasen o.l. Det kan jo være greit.. Utover det så har i alle fall jeg hatt det jeg har trengt når jeg har henta valp, så alt annet har vært unødvendig å få med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist ble det

* 5 kg V&H

* 2.5 kg proplan (tror jeg, i hvert fall liten sekk, men ikke bitteliten)

* plutoduk (fordi jeg liker så godt å bruke de etter en skitten tur, ikke alle zoobutikker har dem, ikke alle nye valpeeiere vet om dem, og de er forbruksvare en aldri får for mange av)

* min favorittbørste for å få av røytepels, som jeg ikke har funnet i noen zoobutikk noen gang (den koster bare en hundrelapp)

* pass, inkludert vaksine i prisen

* relativt omfattende valpeperm, med både kjøpskontrakt, helseattest, stamtavle (om den er klar), informasjon om kullet, foreldre, valpeoppdragelse, hvorfor røntgenfotografere, hvorfor MH, litt om ulike aktiviteter og hvordan en bør gå fram med en bernervalp, de åtte ukene i valpekassa, osv

* tre bøker om rasen i Norge på norsk som ble utgitt i forbindelse med et jubileum for noen år siden, hvor jeg var redaktør for den ene (og jeg derfor ikke har betalt noe for bøkene)

* et par eksemplarer av tidligere medlemsblad og informasjon om raseklubben

* wetbed fra valpekassa

Litt modifisert etter behov og muligheter - eksporten til Australia fikk selvfølgelig ikke med seg mat, da det bare ville blitt destruert i grensekontrollen, men han bodde og spiste her gratis i to ekstra måneder, så det går nok opp i opp. Han ble sendt til en aktiv utstiller og oppdretter, så hun trengte heller ikke børste og plutoduk, og fikk ikke like mye papirer siden hun ikke leser norsk. Men hun fikk bøker, for som rasefantast er det alltid interessert å se bilder og stamtavler.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass er for meg en selvfølge. Synes det blir så mye rot når en har en helsebok, og skal til utlandet. Dyrlegen kan ikke overføre tidligere vaksiner til det nye passet, så da må evt vaksinebok tas med i tillegg... Og jeg vet jo ikke om noen skal ha hundene med til utlandet, så dermed blir det pass for enkelhets skyld for de nye eierne. Det blir jo litt utgifter spart for de også.

Jeg hadde ikke satt pris på å bli innmeldt i en raseklubb uten at det var avklart på forhånd..

Ellers så har jeg fått med en perm på de to siste hundene jeg har kjøpt med informAsjon om rasen o.l. Det kan jo være greit.. Utover det så har i alle fall jeg hatt det jeg har trengt når jeg har henta valp, så alt annet har vært unødvendig å få med.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på at ikke alle vil like... Kan jeg spørre hvorfor?

Er man ikke fornøyd med klubben kan man jo melde seg ut på et blunk. Valpekjøperen får medlemsskapet gratis, og oppdretter betaler halv pris for å melde inn sine valpekjøpere. Men helt klart så er dette noe jeg kan avklare med hver enkelt kjøper før jeg melder noen inn. Det gjelder uansett bare to valpekjøpere da resten har boston terrier og er medlem i klubben fra før, og jeg skal jo også beholde en valp selv,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsjeposer!

Vi hadde helt glemt poser når vi dro for å hente valpen min, og da skulle han selvsagt gjøre fra seg rett utenfor en café.. :icon_redface:

Edit: Vi fikk forestten med kjøpskontrakt, pass, sånne nappetupper og teppe. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I valpepakken min fikk jeg:

– "Valpen flytter hjemmefra" (bok)

– Halsbånd og kobbel

– Bæsjeposer

– To leker

– Pledd med lukt fra valpemams

– 1 kg. RC junior-fôr

Tror det var alt :)

Edit: Fikk også med en pose godbiter og rabattkort på RC-fôr :)

Helsebok, vaksinert, chip osv. tar jeg som en selvfølge så det regner jeg ikke som en del av valpepakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...