Gå til innhold
Hundesonen.no

Marsvinspørsmål


Mud
 Share

Recommended Posts

Jeg har et ensomt marsvin her som ønsker seg nytt hjem med en kompis. :aww: Marsvin er kjempesøte - verdens herligste lyder på dem. Jeg syns ikke de gnager noe særlig, men jeg sammenligner med kaniner. :lol:

Husk at kaniner SKAL kastreres. (ok - det er selvsagt ikke et absolutt must men likevel) Det for å unngå blant annet livmorkreft hos hunner. Vet kaninguruen (marit emilie buseth) operere med at opp mot 80% av alle ukastrerte hunkaniner får livmorkreft. På hanner er det også greit å kastrere, er vel mindre helsemessige årsaker til det, mer markering og potensielt agressiv atferd. Er ikke så enkelt å få ukastrerte kaniner renslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han har masse høy og er fornøyd. Han tar kontakt npr jeg sitter ved buret. Hopper litt oppå neg og snuser. Nå har han slengt seg ned på siden og knasker høy . Han virker som en veldig trygg type alts

javelja. Da får vi få oss en til etterhvert da. Her baller det på seg!

Jeg stemmer for frittgående kanin! Ikke alle kaniner som er så heldige å få eiere som fra starten av syntes det er helt uaktuelt å ha den i et lite bur.

Jeg har ikke fått med meg hvorfor du ikke ganske enkelt kan få deg hund med en gang? Er det så sikkert at en hund hadde blitt mer pes enn en gnager? (Jeg ville heller hatt en aldri så liten bedlis enn all verdens gnagere, og jeg liker gnagere jeg).

Fordi kullet jeg skal ha valp fra ikke er skikkelig planlagt enda en gang :lol:

Jeg har blitt så sær på bikkjer at det er vanvittig. Bedlington vs gnager er forsåvidt ikke nødvendigvis et problem, skal jeg ha bedlington blir det fra ei som også driver marsvinoppdrett.

Ehm... Jeg burde ventet med å sjekke finn.no. Impulskontroll er noe drit.

http://m.finn.no/bap/free/ad.html?finnkode=44268780&ref=fas&sort=5&q=kanin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ensomt marsvin her som ønsker seg nytt hjem med en kompis. :aww: Marsvin er kjempesøte - verdens herligste lyder på dem. Jeg syns ikke de gnager noe særlig, men jeg sammenligner med kaniner. :lol:

Husk at kaniner SKAL kastreres. (ok - det er selvsagt ikke et absolutt must men likevel) Det for å unngå blant annet livmorkreft hos hunner. Vet kaninguruen (marit emilie buseth) operere med at opp mot 80% av alle ukastrerte hunkaniner får livmorkreft. På hanner er det også greit å kastrere, er vel mindre helsemessige årsaker til det, mer markering og potensielt agressiv atferd. Er ikke så enkelt å få ukastrerte kaniner renslige.

OT: men hva kommer dette av? Det er jo en forferdelig dårlig evolusjonsstrategi å gjøre slik at nesten 100% av populasjonen dør av kreft? (hunnene, da)

Er det menneskeavl som har gjort dem så skakk-kjørte evolusjonært, eller er det slik med villkaniner også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, fokus :lol: Hva seies om Mini? Litt liten, men perfekt iom at han alt er renslig og barnevant? Sant? hmm?

Jaa! :) Så kan jeg skaffe meg den lille jenta du linket til i AN tråden! Så blir det ny kanintrend på sonen, ingen dum ide! :P

EDIT: Antar du er klar over det allerede, men dvergvedder er ofte rolige, litt større, og mer kosete enn løvehoder. :)

EDIT2: http://www.ddoo.no/adopsjon_kaniner.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: men hva kommer dette av? Det er jo en forferdelig dårlig evolusjonsstrategi å gjøre slik at nesten 100% av populasjonen dør av kreft? (hunnene, da)

Er det menneskeavl som har gjort dem så skakk-kjørte evolusjonært, eller er det slik med villkaniner også?

Overproduksjon av hormoner, i det ville har de unger 2-3 ganger i året, i fangenskap omtrent aldri. Hunnildere som ikke parres dør faktisk av løpetia si til slutt..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, men kom ikke og fortell meg at over 50% av norges kaniner er frittgående. Ergo er oddsen for å møte en ukosen og trist kanin høyere enn det motsatte. Nettopp fordi kaninen er så misforstått og "mishandlet" (i form av håndtering).

Nei, dessverre er det ikke slik, men kaniner vi har fått inn som har vært burkaniner har endret atferd så til de grader når de endelig har fått plassen de trenger og riktig stell og kosthold. Vi har bare en kanin vi fikk hit som unge, mens de andre er kaniner vi har tatt til oss gratis fra folk som ikke gidder ha "den kjedelige bitende kaninen i buret" lengre.

Tror ikke det blir noe mye større problem å ha kanin/marsvin med hund, enn hund med katt. Dog. kan ikke kaninen "forsvare" seg slik som en katt med labbene. Vår eldste vorsteh går løs sammen med kaninene, også når vi ikke er tilstede. Kaninene er ikke så trygge på henne, men med tiden vil jeg tro at de lærer seg at hunden bare er der. Hunden gir blanke ****. Kan gi de et blikk om de freser forbi henne i verstefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det Mini. Veldig brått på men. Godt lånehunden bare vil være ute :lol:

Mini får bo i buret på soverommet når hunden er inne på dagen og om natten til bikkja er tilbake hos eier.

Første bud, kjøp "Den store kaninboken", og sterilisering :) Deretter bør dere ta inn en kanin til. De bør ikke være enslige. Den må også steriliseres før de kan bondes(settes sammen). Alt dette står det mye om i boken. Og meld dere inn i facebook-siden til boken. Der er det veldig mange aktive, og forfatter, Marit selv, er der også og svarer bra og kjapt på alt man lurer på! :)

https://www.facebook.com/groups/124657650891649/

Lykke til med kanin! :D:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud, kjøp "Den store kaninboken", og sterilisering :) Deretter bør dere ta inn en kanin til. De bør ikke være enslige. Den må også steriliseres før de kan bondes(settes sammen). Alt dette står det mye om i boken. Og meld dere inn i facebook-siden til boken. Der er det veldig mange aktive, og forfatter, Marit selv, er der også og svarer bra og kjapt på alt man lurer på! :)

https://www.facebook.com/groups/124657650891649/

Lykke til med kanin! :D:wub:

Han skal kasteres ja. Meldt meg inn i gruppa :) Men eh ? Er kaniner flokkdyr? Trodde ikke det jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett 20 talls marsvin og marsvin er kule dyr som skravler og klukker og er kosete og nydelige pelsballer. :) Jeg har også 2 kaniner og de er også koselige og de digger kos. Kaniner trenger stooor plass og derfor har jeg kun 2 stykker mot 20 marsvin. Marsvin er flokkdyr og de trives med å leve tett innpå andre marsvin og marsvina her har eget rom her :) Kaninene har ett annet rom og de to rommene er omtrent like store men siden kaniner er kolonidyr så trives de å både være alene for seg selv av rommet og sammen med den andre kaninen andre ganger. Jeg har også tre rotter akkurat nå og de er kule dyr som det er mye fart i og de liker å klatre overalt og halen er jo så fiiiin å ta på da. Rotter er også flokkdyr og de liker å ligge tett inntil hverandre i en hengekøye i buret.

Lykke til med kaninen din. Kaniner er herlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden kaniner har som oftest en kaninvenn så må begge to steriliseres og klastreres uansett. Men jeg har hørt at det som oftest går best med en kanin av hver kjønn sammen. Jeg har 2 jentekaniner og de er verdens beste venner og de vasker pelsen til hverandre og sitter å koser hverandre. Så søtt å se på da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder leeeenge med to !

Sier du nå :D

Men burde jeg velge hann eller hun som nr 2? Og er det trøblete å få kaniner til å gå overens?

Hann er vel det enkleste ja :) Men vi har hatt to hunner og to hanner ilag, og to hanner og en hunn, og nå blir det snart tre hanner og en hunn. Så "alt" kan gå. Det er gjerne litt startproblemer uansett hva du velger, men i boka, så står det veldig mye om hva du bør gjøre osv. I den står egentlig alt :) Den nye bør kastreres også bør den ikke settes sammen med den andre før etter 4-5 uker, slik hormonene forlater kroppen. Men som sagt, alt står i boka :)

Kan være trøblete. Første hunnene vi skulle bonde tok en god stund. De må møtes på nøytral grunn(et sted ingen av de har vært på). Om det er krangling, er det smart å ta de inn i et transportbur, og ta en humpete kjøretur, slik at de er "redde sammen". Dette gjorde vi en god del av. Også å bære transportburet litt "uvørent" rundt slik det er litt skummelt. Våre jenter ble veldig gode venner etter noen skumle turer! Dette er tips det står om i boka :)

Blogginlegg om en bonding av tre kaniner

http://maritemilie.com/2012/07/13/bonding-av-tre-kaniner-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med snart en Mini! :D Han så jo råsøt ut, og høres perfekt ut og :D Kaniner som får komme til sonishjem som dette er sannelig heldige! Grøsser hver gang jeg går rundt i nabolaget her og ser de bittesmå burene i hagen som folk stapper dyrene sine inn i :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har bur og det blir selvfølgelig med som trygg base. Selvfølgelig tenkte jeg. Min veggis/dyreverner sambo steilet og måtte overtales til å gå med på at bur når vi ikke er til stede er det lureste og tryggeste for Mini enn så lenge. Gaad, jeg trodde jeg var ille, men han der nærmer seg Peta liksom..

Reiser og henter han om en times tid. Dette skjedde litt fort for meg, men han virket så perfekt!

Tipper han bare har gnagerblanding så plukker gress til han til dyrebutikken åpner i morgen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...