Gå til innhold
Hundesonen.no

Marsvinspørsmål


Mud
 Share

Recommended Posts

Vi har fått tilbud om å ta over et marsvin med bur , og jeg har en del spørsmål før vi bestemmer oss.

Hvor vanskelig er det å introdusere et nytt marsvin til en som har bodd alene hele livet? ( å bare ha ett utgår ).

Kan marsvin bli renslige? Vi liker ikke bur... Vi kan ikke ha burdyr.

Noen som har erfaring med helt frittgående marsvin? Tygger de på alt? Stikker de av med en gang?

Jeg har hatt frittgående rotter i flere år og det ble mye piss og drit i hjørner altså, med en unge i tillegg blir det nok rengjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han har masse høy og er fornøyd. Han tar kontakt npr jeg sitter ved buret. Hopper litt oppå neg og snuser. Nå har han slengt seg ned på siden og knasker høy . Han virker som en veldig trygg type alts

javelja. Da får vi få oss en til etterhvert da. Her baller det på seg!

Jeg stemmer for frittgående kanin! Ikke alle kaniner som er så heldige å få eiere som fra starten av syntes det er helt uaktuelt å ha den i et lite bur.

Hvis det er et hann marsvin så vil det ikke være noen god ide å intodusere en ny hann, det vil høyst sannsynlig bli slåsskamp..
Alternativet er å kastrere hannen (høy sannsynlighet for å dø under kastrering) også skaffe en hunn.

Hunn marsvin pleier å være enklere å sette sammen.

Tja, marsvin går på do når de må, og hvis du ønsker å ha marsvinet løs så vil det mest sannsynlig bosette seg under sofaen din, de liker å gjemme seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg er marsvin flokkdyr som bør stå sammen, noe annet syns jeg personlig er tull.

Det tar gjerne litt tid å introdusere dem, men det går stort sett greit. Begynn med å sett dem i to forskjellige bur tett inntil hverandre i et par-tre-fire dager, og bytt bur på marsvinene uten å rengjøre det å la det gå noen timer. Etter det kan du forsøke å la dem hilse skikkelig å se hvordan det går (stå selvsagt vesidenav å følg med..)

Vi har hatt marsvinene delvis løse, og var ikke plaget med at de stakk å gjemte seg overalt. Selv om det å ligge på matta under spisebordet tydeligvis ble "plassen" :lol: De kan jo også til en viss grad dotrenes.

Kjenner jeg savner å ha marsvin her nå, utrolig trivelige dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt marsvin, hamster, rotte og kanin. Rotter går alle de andre dyrene en høy gang! Marsvin er kjedelige, kaniner driter enorme mengder, hamsteret ønsket bare å stikke av.

Hvis dere må skaffe burdyr ville jeg gått for rotter fordi de er det nærmeste du kommer hunder av burdyr. Hengivne, kjælne, morsomme, lærevillige, kan dotrenes, biter ikke (kjøp fra privat oppdretter) og kosete. Marsvin kan være kjælne og alt det der, men de er liksom bare noen runde kjedelige klumper :P

Edit: Ser at du har hatt frittgående rotter, så da har du jo peiling og vet at rotter er bra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter utgår desverre, rett og slett pga størrelsen. Det kommer en hund her etterhvert. . Rotter er kuuule dyr, jeg vet! Vi vil ikke ha burdyr. Å ha et bur stående som do og matplass ( og trygg oppbevaring når hund og ev smådyr skal være alene hjemme etterhvert) er ok, men et dyr som bor i buret er uaktuelt. Akkurat der er jeg og sambo enstemte, han har også alltid hatt klassiske burdyr løse.

Egentlig vil jeg ha katt og sambo ilder ( og Ask vil ha kanin) så vi prøver å finne et kompromiss opp i all dyregalskapen :)

De tror det er et hannmarsvin... Ukasterert da selvfølgelig. Vi er helt avhengige av at det da eventuelt går med et annet marsvin etter kastrering, siden de i såfall vil være stort sett løse sammen og jeg nekter å ha bare ett marsvin. Er marsvin vanskeligere å få renslige enn kaniner? Det påståes jo at kastrerte frittgående kaniner er renslige som katter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må har jeg googlet og lest ( ev prokrastinert ) og det ser ut som kaniner er greiere å ha løse enn marsvin. Det er liksom det viktigste punktet for oss. Jeg klarer bare ikke å ha dyr stuet bort i bur, de blir ikke en del av familien da og da faller hele poenget bort for min del. Spørs om ikke A vinner denne gangen selv om han egentlig ikke har stemmerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt marsvin, hamster, rotte og kanin. Rotter går alle de andre dyrene en høy gang! Marsvin er kjedelige, kaniner driter enorme mengder, hamsteret ønsket bare å stikke av.

Hvis dere må skaffe burdyr ville jeg gått for rotter fordi de er det nærmeste du kommer hunder av burdyr. Hengivne, kjælne, morsomme, lærevillige, kan dotrenes, biter ikke (kjøp fra privat oppdretter) og kosete. Marsvin kan være kjælne og alt det der, men de er liksom bare noen runde kjedelige klumper :P

Edit: Ser at du har hatt frittgående rotter, så da har du jo peiling og vet at rotter er bra! :P

Hva har det å si om kaninen driter mye om den gjør det i dokasse? Å dotrene kaniner er ikke noe tryllekunst :) Og alt du skrev om rotter kan jeg si om kaniner :) hehe.

Meen, jeg ville vært forsiktig med så små dyr i hus og barn. Et barn vil lett kunne vært litt for hardhendt med et så lite dyr, og skade det. Jeg ville i hvertfall ikke latt barnet være i lag med dyret uten tilsyn, og med frittgående dyr og frittgående barn så hadde i hvertfall jeg aldri klart å følge med hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, mye her som ikke er helt riktig...

Marsvin kan introduseres for hverandre selv om den ene har stått alene hele livet. Vanligvis hadde det gått an å introdusere en voksen hann, men når den har vært alene ville jeg ha tatt en ung hann.

Det kan bli litt kriging, men vanligvis reagerer ikke jeg før jeg kan se skader. Det er fordi at noen som sloss for å finne rangen kan bli ordentlig gode kompiser etterpå. Her har jeg blant annet 25 jenter sammen, 4 gutter sammen, 2 gutter sammen (han ene sloss med ALLE utenom denne gutten), og i den bingen med 4 gutter har jeg aldri introdusert noe som helst. Setter han ned i bingen sammen med de andre også får de ordne opp. Hender de får en skrape her og der, men det gjør ikke noe med mindre det er alvorlige skader. Virker det som om de holder på å sloss til en av de dør, så skiller man dem. Hvis du kjøper av en ordentlig oppdretter tar denne oppdretteren med glede marsvinet tilbake dersom det ikke fungerer med din nåværende.

Ellers er jo kaniner kjempefine dyr å ha løse inne, meld deg inn i gruppen "Den store kaninboka", og kjøp boka, så får du enorme mengder kjempeflott kunnskap. Det er ekstremt enkelt å dotrene dem også, men ett av kriteriene her er at de er kastrert. Hunnene har også veldig høy sjangs for å få kreft, så kastrering er å anbefale uansett. Ekstremt sjeldent det går galt med noen kaniner som opereres, men det er jo en risiko med narkose akkurat som hos oss mennesker. Og ett kriterie er at man finner en klinikk som er flinke på dette, og gir med alt det nødvendige etter en operasjon.

Uansett valg av dyr burde du fòre på Oxbow, jeg bruker det til alle kaniner og gnagere her, og er ekstremt fornøyd. Prøvde meg på et fòrskifte for ca 3 mnd siden, og pelsen ble fort fæl, de mista pels, mista kondisjon osv. Siden de skal ha små mengder hver dag blir det heller ikke så dyrt som det kjennes ut. Hva de skal ha står bakpå pakka.

Og kanskje du kan kontakte dyrebeskyttelsen? Der får du de ferdig kastrert og helsesjekket. :) (kaninene altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tusen ganger heller hatt katt, og det kommer fra "kattehatern" (neida, jeg er bare litt redd dem + lei av at utekatter i bysområder driter ned hager og klorer opp bilpansre) meg. Hvorfor kan dere ikke få dere katt? Det er jo så mye mer selskap i dem, bare ikke la den gå å drite ned naboens hage, og ripe opp naboens bil, og pisse ned naboens inngangsparti. Eller spise alle småfuglene.

Kaniner synes jeg oftere enn 50% av tiden er usosiale og ukosne. De sitter nå mest for seg selv og tygger, sover eller hopper rundt. De er aktive, men "med seg selv" på en måte. En katt er jo mer selskap i, du kan leke med den, kose med den (med mindre du får en sånn *****-reincarnated slik som vi fikk da... :lol: ) etc. Ildre lukter jo helsikka og pisser på ting, x'en til samboeren min for 25 år siden hadde en ilder og det er enda ilderpiss omtrent føkkings etsa inn i et stereoanlegg han enda har. Føkkings nasty :lol:

Jeg hadde forøvrig en dvergkanin som jeg ikke kunne noe med da jeg var 6 år. Den var sint, freste, ukosen og fikk kreft som den døde av (livmorskreft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, mye her som ikke er helt riktig...

Marsvin kan introduseres for hverandre selv om den ene har stått alene hele livet. Vanligvis hadde det gått an å introdusere en voksen hann, men når den har vært alene ville jeg ha tatt en ung hann.

Det kan bli litt kriging, men vanligvis reagerer ikke jeg før jeg kan se skader. Det er fordi at noen som sloss for å finne rangen kan bli ordentlig gode kompiser etterpå. Her har jeg blant annet 25 jenter sammen, 4 gutter sammen, 2 gutter sammen (han ene sloss med ALLE utenom denne gutten), og i den bingen med 4 gutter har jeg aldri introdusert noe som helst. Setter han ned i bingen sammen med de andre også får de ordne opp. Hender de får en skrape her og der, men det gjør ikke noe med mindre det er alvorlige skader. Virker det som om de holder på å sloss til en av de dør, så skiller man dem. Hvis du kjøper av en ordentlig oppdretter tar denne oppdretteren med glede marsvinet tilbake dersom det ikke fungerer med din nåværende.

Ellers er jo kaniner kjempefine dyr å ha løse inne, meld deg inn i gruppen "Den store kaninboka", og kjøp boka, så får du enorme mengder kjempeflott kunnskap. Det er ekstremt enkelt å dotrene dem også, men ett av kriteriene her er at de er kastrert. Hunnene har også veldig høy sjangs for å få kreft, så kastrering er å anbefale uansett. Ekstremt sjeldent det går galt med noen kaniner som opereres, men det er jo en risiko med narkose akkurat som hos oss mennesker. Og ett kriterie er at man finner en klinikk som er flinke på dette, og gir med alt det nødvendige etter en operasjon.

Uansett valg av dyr burde du fòre på Oxbow, jeg bruker det til alle kaniner og gnagere her, og er ekstremt fornøyd. Prøvde meg på et fòrskifte for ca 3 mnd siden, og pelsen ble fort fæl, de mista pels, mista kondisjon osv. Siden de skal ha små mengder hver dag blir det heller ikke så dyrt som det kjennes ut. Hva de skal ha står bakpå pakka.

Og kanskje du kan kontakte dyrebeskyttelsen? Der får du de ferdig kastrert og helsesjekket. :) (kaninene altså)

Takk for lærerikt innspill!

Det blir uansett fra dyrebeskyttelsen eller en som trenger nytt hjem fra finn. . Jeg liker ikke å kjøpe dyreunger når verden tusser av helt fine hjemløse voksne. Det har hunderiet mitt bært preg av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tusen ganger heller hatt katt, og det kommer fra "kattehatern" (neida, jeg er bare litt redd dem + lei av at utekatter i bysområder driter ned hager og klorer opp bilpansre) meg. Hvorfor kan dere ikke få dere katt? Det er jo så mye mer selskap i dem, bare ikke la den gå å drite ned naboens hage, og ripe opp naboens bil, og pisse ned naboens inngangsparti. Eller spise alle småfuglene.

Kaniner synes jeg oftere enn 50% av tiden er usosiale og ukosne. De sitter nå mest for seg selv og tygger, sover eller hopper rundt. De er aktive, men "med seg selv" på en måte. En katt er jo mer selskap i, du kan leke med den, kose med den (med mindre du får en sånn *****-reincarnated slik som vi fikk da... :lol: ) etc. Ildre lukter jo helsikka og pisser på ting, x'en til samboeren min for 25 år siden hadde en ilder og det er enda ilderpiss omtrent føkkings etsa inn i et stereoanlegg han enda har. Føkkings nasty :lol:

Jeg hadde forøvrig en dvergkanin som jeg ikke kunne noe med da jeg var 6 år. Den var sint, freste, ukosen og fikk kreft som den døde av (livmorskreft).

Sambo kan ikke fordra katter. Som det eneste dyret. Også bor vi minst 50 % av tiden på småbruket og katter er ikke like enkle å drasse med seg.

Den ene kaninen jeg har hatt var bare snill , morsom , leken og kosete. Men den sto ikke noe særlig i bur.. Den var løs eller i en innhegning. Jeg har etterhvert innsett at det var derfor hun var såpass frisk og grei. Hun lekte forøvrig :) Nappet lekent før hun hoppet rundt og slang på øra. Sisten var en kul lek.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo kan ikke fordra katter. Som det eneste dyret. Også bor vi minst 50 % av tiden på småbruket og katter er ikke like enkle å drasse med seg.

Den ene kaninen jeg har hatt var bare snill , morsom , leken og kosete. Men den sto ikke noe særlig i bur.. Den var løs eller i en innhegning. Jeg har etterhvert innsett at det var derfor hun var såpass frisk og grei. Hun lekte forøvrig :) Nappet lekent før hun hoppet rundt og slang på øra. Sisten var en kul lek.

Jeg kunne heller ikke fordra katter, til den kom en inn døra :P

Men men :P

Hvordan er forresten katter vanskeligere å ta med seg enn et marsvin/kanin/ilder? o_O Alle er da bare å løfte opp, putte i et reisebur, sette i en bil og kjøre avgårde? :lol: Hvis man er redd den skal gå seg bort er det jo bare å lufte i bånd, det gjør familien med vår katt fordi den bor rett ved en hovedveg med biltrafikk 24/7, den er reinrasa og kosta shitloads av peng, kattestjeling har vært utbredt, det er en liten park som er naturvernsområde ikke langt unna hvor fugler hekker og summen er : katta luftes i bånd. Er dritmorsomt, egentlig, kjempesosialt og det er så morsomt å få katten til å drive med "parkour" (altså hoppe opp på og balansere på ting, klatre etc). Kan være ute i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det inntrykket av at dyr som har stått i standardbur og ikke fått leve som kaniner burde er grinete, sære, biter og er usosiale. Mine kaniner har ganske stor plass (står ikke i bur, vi har en veranda rundt hele huset som de løper på), og de er ordentlig herlige. To av de hadde vi som frittgående innekaniner tidligere, og de er nå akkurat som hunder. Hvis jeg går ut utgangsdøra hører jeg de kommer løpende. De spinner rundt beina mine til de har fått pelletsen sin. Jeg vil absolutt anbefale kaniner, når de er kastrert er de ekstremt herlige og enkle å holde. Ukastrerte kaniner markerer også mye, vi fant markering fra den ene jenta vi hadde i TAKET. Hun er nå kastrert hun og. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne heller ikke fordra katter, til den kom en inn døra :P

Men men :P

Hvordan er forresten katter vanskeligere å ta med seg enn et marsvin/kanin/ilder? o_O Alle er da bare å løfte opp, putte i et reisebur, sette i en bil og kjøre avgårde? :lol: Hvis man er redd den skal gå seg bort er det jo bare å lufte i bånd, det gjør familien med vår katt fordi den bor rett ved en hovedveg med biltrafikk 24/7, den er reinrasa og kosta shitloads av peng, kattestjeling har vært utbredt, det er en liten park som er naturvernsområde ikke langt unna hvor fugler hekker og summen er : katta luftes i bånd. Er dritmorsomt, egentlig, kjempesosialt og det er så morsomt å få katten til å drive med "parkour" (altså hoppe opp på og balansere på ting, klatre etc). Kan være ute i timesvis.

Han har hatt katt tidligere. Jeg har enda ikke hatt en katt som synes det er ok å reise. Langt der i fra! Kaniner er enklere fordi vi bare kan ha innhegning til de. Strengt tatt har vi allerede en stor innhegning med hus i Kongsberg som står tom. Det tidligere hønsehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg kan man ta med seg noen pakker med kompostbinger fra biltema (99 kr for 4 elementer), og sette de sammen og la kaninen gå der under oppsyn, hvis man f.eks er ute selv. De tar veldig lite plass når man legger de under all bagasjen, bygger bare opp noen cm. Til kanin (og marsvin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg kan man ta med seg noen pakker med kompostbinger fra biltema (99 kr for 4 elementer), og sette de sammen og la kaninen gå der under oppsyn, hvis man f.eks er ute selv. De tar veldig lite plass når man legger de under all bagasjen, bygger bare opp noen cm. Til kanin (og marsvin)

Jepp. Kaninen jeg hadde var en Belgisk kjempe og det var ikke en katte i nabolaget som vurderte å jakte på henne ( hun var mye større enn dem hehe) og hun sto i stor innhegning på dagtid. Hvis hun ikke løp løs. Hun bodde i bur om natta da. Typ trønderbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner synes jeg oftere enn 50% av tiden er usosiale og ukosne. De sitter nå mest for seg selv og tygger, sover eller hopper rundt. De er aktive, men "med seg selv" på en måte. En katt er jo mer selskap i, du kan leke med den, kose med den (med mindre du får en sånn *****-reincarnated slik som vi fikk da... :lol: ) etc. Ildre lukter jo helsikka og pisser på ting, x'en til samboeren min for 25 år siden hadde en ilder og det er enda ilderpiss omtrent føkkings etsa inn i et stereoanlegg han enda har. Føkkings nasty :lol:


Du har ikke hatt frittgående kanin skjønner jeg!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har hatt katt tidligere. Jeg har enda ikke hatt en katt som synes det er ok å reise. Langt der i fra!

Jeg pleide å ha med katten hjem til folk på besøk fra han var liten. Da vendte han seg til å kjøre bil og syntes det var greit. Hadde med meg både hund og katt når jeg skulle noe sted :P Men om samboeren din ikke liker katter, er det vel ikke så aktuelt uansett. (Skjønner han godt jeg :whistle: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke hatt frittgående kanin skjønner jeg!

Nope, men kom ikke og fortell meg at over 50% av norges kaniner er frittgående. Ergo er oddsen for å møte en ukosen og trist kanin høyere enn det motsatte. Nettopp fordi kaninen er så misforstått og "mishandlet" (i form av håndtering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. Burde jeg tenke litt på størrelse? Jeg ser for meg at det er fordeler med litt størrelse på kaninen mtp en fremtidig valp? Ungen er neppe noe problem, han er godt oppdratt rundt dyr og er forsiktig. Stakkaren har aldri fått lov å jage duer på torget en gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått med meg hvorfor du ikke ganske enkelt kan få deg hund med en gang? Er det så sikkert at en hund hadde blitt mer pes enn en gnager? (Jeg ville heller hatt en aldri så liten bedlis enn all verdens gnagere, og jeg liker gnagere jeg).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...