Gå til innhold
Hundesonen.no

Demodikose hos valp


Recommended Posts

Nå er ikke jeg ekspert, men dermotikose er jo en immunforsvars defekt. Som jeg forstår er det ikke et svakt immunforsvar generelt, men kun en eneste mangel i selve systemet - hva sier allergi testene? Det er nettopp dettte som er det jævlige med denne sykdommen. Man vet ikke hvilken liten del av immunforsvaret som mangler, det er det man må finne ut av samtidig som hunden skal behandles for selve demodexen. Jeg har heller ikke sett det i den grad som på din hund, og jeg krysser fingre og tær for den lille. Det er ikke så mange muligheter igjen, etter det jeg kan se dyrlegen har gjort her. Men er det blitt testet for annet enn allergi? Den manglende biten i puslespillet kan være no helt annet. Ta f.eks min rase - der er thyroxin mangel ofte en årsak til mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med hund, men jeg som atopiker får medisinske bad hos sykehuset når infeksjonen står på som værst. (Sammen med antibiotika/pencilin). Er noe lilla konsentrat greier som de heller i badevannet som tar infeksjon samt eventuell sopp i sårene. Funker uhorvelig bra på meg! 3 bad og en 10 dagers kur med antibiotika/pencilin så er jeg et nytt menneske. (Sammen med kortison/steroidbehandling that is for å holde det i sjakk) Badene ligger man i varierende lengde, ca en 20min er det jeg har fått. Farger av en hel del det konsentratet da, blir skikkelig gul og rar i huden.

Har ikke prøvd kortison spray, men visse kortison midler kan svi som et HELV*****, spesielt på åpne sår, men det funker. (Forsåvidt også visse fuktighetskremer kan være direkte vonde å ta på om huden er virkelig ille)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ekspert, men dermotikose er jo en immunforsvars defekt. Som jeg forstår er det ikke et svakt immunforsvar generelt, men kun en eneste mangel i selve systemet - hva sier allergi testene? Det er nettopp dettte som er det jævlige med denne sykdommen. Man vet ikke hvilken liten del av immunforsvaret som mangler, det er det man må finne ut av samtidig som hunden skal behandles for selve demodexen. Jeg har heller ikke sett det i den grad som på din hund, og jeg krysser fingre og tær for den lille. Det er ikke så mange muligheter igjen, etter det jeg kan se dyrlegen har gjort her. Men er det blitt testet for annet enn allergi? Den manglende biten i puslespillet kan være no helt annet. Ta f.eks min rase - der er thyroxin mangel ofte en årsak til mye...

Jeg har forstått det sånn at når det gjelder valper/unghunder under 2 år så trenger det ikke ligge noen underliggende sykdom bak fordi valper/unghunder ikke har ferdig utviklet immunforsvar. 50-80% av disse blir helt friske og blir ikke plaget som voksen. Nå er jeg usikker når det gjelder Feli. Utbruddet er jo kraftig, og vi vet ikke hennes historie. Feli er en rescue dog, hun ble funnet dumpet i en hage, og var rundt 5 uker da ho ble plukket opp. Vi vet ikke hva slags raser det er i ho, aner ikke om mor har sykdommer m.m. Eneste vi kan gjøre er å prøve alt som kan prøves å gi henne en sjanse, men når alt er prøvd så ahr vi jo ikke flere muligheter. Er allerede vondt å se hvordan ho har det, men føler at vi må prøve de siste medisinene på henne før vi vurderer å la henne slippe. Virker som theriosen har god effekt iallefall, sårene væsker mindre idag, og det begynner å legge seg skorper på deler av de områdene som er angrepet, så håper at vi får positivt svar og at antallet midd har gått mye ned når vi tar neste skrapeprøve. Viss ikke så¨er det Ivomec som skal prøves ut en mnd tid og så ny skrapeprøve for å se da. Har det ikke endret seg mye da så lar vi ho slippe. Da er alt prøvd og det vil være dyreplageri å fortsette. Vondt å tenke tanken, men er hunden vi må tenke på ikke vår sorg.

Vi kommer til å få en jobb den dagen ho evt blir frisk for sykdommen har jo hindret henne i sosial omgang med andre hunder, valpekurs, mye fysisk aktivitet. Ho er jo hardt angrepet, er trøtt og har vondt så skal ikke slites ut, med kraftig infeksjon er det jo ikke særlig å ha ho i kontakt med andre hunder, heller ikke når ho er redd for at man skal komme borti henne fordi det er vondt. Livet hennes har vært veldig begrenset hittil. Er oss ho har hatt kontakt med, og når det gjelder aktivisering går det mest på mental stimuli. Ikke mye til hundeliv altså. Blir ho frisk nå og holder seg frisk så er alt vel og bra, men får ho det igjen og igjen så synes jeg ho skal få slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du tenker fornuftige tanker. Det må være kjempe vanskelig likevel :no:

Er vel ene og alene pga av at ho er valp/unghund vi har tatt det så langt som nå. Hadde ho vært voksen med ett sånt utbrudd som har vært vanskelig å behandle så hadde vi nok kanskje gitt oss litt før om det ikke hadde ligget en sekundær sykdom bak som ¨årsak, som enkelt hadde latt seg behandle. Hadde ho vært voksen så hadde ho jo mest sannsynlig blitt plaget med dette resten av livet om vi ikke hadde funnet ut hva som var årsak til immunsvikten. Nå vet vi jo ikke, og vi håper dette blir bra og at ho slipper å slite mere med det om ho blir frisk. Ho har jo hatt en tøff start i livet, og sikkert hatt en stressende tilværelse og feil næring m.m. Veldig mange av disse valpene som blir reddet får demodikose sånn som jeg har forstått det, og de fleste blir friske, men er jo ingen garantier for noe. Til og med prognosen er jo litt vag synes jeg er jo stor forskjell på 50 og 80 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir friske som valper har valpedemodeks eller juvenil demodeks som det kalles, og det skal bare være et par flekker (maks 5 er regelen) da skal de bli friske av seg selv. Ellers kan de jo selvfølgelig få generell og bli friske, men jeg har desverre ikke hørt om noen som har så stort utbrudd som har blitt helt frisk :( Ikke for å skremme deg (selvom jeg mest sannsynlig gjorde det nå) Men dette burde jo dyrlegen vite og fortelle til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir friske som valper har valpedemodeks eller juvenil demodeks som det kalles, og det skal bare være et par flekker (maks 5 er regelen) da skal de bli friske av seg selv. Ellers kan de jo selvfølgelig få generell og bli friske, men jeg har desverre ikke hørt om noen som har så stort utbrudd som har blitt helt frisk :( Ikke for å skremme deg (selvom jeg mest sannsynlig gjorde det nå) Men dette burde jo dyrlegen vite og fortelle til deg.

Nei du skremmer meg ikke. Har jo lest masse, men lever litt i håpet om at hun kan være en av de heldige selv om jeg vet at sannsynligheten for det kan være liten:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det sånn at når det gjelder valper/unghunder under 2 år så trenger det ikke ligge noen underliggende sykdom bak fordi valper/unghunder ikke har ferdig utviklet immunforsvar. 50-80% av disse blir helt friske og blir ikke plaget som voksen. Nå er jeg usikker når det gjelder Feli. Utbruddet er jo kraftig, og vi vet ikke hennes historie. Feli er en rescue dog, hun ble funnet dumpet i en hage, og var rundt 5 uker da ho ble plukket opp. Vi vet ikke hva slags raser det er i ho, aner ikke om mor har sykdommer m.m. Eneste vi kan gjøre er å prøve alt som kan prøves å gi henne en sjanse, men når alt er prøvd så ahr vi jo ikke flere muligheter. Er allerede vondt å se hvordan ho har det, men føler at vi må prøve de siste medisinene på henne før vi vurderer å la henne slippe. Virker som theriosen har god effekt iallefall, sårene væsker mindre idag, og det begynner å legge seg skorper på deler av de områdene som er angrepet, så håper at vi får positivt svar og at antallet midd har gått mye ned når vi tar neste skrapeprøve. Viss ikke så¨er det Ivomec som skal prøves ut en mnd tid og så ny skrapeprøve for å se da. Har det ikke endret seg mye da så lar vi ho slippe. Da er alt prøvd og det vil være dyreplageri å fortsette. Vondt å tenke tanken, men er hunden vi må tenke på ikke vår sorg.

Vi kommer til å få en jobb den dagen ho evt blir frisk for sykdommen har jo hindret henne i sosial omgang med andre hunder, valpekurs, mye fysisk aktivitet. Ho er jo hardt angrepet, er trøtt og har vondt så skal ikke slites ut, med kraftig infeksjon er det jo ikke særlig å ha ho i kontakt med andre hunder, heller ikke når ho er redd for at man skal komme borti henne fordi det er vondt. Livet hennes har vært veldig begrenset hittil. Er oss ho har hatt kontakt med, og når det gjelder aktivisering går det mest på mental stimuli. Ikke mye til hundeliv altså. Blir ho frisk nå og holder seg frisk så er alt vel og bra, men får ho det igjen og igjen så synes jeg ho skal få slippe.

Helt korrekt, på valp/unghund er det som regel ikke en underliggende årsak, om det er mild demodex. Men her er det jo veldig alvorlig, så da er min første tanke hva del i puslespillet mangler. Hvor er den pittelille ene feilen som har ført til at kroppen ikke klarer å håndtere midden? Igjen så tenker jeg på dere,og håper på det beste for den lille - at det denne ene gang blir en solskinnshistore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt, på valp/unghund er det som regel ikke en underliggende årsak, om det er mild demodex. Men her er det jo veldig alvorlig, så da er min første tanke hva del i puslespillet mangler. Hvor er den pittelille ene feilen som har ført til at kroppen ikke klarer å håndtere midden? Igjen så tenker jeg på dere,og håper på det beste for den lille - at det denne ene gang blir en solskinnshistore.

Da jeg leste dette så synes jeg det stemmer godt på Feli. Dette er kopiert fra en artikkel om Atopisk Dermatitt.

Symptomene ved allergi opptrer som regel når hundene er mellom 6 mnd og 3 år. I starten kan dette være så mildt at det ikke legges merke til, men etter hvert blir kløen tydeligere og ofte med sekundære komplikasjoner. Det vanligste symptomet er kløe, ofte i ansiktet, armhuler, lyske eller på bena. Det trenger ikke å være noen synlige sår i huden. Sår kan komme etter hvert av selvtraume, betennelser og infeksjoner. Kliniske symptomer oppstår når de allergiske stoffene er tilstede. Pollen allergi vil være i pollen sesongen, mens husstøv midd vil gi allergi året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Gode nyheter hos dyrlegen idag :D

Milbemaxen har hjulpet veldig bra på demodex midden, så de fant bare en og annen midd på skrapeprøvene :D

Infeksjonene er også blitt bedre, men dyrlegen sender inn noen grundige dyrkningsprøver for å sjekke litt mere ut ang det.

Da blir det å fortsette på milbemax noen mnd framover og forhåpentligvis blir hun helt frisk. Endelig noe som hjelper!!!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en fæl situasjon du er i. Jeg vil bare komme med tips til de sårene; jeg har bare skumlest her, men hvis problemet er at de klør/svir, så kan det hjelpe å ha på Xylocain liniment (100ml flaske på apoteket er reseptfritt til ca 100kr). Det kan brukes både innvortes og utvortes, og lindrer kløe, svie, osv veldig raskt, og for en ganske lang tid. Vil tro det holder å smøre henne inn to, max tre, ganger i døgnet. Det er ikke farlig å bruke i åpne sår, da dette stoffet kan sprøytes inn venøs i andre former (lidocain). Det er forresten veldig lite som skal til for å få bedøvet området, kun noen få dråper som dekker sårene og området rundt. Linimentet flyter godt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en fæl situasjon du er i. Jeg vil bare komme med tips til de sårene; jeg har bare skumlest her, men hvis problemet er at de klør/svir, så kan det hjelpe å ha på Xylocain liniment (100ml flaske på apoteket er reseptfritt til ca 100kr). Det kan brukes både innvortes og utvortes, og lindrer kløe, svie, osv veldig raskt, og for en ganske lang tid. Vil tro det holder å smøre henne inn to, max tre, ganger i døgnet. Det er ikke farlig å bruke i åpne sår, da dette stoffet kan sprøytes inn venøs i andre former (lidocain). Det er forresten veldig lite som skal til for å få bedøvet området, kun noen få dråper som dekker sårene og området rundt. Linimentet flyter godt utover.

Kan dette brukes til mennesker? Hørtes ut som rene drømmen for meg når smerthelvete står på når eksemen er som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette brukes til mennesker? Hørtes ut som rene drømmen for meg når smerthelvete står på når eksemen er som verst.

Det er i utgangspunktet laget for oss ja, og det er derfra jeg har mine erfaringer. ;)

Jeg plages selv med legger som er fulle av sår om høsten/vinteren pga kløe (jeg klør meg til blods), og Xylocain smører jeg over de om morgenen og om kvelden, en sjelden gang trenger jeg det midt på dagen også, og da klør jeg ikke. Helt genialt! Sånn apropos; det brukes også for å bedøve før kateterisering (sprøytes inn i urinrøret), og ved noen former for lokale inngrep der feks armen stases og det sprøytes inn venøst og bedøver armen mens inngrepet foretas. Så det er fullstendig trygt å bruke på eksem, og ganske enkelt genialt!! Mitt favorittlegemiddel, hehe.. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet laget for oss ja, og det er derfra jeg har mine erfaringer. ;)

Jeg plages selv med legger som er fulle av sår om høsten/vinteren pga kløe (jeg klør meg til blods), og Xylocain smører jeg over de om morgenen og om kvelden, en sjelden gang trenger jeg det midt på dagen også, og da klør jeg ikke. Helt genialt! Sånn apropos; det brukes også for å bedøve før kateterisering (sprøytes inn i urinrøret), og ved noen former for lokale inngrep der feks armen stases og det sprøytes inn venøst og bedøver armen mens inngrepet foretas. Så det er fullstendig trygt å bruke på eksem, og ganske enkelt genialt! Mitt favorittlegemiddel, hehe.. ;)

Høres ut som dette også kan være en drøm for Feli :) Hun klør fremdeles en god del. Dyrlegen antok at det kunne ta opptil 2 mnd før ho ble helt bra av infeksjonen siden den var såpass kraftig, og lå så dypt i huden. Må få bukt på infeksjonen, og bli kvitt midden før vi utreder videre med tanke på allergiprøver og sånt. Jeg krysser fingra og håper at kløen blir borte når ho er kvitt elendigheta, men vet jo ikke, men er jo lov å håpe. Tar jo uansett ei stund før vi kan ta prøver av ho, så noe kløelindrende som virker hadde vært topp :)

Har forresten fått resultatet av prøven, Feli hadde stafylikokker. Heldigvis så er medisinene ho går på veldig effektive mot akkurat det, så da slipper ho å bytte antibiotika.

Feli er iallefall en glad og lykkelig hund om dagen. Ho er blitt skikkelig propell igjen, og "prater" som bare det. "Pratinga" er noe nytt ho har begynt med, ganske slitsomt til tider, men også veldig søtt. Ho har mye å fortelle :D

Lurer på om adferdsendringen kan ha med at ho er kommet i første løpetid. Ho er blitt veldig kontaktsøkende og vil gjerne prate å kose hele dagen, sånn bortsett fra når ho ødelegger bamsene sine. Bamser har en levetid på 2 dager her i huset hehe. Ho skal også passe på med å være i hælene på meg hele tida. Blitt sånn klengete hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ur4eih.jpg

Her er lille luringen vår :D

Nydelige lille vofsen ;) Har fått litt tips til hvilken rase det er i henne, så litt usikker på dette med terrier. Hun er jo fra ungarn, og der er det en rase som heter Pumi. Har googla og sett på disse og funnet ut at det er mange likheter utseendemessig. Spesielt ørene utmerker seg :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dette også kan være en drøm for Feli :) Hun klør fremdeles en god del. Dyrlegen antok at det kunne ta opptil 2 mnd før ho ble helt bra av infeksjonen siden den var såpass kraftig, og lå så dypt i huden. Må få bukt på infeksjonen, og bli kvitt midden før vi utreder videre med tanke på allergiprøver og sånt. Jeg krysser fingra og håper at kløen blir borte når ho er kvitt elendigheta, men vet jo ikke, men er jo lov å håpe. Tar jo uansett ei stund før vi kan ta prøver av ho, så noe kløelindrende som virker hadde vært topp :)

Har forresten fått resultatet av prøven, Feli hadde stafylikokker. Heldigvis så er medisinene ho går på veldig effektive mot akkurat det, så da slipper ho å bytte antibiotika.

Feli er iallefall en glad og lykkelig hund om dagen. Ho er blitt skikkelig propell igjen, og "prater" som bare det. "Pratinga" er noe nytt ho har begynt med, ganske slitsomt til tider, men også veldig søtt. Ho har mye å fortelle :D

Lurer på om adferdsendringen kan ha med at ho er kommet i første løpetid. Ho er blitt veldig kontaktsøkende og vil gjerne prate å kose hele dagen, sånn bortsett fra når ho ødelegger bamsene sine. Bamser har en levetid på 2 dager her i huset hehe. Ho skal også passe på med å være i hælene på meg hele tida. Blitt sånn klengete hund :D

Verdt å prøve ja, og du kan jo sjekke med dyrlegen dersom du er usikker. Ellers kom jeg på at Thornit kan brukes på kløe spesielt forårsaket av midd, kanskje verdt å prøve det også? 180SEK for en boks, drøy i bruk. Link til side som sier litt om Thornit: http://www.thornitearpowder.com/ og link til side hvor du kan få kjøpt det: http://www.propet.se/startsida-c-209-1.aspx Ellers vil nok et søk gi deg mye svar på om dette kan passe for din hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Håpet var jo stort for neste skrapeprøve, men det gikk dessverre ikke helt som vi trodde. Denne gangen tok de skrapeprøve på hodet noe de ikke har gjort før, og der fant de 20 midd på ene prøven.

Så da mente dyrlege at vi burde gå over på ivomec. Jeg har hele tiden følt meg veldig utrygg på denne medisinen, og har vært imot å bruke den. Har jo forstått det sånn på ekspertene at interceptor(milbemax) er det beste man kan bruke. Milbemaxen har jo tross alt fått henne fra utellelige prøver og ned i en prøve på 20.

Uansett det hele endte med at vi gikk med på å prøve Ivomec. Hunden virker ikke syk, men de siste dagene har ho virket litt "rar".(dag 5 på ivomec idag)

Hun biter etter og jakter på fluer som ikke er der, og har også hatt litt annen rar adferd og har begynt å prøve å ri på beina til samboeren. Kan dette ha med ivomecen å gjøre? Har ringt veterinær idag, men fikk ikke snakke med henne. De kunne ikke love at de kom til å ringe tilbake heller.

Tenker iallefall litt sånn at vi ikke gir henne mere av denne medisinen. Vil tilbake på milbemaxen som ho ikke hadde bivirkninger av i det heletatt.

Noen her som har erfaringer med ivomec?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Status etter skrapeprøve hos veterinær igår:

Ingen midd på prøvene!!!

Feli skal gå på Ivomec 2 uker til nå for sikkerhetskyld, men heldigvis så er hun endelig kvitt det der :D

(Vi fant ut at de fluene ho jaktet etter var en hårdusk som var i synsfeltet hennes. Da vi klipte den bort ble ho normal igjen :D)

Har vært en lang og møysommelig prosess for henne stakkar, men nå har heldigvis 7 mnd behandling gitt resultater :)

Hun har nok mest sannsynlig allergi også som må behandles, men i og med at kløen nå nesten er borte tror dyrlege at dette for det meste er sesong realtert. Skal teste ut noen allergimedisiner nå i første omgang, så får vi ta tida til hjelp og finne best mulig behandling for dette også.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...