Gå til innhold
Hundesonen.no

Foto-tråden


Brist
 Share

Recommended Posts

Du synes det er galt at jeg har linket et bilde fra din offentlig facebook side? Så du ville blitt sur om jeg linket ditt bilde i bloggen min og sa se det fine bildet siriE tok? Du har jo vannmerke på det. Vil du at alle skal spørre om hvert bilde?

Det er jo nettopp det copyright er, og det viser jo bare enda mer tydelig at det faktisk kan være et behov for et slikt vannmerke.

Men ja, jeg syntes folk kan spørre, da har jeg også muligheten til å skaffe deg et bilde med mindre vannmerke og mer passende for bloggen din.

Nå skjønner jeg såpass at dette kun var et eksempel for din del.

Og til LolaPagola, jeg lurte ikke på eksempler, men hva slags type bilder du egentlig siktet til. Altså om det er middelmådige fine bilder, eller regelrett nybegynner bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En fotosnikksnakktråd? En foto"akkurat nå" tråd? Er aaalltid plass til flere fototråder

Nå har jeg sett testen av 7d og har vondt langt inni meg. Stakkars lille kameraet mitt *pakke det ned i foto bag igjen *

Fant heldigvis billig sal til hesten, så har fortsatt 5000,- på objektivsparekontoen min Pjuh!

Posted Images

Det er jo nettopp det copyright er, og det viser jo bare enda mer tydelig at det faktisk kan være et behov for et slikt vannmerke.

Men ja, jeg syntes folk kan spørre, da har jeg også muligheten til å skaffe deg et bilde med mindre vannmerke og mer passende for bloggen din.

Nå skjønner jeg såpass at dette kun var et eksempel for din del.

Og til LolaPagola, jeg lurte ikke på eksempler, men hva slags type bilder du egentlig siktet til. Altså om det er middelmådige fine bilder, eller regelrett nybegynner bilder.

men bare for å presisere for jeg ble litt :blink:

Du kan legge bildene dine på en webside og gjøre slik at det er umulig å høyreklikke dem, ergo umulig å lagre dem, ergo umulig å dele dem uten din samtykkelse. Når du har en åpen facebook side så kan hvem som helst linke de for de er offentlige.

Det står jo heller ingen sted på siden ta kontakt om du vil ha bildene ol. Hverken på websiden din under foto eller på facebook siden. Jeg bare skyter ut ting jeg ser her nå altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bare for å presisere for jeg ble litt :blink:

Du kan legge bildene dine på en webside og gjøre slik at det er umulig å høyreklikke dem, ergo umulig å lagre dem, ergo umulig å dele dem uten din samtykkelse. Når du har en åpen facebook side så kan hvem som helst linke de for de er offentlige.

Det står jo heller ingen sted på siden ta kontakt om du vil ha bildene ol. Hverken på websiden din under foto eller på facebook siden. Jeg bare skyter ut ting jeg ser her nå altså :)

Det er kontaktinfo på nettsiden, og på FB går det an å ta direkte kontakt, dersom man ønsker et bilde så klarer man å ta kontakt. Det er ulovlig å ta andres bilder uten tillatelse, det er norsk lov.

Uansett er nettsiden min mer enn blogg, dersom jeg skulle komme meg såpass langt med fotografering at jeg kan ta penger for det så ville en egen nettside blitt opprettet for det formålet.

Da jeg har opplevd at den har blitt brutt og bildene mine blitt brukt, så valgte jeg et større vannmerke. Kanskje dumt av meg, jeg er åpen for diskusjon på akkurat det, og vurderer nå en noe mindre og mer anonym. Men at bildene mine kun skal brukes videre med min tillatelse står jeg fremdeles på. (Men dette har jo blitt diskutert tidligere og handler vel om åndverksloven om jeg ikke husker feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bare for å presisere for jeg ble litt :blink:

Du kan legge bildene dine på en webside og gjøre slik at det er umulig å høyreklikke dem, ergo umulig å lagre dem, ergo umulig å dele dem uten din samtykkelse. Når du har en åpen facebook side så kan hvem som helst linke de for de er offentlige.

Det står jo heller ingen sted på siden ta kontakt om du vil ha bildene ol. Hverken på websiden din under foto eller på facebook siden. Jeg bare skyter ut ting jeg ser her nå altså :)

Yo frøken computersavy, har du ikke glemt en fin funksjon kalt "prnt scrn" nå? Greit at bildet ikke kan kopieres i høykvalitet, men det kan jo kopieres :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo jeg vet det, da går du inn for det iallefall ^^

Hvis man er skruppeløs så er man jo det :P Så lenge noe deles, vil det kunne spres, det er vel en av internetts top 5 rules. Enten det er snapchat eller bilder eller videoer... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg en ting jeg alltid har lurt på:

Om man tar bilder av andre sine hunder o.l. hvorfor er man så redd for at det skal bli brukt?

Jeg ville jo tro at det gledet fotografen mer at det faktisk ble brukt og satt pris på, enn å gjemme det på en side litt "my precius".

Og om man er så redd for at bildene skal bli brukt: hvorfor legge de ut? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg en ting jeg alltid har lurt på:

Om man tar bilder av andre sine hunder o.l. hvorfor er man så redd for at det skal bli brukt?

Jeg ville jo tro at det gledet fotografen mer at det faktisk ble brukt og satt pris på, enn å gjemme det på en side litt "my precius".

Og om man er så redd for at bildene skal bli brukt: hvorfor legge de ut? :icon_confused:

Om du har tolket f.eks. det dit hen at jeg ikke ønsker at mine bilder blir brukt så tar du ihvertfall feil.

For min del handler det om at man spørr før man legger ut, evt. så kan man dele via FB for der fremkommer kilden veldig lett. Dersom jeg er på et treff med nye mennesker pleier jeg som regel å avtale dette på forhånd og sier da også at man bare må ta kontakt dersom man ønsker et spesifikt bilde.

Uansett er jeg kommet til det punktet at jeg nesten ikke gidder å ta bilder av andres hunder med mindre jeg blir spurt, det er så mye utakknemlighet der ute.

Nå har vi som sagt diskutert dette tidligere, men for meg er det altså forskjell på at noen bare tar bildet mitt, og det at noen legger bildet på siden sin med link til meg og slikt. Men printscreen er jeg ikke særlig glad i, slik som dette:

1175717_10201914404849840_1716697400_n.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne at folk bruker mine bilder jeg tar av andres hunder, det er jo bare koselig! Så lenge de ikke redigeres på noen som helst måte (uten å spørre meg først) selvsagt. Setter og pris på en kommentar under bildet, om at det deles/lagres, det er vel en av grunnene til at man legger ut på nett, at man ønsker respons. Det gjør iallefall jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tolket f.eks. det dit hen at jeg ikke ønsker at mine bilder blir brukt så tar du ihvertfall feil.

For min del handler det om at man spørr før man legger ut, evt. så kan man dele via FB for der fremkommer kilden veldig lett. Dersom jeg er på et treff med nye mennesker pleier jeg som regel å avtale dette på forhånd og sier da også at man bare må ta kontakt dersom man ønsker et spesifikt bilde.

Uansett er jeg kommet til det punktet at jeg nesten ikke gidder å ta bilder av andres hunder med mindre jeg blir spurt, det er så mye utakknemlighet der ute.

Nå har vi som sagt diskutert dette tidligere, men for meg er det altså forskjell på at noen bare tar bildet mitt, og det at noen legger bildet på siden sin med link til meg og slikt. Men printscreen er jeg ikke særlig glad i, slik som dette:

1175717_10201914404849840_1716697400_n.j

er ikke mange tastetrykk for å få bildet slik da: dette er også print screen

post-6328-0-89771400-1380482917_thumb.jp

Kontra link

1379975_10153259363645464_1617977704_n.j

Men som lola sier, jeg synes det er veldig trivelig når folk vil bruke bildene jeg tar. Og nesten alle pleier å tagge at jeg har tatt de i tillegg til vannmerket og det er jo trivelig :) Om ingen skulle brukt de hadde jeg heller ikke lagt de ut :P

Synes det er hyggelig når folk blir glade over at jeg har tatt bilder av dems hunder. Og som Lola sier,respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne at folk bruker mine bilder jeg tar av andres hunder, det er jo bare koselig! Så lenge de ikke redigeres på noen som helst måte (uten å spørre meg først) selvsagt. Setter og pris på en kommentar under bildet, om at det deles/lagres, det er vel en av grunnene til at man legger ut på nett, at man ønsker respons. Det gjør iallefall jeg :)

Veldig enig med deg der!

Altså i det at man ønsker respons, til syvende og sist er det vel egentlig det jeg også ønsker. Samt at man faktisk setter pris på bildet.

Tanken min nå er å gjøre signaturen min en smule mindre, slik at den ikke ødelegger bilde direkte. Men mener at dette ikke skal gå på bekostning at min rett over bilde.

For min del trenger man liksom ikke å be på sine knær om tillatelse, men ihvertfall gjøre meg oppmerksom på at man deler et bilde videre, slik at jeg har en viss kontroll.

Jeg oppfatter det slik at du egentlig ikke vil at noen skal bruke bildene dine ja :)

Da tror jeg at jeg fremstiller det litt feil, men altså det er mer slik jeg skriver ovenfor her. At jeg ønsker en form for respons og en liten kontroll over hvor bildene befinner seg. Samt at jeg liker å være litt regelrytter, og når bildene er beskyttet av norsk lov så forventer jeg at folk følger det.

Som jeg har sagt utallige ganger før AnetteH, det forskjell på å "stjele" bildene og det å gi kreditt til den som har tatt dem. Det eksemplet jeg viser til her er noe som irriterer meg, det hadde ikke vært vanskelig å skrevet Bilde tatt av: Siri Eveline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg en ting jeg alltid har lurt på:

Om man tar bilder av andre sine hunder o.l. hvorfor er man så redd for at det skal bli brukt?

Jeg ville jo tro at det gledet fotografen mer at det faktisk ble brukt og satt pris på, enn å gjemme det på en side litt "my precius".

Og om man er så redd for at bildene skal bli brukt: hvorfor legge de ut? :icon_confused:

Det der har jeg også lurt veldig på... En ting er bilder tatt på photoshoot der man faktisk har lagt til rette for å ta gode bilder av hund/eier etc, men bilder fra hverdagssituasjoner, på tur, utstilling etc kan da neppe være så himla viktig å tvilholde opphavsretten på at man skal ødelegge bildene med digre og ødeleggende vannmerker? Og at man skal gjøre det så himla vanskelig å dele slike bilder? Hvem er egentlig interessert i å manipulere et hverdagsbilde liksom?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg også lurt veldig på... En ting er bilder tatt på photoshoot der man faktisk har lagt til rette for å ta gode bilder av hund/eier etc, men bilder fra hverdagssituasjoner, på tur, utstilling etc kan da neppe være så himla viktig å tvilholde opphavsretten på at man skal ødelegge bildene med digre og ødeleggende vannmerker? Og at man skal gjøre det så himla vanskelig å dele slike bilder? Hvem er egentlig interessert i å manipulere et hverdagsbilde liksom?

Man kan la seg overraske over hvor mye rart folk kan gjøre med ens bilder. Jeg har dog tenkt å gi menneskeheten en sjanse til :P Neida, men jeg innser at noen få personer ikke skal få ødelegge for andre ærlige og flinke mennesker der ute. Jeg kommer altså til å lage signaturen min mindre og mer ala typen som er blitt postet tidligere her.

Men for meg så legger jeg tid og krefter inn i bildene jeg tar, f.eks. på valpebesøk så valgte jeg å bruke endel av tiden min på å ta bilder istedenfor å bare kosemose. Dette gjør jeg fordi jeg føler jeg begynner å få dreisen på å ta bilder og for å glede de andre valpekjøperene. Da føler jeg at man fortjener litt anerkjennelse i det minste, dersom en person faktisk liker bildet og ønsker å dele det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt utallige ganger før AnetteH, det forskjell på å "stjele" bildene og det å gi kreditt til den som har tatt dem. Det eksemplet jeg viser til her er noe som irriterer meg, det hadde ikke vært vanskelig å skrevet Bilde tatt av: Siri Eveline.

Så om jeg skrev Siri Eveline sitt bilde: *bilde* så hadde du ikke sagt noe? Det står jo DITT vannmerke på jo :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg skrev Siri Eveline sitt bilde: *bilde* så hadde du ikke sagt noe? Det står jo DITT vannmerke på jo :icon_confused:

Hadde ikke sagt noe nei, og hadde sannsynligvis ikke irritert meg over det heller. Men jeg hadde satt stor pris på en aldri så liten, "Hei Siri jeg la ut bildet ditt på bloggen min :)".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sagt noe nei, og hadde sannsynligvis ikke irritert meg over det heller. Men jeg hadde satt stor pris på en aldri så liten, "Hei Siri jeg la ut bildet ditt på bloggen min :)".

Okay, men jeg tenkte jeg ikke trengte det når det faktisk kommer veldig klart at det er DITT bilde jeg linket her på sonen altså. Det kommer jo godt frem.

Jeg har bildet ditt av meg fra sonenmesterskapet ifjor på bloggen. Så vet du det ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne at folk bruker mine bilder jeg tar av andres hunder, det er jo bare koselig! Så lenge de ikke redigeres på noen som helst måte (uten å spørre meg først) selvsagt. Setter og pris på en kommentar under bildet, om at det deles/lagres, det er vel en av grunnene til at man legger ut på nett, at man ønsker respons. Det gjør iallefall jeg :)

Der er jeg uenig med deg. Uansett om det er et "profft" bilde eller et rimelig uredigert øyeblikksbilde som legges ut, så har fotografen gjort en jobb og ikke minst har vedkommende opphavsretten til bildet. Å bare "ta" et bilde for å dele det synes jeg grenser til tyveri om ikke fotografen har samtykket. At man kommer med kommentarer og kritikk synes jeg er helt greit, det er vel derfor folk legger ut bilder på fotorelaterte fora, - men bare å "grabbe" et bilde uten samtykke synes jeg er mer enn over kanten av god folkeskikk. Og uansett vannmerke eller ikke skal fotografen krediteres når bildet bliir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Vivere og SiriE, jeg er ikke like streng når folk deler bilder med tydelig vannemerke på på bloggen sin etc, men om personene ikke har spurt først så sender jeg dem en melding med notis om at jeg setter pris sier ifra hvor de har delt bildene mine neste gang, aller helst spør meg først om det er greit om bildene ikke er direkte relatert til dem.(F.eks deres hund, bilde av dem etc)


Og først som sist, jeg har vært en slik bildestjæler på mine yngre dager(10år ish) når jeg drev på med slike RPG bilder. Og når jeg tenker tilbake på det skulle jeg ønske jeg hadde spurt om å få låne alle bildene jeg brukte samt hatt krav fra de jeg tok oppdrag fra om å spørre om å låne bildene de ville ha redigert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Vivere og SiriE, jeg er ikke like streng når folk deler bilder med tydelig vannemerke på på bloggen sin etc, men om personene ikke har spurt først så sender jeg dem en melding med notis om at jeg setter pris sier ifra hvor de har delt bildene mine neste gang, aller helst spør meg først om det er greit om bildene ikke er direkte relatert til dem.(F.eks deres hund, bilde av dem etc)

Og først som sist, jeg har vært en slik bildestjæler på mine yngre dager(10år ish) når jeg drev på med slike RPG bilder. Og når jeg tenker tilbake på det skulle jeg ønske jeg hadde spurt om å få låne alle bildene jeg brukte samt hatt krav fra de jeg tok oppdrag fra om å spørre om å låne bildene de ville ha redigert.

En bekjent som er både yrkes- og hobbyfotograf er klar over at bildene han tar blir "lånt" og delt på Facebook. Han har en standard fotnote som legges ut samtidig med bildene: "Photographer's name must be given when picture is used."

Et eksempel på misbruk av private bilder oppdaget jeg for noen år siden da en side (jeg tror den heter allehunderaser eller noe lignende) hadde laget en "rasebeskrivelse" av min siste hund samtidig som det var lagt ut et bilde som jeg hadde tatt og som lå på min hjemmeside. En sak var at vedkommende som skrev beskrivelsen ikke hadde forstått det han/hun leste på hjemmesida mi, en annen var at jeg ikke var blitt forespurt om å bruke teksten eller bildet. Man vet jo aldri hvilken forbindelse bildene blir brukt, derfor kan det være greit med en forespørsel om tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

I dag fant jeg ut at Simba har tissa på kameravesken min.. Mamma nevnte det for meg for noen uker siden, men jeg var heelt sikker på at han ikke hadde tissa på den. Men jeg skal ikke komme med klageinnlegg over andres evne til å ta med bikkja på en liten tissetur, men i hvert fall, problemet er jo at kameravesken stinker tiss nå.

Hvordan kan jeg vaske den så den blir ren og stinkfri igjen? Og hva kan jeg putte rundt kameraet eller noe sånt hvis jeg vil ha med kameraet på tur når jeg ikke har kameraveske? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fant jeg ut at Simba har tissa på kameravesken min.. Mamma nevnte det for meg for noen uker siden, men jeg var heelt sikker på at han ikke hadde tissa på den. Men jeg skal ikke komme med klageinnlegg over andres evne til å ta med bikkja på en liten tissetur, men i hvert fall, problemet er jo at kameravesken stinker tiss nå.

Hvordan kan jeg vaske den så den blir ren og stinkfri igjen? Og hva kan jeg putte rundt kameraet eller noe sånt hvis jeg vil ha med kameraet på tur når jeg ikke har kameraveske? :cry:

Kva er veska laga av? Den veska eg har kunne eg nok ha stappa i vaskemaskina og brukt eddik som skyllemiddel for eksempel. Evt kan du kanskje berre legge den til blaut i eddik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er veska laga av? Den veska eg har kunne eg nok ha stappa i vaskemaskina og brukt eddik som skyllemiddel for eksempel. Evt kan du kanskje berre legge den til blaut i eddik.

Den er vel laget av nylon, tror jeg. Den har lignende stoff som den her:

case-logic-slrc-200.jpg

Men vil ikke vaskemaskinen ødlegge den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel laget av nylon, tror jeg. Den har lignende stoff som den her:

Postet bilde

Men vil ikke vaskemaskinen ødlegge den?

Næsj. Den hadde eg lett kasta i maskina, men kanskje ikkje på kokvask da. :P Så lenge det er litt kvalitet i søm så brukar det gå bra, og om alternativet er å kaste fordi den stinker tiss, så hadde eg i alle fall gjort det. Men du kan jo prøve håndvask først, og bruk gjerne eddik, det fjerner lukt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj. Den hadde eg lett kasta i maskina, men kanskje ikkje på kokvask da. :P Så lenge det er litt kvalitet i søm så brukar det gå bra, og om alternativet er å kaste fordi den stinker tiss, så hadde eg i alle fall gjort det. Men du kan jo prøve håndvask først, og bruk gjerne eddik, det fjerner lukt. :)

Okai, takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...