Gjest Skrevet 5. September 2013 Rapporter Skrevet 5. September 2013 Er det noen måte å finne ut hvem som eier et jorde? Utenom å banke på hos allr bøndene rundt Jeg fant et kjempefint et i går, nyslått og bare korte gresstuster igjen, hadde vært supert å slippe hunden på for litt løping Vet vi får lov å bruke et annet jorde rett ved her så fort kornet er slått, men tustene som står igjen der er så harde, synes jeg.. Siter
Ingvild Skrevet 5. September 2013 Rapporter Skrevet 5. September 2013 Er det noen måte å finne ut hvem som eier et jorde? Utenom å banke på hos allr bøndene rundt Jeg fant et kjempefint et i går, nyslått og bare korte gresstuster igjen, hadde vært supert å slippe hunden på for litt løping Vet vi får lov å bruke et annet jorde rett ved her så fort kornet er slått, men tustene som står igjen der er så harde, synes jeg.. Mange kart viser eiendomsgrenser, for eksempel seeiendom.no, og da kan du sjekke gårds- og bruksnummer for å finne ut hvilken går jordet hører til. Man må inn i Matrikkelen for å se hvem som er eier (og den informasjonen ligger ikke offentlig), men man kan i de fleste tilfeller klare å pønske ut hvilken gård jordene tilhører ved å se på eiendomsgrensene. Og skulle du ta kontakt med feil bonde vil sikkert vedkommende kunne fortelle deg hvem som eier jordet. -------------------------------- Så lenge man følger friluftslovens bestemmelser er det ikke nødvendig å ta kontakt med bønder for å spørre om å gå på jordene (men man bør selvsagt gjøre det om man går der tidligere enn hva som er tillatt). Der holder det å støtte seg på allemannsretten. At man ikke går inn på hustomta (og heller ikke lar hunden gjøre det) sier seg selv, og står dessuten også i friluftsloven. Jeg linket til den i et tidligere innlegg i denne tråden, og om man lurer på noe finner man sannsynligvis svaret der. Der står det også hva som defineres som innmark osv. Som hundeeiere og brukere av andres eiendom burde det være en selvfølge å ha lest gjennom lovens paragrafer (i alle fall de første), for å vite både hvilke plikter og hvilke rettigheter man har når man er ute på tur. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Siter
borderen Skrevet 5. September 2013 Rapporter Skrevet 5. September 2013 Det å gå på beite og dyrket mark er vel sånn ca like greit som å gå gjennom utkanten av hagen til noen fordi det er snarvei. Det er jo ikke innbrudd liksom, men ikke helt greit heller. Siter
Guest lijenta Skrevet 5. September 2013 Rapporter Skrevet 5. September 2013 Er det noen måte å finne ut hvem som eier et jorde? Utenom å banke på hos allr bøndene rundt Jeg fant et kjempefint et i går, nyslått og bare korte gresstuster igjen, hadde vært supert å slippe hunden på for litt løping Vet vi får lov å bruke et annet jorde rett ved her så fort kornet er slått, men tustene som står igjen der er så harde, synes jeg.. Jeg fant eierne på et hus jeg kunne tenke meg å leie ved å ringe teknisk etat på kommunen og spurte dem Siter
Recommended Posts