Gå til innhold
Hundesonen.no

Extreme dog grooming


Raya
 Share

Recommended Posts

Prøvde å søke litt rundt, men fant ikke noe, så hvis det er et lignende innelegg beklager jeg det.

Dreiv og googla rundt etter noe totalt ikke dyrerelatert, og kom over denne:

http://listoftheday.blogspot.no/2011/05/extreme-dog-grooming-of-day.html

Er det her en ordentlig greie? Å fikse opp bikkjene til å se sånn ut?

post-11744-0-49464400-1377781651.jpg

post-11744-0-20074300-1377781668.jpg

post-11744-0-31759200-1377781705.jpg

Er mange flere bilder i linken.

Edit: Eller bare google Extreme Dog Grooming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dromedaren var stilig da! Moro når de jobber med hundens anatomi, i stedet for å bruke den som et lerret:

img_0019.jpg?w=490&h=367

IMG_0501.jpg?ver=2

602185_574060472613512_1000352916_n.jpg

556559_482495931769967_821522641_n.jpg

541501_557072334312326_72095673_n.jpg

qy3abaqa.jpg

...eller når de bruker uvanlige raser:

I+bet+they+call+him+Tony..jpg

IMGP0929.jpg

274d1_a504b_121206062459-equine-massage-

ops det var ikke en hund

Kan tenke meg at det er moro avkobling for hundefrisører som ellers glattbarberer doodler 24/7 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

274d1_a504b_121206062459-equine-massage-

ops det var ikke en hund

Dette fenomenet har jeg også sett på hund. At man maler knoklene på pelsen. Det er i de tilfeller jeg har sett det før ikke for "moroskyld" men rett og slett for å studere anatomien. De har malt knoklene så nøyaktig som mulig over der hvor de faktisk er inni dyret. Da ser man "skjellettet i bevegelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fenomenet har jeg også sett på hund. At man maler knoklene på pelsen. Det er i de tilfeller jeg har sett det før ikke for "moroskyld" men rett og slett for å studere anatomien. De har malt knoklene så nøyaktig som mulig over der hvor de faktisk er inni dyret. Da ser man "skjellettet i bevegelse".

Ja det stemmer. Dette gjøres ikke for morro skyld, men inngår i kurs om hestens bevegelse og anatomi. Ikke mange som holder disse kursene, da det ikke er ukomplisert :)

Finnes video og bøker om dette, og det finnes også den varianten hvor musklene er påmalt

Sent fra min iMobil med Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0501.jpg?ver=2

Er det noe spesielt med denne da? Syns den var fin jeg :icon_redface:

Dette fenomenet har jeg også sett på hund. At man maler knoklene på pelsen. Det er i de tilfeller jeg har sett det før ikke for "moroskyld" men rett og slett for å studere anatomien. De har malt knoklene så nøyaktig som mulig over der hvor de faktisk er inni dyret. Da ser man "skjellettet i bevegelse".

Vi gjorde slikt med en hest en gang (riktignok da jeg studerte Equine Science), og tenget muskler på den ene siden og skjellettet på den andre siden. Kjempe interessant og lærerikt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fenomenet har jeg også sett på hund. At man maler knoklene på pelsen. Det er i de tilfeller jeg har sett det før ikke for "moroskyld" men rett og slett for å studere anatomien. De har malt knoklene så nøyaktig som mulig over der hvor de faktisk er inni dyret. Da ser man "skjellettet i bevegelse".

Klar over det, og det ser kult ut i tillegg, var mitt poeng.

Er det noe spesielt med denne da? Syns den var fin jeg :icon_redface:

Det er bare en puddel med litt fantasifull klipp, slang den med fordi jeg synes den er fin :) Eieren kaller den afghansk mynde-klipp

IMG_1945_1.jpg?ver=0

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du hundene lider?

Kan ikke forestille meg at de synes det er særlig artig. Om de direkte lider? Vel, innbilder meg at slike "kunstverk" tar litt mer enn et kvarter å lage. Urettferdig lenge å kreve at noen skal stå stille, synes nå jeg. I tillegg synes jeg at signalet om at dyr kan brukes på så ubrukelige og unødvendige måter er forkastelig. I likhet med å putte spjåkete kjoler og *grøss* bikini på bikkjer, så handler dette ikke om direkte lidelse, men holdninger og dyrenes egenverdi. Dyr i vår varetekt kan på mange måter sammenlignes med barn; de er totalt underlagt voksne menneskers tanker og ideer, både på godt og vondt. Og jeg likestiller oppdolling av dyr på denne måten med missekonkurranser for barn. Begge deler er grov utnyttelse av individer som ikke kan stå opp for seg selv, for å tekkes et eller annet disfunksjonelt behov hos voksne og det blir aldri riktig i mitt hode. Er lidelse kriteriet som må være til stede for å kalle noe moralsk og etisk feil?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg har misforstått helt, så er vel pelsstellet på din hund, Line, for hundes velvære, og ikke for din underholdnings skyld? Det blir jo annerledes, akkurat som klær på hundene for deres skyld er greit, kjoler og skjørt not so much ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg har misforstått helt, så er vel pelsstellet på din hund, Line, for hundes velvære, og ikke for din underholdnings skyld? Det blir jo annerledes, akkurat som klær på hundene for deres skyld er greit, kjoler og skjørt not so much ;)

Alt er relativt, jeg kan jo bare høvle over hunden med 10'er-skjæret. Da er pelsstellet unnagjort på 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg har misforstått helt, så er vel pelsstellet på din hund, Line, for hundes velvære, og ikke for din underholdnings skyld? Det blir jo annerledes, akkurat som klær på hundene for deres skyld er greit, kjoler og skjørt not so much ;)

De fleste utstillingsklipper er bare for "pynt". Og mange hunder av typiske pelsstell raser liker faktisk stellet.

Disse hundene "lider" neppe mer enn en hvilken som helst utstillingshund av klippe og nappe rase, og betydelig mindre enn de hundene som ikke blir stelt ofte og nøye nok.

Jeg hadde faktisk en belger som digget å kle seg ut med skaut når vi hadde besøk, han så ut som ulven i rødhette og likte åpenbart oppmerksomheten han fikk første gang vi tullet med det, for han kom tuslende med dette skautet stadig vekk.

Mulig flere av disse hundene også synes det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg har misforstått helt, så er vel pelsstellet på din hund, Line, for hundes velvære, og ikke for din underholdnings skyld? Det blir jo annerledes, akkurat som klær på hundene for deres skyld er greit, kjoler og skjørt not so much ;)

Så det er intensjonen som avgjør forkasteligheten?

Meh, jeg gjør ting med hunden for min egen underholdning hele tiden jeg. Ler på bekostning av henne også. Hun skjønner det jo ikke, jeg tar det ikke så himla alvorlig. Om en bedlington er klippet som en dromedar eller bedlington spiller da ingen rolle for hunden. Og litt humor inn i den ofte gravalvorlige eksteriør-verden innen hund ønsker jeg faktisk hjertelig velkommen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pelsstellhund, vi bruker et 2 til 4 timer på pelsstell når det tas (børsting, bading, føning og børsting til hun er tørr, så klipping), alt ettersom hvor mye vi gjør den dagen - det er jo ikke alltid vi klipper selv om vi bader og føner, liksom. De 2 til 4 timene er helt uavhengig av hva slags klipp vi klipper henne i, så sant vi ikke barberer henne ned. For henne har det neppe noe å si om jeg plutselig blir litt kreativ i klippinga sånn som med disse hundene. For henne har det neppe noe å si om vi farger pelsen hennes i tillegg til alt annet. For henne så er det likegyldig om hun er klippet som en dromedar fremfor en puddel.

For hundenes del, så har neppe disse klippene noe å si. At vi mennesker ler eller blir provosert av det, er neppe noe som påvirker hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å være konsekvent, så synes jeg såkalte utstillingsklipper er like tåpelig. Har aldri, eller kommer aldri, til å fatte poenget. For jeg er så dum at jeg innbilder meg at utstilling liksom skal handle om hvilken hund som er best, ikke hvilken eier som er best med saks, pudder og pusseskinn. I min naivitet så tenker jeg at om hunden er bra, så spiller ikke sveisen noen rolle, og mangler den noen vesentlig, så kan ingen klipp i verden veie opp for det. Så ja, jeg synes det er akkurat like forkastelig med vanlig puddelklipp og andre sånne latterlige sveiser. Selvfølgelig, mange lærer seg å akseptere det, til og med like det, og noen liker stellet av natur, liker at noen koser med håret mitt sjøl, men det er en helt annen greie. Man kan helt fint stelle og kose med hunden uten at den stakkars bikkja ender med å se ut som en klovn. Jeg skjønner bare ikke hva de har gjort for å fortjene å bli latterliggjort å denne måten. Og nei, det er ikke det samme som å le av dem når de finner på noe dumt eller kløner, for da er det de som gjør det, ikke vi som tvinger dem inn i den situasjonen.

Mari, ja, intensjon er avgjørende, for intensjonen viser holdningen man har i forhold til dyrets egenverdi. Det spiller liten rolle hvorvidt dyret selv oppfatter latterliggjøringen. Det spiller ingen rolle om det er folk eller dyr det er snakk om. Man utsetter bare ikke et vesen som ikke er i stand til å gi sin godkjenning for sånne ting. Hvem hadde vel utsatt et menneske med de samme forutsetningene for det samme? Da hadde man blitt hengt ut til offentlig tjære og fjær.

At hunden din likte skaut, Loke, er jo bare morsomt, for det var hans aktive valg, og det ser ikke jeg noe galt med. Den dagen disse andre hundene kommer slepende med saks, spraybokser og rekvisiter, med en forståelse for resultatet, så skal jeg revurdere. Inntil da står jeg fast ved at man ikke latterliggjør noen man er glad i.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...