Gå til innhold
Hundesonen.no

Brutt muntlig avtale.


Tommy
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vet ikke om det her er riktig underforum, men det får heller flyttes.

Preface: I februarish bestemte jeg meg for å kjøpe hund rundt disse tider. Først brukte jeg lang tid på å velge rase, så oppdretter. Da den første planen ikke gikk fordi tispa ikke ble smelt på tjukka, måtte jeg finne en annen løsning.

Saken: I min søken kom jeg i kontakt med ei i et raseforbund som kjente en i Tyskland som hadde valper. Jeg var skeptisk først, men hun sa at hun kunne ta valpen med hjem når hun skulle tilbake fra det aktuelle landet. Joda, jeg betalte jo og alt var fryd og gammen helt til jeg fikk beskjed om at den ene testikkelen ikke hadde falt (som jeg også spurte om her inne). Valgte å ta han fordetom og han skulle kommet hit på søndag.

Hovedproblemet: I utgangspunktet skulle han ha kommet hit til meg. Det gikk ikke da vedkommende skulle ta fly isteden. Så var mye uvisst, men vi kom frem til at jeg kunne hente han på Gardermoen eller Trondheim. Fikk transport fra familie begge veier, så det gikk greit. I dag fikk jeg beskjed om at hun ikke skulle ned likevel, og at jeg da kunne hente han i Sveits neste helg.

Konsekvenser: Jeg er student, og jobbet meg halvt i hjel for å ha god råd til hunden og meg selv det kommende halvåret. Hunden er betalt, så jeg antok at alt var greit. Med denne beskjeden så betød det at jeg må til Sveits og en samlet sum på 10 000 må medberegnes (transport alle mulige veier + opphold + transportbur). Altså har jeg tapt 10 000. Og det er ikke penger jeg bare har til fritt bruk. De skulle faktisk til hunden.

Det jeg spør dere om: Hva i alle dager skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe svindel da?

Jeg ville prøvd meg på å heve kjøpet. Hvis dette ikke går hadde jeg reist ned til Sveits. Ja det blir kanskje litt dyrt men tror du taper mer på å ikke få tilbake de 10 000 eller noen hund :)
Håper dette ordner seg for deg - utrolig kjip situasjon å komme opp i :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åpen for at jeg er skrekkelig slow, men oppdretter og den som skulle frakte hunden for deg, er to forskjellige personer? Du har betalt for valpen, ikke for frakten?

Hvor kommer mistankene om svindel inn i bildet?

Det er forøvrig helt vanlig at man henter valpen sin selv, selv om det er i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen som skulle ta den med skulle gjøre det gratis? Hva mener du de skal gjøre da? Reise likevel? Betale for din reise?

Det virker jo som om en i raseforbundet har overtalt TS til å kjøpe valp fra Tyskland mot at vedkommende er behjelpelig med frakt hitover. Mye mulig fordi dette kanskje er spennende linjer å inn til landet.

Uansett så er det jo da litt spesielt å plutselig trekke seg ut når man har en avtale.

På den annen side så bør det jo gå an å komme seg billigere ned dit?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du reise ned? Kan du ikke forklare situasjon for oppdretter og ordne en deal med dem om at de får valpen levert på flyplass til riktig tid og sjekker han inn? Også henter du på flyplass her i norge. Gratis er det ikke. Men frakt må du vell ut med okke som om du skal ha valp fra utlandet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt skikkelig svett... Jeg mistenker svindel og at du aldri kommer til å se hverken hunden eller pengene.

Sånn du beskriver saken så er det bare tull fra ende til annen.

Har du ikke noe skriftlig rundt kontrakt/avtale?

Når det kommer til bank og tilbakeføring, så gjør ikke banken det. Da må du gå på den som har mottatt kjøpesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åpen for at jeg er skrekkelig slow, men oppdretter og den som skulle frakte hunden for deg, er to forskjellige personer? Du har betalt for valpen, ikke for frakten?

Hvor kommer mistankene om svindel inn i bildet?

Det er forøvrig helt vanlig at man henter valpen sin selv, selv om det er i utlandet.

Stemmer. Det er to forskjellige parter. Jeg spurte vedkommende som skulle hente den om hvor mye hun skulle ha for det, og fikk til svar: "Ingenting".

Det er ikke saken. Jeg hadde aldri sagt ja til å kjøpe den valpen om jeg måtte ha hentet den selv.

Denne personen som skulle ta den med skulle gjøre det gratis? Hva mener du de skal gjøre da? Reise likevel? Betale for din reise?

Ja. Vet ikke, derfor jeg spør her. Nei. Nei. Selv om du virker ganske kritisk i kommentaren din, så må du vel også skjønne at det er ekstremt ubeleilig å få beskjed noen dager før valpen skulle komme at planen var avlyst, og at man må dra til Sveits på en ukes varsel.

Det virker jo som om en i raseforbundet har overtalt TS til å kjøpe valp fra Tyskland mot at vedkommende er behjelpelig med frakt hitover. Mye mulig fordi dette kanskje er spennende linjer å inn til landet.

Uansett så er det jo da litt spesielt å plutselig trekke seg ut når man har en avtale.

På den annen side så bør det jo gå an å komme seg billigere ned dit?

Stemmer ganske greit.

Hvorfor må du reise ned? Kan du ikke forklare situasjon for oppdretter og ordne en deal med dem om at de får valpen levert på flyplass til riktig tid og sjekker han inn? Også henter du på flyplass her i norge. Gratis er det ikke. Men frakt må du vell ut med okke som om du skal ha valp fra utlandet?

Ja, det er mulig? For jeg hørte nemlig at man måtte være med. Fraktkostnader er ikke noe problem, det er når summen blir like høy som hunden at det blir vanskelig.

Jeg hadde blitt skikkelig svett... Jeg mistenker svindel og at du aldri kommer til å se hverken hunden eller pengene.

Sånn du beskriver saken så er det bare tull fra ende til annen.

Har du ikke noe skriftlig rundt kontrakt/avtale?

Når det kommer til bank og tilbakeføring, så gjør ikke banken det. Da må du gå på den som har mottatt kjøpesummen.

Jeg har kontrakt ja. Burde kanskje nevnt det før. Uansett er det ganske standard og det står ingenting som kan gjelde denne situasjonen her.

en ting jeg begynte å lure på; hvorfor har du ikke hentet hjem valpen før? Den er jo nå 4 mnd, og hvis jeg husker riktig, så går det vel på andre regler, og trenger nå rabiesvaksine osv..

Den har fått rabiesvaksine, og alt slik har blitt tatt hånd om. Grunnen til at jeg ikke har hentet den før var fordi hun som skulle hente den skulle ned denne helgen. Og dermed ta med valpen tilbake. I tillegg fikset jeg det slik at jeg fikk jobbe noen uker lenger slik at jeg garanteres en økonomisk god hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vet ikke, derfor jeg spør her. Nei. Nei. Selv om du virker ganske kritisk i kommentaren din, så må du vel også skjønne at det er ekstremt ubeleilig å få beskjed noen dager før valpen skulle komme at planen var avlyst, og at man må dra til Sveits på en ukes varsel.

Det skjønner jeg veldig godt, og vedkommende har jo satt deg i en veldig vanskelig situasjon. Men jeg skjønner ikke helt hvor du vil med tanke på at en muntlig avtale er brutt.

Men har du snakket med oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg veldig godt, og vedkommende har jo satt deg i en veldig vanskelig situasjon. Men jeg skjønner ikke helt hvor du vil med tanke på at en muntlig avtale er brutt.

Men har du snakket med oppdretter?

Hvis du overbeviser meg om noe som er avgjørende for valget mitt, og så går tilbake på det så anser jeg det som en brutt avtale. Hvis du sier: "Kjøp det huset her så skal jeg fikse dreneringen for deg", og så sier: "Nei, jeg kan ikke likevel" etter kjøpet...Vel.

Nei, avventer svar fra hun som skulle hente den. Skjønner jo at noe kan ha skjedd som er uforutsett, for all del, men det har vært litt for mye utdragning til at jeg godtar det som en uforutsett hendelse. (Tar lang tid mellom hvert svar, hentedestinasjonen blir flyttet lenger og lenger vekk. Akkurat som å snakke med en person som har vært litt interressert i deg, men som har mistet lysten på en måte) Om jeg hadde fått beskjed for en måned siden ville det ikke vært et så hardt slag i trynet, da kunne jeg hatt god tid til å finne løsninger selv. Det har jeg ikke fått nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg setter STOR pris på at vedkommende sa seg villig til å kjøre valpen hit i førsteomgang. Ikke ta feil. DET anser jeg som veldig, veldig bra. Ho er en hyggelig dame, som har vært til disposisjon hele veien. Problemet er rett og slett situasjonen som har oppstått som jeg anser som veldig, veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, jeg forventer ikke at vedkommende skal hente valpen for meg eller gi meg kompensasjon. Jeg lurer på hva i all verden jeg skal gjøre, for å få en løsning på problemet. Nå har jeg heldigvis fått kontakt med enkelte som kan være til stor hjelp, og det setter jeg virkelig pris på :)

Kall det brutt avtale, villedende markedsføring eller normbrudd. Det er egentlig ett fett, for å diskutere retorikk er ikke viktig i det hele tatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om du må være med eller ikke, men forstår ikke helt hvorfor? Hunden blir jo sendt som cargo uansett så du flyr jo ikke med den. Og det er jo ikke krav om og ha med følge om man sender annen cargo med fly. Men det finner du jo ut om du kontakter flyselskap. Også må du huske på og sjekke opp rabiesvaksine osv nå som valpen er over 3 (4?)mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at du får denne personen til å hente valpen nå likevel er vel fryktelig liten, ikke sant?
Å henge seg opp i att den avtalen er brutt ville jeg ikke irritert meg over, det er surt, men en situasjon som er fullt mulig å ordne selv.

Så slik jeg ser det har du to valg, enten å forklare oppdr. situasjonen og spørre om du kan få hevet kjøpet og håpe du får igjen mesteparten av pengene. De har tross alt hatt valpen i 2mnd lenger , og det er ikke sikkert de får solgt den til andre med en gang, så mulig de vil ha kompensasjon for det. Det er jo evt ikke bare du som blir satt i en kinki situasjon her.

Eller så vil du likevel ha valpen, og må sjekke flybillettpriser, og sette deg på billigste fly til Sveits.
Min erfaring er at det er langt billigere å fly selv å hente valp enn å få den sendt alene som cargo. Og det er fullt mulig å finne billige billetter bare du leter litt, og er villig til å reise på litt ugunstige tidspunkter.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: skjekker du flypriser den kommende uken og uken etter vil du få ekstreme priser. Neste uke er Europa vinner 2013 i Sveits, og biletter dit vil være sky høye.

Sjekk prisene om 3 uker. Vurder også evt reise fra Frankrike? Om hunden er full vaksinert så er ikke det noe problem. Bare sjekk reglene inn i nabolandet for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...