Gå til innhold
Hundesonen.no

problemer med analkjertlene


STBH
 Share

Recommended Posts

Hei

Lurer på om noen vet hvor lenge en hund kan holde seg for å gå på do(avføring).

Har nå nylig vært inne med min chihuahua tispe hos veterinæren( i går), etter at hun hadde en fyllt analkjertel med betennelse. De måtte tømme og skylle den, og nå går hun på antibiotika og smertestillende. I dag sprakk den også, og vi ringte tilbake til veterinæren men de sa at det ikke var så mye mer å gjøre enn å rense og gi henne tablettene.

Hun var på do å avførte rett før vi gikk til dyrlegen, som var ca. rundt 10-halv 11 tiden. og har enda ikke vært på do. Hun hadde ikke noe særlig matslyst i går, spiste bare litt godis på kvelden.

Hun pleier som regel å gå på do om morgenen, men i dag har hun ikke vært på do og heller ikke i går etter veterinær besøket. Hun tisser, spiser og drikker som normalt. Og hun er ikke slakk i dag.

Er dette noe jeg burde beskymre meg over? Nå har det gått ca. 48 timer siden hun avførte sist.

skal jeg kontakte dyrlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt. Det er jo ikke bra at hun ikke får gått på do. Jeg har selv ei her med betent analkjertel som går på antibiotika. Jeg gjør ren og "klemmer ut" puss hver morgen. Bruker saltvannsoppløsning på en bomullsdott. Nå kommer det lite, men jeg forsøker å tømme det så den ikke går tett. Men mi går på do da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg renser også morgen og kveld. Men er litt usikker på om at hun "holder det inne" siden det gjør vondt.

For når jeg renser og vasker så vrir hun seg unna, og det ser ut til at det gjør veldig vondt. Er det mulig at hun da ikke vil gå på do siden hun er redd for at det skal gjøre vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lurer på om noen vet hvor lenge en hund kan holde seg for å gå på do(avføring).

Har nå nylig vært inne med min chihuahua tispe hos veterinæren( i går), etter at hun hadde en fyllt analkjertel med betennelse. De måtte tømme og skylle den, og nå går hun på antibiotika og smertestillende. I dag sprakk den også, og vi ringte tilbake til veterinæren men de sa at det ikke var så mye mer å gjøre enn å rense og gi henne tablettene.

Hun var på do å avførte rett før vi gikk til dyrlegen, som var ca. rundt 10-halv 11 tiden. og har enda ikke vært på do. Hun hadde ikke noe særlig matslyst i går, spiste bare litt godis på kvelden.

Hun pleier som regel å gå på do om morgenen, men i dag har hun ikke vært på do og heller ikke i går etter veterinær besøket. Hun tisser, spiser og drikker som normalt. Og hun er ikke slakk i dag.

Er dette noe jeg burde beskymre meg over? Nå har det gått ca. 48 timer siden hun avførte sist.

skal jeg kontakte dyrlege?

Har hun spist noe særlig da? Ikke noe inn=ikke noe ut. Synes forøvrig det høres veldig rart ut at de ikke vil ta hunden inn å sy igjen når analkjertelen har sprukket. Har du fått noe smertestillende til henne? I såfall skal det ikke gjøre vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man syr ikke i stumpen, det er litt som med i munnen at det gror veldig fort og som regel uten komplikasjoner.

Jeg ville tilsatt fiber i maten bare de neste dagene (ikke noe friske hunder har behov for), bare for at avføringen skal være løs så det gjør så lite vondt som mulig.

Hunden her fikk forstoppelse en gang over flere dager, og vår faste vet. (som er veldig dyktig og ikke vil ha oss inn uten at hun mener det er grunn) anbefalte å bare se det an i noen dager, så lenge hunden ellers er i fin form. Bruk matolje i maten om du er veldig usikker, det kan gi fart på systemet, men med mye kan det også gi suppe.

Bevegelse er også viktig for å gå igang systemet.

Og for å forebygge at analkjertlene fyller seg opp igjen senere, er det for veldig mange viktig at avføringen er fast og ganske så hard (hard avføring som hjelper til med å tømme analkjertlene). Og det blir den ikke på tørrfôr, så jeg ville anbefalt Vom og hundemat/råfôring dersom det er et tilbakevendende problem, om dere ikke alt bruker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man syr ikke i stumpen, det er litt som med i munnen at det gror veldig fort og som regel uten komplikasjoner.

Jeg ville tilsatt fiber i maten bare de neste dagene (ikke noe friske hunder har behov for), bare for at avføringen skal være løs så det gjør så lite vondt som mulig.

Hunden her fikk forstoppelse en gang over flere dager, og vår faste vet. (som er veldig dyktig og ikke vil ha oss inn uten at hun mener det er grunn) anbefalte å bare se det an i noen dager, så lenge hunden ellers er i fin form. Bruk matolje i maten om du er veldig usikker, det kan gi fart på systemet, men med mye kan det også gi suppe.

Bevegelse er også viktig for å gå igang systemet.

Og for å forebygge at analkjertlene fyller seg opp igjen senere, er det for veldig mange viktig at avføringen er fast og ganske så hard (hard avføring som hjelper til med å tømme analkjertlene). Og det blir den ikke på tørrfôr, så jeg ville anbefalt Vom og hundemat/råfôring dersom det er et tilbakevendende problem, om dere ikke alt bruker dette.

Kremt, fiber gjør at fordøyelsen går saktere slik at tarmen får bedre tid til å suge opp væske = hardere avføring. Fiber gir ikke løsere avføring. Matolje derimot, kan få fart på ting. Jeg har vært med på flere operasjoner av sprukken anelkjertel, og jo, de blir sydd igjen. Man fjerner som regel hele kjertelen (ofte bilateralt) og syr igjen slik at det ikke lenger er produksjon av sekret. Kommer ann på hvor revnet den er.

Jeg har ikke noe å tilføre, annet enn at jeg vil anbefale råforing hvis du vil ha ned veterinærutgiftene pga. analkjertlene.

Analkjertelproblemer er ofte arvelig og ikke alltid noe som har med fôring å gjøre, dog kan rinktig fôring hjelpe med å gjøre problemet mindre hyppig. Hva er det råfôring gjør som ikke veterinært tørrfôr kan, med tanke på analkjertler? Har du noen kilder på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt, fiber gjør at fordøyelsen går saktere slik at tarmen får bedre tid til å suge opp væske = hardere avføring. Fiber gir ikke løsere avføring. Matolje derimot, kan få fart på ting. Jeg har vært med på flere operasjoner av sprukken anelkjertel, og jo, de blir sydd igjen. Man fjerner som regel hele kjertelen (ofte bilateralt) og syr igjen slik at det ikke lenger er produksjon av sekret. Kommer ann på hvor revnet den er.

Analkjertelproblemer er ofte arvelig og ikke alltid noe som har med fôring å gjøre, dog kan rinktig fôring hjelpe med å gjøre problemet mindre hyppig. Hva er det råfôring gjør som ikke veterinært tørrfôr kan, med tanke på analkjertler? Har du noen kilder på dette?

Da min hunds sprakk for mange år siden ble det ikke sydd, bare renset opp og fikk smertestillende/betennelsesdempende. Fikk beskjed om at sting ikke var nødvendig fordi det ville gro iløpet av noen dager da.

Og jo, fiber/korn/ris etc. gjør hundens avføring bløtere. ;-) Prøv å gi en hund brødrester vs. kjøtt/bein og se selv hvor stor forskjell det er på avføringen.

Nettopp derfor er også råfôring det som er optimalt, fordi det er det hundens system er skapt for å nyttiggjøre seg av og dermed blir avføringen optimal (fast og hard).

På tørt er den bløt og det kommer ut voldsomt mye. De som synes den er "passe" har ikke erfaring med hvordan en hund på helanimalsk råfôring sin avføring er, jeg trodde jo heller ikke det var noe unormalt da min gikk på tørt.

Den er bare rett og slett ikke slik den skal være, derfor kan det gi problemer med at de ikke får tømt seg helt pga. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tørt er den bløt og det kommer ut voldsomt mye. De som synes den er "passe" har ikke erfaring med hvordan en hund på helanimalsk råfôring sin avføring er, jeg trodde jo heller ikke det var noe unormalt da min gikk på tørt.

Den er bare rett og slett ikke slik den skal være, derfor kan det gi problemer med at de ikke får tømt seg helt pga. dette.

Mengden alene er grunn nok til å fore med rått. :|

Å plukke tørrforbæsj er så motbydelig ekkelt sammenlignet med å plukke råforbæsj :x:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden alene er grunn nok til å fore med rått. :|

Å plukke tørrforbæsj er så motbydelig ekkelt sammenlignet med å plukke råforbæsj :x:lol:

Passet en Frise, altså nesten samme rase som min egen og samme str., som gikk på tørt. Og jeg overdriver ikke engang når jeg sier at det kom ut 10 ganger så mye som det gjør hos min nå, og lukten. Tror jeg har fortrengt hvordan det var, haha. :)

Så er det jo litt morsomt at familien min nesten er direkte bekymret om de skulle se hvor lite det er han gjør fra seg, prøver å forklare dem at det er et godt tegn, men, hehe. Mamma: "Du må gi han altfor lite mat!" etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre tips enn råforing har dere for hund med analkjertelproblemer? Nora har hatt problemer med de i over et år. Tømt noen få ganger hos vet, men tømmer mye selv. Jeg stryker bare oppover på utsiden, og det spruter ut. Får ikke til på innsiden, men tømmer etter behov, ca en gang i uka. Jeg tømmer når hun begynner å stresse og kave med å sleike seg bak. Og da er de som oftest harde når jeg kjenner bak. Noen ganger lekker hun også, så det er et ganske stort problem for oss.

Har ikke tatt skikkelig opp med veterinær, men burde gjerne det neste gang. Men har hørt at en slik operasjon kan ha veldig negative komplikasjoner i ettertid, så vet ikke helt med det..

Hun fores på tørrfor nå, men skal prøve Norwegian Polar. Men kjenner jeg ikke tror det er noe mirakel"kur" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analkjertelproblemer er ofte arvelig og ikke alltid noe som har med fôring å gjøre, dog kan rinktig fôring hjelpe med å gjøre problemet mindre hyppig. Hva er det råfôring gjør som ikke veterinært tørrfôr kan, med tanke på analkjertler? Har du noen kilder på dette?

Det at det kan være arvelig er helt korrekt, og det er ikke alltid korrekt mat hjelper, men det kan være verdt et forsøk hvis man ikke har prøvd det :)

Når det gjelder råforing mot tørrfor gjelds det jo rett og slett konsistensen. De aller fleste hunder får hardere avføring av råforing, nettopp fordi de nyttiggjør seg bedre av maten (korn, ris etc er jo bæsjefabrikk, hunden trenger ikke dette, så det kommer jo bare ut igjen), og da får analkjertlene tømt seg bedre enn ved bløtere tørrforbæsj. Når min var valp hadde han en langvarig diarerunde, gikk på dyrlegetørrfor, men magen ble ikke varig bra. Da switchet vi over på 100% råforing, og så med en gang enorm forskjell. Akkurat passe hard avføring, og mye mindre mengder. Min har aldri hatt trøbbel med analkjertlene, så kan ikke si noe fra eller til der :) Også mengden avføring på råforing vs tørrfor er jo svært betegnende på hva hunden nyttiggjør seg best av :)

http://www.raaforing.no/ du kan lese her, der er det også link til en veldig aktiv Facebookgruppe med mengder av informasjon :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe å tilføre, annet enn at jeg vil anbefale råforing hvis du vil ha ned veterinærutgiftene pga. analkjertlene.

Høres veldig enkelt ut, men jeg har en som FÅR problemer med analkjertlene ved råforing. Så noen fasit er det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Polar er kokt, så det er ikke vom konsistensen, har foret på det mange år og vært veldig fornøyd. Kontra når Foxi gikk på tørrfor :x

Ja, det vet jeg, derfor jeg heller vil fore med NP en vogh, men er det da ikke råfor? For da er vi jo like langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...