Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål om generelt valp


camiz90
 Share

Recommended Posts

Når man skal kjøpe valp. Se bortifra selve prisen på hunden, hva annet skal ordnes og hvor mye koster dette?


Hvor ofte går du tur og hvor lenge?
Hvordan reagerer den på andre hunder/mennesker?

Har lest at når valpen er en valp, da er den i en periode som jeg skjønner kalles sosialiseringsperioden og det er da man bør lære hunden alt man vil den skal kunne. Men hvor lenge er denne sosialiseringsperioden? Hvor lenge er en valp en valp?

Kan man lære valpen flere ting på en gang eller fokusere på kun en ting?
Som f.eks tissetrening og alenetid. Kommer sikkert an på rasen sier dere sikket nå, ja vel. Da sier jeg at jeg tenker mest på rasene pomeranian, papillon og tibetansk spaniel, da det er en av disse jeg har tenkt å skaffe meg.

Hvordan kan man vite at selgeren er seriøs? Hva bør man se etter.
Når bør/kan man begynne på valpekurs?
Hvor ofte gir du valpen din mat og drikke og hvor lenge skal man la det stå fremme?
Når startet du å gå med hunden din i bånd?

Hva bør man gjøre første uka valpen er kommet til deg? Skal selvfølgelig bruke tid på at den lille blir kjent med sitt nye hjem, men hvor lang tid skal man vente før man starter med trening som alenetid, gå turer. Kan man begynne med tissetrening allerede dag 1 eller bør man vente?

Hilsen ei som prøver å lære men som ikke har så mye erfaring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første ukene gikk jeg bare rundt i nabolaget med valpen min. Hun var dog veldig usikker og redd, og første dagene kom vi bare 20, 30, 40 -100m vekk fra huset før jeg så at nå var vi langt nok vekke. Det ble bedre etterhvert, men hun var redd alle mennesker og hunder i flere mnd. Når det kom mennesker eller hunder så løp hun i motsatt retning så langt båndet gikk. Jeg ville sett an valpen, men jeg ville ikke gått turer første dagene. Bare gå lett rundt å la den snuse og se på ting. De blir veldig fort trøtte. Alt er jo nytt :)

"Pregingsperioden" er vel til valpen er 10-12 uker mener jeg. Man skal ikke lære hunden alt den skal kunne i løpet av de 2-4 første ukene, men det er viktig å sosialisere den godt med mennesker, dyr, lyder osv.

Jeg begynte ikke å trene noe utenom stuerenhet og å være alene før hun var 4-5-6 mnd. Jeg begynte å trene på husrenhet fra første minutt av. Tok henne ut etter hun sov, spiste og lekte, og generelt ofte. Og har de uhell inne, bær de ut, ikke kjeft. Det er imot sin hensikt.

Alenetrening begynte jeg vel med med "en gang". Dvs. hun var igjen i gangen mens jeg gikk på do, hun var i stuen mens jeg gikk inn på kjøkkenet å hentet meg mat osv. Bare 1 minutt av gangen, men treningen er i gang. Etterhvert tok jeg henne ut i yttergangen, med teppe, leker, vannskål og lot henne være der i 5 minutt mens vi var i stuen. Gjerne etter en lekestund, slik hun var sliten, ikke full i energi. Grunnen til at jeg brukte gangen var fordi det var der hun skulle gå løs når vi var på skole/jobb osv.

Etterhvert øker du lengre og lengre, og kan la henne være inne, mens du går å henter posten, er litt i hagen, og så en liten handletur, og lengre og lengre. Ikke stress med det, bare ta det rooolig. Det sparer seg aldri å forte seg med denne treningen, da de kan få seperasjonsproblemer.

Valpekurs er ofte for valper på 12uker til 3-4-5-6 mnd. Jeg gikk når min var 5mnd, men skulle heller ønsket å gå når hun var 12uker. Det var dessverre sommerferie da.

Kontakt raseklubben for rasen du ender opp med å ville ha. De kan nok tispe deg om seriøse og gode oppdrettere.

Valper pleier å få mat 2-4 ganger om dagen. Små porsjoner. Dette vil nok oppdretteren fortelle deg om, hva hun har gjort med valpene. Friskt vann skal alltid stå tilgjengelig!

Jeg begynte med bånd fra dag en.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker papillonen min som eksempel siden det er en av rasene du vurderer :)

Hvor ofte går du tur og hvor lenge?

Valp: Mange små turer siden blæra var liten og hun måtte ofte ut på do. Gikk ikke veldig langt, max ca 1km rusling som "langtur" hvor hun fikk oppleve verden, ta inn sanseinntrykk og slappe av sammen med meg, mens de fleste småturene ruslet vi litt hit og dit på eiendommen.

Voksen/unghund: 10-20 min på morgen og kveldstur for å gjøre fra seg, langtur på alt fra 30min til 4+ timer alt etter som, intensiteten varierer men som regel rask gange + jogging med mer rolig rusling innimellom (ruslinga er mer for min del, at jeg skal få igjen pusten :P), som regel varer langturene 1 - 2 timer. I tillegg et par tisseturer på 5-10 min.

I tillegg løper hun en del løst i hagen og leker med meg og/eller de andre hundene våre, også får hun helst tilsammen 30min - 1time mentaltrening.


Hvordan reagerer den på andre hunder/mennesker?

Både valp og voksen: Alltid vært glad i både hunder og mennesker, ikke like begeistret for menn. Varsler mye på døra når det kommer folk/høres ut som det kommer folk. Hun får ikke hilse på alle hunder vi møter, har lekekompiser hun trives godt med - dermed slipper vi mer sannsynlig ubehagelige opplevelser.

Har lest at når valpen er en valp, da er den i en periode som jeg skjønner kalles sosialiseringsperioden og det er da man bør lære hunden alt man vil den skal kunne. Men hvor lenge er denne sosialiseringsperioden? Hvor lenge er en valp en valp?

Det er vel bortimot umulig å lære en valp alt man vil bare i løpet av valpeperioden (som i mitt hode varer til den er kjønnsmoden, som vanligvis starter ved alt mellom 6-12 mnd). De første ukene fra valpen er levert til ny eier har ofte en del å si for sosialisering. Tenker ca 9-13-14 uker. Her bør valpen få møte noen rettferdige, rolige voksne, gjerne innen forskjellige raser/størrelser som kan være med å lære valpen å oppføre seg blant andre hunder i tillegg til andre dyr og mennesker. Sosialisering betyr ikke at valpen skal møte alle hunder/dyr/mennesker som krysser dens vei. Det er også en viktig del av sosialiseringen å lære valpen å ha fokus på eier når andre dyr/hunder/mennesker passerer, og å bare kunne se på andre hunder uten å hilse på mens valpen selv er rolig. Sosialisering pågår hele livet, men det du har hørt om er nok ment som de første ukene etter at valpen er i hus.

Kan man lære valpen flere ting på en gang eller fokusere på kun en ting?

Usikker på hva du tenker her? Altså, jeg lærte f.eks. min sitt og ligg samme dag, men ikke i løpet av samme treningsøkt. F.eks. Hadde vel 1 økt på ca 10 min på sitt med henne, og 4-5 økter på ca 5-10min på ligg, dette var da innlæringsøkter. Dagen etter repeterte jeg. Og dagen etter. Repetisjoner nå og da den første tiden etter at en kommando/øvelse er innlært er viktig for at hunden skal kunne noe kjempegodt, og for at det skal ligge friskt i minne. Jeg kan godt lære papillonen min flere ting i løpet av en lengre økt, men for å få den innprentingen jeg vil ha fokuserer jeg som regel bare på en ting. Men så igjen er jo spørsmålet hva "en ting" er, men det går mer på triks og lydighetsøvelser o.l. hvor det er flere momenter i en enkelt øvelse. Da trener jeg en ting om gangen og setter det sammen bit for bit etterhvert som jeg føler hunden kan hvert moment..Hvis dette var forståelig, da.. :P


Som f.eks tissetrening og alenetid. Kommer sikkert an på rasen sier dere sikket nå, ja vel. Da sier jeg at jeg tenker mest på rasene pomeranian, papillon og tibetansk spaniel, da det er en av disse jeg har tenkt å skaffe meg.

Ah, så at dette tilhørte spm ang trening nå. Tissetrening og alenetrening er generelt likt for alle raser i utgangspunktet, selv om noen kanskje har en tendens til å ta det fortere.
Tissetrening: Ut etter hvert måltid, lek, soving og når det begynner å bli en liten stund siden sist. Etterhvert begynner du å lære deg signalene for at valpen må ut; snusing, sirkling, går unna, etc.

Alenetrening: Gå ut døra i 30 sek, eller mindre hvis valpen begynner å sutre før det. Gå inn igjen og vis valpen at du kommer alltid tilbake. Ikke gi spesielt oppmerksomhet, og hyler den må du vente til et lite øyeblikk hvor den er stille ellers lærer den fort at hvis den hyler så kommer du tilbake. Gi gjerne valpen noe å tygge på e.l. i det du går ut. Utvid tida mer og mer etterhvert ettersom hva valpen takler. Noen går det veldig greit med, andre ikke. Er flere andre her som har mer erfaring med alenetrening enn jeg i alle fall, så det kommer sikkert noen bedre tips i tillegg :)

Hvordan kan man vite at selgeren er seriøs? Hva bør man se etter.

Først og fremst er det en god pekepinn at kennelnavnet er registrert og at de står oppført på siden til raseklubben som godkjent. Så er det fint å se om alle helsesjekker som kreves på rasen er tatt. Finn ut hvor mange kull som har vært på tispa tidligere, hvor ofte de har kull, hør deg rundt med tidligere valpekjøpere. Møt oppdretterne hjemme hos dem - da kan du se hvordan hundene bor og lever sammen, og du kan få snakket med oppdretter i et roligere miljø enn f.eks. på utstilling som gjerne kan bli litt hektisk hvis de skal stille. Sjekk at de følger NKKs etiske regler for avl og oppdrett, at det er kjøpskontrakt, at de følger raseklubbens regler for avl. Har valpene fått alle vaksinene og ormekurene de skal ha, har de blitt registrert, o.l.

Snakker oppdretteren om negative sider ved rasen i tillegg til alt det positive synes de for meg ærlige og ganske seriøse. De aller fleste seriøse oppdrettere stiller seg i tillegg til rådighet for oppfølging etter at valpen er solgt. Jeg har f.eks. fortsatt god kontakt med min oppdretter som alltid prøver så godt de kan å svare på alle spørsmålene jeg kommer med nå og da.


Når bør/kan man begynne på valpekurs?

Opp til 6 mnd


Hvor ofte gir du valpen din mat og drikke og hvor lenge skal man la det stå fremme?

Vann skal hele tiden være tilgjengelig. Som valp fikk hun 3 måltider hver dag, og det fikk stå fremme ca 15 min. Hadde hun ikke begynt å spise innen da fikk hun måltidet litt senere, og jeg forskjøv måltidsplanen litt. Noen ganger endte det med at hun bare åt 1-1,5 måltider, men hun var spesielt småspist med dårlig appetitt. Det er helt forskjellig hvordan dette funker for forskjellige. Nå som voksen får hun ett måltid om dagen, da det er dette som funker for vår del når det gjelder å holde på apetitten. Andre forer 2-3 ganger om dagen. Så det er forskjellig. Det viktigste er at en valp får maten sin fordelt over mange måltider fordi magen er liten og den ikke vil kunne ta opp all næringen ved ett måltid f.eks.


Når startet du å gå med hunden din i bånd?

Fra første dag. Hun var eksepsjonell, da. Det gjorde ingenting å gå i bånd syns hun, mens andre trenger litt mer tilvenning og læring.

Hva bør man gjøre første uka valpen er kommet til deg? Skal selvfølgelig bruke tid på at den lille blir kjent med sitt nye hjem, men hvor lang tid skal man vente før man starter med trening som alenetid, gå turer. Kan man begynne med tissetrening allerede dag 1 eller bør man vente?

Gå små turer og tissetrening kan dere begynne med fra dag en. Hold gåturene nærme i starten hjemmet slik at det er akkurat hjemmet og rundtom som er det eneste valpen behøver å forholde seg til. Bli kjent med valpen, lek med den, la den hilse på et par mennesker som forholder seg rolig, osv. Ville ventet med å trene ordentlig på alenetid de første ukene, men f.eks. at den ikke behøver å bli med inn på do når du skal dit etc kan du gjøre med en gang slik at hunden ikke lærer seg at den mååå være med deg konstant, at det er greit om du blir borte i 20 sek liksom.

Uansett er det viktig å se an hunden.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...