Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen med erfaring med terrier?


Helene Schanche
 Share

Recommended Posts

Hei

Vi er en familie som er eiere av ei tispe på 6,5 mnd type terriermix. Dette er en adoptivhund som vi vet svært lite om historien til pga at den ble funnet dumpet i en hage i 5-6 ukers alderen. Visste ikke hva slags mix ho var, men etterhvert som ho er blitt større har ho fått et ganske tydelig terrier utseendet. Ut fra utseendet så tipper jeg at det er Jack Russel og mulig Dverg Schnauzer i henne.

Hun er en veldig intelligent, "våken" og aktiv liten krabat. Problemet er at vi har null erfaring med terrier. Dessuten har ho gått glipp av viktig tid sammen med søsken/mor, og med andre hunder fram til ca 3,5-4 mnd alderen da ho kom til oss. Dette fører nok sikkert også til problemer som sikkert kunne vært unngått ved kjøp av valp som har hatt en god start i livet, men vi smelta jo helt da vi så bildet av henne og alt vi ønsker er å gi henne et godt hjem. Hun er ganske "sjefete" i forhold til oss, og kan nappe og bite etter oss. Spesielt når ho er i bånd. Da kan det fort skje at ho hopper opp og biter oss i beina eller i lårene. Hun biter også ved børsting, kloklipp og medisinering. Dette er ikke småbiting, virker som ho klikker helt. Ho biter til vi blør, så her er man full av bitt og blåmerker. Så er hun nervøs og bjeffete/glefsete i møte med andre hunder. Hun kan nok bli verdens flotteste hund med riktig trening, og innøving av sosialisering med "trygge" hunder, men dessverre har hun fått demodikose så veterinær sier at vi ikke kan ha henne på kurs før ho er friskmeldt. I utganspunktet så ser de jo på demodikose som ikke smittsomt, men likevel mener de lærde at det kan smitte mellom unghunder/valper opp til 2 års alderen pga at disse har dårligere immunforsvar enn voksne hunder. Ser ut til at dette kan bli en lang behandling, og vi må minimum regne med 2-3 mnd til med behandling da ho var veldig sterkt angrepet. Nå tenker jeg også at demodikosen også kan spille inn på adferd og stressnivå da dette klør mye, og i tillegg får ho jo ganske mye medisiner. Ho får dråper i nakken en gang i uka, og antibiotika hver dag. Har fått Atarax mot kløen, men synes ikke disse hjelper stort. Vi aktiviserer ho en del med mental stimuli som iq leker, og ball med godbiter, men disse iq lekene beregnet på valp ble litt for enkle for ho. Ho tar ting med engang så ho har intelligensen til en terrier. Venter pakke i posten med litt mere avanserte iq leker, og gleder meg til å holde på med det med ho. Ho liker å gjøre triks og setter veldig pris på sånn oppmerksomhet, Prøver å få til 4-5 økter per dag der vi driver sånn aktivitet med ho. Når det gjelder fysisk aktivitet har vi fått info fra ei med erfaring med terrier at raset ikke bør utsettes for lange turer pga at den da kan bli oppspilt og stressa. Ho anbefalte korte tisseturer på 10-15 min. Nå kan ho uansett ikke utsettes for veldig mye fysisk aktivitet akkurat nå med tanke på at ho er syk.

Vi roser og gir godbit for positiv adferd, men hvordan få bort uønsket biting, få lært ho litt god sosial adferd med andre hunder? Har jo fått mange råd av andre, men føler ikke at de er så gode. Det går som regel på litt "tøff" irettesettelse som å legge i bakken, klype i kinnet, ta i nakken osv men synes ikke dette er riktig, og jeg er i utganspunktet imot fysisk avstraffelse. Trenger gode råd fra erfarne hundeeiere, spesielt fra de med erfaring med terrier. Føler vi er på ukjent terreng her siden ingen av oss er vant til sånn adferd hos hund. Har hatt Shih Tzu tidligere og den var jo født snill så bød ikke på noen problemer i det hele tatt,

Målet vårt er iallefall å få en trygg og god hund som kan ha glede av å være med andre hunder. En hund vi nok kommer til å ha på forskjellige kurs så vi kan lære å handtere henne riktig, og å gi henne utfordringer ho liker og som kan gi henne nok stimuli og riktig stimuli i forhold til hva slags mix ho er. Tror ho kan bli flink i lydighet og i aguility. Da er det ikke snakk om å stresse henne med konkurranser og sånt, men å bruke det som lek og kos både for ho og oss.

Dette ble nok litt rotete, men håper det er leselig :D

På forhånd takk for god hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med terrier må dere være 100% konsekvente og rolige, men det vet dere sikkert. Om hun biter, ikke gi dere.

Det er regel nr 1. Aldri aldri gi dere.

Det kan hende hun aldri blir sosial med andre hunder. Vær forberedt på det.

Selv om dere ikke kommer dere på kurs finnes det instruktører som kommer hjem til dere. Jeg ville tatt tak i dette med en gang, og fått noen til å observere henne hjemme. Noen med erfaring.

Å knøvle en jrt for mye er ikke lurt. Når min var valp ( for eviglenge siden) fikk vi beskjed av oppdretter og andre erfarne at en jrt vil til slutt ta igjen.

Det hendte jeg korrigerte han fysisk, men det meste gikk på å være staere enn bikkja. Og med en jrt betyr det å være ekstremt sta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg berømme dere for å ta dere av en "skadeskutt" valp med en dårlig start. Det er kjempesnilt gjort! Men det kan også være problematisk, noe dere allerede er klar over.

Terriere, spesielt småterriere, er skarpe, modige og egenrådige. Dette var viktige egenskaper den gang de fungerte som rottehunder - man skal være passe modig og selvstendig for å krype alene ned i et rottehull og drepe et aggressivt dyr nesten like stort som en selv! Men det er egenskaper som kan bli en utfordring når hunden "bare" skal være en familehund, og i tillegg har hatt en ublid start de første, viktige ukene og månedene av livet sitt.

Ikke forsøk å dominere eller fysisk straffe hunden! Det vil bare gjøre vondt verre, spesielt når den er slik den er nå. Den trenger å bygge tillitt til dere. Børsting og slikt kan tas gradvis. Legg frem børsten på gulvet - godbit. Snuser ham på børsten - godbit. Får du ta på ham (uten børsten) - godbit. Ta det så gradvis som hunden trenger for å gjøre den vant med og trygg på både dere og stell i seg selv.

Ellers er jeg enig med andre om å skaffe en erfaren og dyktig instruktør (dvs en som ikke tror hunden oppfører seg slik fordi den vil "dominere deg").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser du har fått veldig gode råd allerede her, det gjelder å være konsekvent og sta med terrierene. Ville prøv å unngå å korrigere fysisk eller å bruke positiv straff (tilføre ubehag).

Et konkret tips til å håndrere bitingen er å bruke "time-out". ( Ikke hvis dere holder på med å håndtrere valpen, da må dere være tolmodige og bare ikke gi dere. Har dere bestemt dere for at valpen skal børstes så skal han det, vær rolig og bestemt) Hvis han jakter på beina deres og napper etter dere kan en "time-out" funke bra. Vi hadde hvertfall STOR suksess med dette. Hadde bare et kort bånd bundet til et bordbein og hvergang han beit satt vi han der i timeout, null oppmerksomhet i noen minutter (ikke engang øyekontakt). Tanken var "biter du blir det kjederlig". Valpen vår lærte fort at dette ikke var veien og gå for å få oppmerksomhet.

Hvis hun hopper og biter på tur, stå på båndet (så hun ikke får hoppet) til hun roer seg. Vær konsekvente, gjør det HVER gang hun prøver seg på dette.

Vi har hatt god erfaring med å ignorere uønsket adferd. Avlede, heller enn å straffe.

Vår valp likte heller ikke å bli håndtert (pelsstell/kloklipp/tannbørsting) men han roa seg veldig mye med snutebånd, virker som han ble litt tryggere av det. Samtidig lærte han jo at det gikk fortere over hvis han lå rolig. Jeg klarte hvertfall ikke la vær å trekke hendene tilbake når han nappet etter dem, da lærete han jo på et vis at det funket og det er jo veldig dumt. Med snutebånd lå han "rolig" og det ble ikke så mye "kamp". Nå lar han seg stortsett håndtere uten noe mokking.

Lykke til!

Og tips til litt mentaltrening er å legge tørrforet inn i pappesker (gamle pizzabokser eller eggekartonger) blir litt rot men hunden vår elsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...