Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Det kan vel legges til at det ofte er lagt ned en del pelsstell i de man ser på utstilling, sånn at pelsen blir mest mulig slett med minst mulig krøll: Vask, balsam, børst, føn, you name it. Da ser jo pelsen straks litt mindre voluminøs ut enn til hverdags. I andre land og kulturer tror jeg ikke man kan se bort fra at det er en og annen slettetang i sving heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel legges til at det ofte er lagt ned en del pelsstell i de man ser på utstilling, sånn at pelsen blir mest mulig slett med minst mulig krøll: Vask, balsam, børst, føn, you name it. Da ser jo pelsen straks litt mindre voluminøs ut enn til hverdags. I andre land og kulturer tror jeg ikke man kan se bort fra at det er en og annen slettetang i sving heller.

+ saks og barbermaskin :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn på facebook la ut dette bildet av et veldig flott whippet. (måtte stjele) Vil tro mange syns dette er en type som ikke er så bra etter standarden vi har her, men i mine øyne viker den veldig flott eksterørmessig. Den heter Old Road`s Kamagurka.

Syns den var veldig lang i ryggen? Men fin! Nysgjerrig på hvordan den er i forhold til standarden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det. De man ofte ser er veldig krummet i ryggen, så tror ikke det blir så stor forskjell når man retter den litt ut. Den minner meg litt om løpstypen av greyhounds, de har vel løpslinjer på whippet også.

Ah, ja, det kan hende. Jeg er ikke noe god på whippeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns han ser lang ut i ryggen, evt at han har litt korte bein.

Syns ikke man ser så mange av de med veldig krum rygg lengre jeg? Hverken i utstillingsringen eller på LC banen.

Selv syns jeg han her er nydelig, selv om han selvsagt har sine feil han og. Var han her som gjorde at vi falt så inmari for whippeten:

_DSC2522_w.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn på facebook la ut dette bildet av et veldig flott whippet. (måtte stjele) Vil tro mange syns dette er en type som ikke er så bra etter standarden vi har her, men i mine øyne viker den veldig flott eksterørmessig. Den heter Old Road`s Kamagurka.

Jeg liker ham ganske godt, jeg også, men skulle gjerne sett flere bilder av ham. Lurer på om bildet er litt uheldig, eller om han har så utpreget hjortehals og høyt halefeste/flatt kryss som det ser ut her. Proporsjonene er fine, han er langt fra så lang i kroppen som en del show-whippets er, men moderat brystdypde og lendbue gjør at han ser lengre ut enn han er.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes og han var veldig fin, men litt for lang rygg etter min smak... men en fin whippet... tja... fin hund iallefall.

Han her synes jeg er superflott, blir spennende å se hvordan han blir som voksen :) Liker så godt ryggen og balansen. Skulle jeg hatt whippet måtte det vært noe i denne duren.

(Håper det er greit jeg stjal bilde fra kulltråden din, @Alzenas :) )

Courtborne Scorpio "Dani":

1526686_10151818954471968_581910488_n_zp

Når det gjelder borzoi og pelsmengde så har jeg vel egentlig bare støtt borti slike som hannhunden, med masse pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt helt for spansk galgo da vi var på myndeutstilling. Ifølge NKK sin rasestandard skal de være rolige og til dels reserverte. Jeg endte opp som "barnevakt" for to stykker da det var en mann som hadde med seg galgo x2 + en irsk ulvehund, og de bokstavelig talt krøp opp i fanget på meg. Samtidig var de så vare og forsiktige vesen. Helt nydelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt helt for spansk galgo da vi var på myndeutstilling. Ifølge NKK sin rasestandard skal de være rolige og til dels reserverte. Jeg endte opp som "barnevakt" for to stykker da det var en mann som hadde med seg galgo x2 + en irsk ulvehund, og de bokstavelig talt krøp opp i fanget på meg. Samtidig var de så vare og forsiktige vesen. Helt nydelige.

Har inntrykk av at det varierer litt når det gjelder gemytt og mentalitet på galgo. Noen er mer reservert og sær enn andre. Liker typen godt selv, strålende å se de løpe (enorm fart, pluss mer smidighet enn greyhounds). Har, litt på moro, blitt tilbudt å ta over en, både en og to ganger, men hun er litt sær, så har takket pent nei (selv om jeg lar meg friste, spesielt når denne hunden lar meg hilse på og kose på henne, noe hun sjelden lar fremmede gjøre) :) Syns strihåret galgo er tøffe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her synes jeg er superflott, blir spennende å se hvordan han blir som voksen :) Liker så godt ryggen og balansen. Skulle jeg hatt whippet måtte det vært noe i denne duren.

(Håper det er greit jeg stjal bilde fra kulltråden din, @Alzenas :) )

Det er bare hyggelig Lola P :)

Jeg er veldig fornøyd med hvordan Dani har utviklet seg. Han er et veldig fint eksemplar av rasen, og han kommer nok til å føre oppdrettet mitt opp og fremover slik jeg hadde håpet da han ble nordlending. Det beste er dog innsiden, han er en veldig behagelig kar å leve med, alt for lett å bli glad i :)

For å legge med min lille drøm fortjener Multi Ch Int Ch Azarin Buttermilk Muffin en plass i tråden her, for han er absolutt en kar etter min smak. Feilfri er de aldri, men noen er rimelig nær.

971848_10200990276491456_610175527_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med å like mange av whippetene jeg ser, mye pga krum rygg kombinert med svært fallende kryss. jeg bare liker det ikke :-)

Liker dem litt mer slik:

www.glwrc.com/images/mariah.080510.jpg

evnt kortere rygg men ikke krumrygga!

www.glwrc.com/images/mariah.080510.jpg

har ikke lest rasestandard :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med å like mange av whippetene jeg ser, mye pga krum rygg kombinert med svært fallende kryss. jeg bare liker det ikke :-)

har ikke lest rasestandard :-)

Syns ikke jeg ser så mange whippeter med krum rygg og svært fallende kryss jeg.

Standarden sier dette:

Kropp:

Rygg: Bred, fast, forholdsvis lang.

Lend: Tydelig lendebue, men ikke karpet. Gir inntrykk av styrke og kraft.

Bryst: Meget dypt med rikelig volum. Dypt og markert forbryst. Godt hvelvede ribben med velutviklet muskulatur mot ryggen.

http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2012/02/Whippet-FCI-162.pdf

Hun her syns jeg også er rålekker:

10330388_4462595339694_47097716824076362

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det varierer litt når det gjelder gemytt og mentalitet på galgo. Noen er mer reservert og sær enn andre. Liker typen godt selv, strålende å se de løpe (enorm fart, pluss mer smidighet enn greyhounds). Har, litt på moro, blitt tilbudt å ta over en, både en og to ganger, men hun er litt sær, så har takket pent nei (selv om jeg lar meg friste, spesielt når denne hunden lar meg hilse på og kose på henne, noe hun sjelden lar fremmede gjøre) :) Syns strihåret galgo er tøffe også.

Først må jeg si.. så utrolig kul tråd!! :-)

Må kommentere galgo, da jeg var så heldig å få ei galgo tispe på besøk her.. nå har hun vært her i snart 6 måneder:-).. på mange måter veldig typelik whippet . Super lydig på innkalling, har litt større radius løs, elsker kos og ligge på fange.

Reservert mot fremmede ja, men når resten av flokken er super sosial ( 3 whippet + en saluki), tar det ikke lang tid før hun også stikker nesen frem. - da SKAL hun ha kos. Men ellers er det helt greit at hun ikke er som de super sosiale whippetene mine, som gjerne hopper på alle som ønsker å hilse.. hun har tross alt en smule lenger ben enn de:-)

Har man i tillegg nyvasket hår- som lukter godt, ja da skal det gnis;-).

Aboslutt en rase å vurdere om man ønsker en litt utradisjonell men vakker mynde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det finnes whippets til hver ens smak :P Jeg er ikke superfan av de som er lagt ut så langt, og hvis "krum rygg" betyr tydelig lendebue, så har jeg absolutt ikke noe imot "krum rygg". Jeg savner forøvrig dypt, tydelig forbryst på noen av de whippetene som er lagt ut her.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med tydelig lendebue, men endel er jo rett og slett ekstreme... for min del trenger ikke en flott whippet å ha rett rygg, men det er ikke pent når de blir mange ganger mer banan enn sch...

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med tydelig lendebue, men endel er jo rett og slett ekstreme... for min del trenger ikke en flott whippet å ha rett rygg, men det er ikke pent når de blir mange ganger mer banan enn sch...

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Den skal ikke være karpet, så det går en grense, ja. (Vanskelig å si hvor grensen går, men man ser det når man ser det, liksom.) Jeg syns Hermes får sterkere bue over lenden når han er i bedre kondisjon og har mer muskler over ryggen, og regner med det er en viss sammenheng.

Syns ikke whippet skal ha rett rygg fra nakke til hoftebein. Det er heller ikke riktig ifølge standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med tydelig lendebue, men endel er jo rett og slett ekstreme... for min del trenger ikke en flott whippet å ha rett rygg, men det er ikke pent når de blir mange ganger mer banan enn sch...Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Har du bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilder?

Ja, men har ikke så lyst til å legge ut her, jeg kjenner ikke til miljøet og hvem sine hunder som er hvem osv, så er redd det blir uthenging (og vil ikke såre noen heller)...

Likte veldig godt tispa du la ut over her, hva heter hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...