Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger forslag til en liten hund (uten særlig pelsstell) som vil passe inn hos meg


tm100012
 Share

Recommended Posts

Jeg har en stor og aktiv hund, men dessverre kommer jo alderen hans snikende på tross av et ungt sinn.. sånn etter hvert. Jeg ser derfor for meg en liten hund som vil passe et muligens roligere aktivitetsnivå i årene som kommer.

  • Den lille må ikke være en rase som er kjent for å bli veldig "eier-syke".
  • Pelsstell-raser utgår, for jeg vil ha en kort og lettstelt pels på den lille.
  • Det er ikke ønskelig med utpreget jaktinstinkter.
  • Den lille må være under 40 cm i manken. Bonus hvis den er enda mindre, og går innenfor målene for en "flybag" med tid og stunder. Praktisk! :)

Av aktivitet vil den få godt med tur, selvfølgelig hverdagslydighet og mentale utfordringer i hverdagen, men ingen store treningsplaner. Viser det seg at den lille blir et pent eksemplar av rasen, da kan jeg gjerne dra på ett par utstillinger og se om den liker å showe litt ringen. Det hadde vært artig :)

Jeg synes godt om småraser som den minste Pinscheren, Boston, Fraller og Italiensk mynde, men ønsker å åpne opp horisonten en god del mer slik at jeg har flere raser å sette meg inn i.

Noen forslag? Har du i tillegg god kjennskap til rasen du foreslår, så del gjerne erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Må vel bidra med litt fristebilder av dvergpinscher også da... De obligatoriske valpebildene Men de er supersøte som voksne også God plass i flybag, til og med plass til to

Ok, litt skittent spill, men la gå: Trenger du flere gode grunner?

Til rette vedkommede kan det godt være han er til låns. De har som nevnt noe jaktinstinkt, men ettersom du vurderer både bartedyr og minipinschere så kommer ikke dsg noe dårligere ut enn dem ihvertf

Menmenmenmen - ikke DS? :o

Åh, jeg LIKER VELDIG godt dvergene :) Men hvor lang tid bruker du på pelsstellet av en liten Schnauzer?

Jeg ser jo også at DS varierer en god del i størrelse. Noen er jo opp mot 10 kilo, men ei lita tispe må jo være mer overkommelig å nappe gjennom, kanskje? *håpefull*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg LIKER VELDIG godt dvergene :) Men hvor lang tid bruker du på pelsstellet av en liten Schnauzer?

Jeg ser jo også at DS varierer en god del i størrelse. Noen er jo opp mot 10 kilo, men ei lita tispe må jo være mer overkommelig å nappe gjennom, kanskje? *håpefull*

Rullerer pelsen på Smula, bruker ca en times tid pr uke når hun skal holdes i utstillingskondisjon. Ellers en times tid pr andre tredje uke kanskje. Bruker ca 4 timer på å skrelle henne helt. Tar nok litt lengre tid om hunden har dårlig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk/svensk gårdshund kan ha en del jaktinstinkt, men stikker ikke av i tide og utide (men jager gjerne smått ihvertfall, en del jager storvilt også. Odin jager det meste som løper :P ). De er forsåvidt også en pinscherrase og har en del likheter med dp, forskjellen er hakket mindre hypre og mindre lyd. ;)

Men ellers tror jeg det er en rase du kunne likt, ut fra inntrykker jeg har fått av deg. Odin stiller gjerne som godt eksemplar. :) En liten tispe får du kanskje i en bag også. Odin veier 8 kg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler enda mer! Dette blir jo bare verre og verre :P

Meant to be!! Han har nesten like god pels som henne, er samme størrelse så håper evt tisper blir litt mindre enn sin mor, utfyller henne kjempeflott - hennes svake sider er han sterk på og motsatt. Kjenner ham godt, og han er en super hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meant to be! Han har nesten like god pels som henne, er samme størrelse så håper evt tisper blir litt mindre enn sin mor, utfyller henne kjempeflott - hennes svake sider er han sterk på og motsatt. Kjenner ham godt, og han er en super hannhund.

Er det du som skal ha oppdrett? Hvilke linjer kommer de fra? Har du/de hjemmeside, så send meg gjerne dit altså :) Jeg må jo se litt mer på dette.

Søsteren min har en sort dverg på 10 år. Sprek som bare det. Han er jo en Riesen i liten kropp, bare enda litt tøffere, synes han :lol: Jeg ser jo også at pelsstellet hans er" lite" i forhold til han min, og at det er langt flere som påtar seg nappejobben mot betaling i forhold til Riesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk/svensk gårdshund kan ha en del jaktinstinkt, men stikker ikke av i tide og utide (men jager gjerne smått ihvertfall, en del jager storvilt også. Odin jager det meste som løper :P ). De er forsåvidt også en pinscherrase og har en del likheter med dp, forskjellen er hakket mindre hypre og mindre lyd. ;)

Men ellers tror jeg det er en rase du kunne likt, ut fra inntrykker jeg har fått av deg. Odin stiller gjerne som godt eksemplar. :) En liten tispe får du kanskje i en bag også. Odin veier 8 kg nå.

Jeg kjenner veldig lite til denne rasen. Er Odin til låns, altså? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som skal ha oppdrett? Hvilke linjer kommer de fra? Har du/de hjemmeside, så send meg gjerne dit altså :) Jeg må jo se litt mer på dette.

Søsteren min har en sort dverg på 10 år. Sprek som bare det. Han er jo en Riesen i liten kropp, bare enda litt tøffere, synes han :lol: Jeg ser jo også at pelsstellet hans er" lite" i forhold til han min, og at det er langt flere som påtar seg nappejobben mot betaling i forhold til Riesen.

Det blir mitt kull ja. http://piedpiper.no/ Selve kullet er ikke annonsert som sådan enda, men du kan lese litt mer om hannhunden et stykke ned på nyhetssiden. Smula har også gått MH, og du kan få skjemaet hennes om du vil. Smula kommer fra Skruff i Arendal etter en importtispe og en russisk hanne - linjene er amerikanske. Hannen er trønder etter europeiske linjer hovedsaklig.

En dverg og en riesen er egentlig helt like inni hodet sitt - det er bare utenpå man ser forskjell :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig lite til denne rasen. Er Odin til låns, altså? :D

Til rette vedkommede kan det godt være han er til låns. ;)

De har som nevnt noe jaktinstinkt, men ettersom du vurderer både bartedyr og minipinschere så kommer ikke dsg noe dårligere ut enn dem ihvertfall. Jeg pleier å si at de er som jrt, bare rundere i kroppsbygningen og gemyttet. :) De er morsomme sirkushunder som liker triks og sprell, vil være med på alt som skjer, men også ligger og koser under teppet.

Jeg må vel reklamere litt jeg også da...

DSC_1453.small.JPG

DSC_1520.small.JPG

IMG_3292.JPG

dsc_2980.jpg

IMG_3288.JPG

P1010094.JPG

IMG_3053.JPG

P4100529.JPG

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mitt kull ja. http://piedpiper.no/ Selve kullet er ikke annonsert som sådan enda, men du kan lese litt mer om hannhunden et stykke ned på nyhetssiden. Smula har også gått MH, og du kan få skjemaet hennes om du vil. Smula kommer fra Skruff i Arendal etter en importtispe og en russisk hanne - linjene er amerikanske. Hannen er trønder etter europeiske linjer hovedsaklig.

En dverg og en riesen er egentlig helt like inni hodet sitt - det er bare utenpå man ser forskjell :lol:

Virkelig kjempeflott hjemmeside :) Skal følge med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til rette vedkommede kan det godt være han er til låns. ;)

De har som nevnt noe jaktinstinkt, men ettersom du vurderer både bartedyr og minipinschere så kommer ikke dsg noe dårligere ut enn dem ihvertfall. Jeg pleier å si at de er som jrt, bare rundere i kroppsbygningen og gemyttet. :) De er morsomme sirkushunder som liker triks og sprell, vil være med på alt som skjer, men også ligger og koser under teppet.

Jeg må vel reklamere litt jeg også da..

P4100529.JPG

For et blikk :wub:

Hvis dere vil ha selskap i marka en tur, så gi lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...