Gå til innhold
Hundesonen.no

Fikk ikke fjernet hele flåtten


Janis
 Share

Recommended Posts

Flått middelet fungerer tydeligvis ikke.

Har fjernet mye ¨flått, men denne gangen klarte jeg ikke å ta hele kroppen.

Tok resten med pinsett. Fikk litt panikk, og rensa såret med pyricept.

Hva kan skje om det er noe igjen?

Hva tenker dere om flått vaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sjansen for overføring av borrelia er størst når flåtten sitter festet i mer enn 24 timer.
  • Smøring med fett, sprit eller lignende for å få flåtten til å slippe taket selv anbefales ikke da dette kan forsinke fjerningen av flåtten med større risiko for sykdomssmitte som resultat.
  • Ta med en flåttfjerner, pinsett eller fingrene rundt flåttens hode så nær huden som mulig. Du kan vri eller dra flåtten rett ut.
  • Hvis litt av munnen til flåtten sitter igjen etter at den er fjernet, er dette ikke farlig. Den delen av flåtten bærer ikke smitte, og vil avstøtes av huden. Prøv likevel å fjerne så mye av flåtten som mulig.
  • For å unngå en betennelse i selve bittet, kan du desinfisere bittstedet med sårvask og påføre antibiotikaholdig sårsalve etterpå. Du kan også bruke såpevann. Desinfisering er særlig viktig dersom noe av flåtten sitter igjen i huden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropos flottbitt.

På våres Mutte så blir hele området der flotten har vært hårløst og det hovner , er dette normalt? Har ikke hatt så mange "lang hårete" hunder, så kanskje jeg bare ikke har tenkt over det før?

Hvis det hovner opp tyder det på lokal betennelse. Vask med desinfiserende vask og smør feks med Brulidin, Bacimycin el etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Men jeg synes det er litt rart at han hovner opp av alle bittene, selv når vi har fått hele flotten bort.

Man kan få slike lokale reaksjoner. Selv etter forbigående bitt og stikk. Noen er mer følsomme enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få slike lokale reaksjoner. Selv etter forbigående bitt og stikk. Noen er mer følsomme enn andre.

Katten vår reagerer på samme måte. Hovner opp og får en hard kul der flåtten er fjernet, samt at han får hårløse flekker. Han reagerer også ganske sterkt på flåttdråper, så vi har måttet ty til naturlige midler (enten teatreeoil eller egenprodusert) samt å gå over ham daglig for å fjerne de få som likevel henger seg på.

Pus er tre år nå, og har alltid vært sånn. Ellers er han frisk på alle måter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke få reklamere nok for de geniale, små plastgaflene som flåttfjernere. Tre flåtten inn på "gaffelen", vri rundt (ikke nykk) og flåtten er ute. Så er det bare å kaste flåtten i do og trekke. Beste oppfinnelsen jeg har vært borti.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke få reklamere nok for de geniale, små plastgaflene som flåttfjernere. Tre flåtten inn på "gaffelen", vri rundt (ikke nykk) og flåtten er ute. Så er det bare å kaste flåtten i do og trekke. Beste oppfinnelsen jeg har vært borti.

Enig! Er akkurat som et lite brekkjern, bare at man snurrer flåtten ut isteden for å dra den ut. Da får man faktisk med hele flåtten og slipper å klemme "flått-innholdet" inn i hunden fordi man prøver å ta den med fingrene eller andre ubrukelige redskaper. De er faktisk geniale og alle hunde/katteeiere burde kjøpe seg slik! ( ja, jeg er frelst! :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i do folkens! Brenn de..

Hvorfor må man brenne de? Holder det ikke med å knuse de?

Jeg pleier å ta de inn i litt papir og bruke flåttfjerneren til å knerte dem inni papiret. Legger papiret med flåtten inni på hardt underlag og moser de med flåttfjerneren. Så kaster jeg den enten i søpla eller i do. Er den ikke dø da? Eller kan eggene overleve og komme seg ut i naturen og plage oss igjen? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man skal ikke snurre flåtten rundt når man skal ha den av, den skal trekkes rett ut.

Etter at jeg slutta å bruke flåttfjernertang/galge og begynte å ta tak i de og bare nappe de bestemt ut så har det enda ikke skjedd at noe har blitt sittende igjen, selv ikke fra de pittesmå, er de store tar jeg litt papir i mellom i tilfelle de sprekker (gugg og grøss).

Jeg har forøvrig i år ikke plukket en eneste flått av hundene - ikke en, og det til tross for at det bruker å være MYE flått på Kråkstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke snurre flåtten rundt når man skal ha den av, den skal trekkes rett ut.

Pleier alltid å snurre den av. Tar masse flått hvert år av hunder og katter, og hodet har aldri sittet igjen. Derimot, før jeg hadde teknikken for noen år tilbake, så satt hodet igjen mer enn en gang da jeg trakk dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...