Gå til innhold
Hundesonen.no

Blod i urinen


Tonje
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har vært borti dette? Felix har hatt blodig urin i dag, men er ellers i fin form. Noen som kan berolige meg med at det sikkert ikke er noe alvorlig? Googla det og mange av sykdommene det kan være var jo ikke spesielt hyggelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urinsten? Casper tisset blod en gang forrige sommer, fin form før og etter. Tok ul og den viste noen små steiner. Borte med en sekk hills urinary. Men kan ha vært tilfeldig og, hanner kan tisse blod innimellom uten at noe trenger være galt. Hormoner, stress, anstrengelse. Men ta en sjekk på Mandag du, av prostata, blære og nyrer. Kommer det blod hver gang da?

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har hatt blod i urinen, jeg hastet til veterinærvakta og var der innen en time. Tok røntgen og prøver, vi fant ikke ut hva det var :-/ Han fikk antibiotikakur og spesialfor for en periode likevell! Veterinæren kom frem til at det kunne være pga belastning da jeg passet tispe med løpetid og stådager og samtidig belastet jeg han kraftig i form av fysisk mosjon. De hadde opplevd lignende hos sine jakthunder ved løpetid og i forbindelse med jakten... :)

Du får følge med! Om hunden sliter med å tisse, har vondt når han tisser eller presser uten at det kommer urin så bør du dra til veterinærvakten :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tisset blod så ville jeg dratt til legen min, men når det er snakk om hund så er det visst helt greit å spørre et forum fullt av randome hundemennesker? Ta nå dyret til en veterinær som faktisk har utdannelse i å si om hunden din er syk eller ikke. Slike ting irriterer meg grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tisset blod så ville jeg dratt til legen min, men når det er snakk om hund så er det visst helt greit å spørre et forum fullt av randome hundemennesker? Ta nå dyret til en veterinær som faktisk har utdannelse i å si om hunden din er syk eller ikke. Slike ting irriterer meg grønn.

Jeg hadde dratt til veterinær ;-) Og det gjorde jeg også da det skjedde med min hund!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tisset blod så ville jeg dratt til legen min, men når det er snakk om hund så er det visst helt greit å spørre et forum fullt av randome hundemennesker? Ta nå dyret til en veterinær som faktisk har utdannelse i å si om hunden din er syk eller ikke. Slike ting irriterer meg grønn.

Hun har vel ikke skrevet noe om at hun ikke skal til dyrlegen (selv om man her må forte seg å skrive det i første setning egentlig, så man ikke blir hoppet på med slike innlegg :P).

Ikke noe galt i å høre erfaringene til folk vel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund hadde mye blod i urinen for drøye 2 uker siden. Fikk da påvist Prostatitt på han, og homromsprøyte + antibiotika i 10 dager gjorde susen på han. (ble sjekket på heimdal, og fikk komme inn på fredag ettermiddag etter en urinprøve, så ville sjekket det ut så fort som mulig)

Si ifra om vetrinær finner noe da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tisset blod så ville jeg dratt til legen min, men når det er snakk om hund så er det visst helt greit å spørre et forum fullt av randome hundemennesker? Ta nå dyret til en veterinær som faktisk har utdannelse i å si om hunden din er syk eller ikke. Slike ting irriterer meg grønn.

Virker dette akutt? Det må da være lov til å spørre. Jeeze Louise... Det er masse kompetanse på dette forumet, å sjekke her utelukker ikke at man i tillegg tar kontakt med veterinær.

TS, min forrige hannhund begynte å tisse blod, det var på slutten av strålen og ble mer og mer konsentrert utpå turen.

Han hadde prostataproblemer og ble kastrert på grunn av dette. Det hele var svært udramatisk, og ikke på noen måte akutt. Han fikk en reaksjon på de innvendige stingene, men det blir litt på siden føler jeg.

En urinprøve og sjekk av prostata vil gi deg mye informasjon.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for jeg er kjempeslem som sier at man burde gå til dyrlegen når man oppdager blod i urinen. At jeg blir irritert over at folk spør på forum framfor å gå til dyrlegen gjelder ikke kun dette forumet, men alle hundeforum alle steder. Klart man kan spørre om råd, men blod i urinen kan være en hel bråte ting, og man må se på helheten og ikke bare litt tekst på et forum. Og nei, det at TS ikke har skrevet at hun ikke har vært hos dyrlegen utelukker selvfølgelig ikke at hun har vært det, men når hun ikke skriver hva dyrlegen mente om blodet så antar jeg at de ikke har vært der.

Et lite googlesøk på blod i urin gir meg denne listen, så her er mine forslag til hva det kan være:

Upper urinary tract the kidneys and ureters:

Structural or anatomic disease, such as cystic kidney disease and familial kidney disease

Metabolic diseases, such as kidney stones

Neoplasia

Infectious diseases

Nephritis

Idiopathic causes

Trauma

In the lower urinary tract:

Infectious disease

Inflammatory disease in the kidney

Unknown cause

Trauma

Lower Urinary Tract ‒ bladder and urethra:

Structural or anatomic issues such as bladder malformations are implicated in bringing on hematuria

Metabolic causes, such as stones, are possible

Neoplasia

Infectious disease (such as bacterial, fungal, and viral disease):

Idiopathic causes

Trauma

Chemotherapy can elicit hematuria

Unknown cause

Trauma

Issues involving the genitalia include metabolic conditions:

Heat cycle, or estrus

Neoplasia

Cancer or tumors

Iinfectious disease such as from bacteria and fungus

Inflammatory disease

Trauma

Også kan man vel legge til "ingen ting å bekymre seg for" som min hadde et eksempel av i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke kjempeslem, men du er unødvendig brå og brysk.

Innlegget kom på en fredag, i dag er det søndag, blod i urinen kan fint vente til over helgen så lenge allmenntilstanden er god.

Hva er egentlig problemet med å spørre på et forum før man drar til veterinæren i et tilfelle som dette?

Dr. Google anbefaler jeg sjelden for å si det sånn, han har det med å krisemaksimere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste lå og skalv i senga natt til torsdag, og hun tisset kontinuerlig når hun kom ut. Det var ikke før hun tisset på grusen at jeg så hvor mye blod det var i urinen. Tok henne med til dyrlegen på torsdag og fryktet både pyometra, svulst i blæra osv (jeg er litt hysterisk når det kommer til egne hunder), men heldigvis var det "bare" en kraftig urinveisinfeksjon. Men det er jo vondt nok det.

Slik så hennes urinprøve ut:

urinprove-2.jpg

Men som flere sier, blod i urinen kan bety alt fra urinveisinfeksjon/urinsten/rift i slimhinnen til mere alvorlige ting.

Lykke til hos veterinæren :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for jeg er kjempeslem som sier at man burde gå til dyrlegen når man oppdager blod i urinen. At jeg blir irritert over at folk spør på forum framfor å gå til dyrlegen gjelder ikke kun dette forumet, men alle hundeforum alle steder. Klart man kan spørre om råd, men blod i urinen kan være en hel bråte ting, og man må se på helheten og ikke bare litt tekst på et forum. Og nei, det at TS ikke har skrevet at hun ikke har vært hos dyrlegen utelukker selvfølgelig ikke at hun har vært det, men når hun ikke skriver hva dyrlegen mente om blodet så antar jeg at de ikke har vært der.

Et lite googlesøk på blod i urin gir meg denne listen, så her er mine forslag til hva det kan være:

Upper urinary tract the kidneys and ureters:

Structural or anatomic disease, such as cystic kidney disease and familial kidney disease

Metabolic diseases, such as kidney stones

Neoplasia

Infectious diseases

Nephritis

Idiopathic causes

Trauma

In the lower urinary tract:

Infectious disease

Inflammatory disease in the kidney

Unknown cause

Trauma

Lower Urinary Tract ‒ bladder and urethra:

Structural or anatomic issues such as bladder malformations are implicated in bringing on hematuria

Metabolic causes, such as stones, are possible

Neoplasia

Infectious disease (such as bacterial, fungal, and viral disease):

Idiopathic causes

Trauma

Chemotherapy can elicit hematuria

Unknown cause

Trauma

Issues involving the genitalia include metabolic conditions:

Heat cycle, or estrus

Neoplasia

Cancer or tumors

Iinfectious disease such as from bacteria and fungus

Inflammatory disease

Trauma

Også kan man vel legge til "ingen ting å bekymre seg for" som min hadde et eksempel av i fjor sommer.

Du må bare irritere deg grønn videre for min del og sitte der på din høye hest og anta at jeg er så stappa teit at jeg ikke tar med hunden til veterinærom han er syk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...