Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer å skaffe hund!


Wachita
 Share

Recommended Posts

Hei!

Etter mye om og men har vi tenkt å etterhvert skaffe oss en hund. Men vi vet ikke helt hvilken rase vi skal velge. Så håpet kanskje noen av dere kunne hjelpe litt?

Vi har 3 katter hjemme, og bor i en leilighet på 90kvm.

Jeg er hjemmeværende, og min samboer jobber og er ellers mye borte. Så jeg tenker å ha en hund som følgesvenn som jeg kan gå turer med og jobbe med. Å jobbe med dyr er noe jeg elsker.

Vi bor veldig nært Ulriken, og det tar meg 20 min å gå opp hvor stien begynner, så det vil bli et par turer opp dit i uken, samtidig som jeg vil trene veldig mye med lydighet og triks. Evt Agility.

Eneste vi er avhengig av er at hunden ikke skal jakte etter kattene våres, og at den ikke skal føle at den får for liten plass i leiligheten vår. Vi bor i første etage i en enebolig.

Ingen av oss har hatt hund før, men jeg har passet en del på rottweiler tidligere, og dette er en rase jeg har falt veldig for. Men føler denne rasen kan bli litt stor for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere satt dere ned og lest om ulike hunderaser?
Sett opp liste med hva dere ønsker i en hund og hva dere ikke ønsker.
Sett opp liste over raser dere liker, og skriv ned fordeler og bakdeler ved disse.
Sett opp liste over raser som absolutt ikke er aktuelle.
Det er et godt sted å starte i alle fall, når dere leter etter rasen dere tror vil passe best for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Altså selv vorsteh som er kjent for å kverke katter kan vokse opp med katt i huset. Så den bruker å gå bra i de fleste tilfeller, Ellers ville jeg tenkt på hvor mye tid vil du legge i pelsstell som børsting vaksing klipping napping? Hva liker du best i pelstype? Så er det hvor mye tid har du til tur og hotetrim per dag? Hvordn er det med bjeffing? Og en hund kan du da godt ha i 90 kvm leilighet,det er ikke inne den skal leike det er ute. Så er det hvilken størrelse liker du best på hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg jo hjemme hver dag, så tid skal ikke være noe problem.

Av raser er jeg mest glad i store raser. Typ, rottweiler, Cane Corso, Dogo Canario, Amerikansk Boxer, og også Staffer. Det eneste jeg har vært redd for er at hunden skal føle den skal ha for liten plass om nettene eller når vi er hjemme.

Jeg er ikke så begeistret for jakt og gjeter hunder, da jeg ikke er interresert i en hund som skal jakte på alt den finner.

Det jeg ser etter i en hund er at den skal være lett å jobbe med, at den skal komme overens med kattene våre, en som ikke bjeffer av alt. Noe bjeffing innimellom må jeg jo nesten bare akseptere, det er jo normalt. Den skal også være avbalansert, ikke nervøs hund av rase. Den skal være lett å ha med å gjøre, og ikke rive ned folk for kos. Men dette kan jo også jobbes med.

Jeg er ikke så veldig kresen når det kommer til dyr, så lenge jeg kan jobbe med dem. Egentlig.

Jeg har klikketrent både hester og katter med resultat, så klikketrening kommer det til å være en del av hvertfall! Det er noe jeg syns er veldig gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv rottweiler og dette var også min første hund i voksen alder.

Jegvsynes selvsagt at til den bruken og type hund du er ute etter, så er rottweiler et godt valg. Du kjenner jo også til rasen fra før og vet jo da hva det innebærer.

Det jeg liker med rottweileren er dens gode lynne, både som kosete familiehund og aktiv brukshund. Ikke bjeffer de heller, det er svært sjeldent.

De er rolige kosebamser inne og aktive ute. De er hengivne og lojale og flotte hunder når de håndteres riktig. De lærer relativt fort også, går godt sammen med andre dyr og mennesker.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenker jeg Labrador for deg. Labradoren har et utseende som minner mye om Rottweiler og liknende hunder (hunden min hadde gått for rottweiler på flekken om jeg hadde malt brune flekker i trynet på henne).

De rasene du har listet opp: "rottweiler, Cane Corso, Dogo Canario, Amerikansk Boxer, og også Staffer" er hunder som er utrolig enkelt å gjøre galt med. Det er lite rom for å gjøre feil med disse hundene, og vips har du en hund som er utagerende mot andre hunder, mennesker, barn, sykler, biler, fugler eller hva det måtte være. Vips har du en hund som overhodet ikke går overens med kattene dine. Vips har du en hund som er mer til bry enn til kos. Rasene lider også under å ha en ekstrem tiltrekningskraft fra "feil" personer, dermed er mye av avlen ymse og det er vanskelig å finne bra hunder. Det krever rett og slett mye arbeid av deg.

Det enkleste og det jeg faktisk tør GARANTERE for deg at en Labrador hadde passet rett inn i deres hverdag og hadde vært en garantert glede for familien og kattene. Ikke er det vanskelig å finne en bra oppdretter heller, det er mange av de rundt Oslo.

Hvis det er hund for egen kos og glede man vil ha altså. Hvis man absolutt vil ha en rase få andre har for å skille seg ut og føle seg spesiell, et dyr som forteller alle andre at "jeg er tøff", hvis man vil ha et dyr som forteller andre "ligg unna, jeg har en beskytter" og andre sånne ting som går innunder "jeg vil ha hund for å fortelle andre noe" - så er du iallefall advart om arbeidet som kreves :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på shetland sheepdog eller collie da jeg leste første innlegget, for det er raser jeg kunne tenke meg senere til nogenlunde det du beskriver. Men så ser jeg jo du ikke liker gjetere og ønsker en større hund. Synd, for de er meget godt egnet til både lydighet, ag og triks.

De rasene du nevner, anser jeg ikke som like egnede spesielt med tanke på kattene, men mulig jeg er pysete. Rottisen kan jo være en flott brukshund, men jeg er redd jeg har blitt litt farget av alle de utrivlige individene jeg har møtt. Staff kan jo fungere(?).

Kanskje en golden? De kan vel være litt katteglade, men skulle jo tro det kunne fungere når den vokser opp med flere. Golden passer hvertfall til de fleste av ønskene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min steonkel har en rottweiler nå, er den jeg har passet en del. Han har informert meg veldig mye om den rasen, om hvordan den er, og hva som må til for å få en bra hund, og hvor viktig det er og finne riktig oppdretter. Men slik er det med alle. Jeg er ufattelig kresen. Om jeg bestemmer meg for å få en rottweiler, kommer jeg til å ha masse spørsmål til han, om han har noen anbefalinger på oppdretter, i tillegg vil jeg besøke flere oppdrettere rundt om for å se.

Før jeg bestemmer meg, vil jeg nok lese på litt forskjellige raser, høre med min kjære om hva han ønsker, for så som dere skriver, sjekke hva vi ønsker av rasene. (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min steonkel har en rottweiler nå, er den jeg har passet en del. Han har informert meg veldig mye om den rasen, om hvordan den er, og hva som må til for å få en bra hund, og hvor viktig det er og finne riktig oppdretter. Men slik er det med alle. Jeg er ufattelig kresen. Om jeg bestemmer meg for å få en rottweiler, kommer jeg til å ha masse spørsmål til han, om han har noen anbefalinger på oppdretter, i tillegg vil jeg besøke flere oppdrettere rundt om for å se.

Før jeg bestemmer meg, vil jeg nok lese på litt forskjellige raser, høre med min kjære om hva han ønsker, for så som dere skriver, sjekke hva vi ønsker av rasene. (:

Som med alle oppdrettere innenfor alle raser så har du seriøse, mindre seriøse og useriøse oppdrettere. Det er ikke noe problem å finne gode, sunne og friske rottweilere fra seriøse oppdrettere som virkelig vet hva de driver med.

Du må gjerne ta kontakt når du har bestemt deg og om valget faller på rottweiler, så kan du få noen tips om hvem du kan henvende deg til:)

Lykke til med valg av rase, det blir spennende å se hva du bestemmer deg for. Ta deg god tid, så du er sikker på st du tar det rette valget:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min første hund, ei Dogo Canario tispe med mye driv i, så hadde jeg katt. Katten flytta til naboen, for å si det sånn :P Men hun hadde nok mye mer byttedrift enn hva som er vanlig for rasen.. Men det er sant som noen av de andre sier her, dette er jo krevende raser du nevner, som trenger mye sosialisering, miljøtrening og grensesetting. Jeg tror kanskje jeg hadde valgt en annen type hund om du bor i en liten leilighet med 3 katter.

Men på en annen side, Banshee her inne har jo denne type hund, og dverg pincher med flere katter i leilighet. Så det er jo mulig.

Uansett, hvis du velger en litt mer krevende rase med voktinstinkt, så er det iallefall utroolig viktig at du finner en kombinasjon der avelshundene er trygge og stabile! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faller hele tiden tilbake til Rottweiler hver gang jeg ser på andre raser. Men da blir det ikke hund før neste år en gang, mtp at jeg vil bli litt "kjent" med de forskjellige hundene og oppdretterne og se hvordan hundene er mentalt og om de har de egenskapene jeg er ute etter i en hund. Min steonkel er nabo med Kimura kennel, og anbefalte disse. Min steonkel og stefar har vokst opp med Rottweiler, så de sitter også en del med kunnskap (:

Tusen takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...