Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi vurderer en hund nr to, nå har vi sheltie.


Snickers
 Share

Recommended Posts

Buhund? Shiba? :)

Om whippeten kan passe til alle som vil ha en hund uten jaktinstink så kan shibaen også det...

Buhund: Njææi, bjeffete hunder. Dessuten liker jeg litt mere rasepreg. For meg ser buhunden litt blandingshund-aktig ut.

Shibaene er så sinnsykt vakre, men Timmi har lagt shibaene under hat etter to sammenstøt. Og det er de to eneste gangene har har kranglet med andre hunder. Det hadde sikkert gått bra siden vi skal ha en valp, men jeg har fått for meg at han ikke har kjemi med de :P Veldig, veldig synd..

Nå føler jeg meg veldig kresen, hehe :P

Takk for alle svar :) Det hjelper på. Greit å vurdere mange forskjellige raser opp mot kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund: Njææi, bjeffete hunder. Dessuten liker jeg litt mere rasepreg. For meg ser buhunden litt blandingshund-aktig ut.

Shibaene er så sinnsykt vakre, men Timmi har lagt shibaene under hat etter to sammenstøt. Og det er de to eneste gangene har har kranglet med andre hunder. Det hadde sikkert gått bra siden vi skal ha en valp, men jeg har fått for meg at han ikke har kjemi med de :P Veldig, veldig synd..

Nå føler jeg meg veldig kresen, hehe :P

Takk for alle svar :) Det hjelper på. Greit å vurdere mange forskjellige raser opp mot kriteriene.

Er det tisper eller hanner han har vært i sammenstøt med? Du bor jo i norges "shiba-hovedstad", så det burde være mulig å møte på noen med ei hyggelig tispe for å se an kjemien litt mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanner begge to, så ja det var nok det. Sheltien er veldig fæl på å tøffe seg sammen med andre hanner, og liker de ikke noe særlig. Men han har fortsatt bare smelt sammen med shibaer, og det er jo litt betenkelig :P

Det burde det nok! Du kjenner ikke noen hyggelige oppdrette i Bergen, muligens? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr kortis og stress så varierer det med hvilken oppdretter og "linjer". De fleste norske oppdrettere avler familiehunder primært, (selv om de også egner seg til bruks), så min erfaring er at det er lite stress på dem. Noen få individer som er stressa vil du nok finne, men de fleste er greie og kjekke hunder. Min var roen selv inne, null stress, og var med på alt jeg ville ute. Hun var den enkleste hund jeg noengang har hatt. Og var ikke unik ift sin egen rase - slik jeg har opplevd mange andre kortiser siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sheltie og whippet og kan jo fortelle om mine erfaringer. Jeg fikk Blaze (sheltien) da Felix var 4 år og ikke var særlig leken lenger, så noe problem med røff lek har vi ikke hatt. Men; jeg har også erfart at whippeter kan være veldig heftige og brutale under lek, så det er jo greit å være klar over det. Det er jo mulig å sette grenser for whippeten også så jeg ville ikke sett på det som noe problem da :)

Whippeten er milevis unna sheltien i alt egentlig, og de krever i grunn ingenting av hodebry. Så lenge de får løpt fra seg innimellom er de sofapoteter innendørs. Et mykt og varmt sted må de ha, rett og slett :P

Noe jeg savnet med whippeten var pels! Joda, de kan godt være med på lange turer vinterstid, men det må tilrettelegges litt ekstra og jeg synes det er litt pes. Ekstra dekken i tilfelle det første blir vått og kaldt, sitteunderlag dersom man skal ha en pause, potesokker når det blir mange kalde og de trives generelt dårlig med å "bare være ute" på kalde dager. Blaze kan feks være med ut i hagen en kjølig høstdag og kose seg mens jeg holder på med mitt, mens for Felix er ikke det kult i det hele tatt. Da vil han heller være i sofaen :P

Dette kommer jo an på hva man som person synes er positivt og mindre positivt med en rase da, så for deg trenger jo ikke det ha noe å si i det hele tatt :)

Jeg fikk høre en gang at det kunne bli slitsomt for sheltien å bo sammen med en whippet pga gjeting, men selv om Blaze har litt gjeterinstinkt så har jeg ikke merket noe til det. Han digger å løpe etter Felix, men siden han er så kjapp så rekker han liksom ikke å få inn så mye gjeting der. Nafser han litt i beina da om han får sjansen, men Felix bare stopper eller løper i fra han. Det er vel i grunn deres eneste form for lek tror jeg. Ellers tusler de rundt sammen, snuser og tisser på de samme flekkene og sover gjerne sammen i sofaen,så for meg så fungerer det helt fint med disse to rasene.

Litt dårlig samvittighet når Felix må ligge i bilen mens jeg trener Blaze, men det er ikke så ofte og han får nok aktivitet ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sheltie og whippet og kan jo fortelle om mine erfaringer. Jeg fikk Blaze (sheltien) da Felix var 4 år og ikke var særlig leken lenger, så noe problem med røff lek har vi ikke hatt. Men; jeg har også erfart at whippeter kan være veldig heftige og brutale under lek, så det er jo greit å være klar over det. Det er jo mulig å sette grenser for whippeten også så jeg ville ikke sett på det som noe problem da :)

Whippeten er milevis unna sheltien i alt egentlig, og de krever i grunn ingenting av hodebry. Så lenge de får løpt fra seg innimellom er de sofapoteter innendørs. Et mykt og varmt sted må de ha, rett og slett :P

Noe jeg savnet med whippeten var pels! Joda, de kan godt være med på lange turer vinterstid, men det må tilrettelegges litt ekstra og jeg synes det er litt pes. Ekstra dekken i tilfelle det første blir vått og kaldt, sitteunderlag dersom man skal ha en pause, potesokker når det blir mange kalde og de trives generelt dårlig med å "bare være ute" på kalde dager. Blaze kan feks være med ut i hagen en kjølig høstdag og kose seg mens jeg holder på med mitt, mens for Felix er ikke det kult i det hele tatt. Da vil han heller være i sofaen :P

Dette kommer jo an på hva man som person synes er positivt og mindre positivt med en rase da, så for deg trenger jo ikke det ha noe å si i det hele tatt :)

Jeg fikk høre en gang at det kunne bli slitsomt for sheltien å bo sammen med en whippet pga gjeting, men selv om Blaze har litt gjeterinstinkt så har jeg ikke merket noe til det. Han digger å løpe etter Felix, men siden han er så kjapp så rekker han liksom ikke å få inn så mye gjeting der. Nafser han litt i beina da om han får sjansen, men Felix bare stopper eller løper i fra han. Det er vel i grunn deres eneste form for lek tror jeg. Ellers tusler de rundt sammen, snuser og tisser på de samme flekkene og sover gjerne sammen i sofaen,så for meg så fungerer det helt fint med disse to rasene.

Litt dårlig samvittighet når Felix må ligge i bilen mens jeg trener Blaze, men det er ikke så ofte og han får nok aktivitet ellers.

Utifra svaret så tror jeg kanskje det kunne fungert med whippet! :) Men som du sier så er det jo veldig forskjellige hunderaser. De krever ulike ting, og det er egentlig det jeg ønsker, men skjønner jo at det kan bli mye ekstra pes. Spesielt det med å kle på hunden.

Jeg vil dog at hundene skal ha et bra utgangspunkt i gå fint sammen, og kanskje jeg da burde se på en annen rase?

Mtp. valpetiden så tror jeg egentlig ikke sheltien hadde satt pris på leking som knøvling og mosing :P Men lærer ikke valper å respektere de eldre i familien? Med grensesetting av oss mennesker også da.

*Sukk*. Liker whippetene så godt!

Hva tror dere om Cavalier da? Er det i det hele tatt MULIG (helt ærlig) å finne en hund som ikke er disponert for arvelige lidelser som hjertefeil etc.? Vil ikke støtte usunne raser, men rasen virker jo veldig fin ellers. Kan dere anbefale oppdrettere jeg kan ta kontakt med? Hadde helst også vært interessert i en slik en fra linjer som ikke har så ekstremt med pels.

Edit: Amenity; Takk for svar du også :ahappy: Jeg faller mer og mer for rasen ;) Det store spørsmålet er vel ang. størrelse. Vi hadde i utgangspunktet tenkt på en mindre hund enn kortisen, men kanskje man skal jekke på noen krav. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund? Enkle og greie hunder. Vil tro at gårdshund og sheltie vil leke godt sammen. Gårdshunden krever ikke noe mental trening, men blir glade om de får det :)

Det var en god ide! :) Jeg har faktisk ikke truffet på noen slike. Men utifra bilder liker jeg de som er lettere bygd. Kanskje jeg får søke evt. lage en ny tråd for mer info, hvis ingen av DSG folkene stikker innom her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god ide! :) Jeg har faktisk ikke truffet på noen slike. Men utifra bilder liker jeg de som er lettere bygd. Kanskje jeg får søke evt. lage en ny tråd for mer info, hvis ingen av DSG folkene stikker innom her. :)

Jeg anbefalte den ikke til deg i utgangspunktet fordi de har noe jaktinstinkt, og er ikke nødvendigvis en "løs overalt"-hund, og de kan bjeffe. Det er få jeg kjenner som bjeffer mye, men hvis du har en hund til som kan bjeffe så vil det bli mer med begge to. Men hvis den du har fra før er relativt stille så kan det gå bra hvis du er nøye med det i starten.

Raseforumet, ikke veldig aktivt men en del nyttig info: http://dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no/

http://hundesonen.no/forum/topic/24383-dansk-svensk-gaardshund/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund? Shiba? :)

Om whippeten kan passe til alle som vil ha en hund uten jaktinstink så kan shibaen også det...

En whippet uten jaktinstinkter? Da har de ikke møtt min i hvert fall :D Jeg har gitt opp hele krapylet. Ser vi en katt er det enten til å bare løfte opp hele kreket, eller la han stå der i båndet og synes veldig synd på seg selv som ikke får jage.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinscher?

Hmm, takk for forslaget, men min samboer liker ikke de :P

Jeg anbefalte den ikke til deg i utgangspunktet fordi de har noe jaktinstinkt, og er ikke nødvendigvis en "løs overalt"-hund, og de kan bjeffe. Det er få jeg kjenner som bjeffer mye, men hvis du har en hund til som kan bjeffe så vil det bli mer med begge to. Men hvis den du har fra før er relativt stille så kan det gå bra hvis du er nøye med det i starten.

Raseforumet, ikke veldig aktivt men en del nyttig info: http://dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no/

http://hundesonen.no/forum/topic/24383-dansk-svensk-gaardshund/

Takk skal du ha! Vår er relativt stille ja. DSG er under vurdering :)

En whippet uten jaktinstinkter? Da har de ikke møtt min i hvert fall :D Jeg har gitt opp hele krapylet. Ser vi en katt er det enten til å bare løfte opp hele kreket, eller la han stå der i båndet og synes veldig synd på seg selv som ikke får jage.

Hihi :P

Jaktinstinkt er ikke noe problem, i grunn. :) Det takler vi helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En whippet uten jaktinstinkter? Da har de ikke møtt min i hvert fall :D Jeg har gitt opp hele krapylet. Ser vi en katt er det enten til å bare løfte opp hele kreket, eller la han stå der i båndet og synes veldig synd på seg selv som ikke får jage.

Jeg bare syns det er interessant at hver gang noen spør etter en hund som kan være "løs overalt" så blir whippet foreslått. De er jo trossalt hetshunder.. Som shibaen..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare syns det er interessant at hver gang noen spør etter en hund som kan være "løs overalt" så blir whippet foreslått. De er jo trossalt hetshunder.. Som shibaen..

Jepp, rart det der. Min whippet kan ikke være løs overalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund ;)

For mye pels! Og litt for kjedelige - der jeg kommer ifra ser de fleste hunder finsk-lapphund-aktige ut, hehe! :) Skal jeg ha en til rasehund, så skal den jammen meg ikke minne om en blandingshund! ;)

Jeg bare syns det er interessant at hver gang noen spør etter en hund som kan være "løs overalt" så blir whippet foreslått. De er jo trossalt hetshunder.. Som shibaen..

Jepp, rart det der. Min whippet kan ikke være løs overalt.

Men så spurte ikke jeg om en rase som kan være løs overalt. Det kan ikke sheltien vår heller, uansett.

Som sagt: "Må ikke være for vanskelig å lære den å være løs." Da tenker jeg på egnede, oversiktlige områder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så spurte ikke jeg om en rase som kan være løs overalt. Det kan ikke sheltien vår heller, uansett.

Som sagt: "Må ikke være for vanskelig å lære den å være løs." Da tenker jeg på egnede, oversiktlige områder. :)

Nei, tror vi tenkte litt generelt.

Whippetene er enkle, de kan fint også lære, men de behøver ikke så mye mental stimuli som for eksempel en sheltie. De har derimot ikke vondt av det. De fleste whippeter jeg kjenner som har forsøkt seg i for eksempel blodspor, har elsket det.

Når det gjelder være løs. Hermes var løs "overalt" frem til han fylte drøye året. Han har aldri vært noe problem i forhold til andre hunder eller folk, selv om han kanskje kunne løpe for å hilse på folk som gikk forbi eiendommen vår. Rundt året, med kjønnsmodning, kom jaktinstinktene, og pga. katt i gaten kunne han ikke være løs hjemme i hagen lengre (hadde ikke inngjerdet hage). Det var som å slå på en bryter, og han har virkelig sterke jaktinstikter.

Hermes har ganske god innkalling, men jeg stoler ikke 100% på den nettopp pga. jaktinstinktene. Utenfor båndtvangen slipper jeg han i skog og mark, borte fra nabolag med katter. Han sporer ikke (vel, han kan spore katter), så han søker ikke opp annet vilt. Det er først om han ser noe at han vil jage, særlig hvis det han ser løper. Det har ikke vært noe problem i forhold til vilt, vi har aldri møtt på noe han har jaget, hverken i Bergen eller her på Hadeland, så han har aldri fløyet avgårde for meg. Jeg går lengre turer i skog og mark flere ganger i uken, og han er alltid løs utenfor båndtvangen. Hadde jaktinstinktene vært for ille, og han hadde sporet, kunne jeg selvsagt ikke gjort dette (salukien må jeg passe litt mer på, for han begynner å spore om han kjeder seg, men det pleier ikke å være noe problem så lenge vi ikke står i ro).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror vi tenkte litt generelt.

Whippetene er enkle, de kan fint også lære, men de behøver ikke så mye mental stimuli som for eksempel en sheltie. De har derimot ikke vondt av det. De fleste whippeter jeg kjenner som har forsøkt seg i for eksempel blodspor, har elsket det.

Når det gjelder være løs. Hermes var løs "overalt" frem til han fylte drøye året. Han har aldri vært noe problem i forhold til andre hunder eller folk, selv om han kanskje kunne løpe for å hilse på folk som gikk forbi eiendommen vår. Rundt året, med kjønnsmodning, kom jaktinstinktene, og pga. katt i gaten kunne han ikke være løs hjemme i hagen lengre (hadde ikke inngjerdet hage). Det var som å slå på en bryter, og han har virkelig sterke jaktinstikter.

Hermes har ganske god innkalling, men jeg stoler ikke 100% på den nettopp pga. jaktinstinktene. Utenfor båndtvangen slipper jeg han i skog og mark, borte fra nabolag med katter. Han sporer ikke (vel, han kan spore katter), så han søker ikke opp annet vilt. Det er først om han ser noe at han vil jage, særlig hvis det han ser løper. Det har ikke vært noe problem i forhold til vilt, vi har aldri møtt på noe han har jaget, hverken i Bergen eller her på Hadeland, så han har aldri fløyet avgårde for meg. Jeg går lengre turer i skog og mark flere ganger i uken, og han er alltid løs utenfor båndtvangen. Hadde jaktinstinktene vært for ille, og han hadde sporet, kunne jeg selvsagt ikke gjort dette (salukien må jeg passe litt mer på, for han begynner å spore om han kjeder seg, men det pleier ikke å være noe problem så lenge vi ikke står i ro).

Høres ut som sheltien ;) Dog er det fullt mulig å avbryte han hvis han setter etter noe.. Og så har han kort radius.

Jeg har såå lyst på whippet, men tror nesten den må utgå, pga. pelsen. Tror jeg. :innocent:

Lar en whippet familiens katter være i fred? Også utendørs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg vil være helt individuelt, som med de fleste andre raser. Men når man har hundevandte katter, og får ny hund som valp, så går det jo som regel bra.

Oppdretteren min har katter. Whippetene lar husets katter være i fred. Hun har 10 whippeter :P

Vet om flere whippeter som er snille med kattene inne, men gjerne vil jage de ute :P Vet også om whippeter som jager katter ute, men ikke vil "ta" de. Da er det mer lek enn jakt. Gjerne da whippeter som er kattevandt, noe min ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine lar også katta være i fred.

Men det er nok av Whippeter som må jage katta litt utendørs. Så ingen garanti for det :)

Nei, for all del. Man har aldri noe garanti når det gjelder katt. :lol:

Finnes jo også dem som har hundevandt katt, får ny valp, og så blir hunden likevel en kattehater, selv på egne katter.. :hmm:

Vet om flere whippeter som er snille med kattene inne, men gjerne vil jage de ute :P Vet også om whippeter som jager katter ute, men ikke vil "ta" de. Da er det mer lek enn jakt. Gjerne da whippeter som er kattevandt, noe min ikke er.

Jupp, jeg vet også om mange andre raser som er snille med kattene inne, men jager ute. :P

Jeg er ikke så overbevist om at det er så rasebestemt akkurat det der :) Har selv en DP som gjerne jager katter som løper, men er de rolige eller stopper, så er de ikke lenger interessante. Hun er absolutt ingen kattehater da, så stiller ikke i samme kategori som din. :lol:

Vet ikke om det har noe med at kattene er i et annet modus ute? At de gjerne løper, og dermed blir også fristelsen for stor for hunden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes har omtrent samme forhold til katter som han har til ekorn, rotter, og kråker - de skal tas, og da mener han virkelig tas. Han hadde en runde på 400-500 meter, på toppen av Løvstakken i Bergen, en gang, hvor han var etter en kråke som hele tiden stoppet på neste stein. Han hadde selvsagt ikke sjans til å ta den, men når han først fikk sjansen til å løpe skulle han i hvert fall ikke stoppe. Han har drept en rotte en gang. Det gikk så fort at min samboer, som gikk med han, ikke rakk å reagere en gang før det var over. Katter har han vært etter to ganger, og etter det er vi supernøye på hvor han får være løs. Kan det være katt, er han i bånd.

Nå kommer katter seg stort sett unna hundene, også raske mynder, men jeg har dessverre hørt om tilfeller hvor de ikke gjør det. Det er ikke kjekt, hverken for hunde- eller katteeier. Så man har et ansvar med hunder med sterk byttedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...