Gå til innhold
Hundesonen.no

apport


jma
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldri fått til apport på noen av de to hundene jeg har trent lydighet med..

Jeg har prøvd flere ganger å shape det inn på han jeg har nå, klikke når han lukter på apporten, klikke når han tar den i kjeften, osv. Har prøvd med forskjellige gjenstander. Men vi kommer ikke spesielt langt med dette...

Så jeg vil veldig gjerne høre hvordan dere har trent inn apport, eller om noen har noen tips til andre metoder å lære det inn på!

En annen ting er at han ALLTID slipper det han har i munnen når jeg gir sitt eller ligg kommando. Hva kan jeg gjøre med det? Til og med tennisball, som han er supergira på, slipper han momentant når jeg sier "sitt" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. :)

Vet ikke om han kommer til å gripe apporten når den ligger på bakken men... Det er jo litt det samme som vi allerede har prøvd.. men jeg skal prøve den oppskriften og se åssen det går.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg har noe godt tips å komme med her egentlig. Den ene hunden min elsker apporten, mens den andre helst ikke vil borti den. Hun jeg konkurrerer med er hun som elsker apporten. Hun gjorde vel egentlig ikke det i starten, men jeg er så heldig å ha en hund som reagerer VELDIG på ros. Jeg begynte med å overøse med ros når hun var borti apporten, spesielt når den lå på bakken. Til slutt økte selvfølgelig kriteriene. Dette har jeg nå prøvd intensivt med Tessa også (som ikke liker apporten). Masse ros, belønning og stor ståhei når hun faktisk bærer apporten. Vi har nå kommet så langt at hun orker å springe ut etter apporten og hente den, men hun spytter den fortsatt ut i det hun returnerer til meg.. Dette blir jo i grunnen det samme som du allerede har gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyner du kriteriene fort nok? Jeg sleit lenge i starten, og fant ut at jeg rett og slett ikke høynet kriteriene raskt nok. Når jeg begynte å høyne kravene fikk vi plutselig en helt annen progressjon :) Jeg delte opp øvelsen i små momenter og trente alle separat før jeg begynte å kjede.

Holder han bukken hvis du presenterer den for han? Isåfall kan du prøve med å gi han apportbukken og løpe og rope på han og før du stopper/han slipper belønne med å kaste ball eller godbit.

Jeg øvde også med hjelpeperson som holdt Aïda og bukken foran munnen hennes, så kalte jeg henne inn og hjelper slapp henne når hun grep om bukken.

Jeg bestemte meg for hvilket moment jeg trente på og belønnet kun det og dreit i det andre. Feks opptak belønnet jeg alle opptak i starten, kastet ballen og lot henne slippe bukken for å hente belønning. Trente vi fart brydde jeg meg ikke om innsitt. Trente vi innsitt ga jeg bukken istedet for at hun måtte plukke den opp selv.

Aïda hadde ingen interesse for apport, det er vel den øvelsen etter fvf vi har trent mest på, og det har resultert i at hun endelig digger den! Jeg har nok sett ut som den teiteste klovnen på treningene der jeg løp rundt og hoiet og rullet rundt på bakken med apportbukken for å gjøre den kul for Aïda :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...