Gå til innhold
Hundesonen.no

rottweiler og staffordshire blanding


martineib
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Du burde være klar over at hunden kan se ulovlig ut som voksen og den dermed kan bli krevet avlivet, siden du ikke får noe papirer til å bevise at hunden heller ikke har innblanding av ulovlig rase ved kjøp av blandingshund.

"Fin" hundelov, men den sjansen ville iallefall ikke jeg ha tatt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et kull med disse valpene tilgjengelig nå, eller leter du aktivt etter et slikt kull?

er jo litt usikker pågrunn av at de kan se ulovlig ut som du sa over her, men det trur jeg at jeg hadde tatt sjangsen på. er ikke et kull nå men kjenner noen som vurderer og parre de to rasene sammen og da at jeg eventuelt skal ha en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal du absolutt ha den blandingen?? Er det for å få 50/50% av begge parter? For det er faktisk ikke gitt at det blir å skje. Og jeg kjenner jeg blir sur på sånne nisser som absolutt skal ha en sånn type blanding!! Pga folk som ønsker sånne blandinger ødelegger det for folk som vil bevare rasen som den er!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo litt usikker pågrunn av at de kan se ulovlig ut som du sa over her, men det trur jeg at jeg hadde tatt sjangsen på. er ikke et kull nå men kjenner noen som vurderer og parre de to rasene sammen og da at jeg eventuelt skal ha en.

Noen som planlegger å lage en slik blanding ville jeg styrt langt unna.

Hva er feil med å kjøpe en renraset?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg vil ha den blandingen er fordi at vennine mi vurderer valper av de rasene sammen, og at jeg syns rottweiler og staff er begge fine hunder og da kanskje vil kjøpe en . jeg vil høre om det er noen andre som har erfaring med den blandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

er jo litt usikker pågrunn av at de kan se ulovlig ut som du sa over her, men det trur jeg at jeg hadde tatt sjangsen på. er ikke et kull nå men kjenner noen som vurderer og parre de to rasene sammen og da at jeg eventuelt skal ha en.

Supert... Er jo ikke noe å bry seg om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg iallfall for at de du kjenner som vurderer å parre har dokumentasjonskravene i orden. Altså at valpene dna-testes mot far og mor, og at blodprøvene til foreldrene linkes opp mot deres stamtavler.

Om de ignorerer dette så ville jeg ikke støttet dem i slik uansvarlig avl som kan ende med at valper blir avlivet uten god grunn. Det må være essensen av uansvarlig faktisk, siden de åpenbart er klar over loven slik den står i dag.

For å ta et eksempel:

Link til historie om blandingshund som måtte avlives, tråden her inne om saken, og link til lovverket.

Ta det fra en som har kjempet for bullehundene og mot raseforbud i ti år, det er mange hunder som har mistet livet til denne loven, ikke tro at din hund vil være unntatt fare eller at det er en sjanse verdt å ta.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville personlig styrt langt unna, det hørtes ut som en potensiell megakræsj. Det kan selvfølgelig bli fine hunder, men her kjører man skikkelig gambling.

Skulle du derimot ønske å gå for en valp fra en slik kombinasjon så ville jeg sett på helsetester (at begge er fri for potensielle sykdommer, og HD/AD) og ikke minst gjerne sett MH på hver av dem. Det er jo begge raser som kan bli utrolige kjipe i feil hender, og det gagner virkelig ingen.

Anbefaler deg egentlig å sette deg ned å skrive opp punkter for hvorfor du liker staffen, og så punkter for rottisen, dermed sett hvilken du liker best og så begynt å lete etter en seriøs oppdretter av den rasen du ender på. Evt. se på andre passende raser for deg og dine planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå meg så klart er det noe og bry seg om ikke det jeg mener. men jeg trur bare at det ikke er sjangs for det. aldri hørt om at det har skjedd før.

Send meg en pm om du ønsker å bli satt i kontakt med noen som har førstehåndserfaring med flere saker. De fleste når aldri nyhetene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg vil ha den blandingen er fordi at vennine mi vurderer valper av de rasene sammen, og at jeg syns rottweiler og staff er begge fine hunder og da kanskje vil kjøpe en . jeg vil høre om det er noen andre som har erfaring med den blandingen.

Rottweiler er fine hunder, staff er fine hunder - men blir det nødvendigvis en fin blanding?

Spør venninna di hvorfor hun ikke kan finne en hund av samme rase å parre med. Blandingsavl uten mål og mening har normalt ett formål: tjene penger. Ingen her inne synes det er greit..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad for svar og nå trur jeg at jeg faktisk ikke hadde kjøpt. har ikke tenkt på før at de kan se ulovlig ut og kanskje avlives. så da tviler jeg sterkt på at jeg kommer til og kjøpe en valp av den blandingen.

Det er en stor lettelse å høre. :) Det er utrolig mange flotte raser der ute, både staff og rottweiler f.eks, og det er mange fordeler med å kjøpe renraset.

Jeg håper du informerer dine venner om hvilken fare de utsetter de potensielle valpene for om de ikke opfyller dokumentasjonskravene, slik at de enten lar vær og parre eller sørger for at valpene ikke må leve med livet hengende i en tynn tråd. :) Du kan tenke deg selv hvilken skyldfølelse man må leve med enten man er den som har solgt valpen eller den som har kjøpt den.

Lykke til i jakten på hund! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal jeg prate med de om. trur heller ikke de hadde tenkt på dette. takk for det:)

Selv jeg, uten spesiell interesse for bulleraser, har fått med meg såpass at dette er noe tenke på. Hvis disse potensielle oppdretterne ikke har det, sier det meg noe om at de kanskje bør vurdere om de har den kunnskapen de bør for å starte opp med avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet til avelen er at tispe hennes trur hun er gravid hver gang hun har løpetid så dyrlegen anbefalte et valpekull for at dette skal gå bort.

Oi, spesielt at dyrlege anbefaler et kull uten noe som helst annet grunnlag.

Det andre tingen jeg tenker at det er overhodet ikke grunn nok til å bruke en hund i avl. Skal den brukes må den jo faktisk kunne tilføre noe positivt, for renrasede parringer pleier man vel å si at hunden bør være i øvre halvdel kvalitetsmessig (tatt i betraktning helse og gemytt, og ofte også eksteriør, avhengig av bruksområde til rasen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet til avelen er at tispe hennes trur hun er gravid hver gang hun har løpetid så dyrlegen anbefalte et valpekull for at dette skal gå bort.

Da synes jeg du skal si til venninna di at hun skal si til den veterniæren at vedkommende kanskje skal lese seg litt opp på drektighet, innbilt svangerskap etc. Man kan aldri vite om en hund blir bedre, verre - eller på samme nivå - med innbilt drektighet dersom den får valper.

Min tispe ble verre mht innbilt drektighet etter å ha hatt et valpekull.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, spesielt at dyrlege anbefaler et kull uten noe som helst annet grunnlag.

Det andre tingen jeg tenker at det er overhodet ikke grunn nok til å bruke en hund i avl. Skal den brukes må den jo faktisk kunne tilføre noe positivt, for renrasede parringer pleier man vel å si at hunden bør være i øvre halvdel kvalitetsmessig (tatt i betraktning helse og gemytt, og ofte også eksteriør, avhengig av bruksområde til rasen.)

Det var jo ikke eneste grunnen til at hu vil sette valper på hu men når dyrlegen sa det var det det som avgjorde det. men har pratet med henne og hun skulle ikke blande med staff, da ble det renrasede rottweiler valper når de kunne se ulovlig ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du skal si til venninna di at hun skal si til den veterniæren at vedkommende kanskje skal lese seg litt opp på drektighet, innbilt svangerskap etc. Man kan aldri vite om en hund blir bedre, verre - eller på samme nivå - med innbilt drektighet dersom den får valper.

Min tispe ble verre mht innbilt drektighet etter å ha hatt et valpekull.

hmm det var det han anbefalte og gjøre for det ville mest sannsynlig stoppe innbilt svangerskap. men som jeg skrev over så er ikke det den eneste grunnen til at hu vil sette valper på hu:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...