Gå til innhold
Hundesonen.no

Lam skambitt av hund


Gjest
 Share

Recommended Posts

Nei, jeg forstår jo godt poenget med båndtvang. men det jeg tenker på er jo det at det er jo små hunder ute også, som kun holder seg rundt eier uansett, de er vell ikke akkurat noe å frykte..?

Båndtvangen er for vilt og fugler (og sauer, som her). Også små hunder kan fint skremme opp fugler som har reir på bakken, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen er for vilt og fugler (og sauer, som her). Også små hunder kan fint skremme opp fugler som har reir på bakken, f.eks.

Signerer! Fikk den erfaringen da vi var på tur rundt Østersjøenvannet. Brukte flexi, og måtte bytte til kobbel. Fuglene følte seg truet av hunden min, han ville jo bare leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg forstår jo godt poenget med båndtvang. men det jeg tenker på er jo det at det er jo små hunder ute også, som kun holder seg rundt eier uansett, de er vell ikke akkurat noe å frykte..?

Problemet er at de som slipper hundene sine tenker at "Det går bra, han gjør ingen noe. Han er jo bare snill", men så slår jaktinstinktet til og den snille hunden var ikke fult så snill lengre. Det gjelder både store og små hunder.

Min lille DP har mer jaktinstinkt og stikker letter enn alle de store hundene jeg har hatt igjennom livet, og hadde han fått muligheten, så hadde han nok skremt en del fugler/dyr ute i skogen han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men nå tenker jeg på slikt som å angripe sauer feks.

Veldig små hunder gjør kanskje ikke like mye fysisk skade som de store, men de kan nok også lage mye stress i en saueflokk. Det at hunden er liten er i allefall ikke noe argument for å ikke respektere båndtvangen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig små hunder gjør kanskje ikke like mye fysisk skade som de store, men de kan nok også lage mye stress i en saueflokk. Det at hunden er liten er i allefall ikke noe argument for å ikke respektere båndtvangen.

Akkurat, og i tillegg kan fugler sky redet sitt hvis hunder har vært med nesa oppi og luktet, hvis det lukter fremmed der kan det være fuglen ikke tørr ruge mer på eggene sine. Desverre.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg forstår jo godt poenget med båndtvang. men det jeg tenker på er jo det at det er jo små hunder ute også, som kun holder seg rundt eier uansett, de er vell ikke akkurat noe å frykte..?

Vi tenker å trene DVERGpinschern vår på jakt, for hun er helt sinnsykt tøff med mink bla. At det er små er har ingenting å si. Skal du absolutt slippe hunden din i båndtvangen, gjør det der det ikke ferdes vilt. (fotballbaner, friområder for hund ol.).. (Hun går alltid også rundt beina mine, helt til hun ser et vilt dyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men nå tenker jeg på slikt som å angripe sauer feks.

Men båndtvangen er jo til for å beskytte alle dyr :) Tilogmed minien din er stor nok til å knerte en fuglunge hvis den har lyst. Og videre er det ikke bare drap man vil unngå, man vil unngå at dyrene blir stressa i en svært sårbar periode. Akkurat i disse dager blir dyrungene i skogen født, og om mora blir skremt eller forstyrra kan hun fort finne på å forlate sin nyfødte unge slik at denne dør. Og det trenger ikke være en 20-30 kg jakthund, å skremme dyremammaen kan din mini også gjøre :) Derfor gjelder båndtvangen for alle.

Hvis du så absolutt vil at hunden din skal løpe fra seg så er det bedre om du bryter båndtvangen på en parkeringsplass, fotballbane etc. I skogen er det sårbart for tida. Helst bør du finne andre måter å fysisk trimme hunden din for tida. Mange med store hunder klarer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi noen steder og noen ganger så passer det seg ypperlig at hunden kan få løpe litt rundtom, har en bitteliten hund som ikke kan skade en katt en gang,synes at det er litt kjedelig at det da ikke er lov å la han løpe av seg litt energi.

Hva med oss med store hunder da? Skal vi måtte ha de i bånd? Skal båndtvangen bare være for hunder over 30cm mener du? Det sier jo seg selv at det ikke går. At hunden din går løs kan jo fortsatt skremme alt av fugler, sant :) Det trenger den ikke være stor for å gjøre. Båndtvang for alle eller ingen, og nå er det heldigvis for alle(mtp. viltet).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker å trene DVERGpinschern vår på jakt, for hun er helt sinnsykt tøff med mink bla. At det er små er har ingenting å si. Skal du absolutt slippe hunden din i båndtvangen, gjør det der det ikke ferdes vilt. (fotballbaner, friområder for hund ol.).. (Hun går alltid også rundt beina mine, helt til hun ser et vilt dyr).

Selv de minste hundene, også typiske selskapshunder, har gjerne hatt små oppgaver på gården sin, holde unna små skadedyr som mus og rotter, for eksempel. Mange av de små rasene er jo også jakthunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg signerer Tone sitt innlegg her - jeg har to hunder, OM noen av dem skulle rase avgårde på jakt så er det den miste som ville dratt avsted. Hun er imidlertid ikke laget for høy fart over lengre distanser - men nok til at hun nok kunne fått fatt i ett og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike, en tysk jaktterriertispe veier en 8-9 kilo, og de tygger seg gjennom murstein for å få tak i dyr. De er jammen ikke redd for å fullføre oppgaven heller. :lol:Kule, men klin gærne små saker det der!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...