Gå til innhold
Hundesonen.no

Om hunderaser og størrelseskategorier


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg synes min rase (japansk spisshund) er vanskelig å plassere i en størrelseskategori, da de liksom faller mellom alle stoler.

En japaner skal være 30-38 cm i mankehøyde for hanner, tisper er litt mindre. Vekten kan variere fra 6-12 kg, siden det er såpass stort sprik hos dem i høyde. Min er i øvre skiktet, jeg tror han er rundt 38 cm, og veier nesten 11 kg.

Når man ser en japaner, selv de minste, så er de helt klart større enn miniatyrhunder som f.eks pomeraian og papillon. Det blir derfor feil å kalle dem en miniatyr. Men de er også tydelig mindre enn mellomstore hunder som f.eks border collie, som vel har en mankehøyde på 40+.

Jeg har sett dem kategorisert som små hunder, små til mellomstore hunder og mellomstore.

Hva mener dere? Har noen av dere også hunder som faller mellom to størrelseskategorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes også det der er vanskelig.. Tenker at med så mange forskjellige hunder så må det nesten bli miniatyr - liten - mellomstor - stor - gigant?? :ahappy: Er det noen "fasit" på dette her? Sånn for øvrig så er min valp 2.6 kg og snart 14 uker, og jeg tenker jo at en puff/yorkie egentlig er miniatyr, men etter at hun hilste på 10 uker gamle chihuahua valper her om dagen så er hun hoppet opp til liten-kategorien.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er bc mellomstor og stor helt avhengig av type. Dette finner vi jo også hos alaskan husky (selv om det ikke er en ren rase). Noen er store og noen er mellom.

Da jeg hadde golden var det flere som kategoriserte det som en mellomhund selv om jeg hadde en stor tispe. Det litt morsomme er at det aldri har vært noe tvil om at malamute er stor, selv om disse to rasene ofte er omtrent like store.

For meg er både golden og malamute store raser. Unntak på individnivå dukker selvfølgelig opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg også er et vanskelig tema... En bearded collie (25 kg, 50-60 cm) er jo eg. bare "middelstor", men vet om mange som synes de er store fordet (alt etter hva man sammenligner med, såklart).

Boston terrier (8 kg, ca 30 cm) er absolutt en liten hund, men ikke miniatyr, synes jeg..

Så jeg ville delt inn hunder i miniatyr, liten, middelsstor, stor og gigant. Omtrent som Royal Canin gjør? På sånne størrelsesfôr vet jeg i alle fall pleier å si at "stor" er hunder over 25 kg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter standarden er dobermann medium:

The Dobermann is a medium sized, powerful and muscularly built dog.

Size

Males 68-72 cm (26,77- 28,35 inches)
Females 63-68 cm (24,80- 26,77 inches)
For both sex a medium size is desirable

Weight
Males 40-45 Kg (85-95 lbs.)
Female 32-34 Kg (65-75 lbs.)

så jeg vet ikke, jeg... Størrelse er relativt..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyr: Chihuahua, Russisk toy osv.

Liten: Japansk Spisshund, Shetland Sheepdog, Dansk-svensk-gårdshund osv.

Medium: Border Collie, Toller, Springer Spaniel.

Stor: Dobermann, Rottweiler, Riesenschnauzer. osv

Gigant: Grand Danios, Irsk Ulvehund, St.Bernard osv.

I mitt hode i hvertfall. :P

JS er aldri for meg noe annet enn liten hund. Og BC vil aldri være noe annet enn medium hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyr: Chihuahua, Russisk toy osv.

Liten: Japansk Spisshund, Shetland Sheepdog, Dansk-svensk-gårdshund osv.

Medium: Border Collie, Toller, Springer Spaniel.

Stor: Dobermann, Rottweiler, Riesenschnauzer. osv

Gigant: Grand Danios, Irsk Ulvehund, St.Bernard osv.

I mitt hode i hvertfall. :P

JS er aldri for meg noe annet enn liten hund. Og BC vil aldri være noe annet enn medium hund.

Hvis jeg skal bruke denne skalaen til å plassere staffen faller den i mellom liten og medium. Jeg klassifiserer staffen som en medium hund (og bc som stor).

På veterinærproduktene på jobben er det meste over 20 kg stor/ekstra stor/gigant.

Her er skalaen på Advocate feks:

Opp til 4 kg = liten

4-10 kg = medium

10-25 kg = stor

over 25 kg = ekstra stor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal bruke denne skalaen til å plassere staffen faller den i mellom liten og medium. Jeg klassifiserer staffen som en medium hund (og bc som stor).

På veterinærproduktene på jobben er det meste over 20 kg stor/ekstra stor/gigant.

Her er skalaen på Advocate feks:

Opp til 4 kg = liten

4-10 kg = medium

10-25 kg = stor

over 25 kg = ekstra stor

Ser på staff som medium hund jeg. :)

Og ser ikke en hund på 10 kg (f.eks en litt stor Japansk Spisshund) som en stor hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode deler jeg dem inn etter hvilken størrelsesklasse de hadde havnet i innen agility:p Med unntak av de veldig store rasene, de kaller jeg for gigant.

Det samme gjør jeg, derfor er BC stor. :P

Det som skiller for meg er høyden.

Liten mindre enn 35 cm

Mellom 35-42,9 cm

Stor større enn 43 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...