Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør det omvendte av det jeg sier


SaraSL
 Share

Recommended Posts

Har en hund på 11 måneder som har sluttet å høre på meg.

Når vi går tur med bånd så drar hun meg eller så må jeg dra hun, hun skal lukte på på ALT. en vanlig 10 min tur tar ca halvtime. Når vi drar på tur uten bånd er hun en engel. Noen folk knurrer hun til samtidig som hun logrer med halen og bjeffer. når jeg roper på hun i hagen så springer hun til den andre enden og venter på at jeg skal komme, og når jeg kommer stikker hun igjen. Når jeg trener hun på utstilling så er hun enten kjempeflink holder kontakten hele tiden osv ellers nekter hun omtrent å gå eller så begynner hun å løpe og drar meg, og når jeg skal stille henne opp da så legger hun seg ned.

Kan noen hjelpe meg :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som man kan si velkommen til pubertetslus ja. Det blir nok mange sånne perioder fremover :P

Det varierer veldig hvor mye en gjør ut av det, men de fleste hunder går litt i bølgedaler fra ca 7-8-9 mnd til de bikker 2 år, hormonene får litt vel mye å si :P

Det som fungerte best for mitt hormontroll var å bare ikke gi opp, fortsette å prøve å gjøre jobben verdt noe for ham sånn at samarbeidet oss i mellom fortsatt skulle være trivelig, og dager som ingenting virket gikk vi bare en tur i skogen med trekksele på. Bare å holde ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde ikke det me knurring hadde noe med puperteten å gjøre. og av og til prøver hun å dominere store hunder. HUn har prøvd seg på 2 schæfre (men kjenner begge to veldig godt), en berna senne og grand danois. og ingen andre hunder setter henne på plass, det er veldig flaut. noen av de store hundene er redde for hun, da er det gale :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de kan endre atferd endel under pubertet. Har hun hatt løpetid? Evt er i nærheten av å få? I tida før, under og etter løpetid kan tisper være rimelig merkelige, bitchye eller lause, hehe.

Med dominere, mener du ri? Husk at dette også kan komme som overslagshandling av stress eller som hormonellt grunnet løpetid, og uansett ikke noe du bør la henne gjøre. Det er ufint mot andre hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ikke inngjeret hage, har bare busker (små treer), så vi lar henne ikke gå nærme buskene. i min gate kommer det omtrent ALDRI bilder. det er når vi skal inn hun begynner sånn. jeg prøver å lokke henne med en leke, en godbit eller lignende men virker ikke.

med dominant så mene jeg at hun prøver å legge dem ned på bakken og småbite (nesten sånn som hundemor gjør med valper) og det gjør hun ganske ofte på større hunder, og da begynner hun og knurre og bjeffer. hun har aldri bitt noen, men det er veldig flaut. hunder på rundt samme størrelse går fint. jeg må hele tiden spør om deres hund er flink med unghunder. Men jeg klarer ikke å stole på henne. jeg er livredd for at hun skal plutselig begynne å bite.

hun ble ferdig med løpetiden for 2 uker siden (med hele løpetiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde ikke det me knurring hadde noe med puperteten å gjøre. og av og til prøver hun å dominere store hunder. HUn har prøvd seg på 2 schæfre (men kjenner begge to veldig godt), en berna senne og grand danois. og ingen andre hunder setter henne på plass, det er veldig flaut. noen av de store hundene er redde for hun, da er det gale :teehe:

Da bør du gå inn å irettesette henne. Jeg er ikke for at "hunder skal ordne opp selv": Min grande sier heller ikke ifra til drittbikkjer, hun har lært at hun skal gå vekk eller vente til jeg kommer å hjelper henne (små idiothunder altså). Dette fordi jeg vet hvor stygt det kan bli om en stor hund går på en liten en. Vet ikke om andre tenker slik da :P

Dvergpinscher her er uspiselig til tider, men ingen andre hunder gidder å bry seg om henne, ser vel bare på henne som en irriterende liten flue? :P

Ellers må du bare være konsekvent, puberteten går over og da blir de stort sett rolige og ikke minst får hørsel igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ikke inngjeret hage, har bare busker (små treer), så vi lar henne ikke gå nærme buskene. i min gate kommer det omtrent ALDRI bilder. det er når vi skal inn hun begynner sånn. jeg prøver å lokke henne med en leke, en godbit eller lignende men virker ikke.

Et lite tips angående innkalling er å trene det ofte og helt uavhengig om at hunden skal inn eller dere skal gå. Dette pga viss man bare kaller en hund inn når en virkelig skal gå hjem, gå inn eller noe annet kjedelig forbinder jo hunden dette med noe kjedelig og forstår med en gang hva som skal skje. Viss man derimot kaller henne ofte inn bare for å leke litt, gi hunden en godbit eller kos vil de fleste ha mer suksess med innkallet. Personlig synes jeg også at viss man setter seg på huk i starten har hunden større sannsynlighet for å komme, men det kan jo være tilfeldig at det bare var sånn med min hund.

Forøvrig er det det samme med å ta hunden i bånd. Ikke kun ta hunden i bånd når man skal hjem. Kombiner det med innkallet viss du har problem med det også. Dette fungerte i alle fall veldig bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...